Yamaha XV Virago topic [deel II]

Heej Chiefpep,

Had een vraagje waarop je misschien antwoord op kan geven, gezien jij de oude generatie blok gebruikte voor jouw built.

Ik ben erachter gekomen dat mijn xv700 geproduceerd is in 1985 en geïmporteerd was in 1992. Dus zit met een oude generatie blok.

Momenteel ben ik op het punt dat ik klaar ben met de carburateurs reviseren en de tank ontroesten. Straks stap ik over naar de motorblok om de top aan te pakken. het schiet aardig op *O*

Gezien ik ook het fenomeen heb van rondslingerende knikkers in het motorblok wat bijna elk virago heeft, vroeg ik mij af hoe jij het had aangepakt? Heb jij ook dit fenomeen gehad?

Heb mezelf behoorlijk ingelezen in het probleem van de startkoppeling, maar er zijn te veel (niet permanente) oplossingen. De beste oplossing schijnt de hele switch te maken naar een tweede generatie startsysteem.Dit is voor mijn built budget een te groot investering gezien alle onderdelen die je hiervoor nodig heb... Voor welke oplossing ben jij uiteindelijk gegaan? (indien je ook het probleem had)Mijn vermoede zegt dat je ook voor de switch bent gegaan vanwege de kwaliteit van je built.

Ik hoor graag van je!:)

Btw, Feedback van andere zijn ook welkom. ik sluit niemands ervaringen uit :P
 
Heej Chiefpep,

Had een vraagje waarop je misschien antwoord op kan geven, gezien jij de oude generatie blok gebruikte voor jouw built.

Ik ben erachter gekomen dat mijn xv700 geproduceerd is in 1985 en geïmporteerd was in 1992. Dus zit met een oude generatie blok.

Momenteel ben ik op het punt dat ik klaar ben met de carburateurs reviseren en de tank ontroesten. Straks stap ik over naar de motorblok om de top aan te pakken. het schiet aardig op *O*

Gezien ik ook het fenomeen heb van rondslingerende knikkers in het motorblok wat bijna elk virago heeft, vroeg ik mij af hoe jij het had aangepakt? Heb jij ook dit fenomeen gehad?

Heb mezelf behoorlijk ingelezen in het probleem van de startkoppeling, maar er zijn te veel (niet permanente) oplossingen. De beste oplossing schijnt de hele switch te maken naar een tweede generatie startsysteem.Dit is voor mijn built budget een te groot investering gezien alle onderdelen die je hiervoor nodig heb... Voor welke oplossing ben jij uiteindelijk gegaan? (indien je ook het probleem had)Mijn vermoede zegt dat je ook voor de switch bent gegaan vanwege de kwaliteit van je built.

Ik hoor graag van je!:)

Btw, Feedback van andere zijn ook welkom. ik sluit niemands ervaringen uit :P

Hi Otzie,

Kan ook niet anders dan dat jouw motor(blok) uit dat jaar komt. Die is maar zeer tijdelijk (een jaar?) gemaakt om het invoer embargo van de VS te ontduiken. Motoren van 'overseas' met 750cc of meer mochten niet worden ingevoerd dus maakte Yamaha een 700cc versie... Vandaar. Dat stopte al snel.

Maar goed, back to the subject. Mijn startmotor(systeem) was een puinhoop. Wat ik feitelijk heb gedaan is alles heel netjes opgeknapt wat niet beschadigd was. Een nieuwe veer erin (via CSMNL) en nieuwe 'Clip'. Je weet wel die zwarte die ze vaak modificeren. Ik heb de beste starterkrans en tandwielen die ik had gebruikt (ik had twee blokken). Vervolgens (misschien wel het belangrijkst) heb ik de startmotor met heel veel zorg schoongemaakt. Ik heb een verleden in de electro radiografisch modelbouw (ik racete op topniveau) dus ken mijn weg wel met electromotoren en electronica. De koolborstels goed geinspecteerd, zorgen dat ze goed aansluiten op de rotor en de rotor heel goed schoongemaakt. De sataliettandwielen opnieuw in het vet en zo de boel weer dichtgemaakt. Dan heb ik een direct massa aangelegd op het einde van de startmotor. Daar waar de lange pennen erdoorheen gaan zeg maar. Dat (dikke!) frisse massadraad loopt rechtstreeks naar een goed (kaalgemaakt) punt van het frame die weer doorlust naar de min van de accu. Ook de plus op de startmotor had ik voorzien van een goed dik schoon draad. Daarbij gebruik ik 6 cell Ballistic accu's die heel veel CCA's geven (cold cranking amps) waardoor de accu vol vermogen geeft in een klap.

Daarna heb ik eerst zonder deksel maar met een dikke kruiskopschroevendraaier op de starterkrans zodat die op zijn plek blijft de motor gestart om te kijken hoe de boel draait en beweeft bij aanslaan. Dat liep direct perfect.

Met name de kracht die de motor krijgt door de accu, de dikke (rechtstreekse) draden zorgen dat het mechanisme werkt zoals het moet werken. Mits de tandwielen (en veertjes e.d.) in orde zijn.

Mensen zoeken het teveel bij het mechanisme zelf. Ja, die is niet perfect, maar als alles goed is (echt goed of beter dan goed: lees rechtstreekse massa, dikke draden en high performance accu) werkt het gewoon.

Op mijn facebook heb ik geloof ik wel wat close-up foto's in een albumpje zitten. Moet je maar even opsnorren voor wat details. Uiteraard komt het ook weer bij mijn huidige build aan de orde, maar ik ben nog niet zover... :X
 
Heej Chiefpep, Dank voor je reactie! *O*

Uitgebreid maar zeer informatief uitleg.

Ik denk dat ik weer verder kan! Eerst maar zien wat er nog van de tandwielen over is..

Ben benieuwd hoe je het bij deze built gaat oplossen!
*D

Gr, Otzie
 
Heej Chiefpep, Dank voor je reactie! *O*

Uitgebreid maar zeer informatief uitleg.

Ik denk dat ik weer verder kan! Eerst maar zien wat er nog van de tandwielen over is..

Ben benieuwd hoe je het bij deze built gaat oplossen!
*D

Gr, Otzie

Ik pak het op precies dezelfde manier aan. Die Japanners zijn niet gek. Zo is het bedacht, zo werkte het vanuit de fabriek, dus dan zorgen we dat het precies weer in die staat komt. Maar dan iets meer vermogen en betere bedrading. Het mechanisme is goed genoeg. Ik heb zelf ook even gezocht op FB maar kon zo gauw mijn eigen foto's niet terug vinden...
 
Had ook net even gekeken. Kwam er zelf ook niet snel bij, maar dat geeft niet. Ik denk dat ik tekstueel ook uit kom!;) genoeg referentie foto's op het internet
Ik pak het op precies dezelfde manier aan. Die Japanners zijn niet gek. Zo is het bedacht, zo werkte het vanuit de fabriek, dus dan zorgen we dat het precies weer in die staat komt. Maar dan iets meer vermogen en betere bedrading. Het mechanisme is goed genoeg. Ik heb zelf ook even gezocht op FB maar kon zo gauw mijn eigen foto's niet terug vinden...
 
Laatst bewerkt:
Een aantal pag. terug heb ik de evt. modificaties getoond zoals ze vanuit Yamaha aangaven. Je kan als je de codes volgt precies zien wat er wel of niet gewijzigd kan/moet worden. Dit in samenhang met de uitleg van schoonmaken en goede contacten moet het goed komen.
 
Beste Vulcanrider, Deze modificaties had ik inderdaad gezien.Super handig natuurlijk! Jammer genoeg betreft dit alleen de modificaties voor de 2de generatie moterblok ;/

Hoop dat ik inderdaad verder kom door de contacten goed schoon te houden en de bovengenoemde advies na te volgen! bedankt alvast voor je reactie!
 
Beste Vulcanrider, Deze modificaties had ik inderdaad gezien.Super handig natuurlijk! Jammer genoeg betreft dit alleen de modificaties voor de 2de generatie moterblok ;/

Hoop dat ik inderdaad verder kom door de contacten goed schoon te houden en de bovengenoemde advies na te volgen! bedankt alvast voor je reactie!


Ik zal vandaag nog even in het oude wpb kijken of er met de xv700 blokken een relatie ligt met de wijzigingen en de type nummers. Het eerste type blok heb ik ook gehad en was feitelijk hetzelfde als het tweede type, wat het huidige frame heeft. De "86 type had nog niet de ronde zijkanten van het blok en geen solinoid.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar de codes van jouw XV700 en het bouwjaar 1985, dan kom ik uit op code 56E/56F en die staan niet op de modificatielijst van pag. 42.

Maar als ik bij het forum van de Dutch Virago Riders kijk dan worden de types vanaf 1984 wel degelijk genoemd.
(aanmelden bij Welkom op www.riders.messageboard.nl )

Ik heb de moderator aldaar gemaild of ik dit kan gebruiken t.b.v. hier, vindt ik wel zo netjes, of je meldt je daar aan en gaat daar opzoek naar je oplossing. Deze staat daar bij de how-to's. Ik meen dat de starter van dit topic, Patman, daar in het recente verleden ook was/is aangemeld, maar dat terzijde.

Je hoort dus nog van mij.

Gr.
 
Super! zal mij zeker aanmelden. :} Ben deze site nog niet eerder tegengekomen. wel nieuwsgierig wat ik hier voor info allemaal kan vinden. :]
 
De startkoppelingen van n 700 en 750 zijn gelijk. Net als 99% van de andere onderdelen.

De nieuwe onderdelen die je oem koopt, zijn verbeterd tovdie uit 1986. Hoek splines op tandwiel anders bijvoorbeeld, grijpt beter in elkaar.




Andere oplossingen zijn er ook, tbv de starter clutch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De startkoppelingen van n 700 en 750 zijn gelijk. Net als 99% van de andere onderdelen.

De nieuwe onderdelen die je oem koopt, zijn verbeterd tovdie uit 1986. Hoek splines op tandwiel anders bijvoorbeeld, grijpt beter in elkaar.




Andere oplossingen zijn er ook, tbv de starter clutch.

Heb de moderator gesproken en zal de betreffende topic kopiëren en hier plaatsen. En ja daar wordt ook gesproken over de gewijzigde hoek.
 
Dit stukje proza komt uit Dutch virago riders forum.

De Yamaha Virago motoren zijn bijzonder prettige en betrouwbare motoren, maar zijn ook berucht om hun specifieke startproblemen.
We kunnen deze startproblemen opdelen in twee segmenten, het eerste is de startproblemen van de motoren van voor <1984>. Deze hebben een afwijkend systeem dan de modellen van na 1984. Over dit laatste systeem heb ik het nu.

De startproblemen van de modellen van na 84 zijn van een geheel andere aard dan van eerdere typen, omdat Yamaha bij de modellen vanaf 84 het gehele startmechanisme aanzienlijk heeft veranderd met als doel de eerder genoemde problemen van voor 84 op te lossen. Dat leek ook aanvankelijk gelukt, maar het blijkt dat als de motoren wat kilometers hebben gemaakt, er toch weer problemen ontstaan met het startmechanisme. De symptomen zijn een geratel, gepaard gaande met het geluid van “ketsende” tandwielen.

De oorzaak hiervan ligt aan een paar onderdelen. Over dit onderwerp is dan ook in 1995 door Yamaha een “service informatie bulletin” uitgebracht waarin staat omschreven welke onderdelen er vervangen moeten worden om dit probleem op te lossen. Maar ik wil toch proberen wat duidelijkheid te geven over de noodzaak van deze aanpassing. De onderdelen welke de grootste problemen veroorzaken zijn de “gear idler” en de “wheel starter” Dit zijn de twee tandwielen die verantwoordelijk zijn voor het aangrijpen naar het tandwiel wat uiteindelijk de krukas in beweging zet.

Die twee tandwielen zitten in elkaar gedraaid d.m.v. een spiraalvormige vertanding, de hoek van deze spiraal was oorspronkelijk gekozen op 30 graden. Het blijkt dat de hoek niet goed is gekozen, omdat de “gear idler” dan niet in staat is om de twee tandwielen goed contact te laten maken, waardoor het misgrijpen c.q. ketsen van de tandwielen ontstaat.

Yamaha heeft daarom dan ook een aangepaste versie van deze twee tandwielen gemaakt, waar de hoek is teruggebracht naar 15 graden waardoor de snelheid van aangrijpen juist is gekozen. Bovendien zat er tussen deze twee tandwielen ook nog een “compressionspring” die moest zorgen voor een snelle vrijloop na het loslaten van de startknop. Het blijkt dat deze veer ook te veel tegendruk gaf wat ook weer een bijdrage leverde in het niet of niet goed aangrijpen van de tandwielen. In de besproken service informatie word dan ook uitdrukkelijk vermeld dat deze veer ten alle tijden verwijderd dient te worden als de aangepaste tandwielen worden gemonteerd, omdat deze absoluut overbodig is geworden.

Het is gebleken dat als deze veer toch gemonteerd wordt, hij binnen tweehonderd kilometer is gebroken. Het laat zich wel raden wat er gebeurd als deze stukken hardmetaal als ongeleide projectielen in uw carter rond vliegen. De kans op onherstelbare schade is zeer groot, dus altijd verwijderen als u deze modificatie aanbrengt.

Een andere onvolkomenheid van het startmechanisme, is dat het tandwiel “idler gear” niet de maximale oppervlakte van de tanden gebruikt, waardoor het geheel ook niet goed aangrijpt. Het blijkt dat er maar contact ontstaat voor ongeveer 60 tot 70% hierdoor ontstaat er natuurlijk bovenmatige slijtage omdat de krachten op een kleiner oppervlak komen te rusten dan oorspronkelijk was bedoeld. Het onderdeel wat hiervoor verantwoordelijk is heet de geleidebus. Dit busje word d.m.v. een hevel gelicht, wat er voor zorgt dat de tandwielen in elkaar grijpen. Het probleem is dat dit niet ver genoeg word gelicht, en daarom hebben ze deze geleidebus aangepast, zodat de tandwielen wel volledig in elkaar grijpen.

Zelf heb ik deze operatie nu nog steeds met succes uitgevoerd. Als je te maken hebt met dit probleem weet je niet wat je overkomt als je deze aanpassing hebt gedaan. Je motor zal bijna geruisloos en soepel starten, zonder de bekende horror geluiden en het gevoel van “doet tie het of doet tie het niet”

UPDATE !

Het blijkt inmiddels, dat het aanbrengen van de veerbusjes bij de hevel, in sommige gevallen kan leiden tot het totaal niet meer reageren van de startknop.
De oorzaak hiervan is het feit dat je dan soms net wat tiende mm te kort kan komen om het startrelais te kunnen schakelen.
Dus mijn advies is om deze busjes niet aan te brengen.

Verder veel succes, op weg naar een soepel startende bike zonder “horror” geluiden

Met dank aan Dutch Virago Riders Forum.







http://i.imgur.com/JinEg.jpg

http://i.imgur.com/mYme0.jpg

http://i.imgur.com/ISkT2.jpg

http://i.imgur.com/xIJ4D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig stukje proza inderdaad :D hett enige waar ik over twijfel is dat diegene spreekt over twee soorten startsystemen waarvan de tweede de oplossing van de nieuwe idle gear set heeft. Dit is het startsysteem met de lange startmoter schacht en startersolenoid. De xv700 van 84/85 deelt hetzelfde startsysteem als van 83. Type met een clip rondom de idle gear waarvoor denk ik nog geen oplossing is.De virago 700 uit 1987 kreeg pas namelijk de upgrade naar het nieuwe startsysteem. Weet verder nou niet of de nieuwe set gears op het oude systeem gaan passen.Tevens worden er alleen in die afbeeldingen 750-1100 viragos benoemd :/

Zal kijken of men van Dutch virago forum de oplossing al op het oude systeem heeft geprobeerd. Ik waardeer de moeite van de proza wel heel erg :) bedankt hiervoor!
 
Hoi, jij hebt het blok zonder de solinoid, nu staat er wel een stuk over een "81 virago blok.

Kijk en vergelijk. De boel open maken en kijken of er veel beschadigt is.

Maar.... of je de startherrie geheel weg krijgt dat is een utopie. Ik sprak bijv op de motorbeurs Utrecht een lid van de landelijke virago club en die gaf ook aan dat het wisselen van de idle, met een andere schuinte, wel iets oplost.

Ik ben benieuwt of je het kan oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag heren,

ik ben bezig met het opknappen van een XV920R uit '81. Echter loop ik nu tegen een probleem aan waar ik jullie hulp hard bij nodig hebben.

Ik heb het motorblok gedemonteerd en volledig opgeknapt. Nu wil ik het blok weer terughangen in het (rollend) frame. Echter past dit niet meer...

Als eerste positioneer ik het motorblok aan de achterzijde. Hier plaats ik dan ook de onderste pen om het motorblok vast te zetten.

Vervolgens duw ik het motorblok omhoog zodat ik de pen bij de voorste cilinder door het frame kan halen. Zo zou de motor dan weer hangen in het frame en kan ik de rest monteren. Maar als ik het blok nu omhoog duw komen de gaten (gat door het frame & gat vd steun bovenop de voorste cilinder) niet overeen. De steun zit ±1cm te ver naar voren tov het frame. Ik heb meerdere technieken geprobeerd echter het blijft niet passen.

Iemand hier ervaring mee of tips die ik kan proberen?

Alvast bedankt!!!
full
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag heren,

ik ben bezig met het opknappen van een XV920R uit '81. Echter loop ik nu tegen een probleem aan waar ik jullie hulp hard bij nodig hebben.

Ik heb het motorblok gedemonteerd en volledig opgeknapt. Nu wil ik het blok weer terughangen in het (rollend) frame. Echter past dit niet meer...

Als eerste positioneer ik het motorblok aan de achterzijde. Hier plaats ik dan ook de onderste pen om het motorblok vast te zetten.

Vervolgens duw ik het motorblok omhoog zodat ik de pen bij de voorste cilinder door het frame kan halen. Zo zou de motor dan weer hangen in het frame en kan ik de rest monteren. Maar als ik het blok nu omhoog duw komen de gaten (gat door het frame & gat vd steun bovenop de voorste cilinder) niet overeen. De steun zit ±1cm te ver naar voren tov het frame. Ik heb meerdere technieken geprobeerd echter het blijft niet passen.

Iemand hier ervaring mee of tips die ik kan proberen?

Alvast bedankt!!!
[afbeelding]

Heel herkenbaar. Inderdaad is 'het kunstje' dat je eerste de pen met aan beide kanten draad als eerste insteekt. Dan blok omhoog kantelen en de achterste cilinder vast zetten met de topbouten. Als je dat hebt gedaan komt de voorste cilinder ook dichter bij zijn gaten. Ik heb het blok zo enorm vaak in en uitgeschroeft dat het ook zeker bij mij voorkwam dat ik de voorste niet uit kon lijnen.

Wat bij mij heel erg helpt is mijn takels. Daaraan hang ik het blok op en kan ik de motor op de heftafel laten staan. Ik laat de takels zitten aan plafond en kan simpel de heftafel iets laten zakken waardoor door het gewicht het blok iets omhoog gaat. Wat je ook kunt doen is een potkrikje oid onder het blok zetten. Het frame wil best wat buigen zonder blok dus doordat hij op zijn voorvork leunt willen de gaten ook iets van z'n plek gaan. Je wil eigenlijk het geheel iets kunnen 'buigen'. Dit kan dus met bovengeschreven methodes.

Hoe dan ook van achter naar voren werken is de truc. Zo moet hij er ook uit namelijk. En alles vastmaken werkt precies omgekeerd.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
P.s., je moet wel je unit van de voorste cilinder al gemonteerd hebben(!) Ik zie op de foto dat die er niet op zit. Het is dat deel wat op de vier bouten van je voorste cilinder komt. Die heeft twee enkele pennen waarmee hij aan het frame komt. Dus, voordat je het blok inhijst moet die al op het blok gemonteerd zitten zodat je nog slechts 2 horizontale pennen hoeft door te steken. En die moet je dus uitlijnen op je frame.
 
Hallo,

Voor het eerst begeef ik me ook op het chopperpad en wat is dan een mooiere basis dan een Virago?
Prachtig blok iets mindere looks maar daar wil ik dan wat verandering in brengen.

Als eerst kan ik wel een wph gebruiken, digitaal zou al perfect zijn.
Weet iemand waar ik dat kan bemachtigen?
Het gaat om een XV750 van 1993

En wat plaatjes natuurlijk waarop duidelijk te zien is dat er al flink wat in gezaagd is helaas.
ec9KES0h.jpg

OBhUm1jh.jpg
 
Gaaf! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Je moet gewoon een Haynes WPH hebben. Er is geen betere (vind ik dan...). En online kun je natuurlijk op de diverse fora heel veel specifieke Virago info vinden. Zo probeer ik ook mijn steentje bij te dragen via mijn videoverslagen net als vele anderen dat weer op andere manieren doen. En stel je vragen dus ook gerust!
 
Mannen,

Bij de samenkomst van de olieleidingen bij het blok zweet de xv750 uit "91 wat olie.

De drie koperen ringen (reguliere ringen passen niet, want er zitten afstandhouders oid in de ori ringen, deze zorgen dat de ringen niet verschuiven) zijn alreeds besteld om het zweten van de olie te stoppen.

Maar mogelijk is de carterventatie verstopt.

Om dat uit te sluiten wil ik de carterventilatie checken, maar waar zit die ventilatie?

Is het soms de leiding welke rechts aan het dekseltje Waar achter een ketting zit? Het dekseltje zit aan de rechterkant van de voorste cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe nog geen reactie gehad op me aanmelding bij Dutchvirago forum. Dus lekker verder bezig geweest met de motor.Eindelijk het blok kunnen verhuizen naar de vierde verdieping om te sleutelen aan het blok. Wat was dat een uitdaging..Inmiddels een kijkje genomen naar het start systeem. Zoals ik al bang voor was, is de startkoppeling behoorlijk versleten.

Om mezelf verder met zorgen te voorzien heb ik een kijkje genomen achter het vliegwiel.. had ik misschien beter niet moeten doen. Zoals je op de foto kan zien is dit ook afgeschuint door vele botsingen met de startkoppeling. -O-

ik vraag me af of het kwaad kan het vliegwiel te laten zitten voor wat het is en de startkoppeling alleen te vervangen. Heeft iemand dit ook eerder gehad? Of heeft men ook maar het vliegwiel vervangen?
full
 
Laatst bewerkt:
@Vulcanrider, ik denk dat we het over hetzelfde hebben maar het is inderdaad het ronde dekseltje aan de top van je cilinder (op je cilinderkop). Achter dat dekseltje zit je timingtandwiel met je nokkenasketting. Op het dekseltje zit weer een slangetje die meen ik naar je frame gaat. Valt in principe weinig aan te inspecteren...

Btw. Ik vervang altijd al die koperen ringen met universele andere. Nooit echt problemen mee. Je kunt van die universele doosjes kopen met diverse maten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan