BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Edit:

Ik had een gebruikte Leo Vince One uitlaat in de aanbieding voor de F800GS of F700GS. Krasvrij, compleet met linkpijp en db-killer.

[afbeelding]

dat is snel gegaan ? zou ook wel een wat compacter & lichter ogende uitlaat gewild, maar eerst maar eens een paar nieuwe schijven en blokken voor.
 
dat is snel gegaan ? zou ook wel een wat compacter & lichter ogende uitlaat gewild, maar eerst maar eens een paar nieuwe schijven en blokken voor.
Ik heb nog twee sets nieuwe EBC remblokken in de verpakking liggen, interesse? Voor €35 ex verzenden heb je ze in huis.
 
Even inpicken, na een 9 jaar stil gelegen te hebben omwille van een motorongeval en geen motor meer (ongeval was met een Yamaha XT660X), begin ik terug te neigen om een motorfiets aan te schaffen, ook om wat fiscaal interessante kosten te maken op mijn zaak - afschrijven op 4 jaar.

Ik ben gaan testrijden vorig weekend met een F800GT en een F800GS. Komend weekend komt de F800GSA aan de beurt.

Enige vereisten:
- woonwerk motor (bij deftig weer), tussen file rijden, stuk autostrade, stuk binnendoor. Ongeveer 100km/dag heen en terug. De ene dag wat meer dan de andere, ik kom bij diverse klanten.
- mogelijkheid om mijn laptoptas en wat andere stuff mee te nemen op een veilige manier (Topcase?)
- GPS (met aanduiding flitspalen) - want mijn coyote laat ik in de auto
- onderhoudsvriendelijk
- comfortabel

Na de testrit leek de GT me iets meer comfort te bieden dan de GS. Al vond ik de spiegels van de GS beter dan die van de GT. Qua wind viel de GS bij tragere snelheden wat tegen, maar bij meer dan 100km/u vond ik geen verschil.

Hebben jullie nog tips, opmerkingen waar ik zeker rekening moet/kan mee houden?
Er zijn veel packs beschikbaar, verschillende zadels, GPS, ... alle tips welkom. ;)

Ik heb reeds contact gehad met "PDV_MOTO", en hij heeft me al goed geholpen. :}
 
Zo… nu 2800km gereden.

Even wat vragen

Vraag: Tankinhoud + range:
Is de 15L tankinhoud ook echt te benutten ?
Iemand wel eens drooggereden met een GT ?
Ik ben al tot aan 13.6L geweest… dan had ik dus nog +/- 20km kunnen rijden… ??
Heb wel indruk dat de reserve (lampje) er bij de GT iets eerder inkomt dan bij de ST.
Volgens boekje had de ST meer tankinhoud?

Vraag: windscherm?
Zijn er nog recente ervaringen met andere schermen ? Welke?
Waar kan je behalve bij MDI proefrijden met schermpjes ?

Vraag: slot/sleutel?
Slotje van Givi topcase accepteerd de sleutel wat stroef. lijkt erger te worden. helpt grafiet ?
 
Laatst bewerkt:
Verdere Opmerkingen..

Rijden: Gaat Lekker!
Breder stuur voelt goed in stadsverkeer en bij filteren.
Ben ook gewend aan de rechtop-zit.
Binnenkort eens een autobahn-sprint doen in D.
In Mei+Juni van plan om 10K km door noord-, oost- en zuid europa te touren..
nu nog in de uittest fase.

Power, Torque: is goed aanwezig. ik trek nu af en toe door tot net over 7000rpm, en boven de 5000rpm zit nog lekker veel power.

Trillen: lijkt wat minder, maar wellicht ook gewenning.

Geluid: af en toe hoor ik bij lage snelheden iets blikkerigs klinken (1x “ti-dinngg"). verbeelding of zit er nog iets los ?

Wind: bij 120+ die turbulentie op helm.
Verdwijnt als ik mezelf paar cm hoger zet. Ga dus op zoek naar lager schermpje - als dat tenminste te bestaat. Alle aftermarkets adverteren “groter” scherm?
Binnenkort langs om te testen bij MDI.
Zijn er behalve MDI nog meer zaken waar je een scherm kan "testen" ?

Schakelen: ook deze bak (zelfde bak als ST?) valt af en toe in een valse-neutraal tussen 5 en 6. Geconcentreerd blijven schakelen dus. Als je te nonchalant opschakelt: redline-blip gevolgd door een correctie en CLONK (doet bijna pijn).

Verbruik: valt mee en tegen.
Bij stadsverkeer en recreatief rijden op 80km wegen lijkt de GT iets zuiniger (4.5/100)
Bij meters-maken en vooral boven pakweg 130 lijkt de GT meer te gebruiken dan de oude ST. Hard bewijs is lastig want oude fiets is weg.
Constant verbruik (via de BC) bij 120, 140 en 160 lijkt me hoger (note: terugzoeken in dit topic..)
Ik vermoed : luchtweerstand is hoger, door iets meer kuipwerk, en grotere koffers, en het rekje bovenop topcase.
Totaalverbruik, vanwege de vele snelwegkms lijkt me iets hoger…
Psychologisch: ik tank ook +/- 30km eerder vanwege lampje en kleinere tank… nu telkens minder dan 250km per tank, dat was vaak +/- 275km, soms 300km/tank.

De BC (boordcomputer) en de vulling van de tank zijn wel consequent: met het aantal kms en verbruik van de BC (bv 5.2L/100 en 243km) kan ik op bijna 3 cijfers nauwkeurig uitrekenen hoeveel benzine er in zal gaan (243*5.2/100 = 12.6, en dat gaat er dan ook bijna exact in). Bij de ST zat ik daar vaak +/- halve liter naast. Iets met de “bladder” die soepeler is ofzo?

We rijden vrolijk verder…
 
oja, klaagpuntje voor BMW. Lullig G tanktas-excuusdingetje.. .

34096950846_b8a2b8ff46_z.jpg


De oude “grote” tanktas is blijkbaar niet meer leverbaar (of te duur om bij de motor te leveren…) maar die nieuwe, “kleine” is ruk: veel te klein, zgn om ruimte voor de GPS-op-stuur te houden, en na het 1e buitje (gisteren) blijkt dat ie niet waterdicht is...
Dan ging de oude wel mooi 150.000 km mee.. en nooit water onder het ruitje of in de tas gehad!
(wel water in de zijvakjes gehad trouwens)

Gelukkig heb ik de oude ook nog, en hij past gewoon op de bevestiging vd nieuwe.


Maar dat plastic ruitje van het oude model (forse ruit, kan echte kaart onder...) dat plastic is nu gelig.. dus gaat binnenkort scheuren.
 
Laatst bewerkt:
Het windscherm...tsja, daar heb ik ook last van. Hoe lang ben jij? Ik ben 1,93m.

Ik heb inmiddels het standaard ruitje vervangen door een scherm van Madstad (http://www.madstad.com/s.nl/sc.7/category.9886/.f). Ik heb daarvoor gekozen, omdat die verstelbaar is in zowel hoogte als hoek. Het scherm zelf is in 3 grootten te bestellen en mijn 1e scherm was gelijk de grootste. Maar die was wel errug groot zeg _O-. Daarom later maar de kleinste besteld en die beviel wel beter, maar nog steeds niet helemaal. Een paar maanden later dan maar de middelste bestelt, deze keer via BikeHPS in de UK (https://www.bikehps.com/madstad/). Goeie service en dit scherm bevalt beter.
Maar die turbulentie rond de helm was toch nog storend aanwezig. Daarom afgelopen week de MRA X-Creen Sport spoiler aangeschaft. Wel al geplaatst, maar nog niet mee kunnen rijden.

Bij elkaar een hoop geld voor een windschem, maar ik ben erg blij met de GT en heb het er daarom voor over.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen.

En voor de geïnteresseerden heb ik nog een los windscherm, maatje 22"/clear, in de aanbieding.
 
Laatst bewerkt:
Grinnikend @ Xs: 3 schermen... je wilde wel graag een goed scherm...
heb je de andere twee nog liggen ? dan kom ik testen.

ben "maar" 1.77m, klein voor een nederlander.

Maar let wel: ik rijd ook graag met 180+ over de Autobahn.
ik weet van mijn tests in ....2015, zie dit/vorig topic, ik weet nog dat de "grote" schermen die ik testte bij lage en bij zeer hoge snelheid gingen vibreren, en bij hoge snelheid toch nog turbulentie om de helm gaven.

Edit: gevonden...Handig zo'n archief.
pdv_moto in "BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II"
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik nog wel, maar dat zijn de losse schermen. De Madstack heeft ook nog een heel frame waar je uiteindelijk het scherm opschroeft. Aan alleen het schermpje zelf heb je dus niet zo veel.

Maar als je een x in de buurt van Haarlem bent, ben je van harte welkom om een x een stukkie proef te rijden met mijn fiets.
 
Ha die Xs.
Nu snap ik waarom je vrij vlot 2x extra scherm besteld: je verstelbare frame zit er al op.

Dank voor het aanbod. Wellicht kom ik binnenkort een keer kijken (proefrijden? jij durft!).

Ben wel benieuwd hoe dat opzetruitje zich gaat houden.
Ik zou aarzelen om nog iets bovenop mn scherm te monteren: daar komt best kracht op en vanwege de lange arm zit het volgens mij ook vibratie-gevoelig.
Welke afstanden en wat voor snelheden rijd je normaliter ?

Edit: de onvermijdelijke "pats": ik rijd af en toe best lange afstanden en daar zitten ook Snelle dagen tussen.
OUG tour spring 2016
(Duitsland is een land waar ik meestal ASAP doorheen jakker... Dat is ook wel eens lekker: dagje de motor uitlaten op de Autobahn. Power is dan lekker, windturbulentie is dan ergerlijk, en deze rijstijl is waarschijnlijk de reden dat ik af en toe iets lostril en om de 20K mn riem moet vervangen)
 
Laatst bewerkt:
Hahaha...als jij jouw motor achterlaat, dan durf ik het wel aan ;) Ik ben goed van vertrouwen, soms te goed...

Ik ben geen hardrijder en vanwege een nieuwe baan dit jaar met lease auto rijd ik ook geen woon-werk meer met de motor. Daarom durf ik het experiment met een opzetscherm wel aan. Is het niets? Jammer dan, heb ik het in ieder geval geprobeerd. Volgende week heb ik tijd om te gaan proefrijden. Ik zal de resultaten laten weten.

Tijdens een onderhoudsbeurt vorig jaar kreeg ik een F800 mee. Een heel ander windscherm, maar stukken beter !! Het moet dus wel mogelijk zijn om een goeie combi te vinden. Succes met je zoektocht !
 
Even kleinigheidje: die F-ing 12V plug...

De 12V stekker zit zo lekker handig rechtsonder.
Je telefoon of ander speelgoed wil je kunnen opladen, liefst in de tanktas.
Dus altijd hannessen met een snoertje, en dat snoertje hangt al snel naast je knie, tussen knie en plastic. Zeer Onhandig, en rommelig, niet erg veilig…

nb: ik reis met twee telefoons: 1 als "echte telefoon", de ander als GPS, “kaartlezer” en route-logger. Heb ook tijdje een 7inch tablet als kaart meegenomen, maar uiteindelijk uitgekomen op oude telefoon als kaartlees-ding. Is tevens reserve-telefoon voor noodgevallen, en kan als ook wifi-tetherpunt gebruikt worden na aankoop van een (locale) simkaart.

Battery-life van de oude samsung GS3 Zuuiiiggt (ingebouwde veroudering?? nieuwe samsung niet veel beter trouwens) dus power nodig. Powerbanks zijn onhandig want die moet je snachts opladen (hoeveel stopcontacten heeft een kamer of hostel). Dus 12V met USB-adapter is beste oplossing...

Draadje dus…

Het doorsteken van de draad door de kleine openingen lukt niet vanwege de te-grote plugs op beide uiteinden, en je wil die draad ook niet in de buurt van de warme delen, dus je moet wat bedenken.
Ductapen? Niet erg elegant..

Heb ik bij ST en GT als volgt met houtje-touwtje-elastiekje opgelost:

Men neme:
1 krullend verlengsnoer voor 12V cigarette lighter (de niet-gangbare kleine plug moet eerst zien te vinden, en dan deze er zelf aansolderen, ook weer gedoe)
1 elastiekje (kan ook met duc-tape, voor de die-hard-ductapers).
1 tanktas (oud of nieuw model, maakt niet uit, nieuw model is trouwens te klein en niet waterdicht...)

We willen deze opening bij rechterknie gebruiken:
lJKpKNs.jpg


De kruldraad ombuigen en elastiek erover om een “haak" en prop te maken:
EPlJfv2.jpg


Je raad het al: hier instoppen:
ICjD63t.jpg


Er in, en in bovenhoekje duwen:
pzNqDei.jpg


En klaar is de de beauty:
FFrLnLa.jpg


Beide delen van het snoer staan onder lichte trek-spanning, zodat het zichzelf blijft vasttrekken, en snoer loopt nu net voor de knie langs. Op de ST schoot hij nog wel eens los bij harde wind (>120km/h), maar in de GT lijkt hij beter vast te blijven zitten. Beter windbescherming of beter passend.

Nadelen zijn er ook:
. plugje en 1e cms draad onderaan zitten nogal dicht bij motor: wordt warm, vooral bij stadsrijden.
. als je het snoer vergeet en je trekt (links staand) de tanktas eraf, dan rek je je snoer op. Zal een keer fout gaan.
. snoer is zichtbaar en mogelijk verleidelijk voor diefstal of vandalisme. Altijd meenemen of opbergen.
. plastic en elastiek.. dit gaat een keer verouderen, slijten, breken.

Geen schoonheidsprijs, maar het werkt.

*werkt aan baanscore op MF*
 
Laatst bewerkt:
hm...

Aan sommige zaken merk je toch dat de F800 serie maar een goedkoop stiefkindje is…
. garantie en leasemogelijkheid maar tot 80K km.
. goedkoop-aanvoelende standaardkoffers - die toch niet goedkoop zijn.
. matig windscherm (turbulentie op helm, ben ik niet enige mee).
. matige accessoires (overpriced tanktas die lekt..).
. onhandig weggewerkte 12V aansluiting met rare DIN stekker (we hebben wel een 12V-excuus-aansluiting, maar je moet m vooral niet willen gebruiken).

Tja, had je maar een motor moeten kopen...

*Tsjekt baanscore*

Edit: wow, nu al 29%...

*grinnikt*
*voelt zich toch beetje motorrijder*
 
Laatst bewerkt:
hm...

Aan sommige zaken merk je toch dat de F800 serie maar een goedkoop stiefkindje is…
. garantie en leasemogelijkheid maar tot 80K km.
. goedkoop-aanvoelende standaardkoffers - die toch niet goedkoop zijn.
. matig windscherm (turbulentie op helm, ben ik niet enige mee).
. matige accessoires (overpriced tanktas die lekt..).
. onhandig weggewerkte 12V aansluiting met rare DIN stekker (we hebben wel een 12V-excuus-aansluiting, maar je moet m vooral niet willen gebruiken).

Tja, had je maar een motor moeten kopen...

*Tsjekt baanscore*

Edit: wow, nu al 29%...

*grinnikt*
*voelt zich toch beetje motorrijder*

de duurdere modellen hebben ook een flinke stap terug gedaan qua kwaliteit
er gaan nu dingen kapot en met een tempo iedere 3 jaar of 40 a 50 K de balshoofdlagers stuk ,, remschijven die bij normaal gebruik bij 40 a 50 K al te dun zijn. roest bestendigheid, als ik hoor wat er bij de K1600 allemaal aan de hand is en dan geen lullige dingetjes.

Banaanscore™: 94,5%

:+ :+
 
@DJ, dat die duurdere modellen stukgaan is niet zo erg.
bij mijn dealer stonden in Feb 3 zescylinders netjes naast elkaar in de 2ehands - met nieuwgarantie ook nog blijkbaar.. minder dan 10K km in 2 of 3 yr.

conclusie: Statussymbolen of witte olifanten.
te mooi en te groot om echt mee te rijden.

ik zou op een Boxer nog wel een lange rit willen maken,
maar op een K1600GTL-full-options...
350kg,
een een vreselijk "kijk mij eens" stmnt als je daarmee door oost europa gaat..

geef mij maar een afgeragged Fje met wat krassen, veel stof en stickers.
(de nieuwe komt verzekeringswise rusland niet in, baaalen. met de oude had ik dat gewoon gedaan me teen locale WA verzekering en gaan... de nieuwe.. is me net iets te riskant om dat risico zelf te dragen.. zo rijk ben ik nog niet. Dus helaas in July met vliegtuig.. Jammer jammer jammer..
 
Laatst bewerkt:
Mooie feedback in alle geval.

Zijn er ook mensen die hun ervaringen met de F800GS en/of F800GSA kunnen delen? Hoe bevalt die moto woon/werk?


3/4 van mijn km is woon/werk, mijn GS is van 2008 die zijn wat nerveuzer dan de latere modellen, maar een GS is heer en meester in de stad maar kan op de ringweg ook vooraan mee ( niet tegen dikke sport 4 cilinders ) met een gewone rijstijl is 1 op 22 a 23 makkelijk te halen ga je toch vaker 100 + dan stijgt het verbruik wel sterker.
zadel is wat minder, maar de GS is lekker handelbaar , hangt strak aan het gas, genoeg koppel om vlot van de plek te komen.
 
Je kan die kleine DIN plugjes zo los kopen en die kan zelfs een kind van drie in een minuut op twee losse draden schroeven. Ik vind dat echt nul excuus om dan maar zo'n enorme 12V aansluiting aan het stuur te hangen. Spuuglelijk. En voor het vermogen wat er door zo'n 12V plug gaat zijn die enorme dingen ook onnodig.
 
Je kan die kleine DIN plugjes zo los kopen en die kan zelfs een kind van drie in een minuut op twee losse draden schroeven. Ik vind dat echt nul excuus om dan maar zo'n enorme 12V aansluiting aan het stuur te hangen. Spuuglelijk. En voor het vermogen wat er door zo'n 12V plug gaat zijn die enorme dingen ook onnodig.

je hebt op alle punten gelijk, maar...
voor een domme "gebruiker" zit hier alleen een rare plug op een rare plek.

jij weet waar je die stekker kan krijgen, ik heb m uiteindelijk maar bij de garage laten bestellen a 7E.
jij prutst dagelijks met draadjes, ik niet, dus bij mij breekt dat spul 3x.
m.a.w. ik ben veel tijd kwijt met gezoek, gevraag en gerommel en uiteindelijk is het nog steeds niet echt goed in elkaar gezet.
=> er is vast wel iets beters te bedenken om een telefoon/usb/whatever aan 12V te leggen.

rant over - for now.
ik ga voortaan wel gewoon rijden ipv hier te trollen.
 
Laatst bewerkt:
~
Zo… nu 2800km gereden.

Even wat vragen

Vraag: Tankinhoud + range:
Is de 15L tankinhoud ook echt te benutten ?
Iemand wel eens drooggereden met een GT ?
Ik ben al tot aan 13.6L geweest… dan had ik dus nog +/- 20km kunnen rijden… ??
Heb wel indruk dat de reserve (lampje) er bij de GT iets eerder inkomt dan bij de ST.
Volgens boekje had de ST meer tankinhoud?

Vraag: windscherm?
Zijn er nog recente ervaringen met andere schermen ? Welke?
Waar kan je behalve bij MDI proefrijden met schermpjes ?

Ik heb mijn tank een keer leeg gereden, er ging bijna 16 liter in. Tanken op de zijstandaard- scheelt bijna 1 liter. ( :$ Gelukkig ong 300 mtr van tankstation)

En ik heb een windscherm van puig met opzetruitje er op. Kostte ong €150. Ruit trilt hevig bij hoge snelheid en harde tegenwind. Maar is wel een vooruitgang met originele ruit en ik heb de indruk dat de motor iets zuiniger loopt. :t
 
@sjef : Dank voor de info.

Meer tankinhoud met Zijstandaard: dat vermoedde ik al. Indien mogelijk (altijd, consequent) tank ik al op de zij.

"bijna" 16L, dus met 15L is het echt op. Dank!
Wel mooi: de metingen, berekeningen, boordcomputer blijven consistent.
Je kan het dus heel krap plannen (tot er een wegomleiding is of een tankstation dicht...)

Trillend windscherm: dat wil ik liever niet, er trilt al genoeg op de F.
Dan tolereer ik de turbulentie op de helm wel.

Ben in verleiding om een "zonder scherm" te proberen, maar dat lijkt me geen mooie of handige oplossing voor langer termijn.

Binnenkort hopelijk wat schermen proefrijden.
 
Daarnet een F800GSA gaan testrijden. Algemeen goede indruk, beter dan de F800GS. Toch zeker qua windbescherming, maar op de GSA zit natuurlijk een mega groot scherm.

Verder is de Adventure zwaarder, door grotere tank wss, dus het "duik"-gevoel bij remmen is iets minder maar toch nog aanwezig.

Qua rijden, vlotjes, zoals de GS. Maar toen ik daarna terug op de GT zat, voelde ik me op de GT beter, precies dat ik één geheeld werd met de motor, en op de GS was het motor en rijder apart. Mss vreemde uitdrukking, maar ik hoop dat jullie me begrijpen. Op de testmotor zat een AKRA demper, en dit beviel me ook wel.

Dus kogel door de kerk -> het zal een F800GT worden (met wat opties en akra demper). Straks gaan kijken bij RAD in welke topkoffer mijn laptoptas zonder problemen kan en ik kan de bestelling plaatsen.
 
Ha die Loxos, we wachten de fotos en de verdere avonturen af...

Topkoffer: Givi V46, met optioneel rekje erop (stoer!)

Voordeel: lekker Groot, en Stevig.
Nadeel: lelijk en veel wind vangen. en je gaat er allerlei rommel in laten slingeren (zoals een reserve riem, als je eenmaal een tandeloze riem hebt gehad)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan