Kosten woonwerk met de motor

60 per dag is natuurlijk niet echt veel he. Dat is zo'n 10 a 12 duizend per jaar. Jouw motor lacht daarom. Gewoon eens per jaar een beurtje en zelf de boel een beetje in de gaten houden (bandjes, ketting). Niet te zwaar aan tillen.

dit snap ik wel en zo wil ik het ook wel gaan doen.
maar ik voel me er wel goed bij als mijn motor een keer goed nagekeken wordt door een "ervaren persoon" snapje ik heb nog nooit aan een verbrandings-motor gesleuteld dus simpele dingen vallen mij nog niet op.
maar inderdaad hij hoeft dus niet meteen een hele revisie te krijgen :P

dus de vraag met dit in mijn achterhoofd
welke dingen zou je laten checken of kan ik met deze vraag gewoon een garage binnen lopen en hope dat ze me niet betoepen door meteen de kleppen en alles te checken...
 
Vraag eens iemand met motorervaring eens te luisteren naar jouw motor. Meestal hoor je het wel als er kleppen gesteld moeten worden. Loopt de motor mooi stationair dan zou ik niks doen.
 
Extra fleecetrui oid onder je jas. Het zal je echt meevallen hoe snel je het koud krijgt. Koude handen, dáár moet je wel iets mee want met temperaturen onder 0 zijn die al versteend voordat je de straat uit bent. ;)

Dit, heb de winter redelijk wat ritten gemaakt met mijn leren 'zomer' pak. Gewoon voldoende laagjes eronder en dat gaat prima. Thermo-onderkleding -> wollen trui -> winddicht vestje -> motorpak, met -5 op de terugweg de wollen trui uitgedaan want was te warm :P
Handen daarentegen is een drama. Tering wat deed dat pijn toen ik na anderhalf uur op de motor een verwarmde huiskamer binnenstapte. Heb besloten om voor de volgende winter verwarmde handschoenen aan te schaffen. :t
 
Woonwerk met de motor, eindelijk iets waar ik aan kan bijdragen. Ik ben gaan woonwerk-rijden op een Monster 900 ie. (110km per dag)
Was niet helemaal de bedoeling, was autoloos en kreeg elders een baan. Maar kon ook niet direct een auto aanschaffen, en de auto's die ik wel kon betalen, waren benzienauto's mid jaren 90 die toch allemaal 1:12 lopen (Monster 1:18 - 1:19).

In het afgelopen jaar ging er 1 achterband + 2x kleppenbeurt + 1 grote beurt + 1 kettingset doorheen.
Sinds kort is er toch maar een auto bijgekomen.

Veel dingen deed ik zelf, en het voordeel van de luchtgekoelde 2v monster is dat de beurten wat goedkoper zijn. Maar ondanks de wat hogere kosten (vergeleken met een andere motor) heb ik dikke lol gehad iedere dag.

Let wel op dat je een kluisje oid op je werk hebt waar je eventueel wat droge kleren kunt neerleggen (mocht je natregenen) en hou er rekening mee dat je 's ochtends altijd vouwen in je gezicht hebt van je helm. Plus helmhaar natuurlijk.
 
Ik hoor hier niemand nog over de vele male goedkopere wegenbelasting ten opzichte van een auto en de verzekering is ook een stuk goedkoper. WA al mogelijk voor 3 euro per maand. Ook hebben motoren geen APK, dit scheelt ook weer een bak geld. Al met al waren dat voor mij wel redenen om woon werk te doen op de motor.En net wat hier gezegd wordt haal je makkelijk 20k met een achterbandje als je hem voor woon werk gebruikt.
 
Toen ik nog woonwerk met de motor deed zou dat me, als ik het nog een jaar langer had gedaan, ongeveer 15 cent per kilometer kosten, daar zijn dan alle mogelijke kosten voor het motorrijden bijgerekend. Dat is met een oudere maar comfortabele motor, zelf groot en klein onderhoud doen en wat budget voor eventuele reparaties.

Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat anderhalf uur motorrijden per dag gewoon verspilde tijd was en ik toch moe werd van het motorrijden.
Ga nu lekker met de trein, wat betekent dat ik relaxed kan lezen, een les kan voorbereiden of wat kan nakijken onderweg. Ik ben iets langer onderweg, maar in die tijd kan ik wel wat nuttigs doen.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden is, voor mij, niet echt goedkoper dan de auto. Afschrijving, verbruik (benzine, olie enz), setje banden per jaar, ander klein spul en dan natuurlijk: helm(en), pakken (3 stuks), handschoenen (veel!), laarzen en ga maar door......maar de lol die ik heb op de motor en de tijdwinst maken veel goed. Heb het trouwens nooit uitgerekend dus ga puur op mijn gevoel af.
 
Met die drie pakken doe je dan natuurlijk ook 3 keer zo lang als ik met 1 pak, dus feitelijk maakt het aantal pakken niet echt uit. Handschoenen idem dito.
 
Toen ik nog woonwerk met de motor deed zou dat me, als ik het nog een jaar langer had gedaan, ongeveer 15 cent per kilometer kosten, daar zijn dan alle mogelijke kosten voor het motorrijden bijgerekend. Dat is met een oudere maar comfortabele motor, zelf groot en klein onderhoud doen en wat budget voor eventuele reparaties.

Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat anderhalf uur motorrijden per dag gewoon verspilde tijd was en ik toch moe werd van het motorrijden.
Ga nu lekker met de trein, wat betekent dat ik relaxed kan lezen, een les kan voorbereiden of wat kan nakijken onderweg. Ik ben iets langer onderweg, maar in die tijd kan ik wel wat nuttigs doen.

Grappig. Ik ben juist gestopt met het nemen van de trein sinds ik een motor heb tenzij dramatisch weer. Geen gezeik meer met vertragingen/aansluitingen die in de soep lopen. Half uur tijdswinst voor mij (amsterdam-leiden), en aanzienlijk goedkoper (ov = ruim 20€ retour totaal zonder abonnement). Daarbij zit de trein de helft van de tijd zo vol dat ik als een sardientje opgepropt moet staan, en toch niets gedaan krijg.
 
Toen ik nog woonwerk met de motor deed zou dat me, als ik het nog een jaar langer had gedaan, ongeveer 15 cent per kilometer kosten, daar zijn dan alle mogelijke kosten voor het motorrijden bijgerekend. Dat is met een oudere maar comfortabele motor, zelf groot en klein onderhoud doen en wat budget voor eventuele reparaties.

Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat anderhalf uur motorrijden per dag gewoon verspilde tijd was en ik toch moe werd van het motorrijden.
Ga nu lekker met de trein, wat betekent dat ik relaxed kan lezen, een les kan voorbereiden of wat kan nakijken onderweg. Ik ben iets langer onderweg, maar in die tijd kan ik wel wat nuttigs doen.
De trein heb ik in de winter lang geleden ook gedaan. Maar daar kreeg ik zoveel zenuwen van dat ik ben beginnen roken. (Omdat die verdomde trein natuurlijk niet kwam als ik op het perron stond. Oh nee nog even daar twintig minuten tot een uur wachten) Gelukkig ben ik daarna dank zij de motor terug kunnen stoppen..
 
Met die drie pakken doe je dan natuurlijk ook 3 keer zo lang als ik met 1 pak, dus feitelijk maakt het aantal pakken niet echt uit. Handschoenen idem dito.
Dat weet ik niet! Hangt ook vanaf hoe intensief ze gebruikt worden. Moet ik bij vertellen dat 1 van de 3 pakken van/voor mijn vrouw is. Idem voor de helmen en handschoenen enzovoort. Bijrijder op een motor heeft ook alles nodig (vind ik !).
 
Maar die bijrijder gaat toch bij woon-werk niet mee? Dus die spullen moet je hier niet meerekenen.
 
Ik heb een paar jaar 60 km daags woon-werk op een Honda SH300 scooter gedaan. Met 1 op 27 en vrijwel geen onderhoud was die echt wel goedkoper dan mijn tweeliter middenklasser. Een heel stuk zelfs. Onderhoud deed ik zelf. Af en toe een bandje en twee keer een riem tot de halve ton. Verder een keer een knipperschakelaar en dat was het. Tel ik de besparing in parkeerkosten en de lol er nog niet eens bij. Dure kleding heb ik er nooit voor aangehad. Dat is ook niet nodig, want ondanks het beeld dat velen hebben, is het weer maar zelden heel slecht in Nederland.
Het kan dus wel goedkoop. Mits je je ego in de kast laat liggen, een handige Harry bent, en genoegen durft te nemen met een opelkadettbrommer.
Ik heb ooit uitgerekend dat ik in die 50 dkm met het lagere benzineverbruik, ongeveer de helft van de vier mille aanschafwaarde van de scooter heb terugverdiend. Ten opzichte van de auto. Ik ben er blij mee en kan het iedereen aanraden.
 
Grappig. Ik ben juist gestopt met het nemen van de trein sinds ik een motor heb tenzij dramatisch weer. Geen gezeik meer met vertragingen/aansluitingen die in de soep lopen. Half uur tijdswinst voor mij (amsterdam-leiden), en aanzienlijk goedkoper (ov = ruim 20€ retour totaal zonder abonnement). Daarbij zit de trein de helft van de tijd zo vol dat ik als een sardientje opgepropt moet staan, en toch niets gedaan krijg.

Veel van je punten waren inderdaad precies waarom ik eerst ben gaan motorrijden. Ik was het treinverkeer rond Rotterdam gewend tijdens mijn studie, maar ben na mijn studie verhuisd naar Tilburg.
Echter bleek dat het traject Dordrecht-Tilburg best relaxed is, geen drukken treinen, zelden vertraging. Als je elke dag in een volgepropte trein zit zou ik inderdaad ook lekker de motor pakken!
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Amsterdam, en van 3 tot 1 jaar geleden ook in Sydney waar het verhaal eigenlijk precies hetzelfde is maar dan erger, en rijd al jarenlang woonwerk met de motor. Maar een half jaar geleden begon ik aan een baan met een leaseauto. Ondertussen twee weken geleden EINDELIJK ingewisseld voor een leasemotor (een FJR uit 2017), en als een kind zo blij. Zo lang ik in Amsterdam woon kan ik me niet voorstellen dat ik ooit nog een auto wil voor mijn dagelijks vervoer.

Kosten hebben me nooit zo geboeid, wat het kost dat kost het. Ik ga voor die oplossing waarbij ik het meeste levensgeluk ervaar. Daarbij, In mijn ervaring ontloopt een auto (meer belasting, parkeerkosten, verzekering etc.) een motor (vaker onderhoud, accessoires, sneller afschrijving, meer kans op schade etc.) elkaar niet dermate veel dat ik het daarvan moet laten afhangen.

Want die leasebak was twee weken leuk, maar ik merkte al heel snel wat een eindeloos gezeik zo'n auto eigenlijk met zich meebrengt als je in de stad woont als je regelmatig voor familiebezoek of boodschappen of zo "even" de stad in wilt. Met de motor zijn al die problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het gaat sneller, makkelijker, goedkoper en leuker. Dus al bieden ze me een of andere Maserati of Porsche als leasebak, ik zou ze nog vierkant uitlachen.

OV is voor mijn dagelijks vervoer niet echt een optie overigens omdat ik regelmatig onverwacht naar slecht bereikbare plekken moet rijden...
 
Laatst bewerkt:
zo vorige week gesprek gehad op het werk

ik heb een mooie deal kunnen maken betreft opslag en reiskosten vergoeding. de electrische motor vonden ze ook een leuk idee alleen binnen zo een groot bedrijf moeten ze er beleid voor aanpassen en hoger op ook vragen of dit mogelijk is. dus als het zou lukken moet ik er toch van uit gaan dat het nog wel een aantal maanden gaat duren.
dus ook maar meteen mijn motor naar een garage gestuurd voor een onderhouds beurt en dan ben ik er helemaal klaar voor om "kantoor pikie"te worden :+

allemaal bedankt voor jullie input ik heb hier egt wel iets mee kunnen doen :)
 
Goed zo, lekker rijden met die hap. Zeker in de randstad kan ik me geen ander vervoermiddel voorstellen.

Ik rij ook 60km op een dag. Met een 600cc Thundercat die 1 op 20 rijd kost me dat zo'n 100~ per maand aan benzine. +10 wegenbelasting + 10 verzekering +80 onderhoud is 200 euro per maand. Dat wordt precies gedekt met de reiskosten vergoeding a 20ct/km die ik krijg. Wat in feite betekent dat ik gratis motor rij in mijn vrije tijd (los van de benzine uiteraard).
 
Vraag eens iemand met motorervaring eens te luisteren naar jouw motor. Meestal hoor je het wel als er kleppen gesteld moeten worden. Loopt de motor mooi stationair dan zou ik niks doen.

Geen goed advies, zeg dan niets. Soms kun je kleppen horen, echter evenzovaak hoor je ze niet maar verbranden ze wel als ze niet helemaal sluiten. Dit is vele malen duurder dan controleren danwel stellen. Afhankelijk van je fiets tussen de 150 en 400 euro. Gewoon doen als er geen duidelijke historie is en volgens opgave fabriek je motor eraan toe is.
 
+
Ik heb een paar jaar 60 km daags woon-werk op een Honda SH300 scooter gedaan. Met 1 op 27 en vrijwel geen onderhoud was die echt wel goedkoper dan mijn tweeliter middenklasser. Een heel stuk zelfs. Onderhoud deed ik zelf. Af en toe een bandje en twee keer een riem tot de halve ton. Verder een keer een knipperschakelaar en dat was het. Tel ik de besparing in parkeerkosten en de lol er nog niet eens bij. Dure kleding heb ik er nooit voor aangehad. Dat is ook niet nodig, want ondanks het beeld dat velen hebben, is het weer maar zelden heel slecht in Nederland.
Het kan dus wel goedkoop. Mits je je ego in de kast laat liggen, een handige Harry bent, en genoegen durft te nemen met een opelkadettbrommer.
Ik heb ooit uitgerekend dat ik in die 50 dkm met het lagere benzineverbruik, ongeveer de helft van de vier mille aanschafwaarde van de scooter heb terugverdiend. Ten opzichte van de auto. Ik ben er blij mee en kan het iedereen aanraden.


Ik doe zelfs WW op een Honda PCX, dat is echt met je scooter de snelweg op en flink besparen op je reiskosten.
Moest het deze week echter 3 x 200 km per dag doen, toen was de lol er wel even af;) Was ik blij dat ik de 4e dag lekker met de Audi kon:)
 
Dit, heb de winter redelijk wat ritten gemaakt met mijn leren 'zomer' pak. Gewoon voldoende laagjes eronder en dat gaat prima. Thermo-onderkleding -> wollen trui -> winddicht vestje -> motorpak, met -5 op de terugweg de wollen trui uitgedaan want was te warm :P
Handen daarentegen is een drama. Tering wat deed dat pijn toen ik na anderhalf uur op de motor een verwarmde huiskamer binnenstapte. Heb besloten om voor de volgende winter verwarmde handschoenen aan te schaffen. :t

Die handen doen pijn omdat je lichaam warmte aan je handen (en voeten) ontrekt om je romp warm te houden. Je kunt dan ook beter een verwarmd vestje voor onder je motorpak kopen dan verwarmde handschoenen. Dat laatste is symptoombestrijding.
 
Iets wat misschien nog handig is te vermelden; bij woon-werk met de motor is een back-up plan wellicht nodig, zoals in de wintermaanden. Heb je een beetje een strenge winter met neerslag en gladheid wil je misschien een tijdje niet met de motor. Heb je dan een auto beschikbaar of kan je redelijkerwijs met het OV?

Ik ben zelf ook al 17 jaar w-w motorforens maar met bepaald weer wil ik het risico niet nemen..
 
Als het weer zo slecht wordt geven ze altijd wel code rood af en dan is toch niks verzekerd dus moet je lekker thuis blijven. En als het sneeuwt of ijzelt is het vooral op de kleine wegen oppassen en op de grote wegen kan je gewoon rijden. Rij nou 6 jaar het hele jaar door en heb nog nooit niet kunnen rijden.
 
Als het weer zo slecht wordt geven ze altijd wel code rood af en dan is toch niks verzekerd dus moet je lekker thuis blijven. En als het sneeuwt of ijzelt is het vooral op de kleine wegen oppassen en op de grote wegen kan je gewoon rijden. Rij nou 6 jaar het hele jaar door en heb nog nooit niet kunnen rijden.
ik zeg niet dat je niet kan rijden maar je kan wel vallen door gladheid op opvriezende weggedeelten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan