Onjuiste RDW gegevens

Linq

MF veteraan
29 apr 2007
1.269
0
Goedemorgen allen,

Geen idee of ik iets met het volgende moet doen.

Ik heb vorige week bij een motorzaak een Aprilia RSV4 Factory uit 2011 gekocht.

Ik ga deze pas over twee weken op halen dus heb de tijd genomen om een verzekering uit te zoeken.

Ik heb deze nu gevonden en heb een aanvraag ingediend middels het kenteken en de meldcode en deze inmiddels geaccepteerd.

Echter geeft de verzekeraar aan dat deze fiets 78 Kw heeft en ze zeggen dat ze de gegevens van het RDW overnemen. Ik heb de RDW site gechecked en er staat inderdaad, nettomaximumvermogen 78Kw geluidsniveau statonair 102Db, toerental geluidsniveau 3875 -1 (geen idee wat dat is).

Als ik een ander kenteken van een Factory invoer bij het RDW, dan staat er wel 132 Kw bij, een andere toerental en Db niveau.

Feit is dat het niet goed staat vermeld bij het RDW, wat moet ik nu doen. Motorzaak zegt dat het niet zoveel uitmaakt, bij totall loss kan ik aantonen dat het een Factory is, dus dat is het probleem niet. Ook mag ik vol vermogen rijden.

Motor is overigens gewoon een Nederlandse fiets en geen import.

Wat moet ik nu doen?
 
Laatst bewerkt:
Is het een importfiets? Leren lezen :')
78kw is ~100PK wat een bekende grens is in Duitsland.

Als jouw voertuig meer vermogen heeft dan op het kenteken staat vermeld, is er eigenlijk een herkeuring verplicht. In de praktijk zal dat allemaal wel loslopen, maar het is een risico.

Als u het motorvermogen wijzigt van een motor, brommer, trike of quad met een Nederlands kenteken, dan moet u het RDW-kentekenregister en het kentekenbewijs ook laten aanpassen. Het gaat hierbij om aanpassing van de bestaande motor en niet om vervanging van de motor.

Het aangepaste motorvermogen kunt u op de volgende twee manieren laten vaststellen:
Voor motorfietsen kan dat door de fabrikant (of zijn Nederlandse vertegenwoordiger) via een verklaring.
Door een RDW-keuring. Ga voor meer informatie naar 'Aanpassen motorvermogen brommer, motor, trike of quad'.

Vaststellen nieuw motorvermogen via verklaring fabrikant
De motorfietsfabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger kan een verklaring afgeven dat het motorvermogen is aangepast. Uit de verklaring moet blijken dat de wijziging volgens fabrieksvoorschriften is uitgevoerd en dat sprake is van een bestaande vermogens variant/uitvoering binnen de typegoedkeuring.

U kunt contact opnemen met de fabrikant of zijn Nederlandse vertegenwoordiger van uw motor. Op uw verzoek kan hij de verklaring inclusief een verzoek tot aanpassing van de register- en kentekengegevens sturen naar:

RDW, unit VRD
Postbus 30 000
9640 RA Veendam.
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet gewoon proberen dat aan te kaarten bij het RDW? Bij sommige 25kW motoren kan je zonder herkeuring de registratie laten wijzen dus misschien dat jij dat ook kan?
 
Thx Scarrrr,

Nuttige info, ik denk dat ik even contact op ga nemen met Aprilia Benelux. Als ik het zo lees, lijkt mij dat de beste optie.
 
Kan je niet gewoon proberen dat aan te kaarten bij het RDW? Bij sommige 25kW motoren kan je zonder herkeuring de registratie laten wijzen dus misschien dat jij dat ook kan?

Ik heb het RDW al gebeld, stond alleen in de wacht dus heb weer opgehangen, heb dit antwoord dan ook niet afgewacht eerlijk gezegd.

Ik ga dit proberen.
 
Ik heb het RDW al gebeld, stond alleen in de wacht dus heb weer opgehangen, heb dit antwoord dan ook niet afgewacht eerlijk gezegd.

Ik ga dit proberen.

Geef het ook niet meteen op als je nee krijgt. Toen ik mijn 25kw registratie wilde veranderen naar 34kw kreeg ik bij 3x bellen 3 verschillende antwoorden. Mij is het niet gelukt want het bleek een import fiets te zijn zonder juiste typegoedkeuring oid. Anderen met een Nederlandse 25kw motor is het wel op die manier gelukt maar ook niet altijd met 1x bellen. De RDW telefoonmiepen zijn niet echt goed op de hoogte van dit soort dingen.


Voorbeeld van een mede GS500 rijder

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het wijzigen van het motorvermogen van uw motorfiets van 25kW naar 34kW.

Het overlegde buitenlands kentekenbewijs, wat in 2002 de basis was voor toelating van uw Suzuki, vermeld een actueel en voormalig motorvermogen. Er is een waarde van 34kW/7800 omw doorgehaald en een nieuwe waarde van 25kW/8000omw/min genoteerd.

Het administratief wijzigen van het motorvermogen van 25kW naar 34kW is hierdoor helaas niet mogelijk. Om uw kentekenbewijs aan te laten passen naar 34kW is het noodzakelijk uw motorfiets bij de RDW ter keuring aan te bieden.

Ik mail het mailtje gewoon opnieuw.
Ik heb de tekst iets aangepast en opnieuw gemaild.
RDW opnieuw gebeld en verteld wat er gisteren gezegd is.
Ze namen mijn 06 nummer aan en bellen mij straks terug

Het kan! Net terug gebeld wat er gisteren gezegd is klopt. Ik moet nu een brief sturen met de informatie. Het gaat er dus om dat ze in filenet kijken. Daar staat het.

Kosten wel €3
Het is gelukt Kaartje binnen
Je moet zeggen dat ze in filenet moeten kijken bij de technische dienst

Conclusie: Je moet de juiste persoon treffen.
 
Laatst bewerkt:
Geef het ook niet meteen op als je nee krijgt. Toen ik mijn 25kw registratie wilde veranderen naar 34kw kreeg ik bij 3x bellen 3 verschillende antwoorden. Mij is het niet gelukt want het bleek een import fiets te zijn zonder juiste typegoedkeuring oid. Anderen met een Nederlandse 25kw motor is het wel op die manier gelukt maar ook niet altijd met 1x bellen. De RDW telefoonmiepen zijn niet echt goed op de hoogte van dit soort dingen.


Voorbeeld van een mede GS500 rijderConclusie: Je moet de juiste persoon treffen.

Ik heb de mail uitgestuurd met een vraag, het probleem (of niet) is dat de motor nog niet op mijn naam staat dus zelf kan ik nog niet zoveel doen daar ik ook de papieren nog niet heb.
 
Ik heb de mail uitgestuurd met een vraag, het probleem (of niet) is dat de motor nog niet op mijn naam staat dus zelf kan ik nog niet zoveel doen daar ik ook de papieren nog niet heb.
Mooi, dan kan de motorzaak het mooi zelf oplossen en gelijk kijken of er nog iets van een daadwerkelijke begrenzer aanwezig is.

Het veranderen van het vermogen ihkv 25kw kan zo makkelijk omdat er twee typegoedkeuringen zijn. Ik zou je zomaar kunnen voorstellen dat dat niet werkt met een rsv waar begrenzen in Nederland niet (officiëel) voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Mooi, dan kan de motorzaak het mooi zelf oplossen en gelijk kijken of er nog iets van een daadwerkelijke begrenzer aanwezig is.

Het veranderen van het vermogen ihkv 25kw kan zo makkelijk omdat er twee typegoedkeuringen zijn. Ik zou je zomaar kunnen voorstellen dat dat niet werkt met een rsv waar begrenzen in Nederland niet (officiëel) voorkomt.

De drang om mn motor op te halen is er groot, ik heb het al uit moeten stellen ivm mijn vakantie.

Ik heb tijdens de proefrit niks gemerkt van een begrenzer oid, zelfs niet isn stand 5 van de APRC systemen.

En wat je zegt, deze motor is in Nederland geleverd in 2011. Als er in Nederland een begrenzer op zou moeten ivm rijbewijs, dan zou dit een 25 Kw fiets worden. Dat is het niet. Tevens is het volgens mij nooit mogelijk om hier een 25 Kw van te maken en op papier te krijgen.

Als de motor import zou zijn, is die 78 Kw ook te verklaren daar ze in Frankrijk max. 100 PK mogen zijn (Belgie) (dit weet ik overigens niet zeker). Echter is het een Nederlandse motor dus dat is het ook niet.
 
Mooi, dan kan de motorzaak het mooi zelf oplossen en gelijk kijken of er nog iets van een daadwerkelijke begrenzer aanwezig is.
Idem.

Motorzaak zegt dat het niet zoveel uitmaakt, bij totall loss kan ik aantonen dat het een Factory is, dus dat is het probleem niet.

Natuurlijk zegt een motorzaak dat het "niet zoveel" uitmaakt. Ze verkopen dit mogelijke "probleem" gewoon aan jou door. (alleen nu merk je er niets van)

Waarom zou jij een discussie willen met een verzekeraar die gaat twijfelen of jouw motorfiets wel de exacte motorfiets is die op het kentekenbewijs staat?
Enig idee hoeveel gezeur en gedoe dat kan worden?

Laat vooral de motorzaak dit probleem oplossen.
Dan hoef je je over bovenstaande nooit meer zorgen te maken.
En als ze dat niet willen dan heb je misschien wel voldoende grond om de koop te ontbinden.

Edit:
En wat te denken bij een toekomstige inruil of verkoop van deze motorfiets?
Dan mag jij dit "probleem" aan een potentiële (slimme) koper uitleggen.
(als je daar al in zou slagen)
Ik zou hem er om laten staan. "Echte" 132 Kw Aprilia's genoeg te koop.
 
Laatst bewerkt:
Het is al helemaal geen probleem als de motor op 78kw staat. Iedere Aprilia dealer kan zo de 132 kw map er in zetten. Het is puur een vermogensbegrenzing op softwarebasis.

Als de 132 kw map er in staat moet de importeur via een verklaring ervoor kunnen zorgen dat de RDW de juiste gegevens krijgt.
 
Ben het helemaal met ALEXELA eens.

Je koopt een, wss, niet heel goedkope fiets.
Dan mag de verkoper best regelen dat de motor, behalve technisch in orde, ook regelen dat de papieren in orde zijn.

Dat de dealer zegt "dat het niet zoveel uitmaakt" is lekker gemakkelijk.
Laat hun het maar oplossen.
 
Het is al helemaal geen probleem als de motor op 78kw staat. Iedere Aprilia dealer kan zo de 132 kw map er in zetten. Het is puur een vermogensbegrenzing op softwarebasis.

Als de 132 kw map er in staat moet de importeur via een verklaring ervoor kunnen zorgen dat de RDW de juiste gegevens krijgt.

Ik heb er een proefrit opgemaakt van 20 minuutjes, ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal wat betreft het afgegeven vermogen. Ik vond dit al erg hard gaan, maar ja, dat gaat 100pk na 5 jaar ook.

Dat laatste, is dat iets wat Aprilia makkelijk doet?

Helaas zijn goede RSV4 APRC tjes en dan ook nog een factory uitvoering niet heel erg voorradig tweedehands. Of het is geen APRC of er staan veel km op.

Vandaar dat ik erg blij was dat ik deze bij wen dealer tegen kwam. Overigens heb ik wel een jaar garantie, en ze verkopen het als een 179pk motor. Zo was de advertentie, ik ga dr ook vanuit dat het geen 78kw is. Misschien maar eens op de testbank zetten, dan weet ik zeker wat het vermogen is.
 
Ik heb er een proefrit opgemaakt van 20 minuutjes, ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal wat betreft het afgegeven vermogen. Ik vond dit al erg hard gaan, maar ja, dat gaat 100pk na 5 jaar ook.

Dat laatste, is dat iets wat Aprilia makkelijk doet?

Helaas zijn goede RSV4 APRC tjes en dan ook nog een factory uitvoering niet heel erg voorradig tweedehands. Of het is geen APRC of er staan veel km op.

Vandaar dat ik erg blij was dat ik deze bij wen dealer tegen kwam. Overigens heb ik wel een jaar garantie, en ze verkopen het als een 179pk motor. Zo was de advertentie, ik ga dr ook vanuit dat het geen 78kw is. Misschien maar eens op de testbank zetten, dan weet ik zeker wat het vermogen is.
Ook zij zijn blij een koper gevonden te hebben, je stelt je veel te bescheiden op. Na afronden van de koop kan je alles vergeten. Je moet het nu regelen.
 
Helaas zijn goede RSV4 APRC tjes en dan ook nog een factory uitvoering niet heel erg voorradig tweedehands. Of het is geen APRC of er staan veel km op.

Wat is de relatie tussen (on)geduld en een domme onverstandige aankoop?
 
Laatst bewerkt:
Als de motor import zou zijn, is die 78 Kw ook te verklaren daar ze in Frankrijk max. 100 PK mogen zijn (Belgie) (dit weet ik overigens niet zeker). Echter is het een Nederlandse motor dus dat is het ook niet.
Zeker weten? Dus de datum eerste toelating en de datum eerste afgifte zijn gelijk?
Als het een echte nl motor is zou het mij een raadsel zijn waarom daar 78 kw zou staan
 
Wat moet ik nu doen?

Ik heb het idee dat je liever een ander antwoord wil horen: Deze Appie laten staan en uitkijken naar een andere.





Of de motorzaak zorgt er voor dat de gegevens op het kenteken overeen komen met de motorfiets.



Die motorzaak l*lt lekker makkelijk, zij hebben er geen last van als het mis gaat, dan weten zij van niets en jij hebt niets op papier staan waar je op terug kunt vallen.

Feitelijk kan het in 99% van de gevallen idd niet zoveel kwaad en zal niemand het ooit merken.
Beland je in een ernstige letselaanrijding dan gaan wel alle details bekeken worden en alhoewel je dan al een probleem hebt ( de aanrijding op zich ) worden je problemen dan pas echt groot.
De politie zal dan opmerken dat het vermogen op het kenteken niet klopt met wat de motor daadwerkelijk levert. Zal de politie een biet zijn maar je verzekering zou dit aan kunnen grijpen om na uitkering van aansprakelijkheid dit allemaal op jou persoonlijk te verhalen. Je hebt tenslotte een tamme 78 Kw motor bij hun verzekerd en je rijdt m met 132 Kw.
L*llig verschil, maar dankzij de kleine letters in de polis wel genoeg om een bult trammelant over je nek uit te storten.
 
nettomaximumvermogen 78Kw geluidsniveau statonair 102Db, toerental geluidsniveau 3875 -1 (geen idee wat dat is).

Dat is het voorgeschreven toerental waarbij de geluidsmeting uitgevoerd dient te worden.

Per merk/type motorfiets verschilt dit nogal. Deze motor mag dus 102Db maken bij 3875 toeren.
Ik moet zeggen... 102 Db is ook gewoon echt heel veel :P
 
Lijkt mij Idd ook een motor die voor inschrijving in BE, FR of DE bedoelt is geweest of zelfs daar al (kort) ingeschreven is geweest....
zou ook niet weten waarom deze motor anders in NL met beperkt vermogen op kenteken zou staan, in NL wordt de belasting niet bepaald ahv het vermogen en er is voor zover ik weet ook geen rbw voor max 78kw
 
Als je het vermogen expliciet meldt bij de verzekering , is er niets aan de hand....
Ik ben zelf ooit begonnen met het tunen van een Z1R/Z1000, die standaard 86 PK had, en via diverse stappen op 155 PK's terecht gekomen ( zonder N2O) en gaf dit door aan de verzekering, en was nooit een probleem, en stond ook gewoon op de polis....( heb wel een hele goede tussepersoon)
 
In 1997 waren de rode VFR750's "op" in NL, de "mijne" werd uit Frankrijk gehaald en had een identieke datum 1e toelating en toelating in NL.

Ik zou de voorlopige koop laten ontbinden... Zet die roze zonnebril maar af.
 
Bedankt voor alle reacties,

Sorry voor mijn late reactie, ik ben aan het genieten van een vakantie en heb niet altijd WIFI.

Ik moet er nog even goed over nadenken wat ik ga doen. Ik wil dat iig dat de verzekering 132Kw overneemt in een claussule oid. Dat is mijn grootste zorg. Daarnaast wil ik dat de papieren ook in orde komen wat betreft het juiste Kw en Db niveau en dat zal ik beleggen bij de dealer, dit moet door hen worden opgelost middels de importeur of fabrikant, ik heb overigens ook nog geen aanbetaling gedaan.

Ik kan ook nog de importeur vragen om na te gaan hoe deze motor in NL is gekomen, rechtstreeks of via import.
 
Laatst bewerkt:
En wat als dadelijk de papieren aangepast zijn en blijkt dat je op een begrensde fiets rondrijdt? Ik zou hem in ieder geval op de rollenbank (laten) zetten.
 
En wat als dadelijk de papieren aangepast zijn en blijkt dat je op een begrensde fiets rondrijdt? Ik zou hem in ieder geval op de rollenbank (laten) zetten.

Als dat het geval is, dan is dat te verhelpen met een software update.
 
Terug
Bovenaan Onderaan