ZXR750 H2 valt uit bij gas geven, stationair Ok

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.870
2.409
Ik probeer mijn H2 nieuw leven in te blazen, maar dat wil nog niet echt lukken. Kleppen zijn gesteld, carbs zijn helemaal uit elkaar geweest, pakkingen, vlotternaalden en bussen vervangen, ultrasoon gereinigd en alles ziet er prima uit. Gasnaalden zien er overigens als nieuw uit. Diafragma's zijn ook goed.

Stationair loopt de motor hardstikke goed, echter, als ik ook maar iets gas geef valt de motor meteen uit.

Iemand nog tips waar naar te kijken? Ik twijfel een beetje over de gasnaald buizen, maar die zien er redelijk uit volgens mij? Dit is de minste trouwens.

2us7jwz.jpg


28qq553.jpg


2znu4xs.jpg


zl3zt0.jpg


1556gpc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar is ie weer. Ik heb weer even wat tijd dus de Kwaak is weer even aan de beurt.

1zovl7n.jpg



Even als refresher, het probleem was dat ik 0,0 vacuüm had tijdens synchroniseren. Ondertussen heb ik de compressie gemeten (allen 13 a 13,5 bar) en de timing is goed. Nu ben ik flink aan het rommelen geweest met de afstelschroeven om te synchroniseren en eindelijk heb ik wat vacuüm, zo'n 16 a 18 cm Hg. Is dat niet wat aan de lage kant? Volgens Haynes moeten de vier cilinders binnen de 2 cm Hg liggen dus dat klopt, maar er staat niet bij hoeveel het vacuüm dan moet zijn. Ik neem aan dat dit afhangt van carburateur #2 die een vaste waarde heeft?

Anyways, er is dan wat vacuüm maar hij loopt nog steeds als een stoomtrein met een lekke ketel.

20uvade.jpg



Ik ga ook nog maar de vlotterhoogte eens proberen te checken. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de carbs weer uit elkaar te halen, dat heb ik al 3 x gedaan dus ik weet wel zeker dat het goed in elkaar zit. Volgende stap dan toch maar om een goede set te lenen van iemand en die proberen?
 
Nieuwere ZXR-en hebben inderdaad andere sproeiers in de 2e en 3e carb, deze heeft 4 dezelfde. Nagelopen en volgens Haynes gewoon standaard.

Hij loopt dus niet veel beter nog, misschien heel iets. Vlotterhoogte was aan de hoge kant en benzine hoogte in de vlotterkamer ongeveer 25mm te laag. Dus de vlotters iets verbogen naar de vloeistof hoogte is nu goed. Maakt alleen niet veel verschil, hij valt nog steeds uit bij (veel) gas geven. Ook de stationair sproeiers op 1 en 1/4 gezet, maar geen hulp. Ik heb zo even geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen, behalve een andere set proberen dan.

 
Nieuwere ZXR-en hebben inderdaad andere sproeiers in de 2e en 3e carb, deze heeft 4 dezelfde. Nagelopen en volgens Haynes gewoon standaard.

Hij loopt dus niet veel beter nog, misschien heel iets. Vlotterhoogte was aan de hoge kant en benzine hoogte in de vlotterkamer ongeveer 25mm te laag. Dus de vlotters iets verbogen naar de vloeistof hoogte is nu goed. Maakt alleen niet veel verschil, hij valt nog steeds uit bij (veel) gas geven. Ook de stationair sproeiers op 1 en 1/4 gezet, maar geen hulp. Ik heb zo even geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen, behalve een andere set proberen dan.


zelfde MET luchtfilterkast ?

je zal de eerste niet zijn die lang ligt te klooien gewoon omdat ze testen zonder luchtfilterkast ;)

het is in alle geval een carburatie probleem. teken aan de wand is dat na het gasgeven het toerental alsnog omhoog gaat (op +/-3.5 sec in het filmpje) en dan weer zakt naar normaal. waar het juist aan ligt is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het niet in je stationnaire deel is (tenzij de overgangsgaatjes niet helemaal vrij zijn. kan je testen door de vlotterkamers en stationnaire sproeier te verwijderen, dan langs de achterkant remmenreiniger (met een "rietje") in de luchtinlaat van het stationnaire deel te spuiten en te kijken of het door alle gaatjes onder de gasklep naar buiten komt .
mengschroef best ver genoeg uit draaien, gasklep in open blokeren en een veiligheidsbril dragen ;)
 
Bedankt voor je reaktie. Met of zonder airbox maakt niet uit, dat heb ik al geprobeerd. Die gaatjes zijn ook wel open, ik heb ze nog een keer doorgeblazen. Ik heb het hele zooitje nóg maar een keer uit elkaar gehaald om te kijken of ik iets kan vinden wat niet klopt, maar niet echt wat kunnen vinden.

2vngxg6.jpg



Het enige wat ik me nog bedacht is dat in de andere oude set carbs er langere veren boven de gasschuiven zitten, tussen de membramen en de doppen. De set die ik er nu op heb heeft die korte veren er op zitten. Ik heb die langere veren er in gemeubeld, de carbs weer in elkaar en op de motor gezet. Moge nog maar een keer proberen.

ngprb6.jpg
 
Eureka! Ik heb 'm goed! Ik weet niet helemaal zeker waar het nu aan lag aangezien ik de carbs nog een keer helemaal open gehad heb, misschien toch die veren? Of toch met airbox? Misschien de fles met benzine met een iets te dunne slang? Misschien een combinatie, want ik heb al eerder de airbox er op gehad en toen maakte het niet uit. Hij loopt nu iniedergeval best mooi al zeg ik het zelf. Nu de kwaak verder afmaken.

2n6u23m.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan