Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Klinkt als een slecht afgestelde versnellingsbak.
De slag van je pedaal is afstelbaar. Staat dat niet goed dan "klikt" hij niet in omdat hij net voor (of juist net na) de nok staat. Een goed afgestelde Russische bak schakelt net zo makkelijk als een westerse (uit de jaren 70 a 80.. Dat dan weer wel).
zat al even te zoeken op het udcn-forum, maar kan je me uitleggen hoe ik de slag afstel? of is het zo eenvoudig dat het vanzelf spreekt?
 
Die 2 m8 moertjes links achter op de bak.
De 1 is opwaarts en de andere neerwaarts.

Welke welke is vind je heel snel uit!
 
Net even gezocht en versteld.. duidelijk eerst een halve slag de verkeerde kant op! weer een hele slag de andere kant op en jawel, voor elkaar!
 
toch alweer een tank leeg gereden! alleen is het druppelen bij de as van de kickstarter overgegaan in een soort van incontinentie. Gisteravond wel alvast lid geworden van de UDCN
 
Ik zeg: goed bezig.
Een kickstarter keerring (eigenlijk een soort rubber flapje met een gat er in) kost een paar euro en zit ingeklemd tussen die ring achter je kickstarter en het huis van de bak met vier boutjes. Zo gewisseld, maar preventief je versnellingsbak aftappen is wel aan te raden.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Enne, zit die bak niet gewoon veel te vol. Wil ook wel eens gebeuren. goede gewoonte bij aanschaf van een rus is het vervangen van alle vloeistoffen door de goede. Vorige eigenaren hebben er nog wel eens een rommeltje van gemaakt.

blok 20w50
V-bak 80w90
Achtercardan 80w90

overal de peilstok gebruiken of bijvullen tot olie net onder schroefdraadrand staat.

Benno
 
bedankt voor de info weer! en inderdaad, mooi bezigheidstherapie(maar wat rijdt het leuk!)
 
Hier zit íe (voor de niet-Ural-bezittende meelezers: Die as midden-onder op onderstaande foto is de Kickstarteras):

1k0.jpg

Als je die vier boutjes er uit draait kun je het flapje zo wisselen: dat zit ingeklemd tussen die ring en het huis. Als je de kickstarthevel demonteert kun je er met een korte schroevendraaier gewoon bij van buitenaf.


Andere potentiele verdachte: De O-ring rond de drukbus van je koppeling (zit direct achter de koppelingshevel op de versnellingsbak). Die zit er vlak boven. Als die gaat lekken dan loopt dat ook op je kickstarter-as. Ter identificatie:
1k0.jpg


Ook die is makkelijk te wisselen: Koppelingskabel losmaken, Armpje loshalen, Bus er uit trekken. Behalve dat hij door de koppelingshevel op zijn plaats wordt gehouden zit hij nergens aan vast.

Succes!!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste zou ik die vier sleufkoppen vervangen door imbusjes. Ten tweede, kan je die aluminium ring niet aanpassen of vervangen zodat er netjes een keerring in kan?
 
Ten eerste zou ik die vier sleufkoppen vervangen door imbusjes. Ten tweede, kan je die aluminium ring niet aanpassen of vervangen zodat er netjes een keerring in kan?

Kan natuurlijk allemaal, maar de vraag is: Waarom zou je??

Imbusjes: Alleen als ze heel platte koppen hebben, de kickstarter komt er vlak langs en ze zijn niet verzonken. Kun je natuurlijk alsnog verzinken, maar dat is een beetje uit de categorie "oplossing zoekt probleem". Als die keerring het eens in de vijftien jaar opgeeft is het vaak. Bovendien: Het kan ook heel goed zijn dat eea in de loop van de jaren wat gemoderniseerd is en er niet-gleuf-boutjes in de bak van Freek zitten. Mijn bak op die foto stamt uit 1961....

vwb je tweede suggestie: Dat "flapje" is gewoon een keerring, maar dan met een brede rubberrand er omheen zodat hij ingeklemd kan worden met die ring op een plek met wat weinig "vlees". Ze zijn makkelijk verkrijgbaar, gaan normaliter zelden of nooit stuk en kosten iets van vijf euro per stuk bij Ural-Zentrale. (en uiteraard ook bij de meeste andere leveranciers van Russenspul).

Ieder zijn voorkeur: Ik zou er zelf niet voor gaan zitten verbouwen maar gewoon een half uurtje spenderen aan het monteren van een verse (en er verder vooral niet te lang over nadenken). :]
 
Laatst bewerkt:
Kan natuurlijk allemaal, maar de vraag is: Waarom zou je??
omdat ik een hekel aan sleufkoppen heb, je draait ze altijd verrot. Ik zou in dit geval dus voor verzinken gaan. Ik hou ook niet van repeterend vervangen. Het idee dat ik over vijf jaar weer op mijn buik lig met vette klauwen staat me niet aan. Dan verbeter ik liever het ontwerp.
Maar ik denk dat dit het verschil is met Russenrijders, die vinden het niet erg en zien er zelfs een hobby in.
 
Ik denk dat als een Russenrijder slecht 1 keer in de 5 jaar op z'n buik hoeft te liggen voor onderhoud, dit inhoudt dat hij slechts 1 keer per 5 jaar rijdt...
:+
 
En ik denk dat als je "het ontwerp wilt verbeteren" je eerst moet kijken waar er daadwerkelijk een probleem zit. Volgens mij is dat niet in de keerring van de kickstarter. in ieder geval niet conceptueel.

Als keerringen (Westers of Russisch, en met- of zonder omringende rubber rand) snel stuk gaan, gaan ze zelden stuk "omdat ze in een Russische motor zitten". Techniek is doorgaans niet zo kieskeurig.
Doorgaans is er dan een onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld een veertig jaar oud rot lager dat er achter zit, een slingerende as, een loopvlak dat niet glad is of het gebruik van de verkeerde soort olie in de bak. (Russische keerringen kunnen -net als die in veel andere "oldtimermotoren" - slecht tegen bepaalde additieven in "te moderne" olie. Alles moderner dan API GL-4 vermijden, net als Hypoid-olie lijkt te helpen). Onhandige montage/demontage door goed bedoelende hobbysleutelaars of Moldavische boeren is een andere erkende bron van nukken, net als verkleven bij langdurige stilstand.

In mijn beleving moet je als je repeterend vervangen wilt voorkomen dus de onderliggende oorzaken aanpakken. Niet de symptomen bestrijden.
Het ontwerp van die bakken is in principe helemaal niet zo beroerd. (De kwaliteitscontrole en materiaalgebruik was -zeker na de tweede helft 80-er jaren- helaas soms een ander verhaal). Hooguit is het ontwerp wat gedateerd, wat zich dan uit in termen van bedieningscomfort en/of geluidsproduktie onder het rijden (o.a. door haakse vertandingen).


In het geval van Freekz zou ik dus een andere monteren en kijken of hij het houdt. is dat zo dan was zijn huidige ring gewoon ooit wat onhandig gemonteerd (of heeft zijn motor ooit lang stil gestaan). Is het niet zo dan is er iets anders aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als een Russenrijder slecht 1 keer in de 5 jaar op z'n buik hoeft te liggen voor onderhoud, dit inhoudt dat hij slechts 1 keer per 5 jaar rijdt...
:+

Toch valt dat nogal mee is mijn ervaring.. Ik heb vele jaren Urals gehad en die hebben me eigenlijk nooit in de steek gelaten. Makkelijke starters ook.

Enkel snelle lange afstandritten zijn niet te doen, niet zoals ik dat met het K100 span kan.

Blijft wel leuk speelgoed.

@FreekZ; je had het over moeilijk starten af en toe? Mijn truc was áltijd vlotteren. En koud de chokes erop en van het gashandel afblijven. Maar warm vlotterde ik dus ook.
 
Arjen mijn ural heeft een iets nieuwer model versnellingsbak. Deze heeft gewoon een normale kering en geen los dekseltje.

Misschien dat freak deze ook heeft!
 
kickstarter eraf gehaald, schrap gezet om de schroefjes van het dekseltje te verwijderen... en erachter komen dat deze door de vorige eigenaar niet zo heul erg vast gezet zijn.. zeg maar dat je ze met de hand eruit kan draaien.. dus dat lijkt ook weer opgelost!
morgen maar even de juiste! olie halen en weer netjes bijvullen.
 
kickstarter eraf gehaald, schrap gezet om de schroefjes van het dekseltje te verwijderen... en erachter komen dat deze door de vorige eigenaar niet zo heul erg vast gezet zijn.. zeg maar dat je ze met de hand eruit kan draaien.. dus dat lijkt ook weer opgelost!
morgen maar even de juiste! olie halen en weer netjes bijvullen.
Olie?? moet daar olie in dan?? Dat loopt er toch alleen maar uit??
 
Arjen mijn ural heeft een iets nieuwer model versnellingsbak. Deze heeft gewoon een normale kering en geen los dekseltje.

Misschien dat freak deze ook heeft!
Hè?? Dat is apart. Mijn 8.103-10 (uit 1991) heeft ook een modernere bak, inclusief achteruit, maar wel met exact de zelfde constructie met dat deksel/ring/dinges als de K750-bak op de foto.
Ik heb eigenlijk nog niets anders gezien. Puur uit nieuwsgierigheid: Heb je een plaatje van de jouwe??
 
kickstarter eraf gehaald, schrap gezet om de schroefjes van het dekseltje te verwijderen... en erachter komen dat deze door de vorige eigenaar niet zo heul erg vast gezet zijn.. zeg maar dat je ze met de hand eruit kan draaien.. dus dat lijkt ook weer opgelost!
morgen maar even de juiste! olie halen en weer netjes bijvullen.

Dat is ook niet eerlijk... We waren er net zo lekker over aan het kibbelen.. ;)

Mooi dat het - mogelijk/waarschijnlijk - opgelost is!!
 
Lang geleden dat ik hier op het forum was.
Ik ben iig vanaf aankomend weekend weer in bezit van een mooie rus.
Mijn eerste ervaring was een 92-er Ural waar ik veel (sleutel)plezier aangehad heb. Toen die uiteindelijk in orde was is die total los gereden tegen een bestelbus van wie ik geen voorrang kreeg. Mijn tweede, een Dnepr m72 uit 67 was een machtige maschine.
Daar heb ik prachtige ritjes mee gemaakt zonder noemenswaardige dingen. Door emigratie ging die de deur uit.
Het russenvirus raak je niet kwijt... vandaar de aanschaf van een M72 uit 1962. Ik kijk er naar uit....
 
Terug
Bovenaan Onderaan