Vietnam Deel 2

Koken voor minority kinderen (4)

De kinderen maken ook het schooltoilet schoon na het eten. Hồng vertelde dat ze aan het begin alles heeft voorgedaan en de kinderen verteld hoe alles te doen.

De kinderen hebben zichzelf hiervoor opgeven. Als een kind stopt of niet meer wil, dan zorgen de overblijvende kinderen wel voor een plaatsvervanger en trainen die dan ook zelf. Ze hebben ook zelf onderling de taken verdeeld, Hồng hoefde dat niet specifiek te vertellen.

full



Het groepje helpers hoeft als beloning voor het werken niet te gaan slapen als ze dat niet willen. De rest gaat in een andere ruimte een poosje pitten. Hồng zit nog een tijdje op een krukje voor de deur om toezicht te houden.

full

full


De kinderen worden rond 13:00 wakker en gaan dan tanden poetsen en hun gezicht wassen voordat de middagklas begint. Ook dat gaat zelfstandig maar soms houdt Hồng een beetje toezicht.

full



Om 13:30 gaan de kinderen naar de klas...

full



... en na een laatste controle vertrekt ook Hồng rond 14:00 naar huis.


Tot slot
Of dit werk ook volgend schooljaar kan worden voorgezet is nog niet zeker. Op dit moment lijkt het erop, dat de bijdrage van het liefdadigheidsfonds zal stoppen. En dat zou weer betekenen, dat het gehele project in elkaar stort en een grote groep kinderen niet meer naar school komt. Laten we hopen dat het niet zover zal komen. We blijven de vinger aan de pols houden.
 
Fred,

Dit is dus een vrouw de veel over heeft voor de minder bedeelden maar geen notie heeft hoe ze aan budget/geld/subsidie/sponsors kan komen om het project zonder staats-subsidie voort te zetten.

Het is een suggestie en ik weet niet of dat je daar toe in staat bent maar laat deze 4 afleveringen in het Vietnamees vertalen en zet dat op internet of ga daar mee leuren.

Jaap.
 
Ik denk dat het primair de taak van de school is om naast de subsidie van de overheid, geld te verwerven van charitatieve instellingen om ook iemand te vinden die kookt. Eigenlijk is het voor haar gewoon een baan, waar ze geld mee verdiend. Dat ze daarnaast ook erg goed is in het begeleiden van de kinderen "is mooi meegenomen".

Op dit moment is nog niets duidelijk en wachten we even af. We krijgen vanzelf wel wat te horen want één van haar zonen studeert bij Minh. Of je hier iets sponsor-achtigs kan vinden heb ik mijn twijfels over. Maar ik heb wel wat vage ideeën in het achterhoofd. En ik stop je hints daarbij.

Ik kom hier trouwens over een paar dagen nog zijdelings op terug.
 
Laatst bewerkt:
Green trees fall victims to ‘sidewalk clearing’ drive in Ho Chi Minh City


full

A tree is chopped down on the sidewalk of Provincial Highway 15 in Cu Chi District, Ho Chi Minh City.


The removal of healthy green trees along Ho Chi Minh City’s promenades might be a sign that the ‘sidewalk clearing’ campaign underway in several districts is being taken a bit too literally.

Residents living in certain neighborhoods affected by Saigon’s sidewalk revolution are finding themselves longing for the shade from the trees that once lined their walkways and shielded them from the blistering sun. Along many sections of the Provincial Highway 15 passing Trung An, Tan Thanh Dong, and Tan Thanh Tay Communes in the outlying Cu Chi District, a considerable number of trees are being chopped down to clear a path for pedestrians.

Tan Hue, a resident in Tan Thanh Tay, shared that local officials had asked her to remove a tree in front of her house or face a fine, despite the fact that the tree has been growing for over ten years. The woman has planted another tree closer to the entrance of her house for shade.

Further down the road, trees of all shapes and sizes are being chopped down, despite being tall, healthy, and green. Ly Thi Hoan, who lives in Tan Thanh Dong, complained that she was forced to chop down a tamarind tree planted by her grandmother about 40 years ago. The plant has produced shade form passers-by for decades, Hoan said.

full

A tree is cut down on Nguyen Hoang Street in District 2, Ho Chi Minh City. Photo: Tuoi Tre


Nguyen Huu Hoai, chairman of the Cu Chi People’s Committee, stated that his orders are for local officers to only remove those trees that compromise sidewalk space or traffic safety. Closer to the city center, on Nguyen Hoang Street in An Phu Ward, District 2, local residents were also surprised when trees started disappearing from their sidewalks.

The An Phu People’s Committee announced that residents living along the streets must remove all equipment, signage, and other objects that occupy sidewalk space, Ba, a local, stated, adding that the directive didn’t mention trees. However, local officers recently ordered the removal of certain plants, though Pham Thanh Phuong, chairman of the An Phu administration, clarified that the ‘sidewalk reclamation’ effort only extends to flowerbeds and potted plants placed on the footpaths. Only green trees planted in ways that take up significant space and pose as obstacles to pedestrians, have been removed, Phuong claimed.

Some trees that do not fall into the category have also been chopped down as they belong to certain banned species, the official explained. Nguyen Trinh Kiem, a member of the Vietnam Parks and Greenery Association, believes chopping down trees for sidewalk space is a short-sighted approach.



Bron: TEMPLATE | HOME


Je kon er op wachten dat het compleet door zou slaan. En kijk er ook niet vreemd van op als de situatie van de foto’s, zoals die daar getoond wordt met been- en enkelbrekende uitsteeksels, een blijvende is.
 
Ik heb met veel plezier de stukjes gelezen over de maaltijden op de school. Wat me opviel was een zinsnede waarin je sprak dat de kinderen zelf hun opvolger trainen en dat ze zelf onderling bepalen wie wat uitvoert. Een heel mooi principe - ik tracht iets dergelijks in mijn werk bij volwassenen voor elkaar te krijgen. Gaaf om te zien dat het deze kids lukt!
 
Ik heb voor de grap nog even alle foto’s bekeken, die ik specifiek tijdens het eten en schoonmaken heb gemaakt. Dat zijn er 65. Op slechts 5 ervan staat Hồng.
• Twee keer als ze nog bezig is met het voor de eerste keer vullen van de rijstkommen. Bijvullen doen de kinderen zelf.
• Twee keer als ze helpt om een zware mand met serviesgoed op de tafel te zetten. Zie de laatste foto van (3) voor één van die twee.
• Eén foto, waar ze a.h.w. nog even de etende kinderen overziet of alles klopt.

Het zegt eigenlijk alles.

Zelf heb ik dan ook het idee dat deze kinderen (helaas??) op dit gebied (veel) verder zijn dan de meeste kinderen in Nederland. En ja, misschien ook nog wel verder dan heel wat volwassenen.
 
Laatst bewerkt:
Om je een beeld te geven Fred - ik ben van beroep Agile Coach. Dat wil zeggen dat ik probeer om mensen, teams en organisaties te helpen om te vormen naar manier van werken die 'agile' genoemd word (zie Manifesto for Agile Software Development). Een onderdeel van het framework wat ik vaak gebruik (Scrum: Home | Scrum Guides) is dat teams proberen om zoveel mogelijk zelforganiserend en zelfsturend te zijn. Dit blijkt nog verbazingwekkend lastig...

Het is jammer dat mevrouw Hong zover weg woont en dat er zeer waarschijnlijk een taalbarriere te slechten is: maar ik zou het zeer interessant vinden om eens met haar te bomen over een paar dingen.
 
Ik moet bekennen dat ik geen enkele ervaring met Agile heb. Ik ben “wat” ouder en zodoende opgegroeid met SDM als methodologie voor het bouwen van informatiesystemen. Ik heb net even wat gelezen maar er is een groot verschil tussen beide.

Maar ik snap je interesse. Dit team met meisjes van 9-11 jaar maakt het gewoon waar: zelforganiserend en zelfsturend. En omdat ze uit meerdere klassen zijn is er ook geen probleem bij de overgang naar een nieuw schooljaar. Er blijven er genoeg over om de nieuwelingen te trainen.

Mocht je ooit in de buurt zijn wil ik met alle plezier een ontmoeting tussen Hồng en jou regelen. Voor de taalbarrière hebben we Minh, of je moet voor vertrek nog even bij de nonnen langs gaan.

Studiereisje?
 
Laatst bewerkt:
Minority-school

In Nederland kent men het fenomeen zwarte scholen.

“Met een zwarte school wordt in Nederland een lagere of middelbare school bedoeld, waarvan een groot deel van de leerlingen (meer dan 60%) allochtoon is.”
Bron: Zwarte school - Wikipedia

Daar staat verder: “Een zwarte school wordt door de overheid toegerust met extra leerkrachten en leermiddelen, maar dat voorkomt niet dat veel autochtone (Nederlandse) ouders voor hun kinderen op zoek gaan naar een witte school in de omgeving. Soms legt men daar aanzienlijke afstanden voor af; ook wordt vaak de voorkeur gegeven aan bijzonder onderwijs. Dit verschijnsel wordt de "witte vlucht" genoemd.”

Ik was nieuwsgierig of iets dergelijks hier ook voor minorityscholen zou gelden. Deze hebben zo’n beetje dezelfde status als een zwarte school in Nederland. Minh heeft dat nagevraagd.

Het antwoord is een heel voorzichtig “ja”. In principe sturen ouders hun kinderen liever niet naar een school met veel minority-kinderen. Het probleem hier is dat scholen vaak op vrij grote afstand van elkaar liggen.

De school heeft hier heel slim op ingespeeld door ervoor te zorgen dat eigenlijk alles als bv. vakkenpakket gelijk is aan de omringende scholen. Vervolgens is men de ouders in de nabijheid van de school gaan benaderen met de boodschap dat alles gelijk is aan andere scholen maar wel veel dichterbij. In de praktijk zijn veel ouders daar gevoelig voor gebleken –die hadden ook geen zin om twee keer per dag een heel eind op en neer te rijden naar een andere school- en trekt de school op deze manier voldoende leerlingen.

Morgen nog wat overpeinzingen hierover.
 
Ik moet bekennen dat ik geen enkele ervaring met Agile heb. Ik ben “wat” ouder en zodoende opgegroeid met SDM als methodologie voor het bouwen van informatiesystemen. Ik heb net even wat gelezen maar er is een groot verschil tussen beide.

Maar ik snap je interesse. Dit team met meisjes van 9-11 jaar maakt het gewoon waar: zelforganiserend en zelfsturend. En omdat ze uit meerdere klassen zijn is er ook geen probleem bij de overgang naar een nieuw schooljaar. Er blijven er genoeg over om de nieuwelingen te trainen.

Mocht je ooit in de buurt zijn wil ik met alle plezier een ontmoeting tussen Hồng en jou regelen. Voor de taalbarrière hebben we Minh, of je moet voor vertrek nog even bij de nonnen langs gaan.

Studiereisje?
Dat zou wat zijn... Ik hou het in mijn achterhoofd.
 
Nog wat overpeinzingen

Om nog even terug te komen op de in de fotoserie genoemde zelfstandigheid. De meeste ouders van de minority-kinderen zijn boer en moeten ontzettend hard werken. Dus leren de kinderen al heel vroeg om zelf van alles aan te pakken. Daarnaast moeten ze vaak meehelpen met de ouders. Zie bv. FredVN in "Vietnam" Dat alles levert een zelfstandigheid op waarvan ik, zoals eerder opgemerkt, diep onder de indruk was.

En zeker niet te vergeten Hồng, die eigenlijk “alleen maar” de kok is, maar in de praktijk veel meer doet en ook deze kinderen alles heeft geleerd. Gezellig mens. Zeer veel respect voor haar!

Dit alles brengt mij op nog een punt. Meerdere posts zijn al verschenen over het schoolgeldproject en met name de in mijn ogen wat dubieuze selectie daarvoor. Dit in combinatie met het feit dat ik het moeilijk blijf vinden om hier aan te geven wie nu echt arm is.

In FredVN in "Vietnam Deel 2" zijn deze problemen uitgebreid aan de orde gekomen. En de slot-alinea van FredVN in "Vietnam Deel 2" sluit hier uitstekend op aan.

Ik heb daarbij een aantal alternatieven genoemd om geld eerlijker te verdelen en ten goede van een grotere groep te laten komen. Ik vind dit project daar een schoolvoorbeeld van. Door één persoon eten te laten koken kan een groep van 20-30 ver weg wonende en zeer arme leerlingen toch de lessen volgen. Een groep, die anders vrij zeker niet naar school zal gaan.

Kortom, een uiterst positieve kosten-baten-verhouding en een project dat zonder meer brede navolging verdient.

Voor het schoolgeldproject valt dit soort hulp in principe af. Ik citeer: “Als maximum aantal te ondersteunen leerlingen per school geldt ongeveer 10 leerlingen.” Dat het, zonder het salaris van Hồng te kennen, ongetwijfeld een veel gunstiger (en m.i. zeker eerlijker) investering is dat de VND250.000/maand die de primary-school leerlingen vanuit het fonds krijgen, is voor mij een vaststaand feit.
 
Vietnam to scrap national high school exam in bid to transform education system (1)

full

Students at Gia Dinh High School in Ho Chi Minh City cheer on the last day of school before the national high school exam in 2015.


A plan to comprehensively transform Vietnam’s national education will include the elimination of its annual nationwide high school exam as a prerequisite for graduation.

The academic and social performance of high school students will be evaluated by their immediate educators, who will decide whether or not the students are qualified for graduation, according to the draft education program. The US$80 million program, initiated by the Ministry of Education and Training, seeks to thoroughly transform the country’s national education by introducing a shift in educators’ outlook on pedagogy, the ministry said at the conference announcing the plan’s final draft on Wednesday.

Prof. Nguyen Minh Thuyet, the program’s conductor and overseer, said the changes were in response to expectations from students, parents, and the society. According to the new program, high school students will no longer be required to take a national exam at the end of their term to graduate. Instead, they will be evaluated on their overall performance over their high school years.

The assessment of students will be the responsibility of each school, Thuyet said, based on guidelines issued by the Ministry of Education and Training. “If the way students are tested remains unchanged, it is hard to expect the mindset of teaching and learning to be improved,” Thuyet asserted. However, Thuyet said, the changes will not be made anytime soon, and “the national high school exam is here to stay until at least 2020”.


full

Professor Nguyen Minh Thuyet at the conference announcing the new national education program, April 12, 2017. Photo: Tuoi Tre


In the meantime, Minister of Education and Training Phung Xuan Nha has tasked the Department of High School Education and the Agency of Testing and Quality Assurance to orchestrate the shift.

According to Prof. Thuyet, the new education program will focus on developing students’ social and practical skills, which requires an adapted testing method. “In the future, schools can organize fairs and competitions where students can submit study projects to earn points needed for graduation,” Thuyet explained.

Nationwide quality assurance conducted by a third party will ensure students graduating from different institutions across the country are on the same level, Thuyet added. The program’s draft is available on the portal of the Ministry of Education and Training, where it will be open to public feedback for 15 days before all comments are aggregated for potential amendments to the plan.

The ultimate draft will then be submitted to Minister Nha for approval before a pilot plan is launched in designated regions across Vietnam.


Bron: TEMPLATE | HOME


Absoluut BRILJANT!!

Het hele schoolsysteem is een nationale ramp dus schaf je gewoon het eindexamen af, dan valt het domweg niet meer op.

Werkelijk GENIAAL!!! O-)

Maar wacht, het wordt nog veel mooier: “The academic and social performance of high school students will be evaluated by their immediate educators, who will decide whether or not the students are qualified for graduation.”

Wij van WC-eend…

Of anders gezegd, onder het motto “voor wat hoort wat”: hoe meer betaalde extra lessen je volgt, des te hoger je eindcijfer… O-)

Ik verwacht cijferlijsten, waarvoor Amerikaanse top-universiteiten als het MIT, Harvard, Yale, Princeton en noem ze verder maar op, zich elkaar verdringend in de rij zullen staan om deze toptalenten binnen te hengelen.

Gouden tijden zullen aanbreken voor Vietnam. Het stadium van ontwikkelingsland zal voorgoed verdwenen zijn. Welvaart voor iedereen... *O*

Als cynicus by nature kan ik moeiteloos nog een poosje doorgaan. Maar we vragen het de expert.

Morgen haar antwoord.
 
Vietnam to scrap national high school exam in bid to transform education system (2)

Het antwoord van Minh:

If the Ministry doesn't standardize the exams but let the schools "self-decide", I think it would be a mess. Students will have to follow the "extra lessons" with their teachers at school to make sure that they can pass the exams.

Changing the books doesn't mean the teaching method would change. For example, English books for primary schools have been changed for a few years but what is the result? I just have a new pupil from class 3 who didn't study outside the class before. She hardly understands anything in the lessons, she told me the teacher goes very fast and just a few good students in the class (who study at the center or private class) can follow. The rest goes "blanc".


Morgen mijn laatste commentaar.
 
Vietnam to scrap national high school exam in bid to transform education system (3)

Ik heb mijn commentaar eergisteren nogal sarcastisch gegeven. Maar de grote lijn klopt natuurlijk wel.

Leraren gaan zelf punten geven. Ik kan nu al voorspellen dat de betaalde extra lessen nog belangrijker gaan worden, want daar hangt je eindcijfer nu echt van af. Dat is eigenlijk nu ook al zo omdat veel rapportcijfers afhangen van de extra lessen. Echter, nu heb je dat als leerling door een goed eindexamen te maken nog zelf een beetje in de hand. In de geschetste toekomst ligt dat in handen van de docent. En m.i. ben je dan aan de heidenen overgeleverd.

Daarnaast wil je als school tot de top behoren dus een uitgelezen kans om dat zonder al te veel moeite voor elkaar te krijgen. Zo links en rechts wat puntjes extra en qua totaalresultaat sta je bovenaan. Scholen zullen over elkaar heen buitelen om maar de beste te worden. En de grote winnaars zijn de leerlingen, die allemaal Einstein-achtige cijferlijsten zullen hebben. O-)

Die extra puntjes gebeurt trouwens bij sommige scholen nu al in het laatste semester van de 12e klas.

“In the future, schools can organize fairs and competitions…”.
Waar moeten ze die tijd vandaan halen? Er is nu al geen tijd genoeg voor het normale programma in de klas. En bij heel wat scholen zijn de extra lessen domweg verplicht en lijken dus gewoon in het lesprogramma te zitten. Met als gevolg dat kinderen al een groot deel van de dag (en de nacht) op school zitten. Zie met name student 2 in FredVN in "Vietnam" Willen ze er een soort 24/7-school van maken?

Officieel is trouwens het bij de leraar thuis extra lessen geven verboden. Maar je zal ze de kost moeten geven... Minh heeft trouwens het idee dat dit soort praktijken voornamelijk in de hogere klassen voorkomt en minder in de primary school.

Ik vraag me echt af wat Prof. Nguyen Minh Thuyet zelf heeft gestudeerd. :X
Hij moet in ieder geval een onmetelijk zelfvertrouwen hebben om met een dergelijk xxxxxxx-voorstel aan te komen.

Toch maar even opgezocht. En denkelijk gevonden: Nguyễn Minh Thuyết - Wikipedia

Flauw, maar als je zijn naam door Google Translate haalt, krijg je Professor Nguyen Minh Theory. En dat laatste... O-)

In de ICT heb ik geleerd om uit te gaan van de worst-kaas-methode, ehh, worst case. Die situaties moeten zijn afgedekt. Bij dit voorstel heb ik het gevoel dat daar helemaal niet naar gekeken is. Men gooit wat leuke voorstellen, die voor de buitenwacht wel aardig klinken, over de muur zonder naar enige haalbaarheid te kijken. Zelf verwacht ik, op basis van wat ik nu hoor van Minh’s leerlingen over hoe het er op school allemaal aan toegaat, het failissement van het gehele Vietnamese schoolsysteem.

En om in stijl te eindigen (zie de zeer kleine aanpassing): “In the meantime, Minister of Education and Training Phung Xuan Nha has tasked the Department of High School Education and the Agency of Testing and Quality Assurance to orchestrate the shit.” O-) :+
 
The dissemination of ESBL/pAmpC-producing E. coli within the food distribution system of Ho Chi Minh City (HCMC), Vietnam

Ik kreeg van medeforummer Jan Koko dit stukje toegestuurd dat hij ook weer van een vriend had ontvangen.


Do you want to hear something truly alarming?

There is an ESBL-producing E. coli on farms and in hospitals in Vietnam that is highly lethal.
The prevalence of this bacterium in pork meat in Saigon is 34.5%.
The prevalence of this bacterium in chicken meat in Saigon is an incredible 92.7%.

If you don't believe me, read this:
Dissemination of Extended-Spectrum β-Lactamase- and AmpC β-Lactamase-Producing Escherichia coli within the Food Distribution System of Ho Chi Minh City, Vietnam
This paper was published in 2016.

Hospitals in Singapore are reporting that 30% of the people treated for this E. coli infection die, even when administered antibiotics of last resort such as carbapenem and colistin.

The use of antibiotics on poultry, animal and fish farms in Vietnam must stop immediately. There are inexpensive and simple ways to raise poultry, animals and fish without using antibiotics.

Paul Olivier



Minh
Minh gaf een reactie. Ik heb deze in het Engels laten staan omdat de rest ook in het Engels is.

What he said is true. It happens already for a long time but the government fails to control the use of "growth-assisting" food for animals. According to an article dated 12 an 2017 on Bao Moi newspaper, bacterium which can endure strongest anti-biotica are discovered in 92% samples of chicken and 35%-34% samples of pork and beef. These samples were taken from supermarkets, markets and slaughterhouses in HCMC.

From another project which covers five major cities including Hà Nội, Thái Bình, Nha Trang, HCMC và Cần Thơ, the figure is approximately 50% of meats and seafood contains these bacterium.

Allmost all chicken, pigs and cows grown for meat in Vietnam eat only these "growth-assisting" food. Even our neighbor feeds her pigs with this besides vegetables and wine waste. Reason: without it, the pigs grow very slowly and she could not get any profit.

The Vietnamese know this fact but they hardly have other choices. The problem is a dilema:"to eat or not to eat"! I currently buy meats and seafood for our meals from a small shop of a company who exports to Japan. They claim their goods are from farms which have Viet GAP certified. Viet GAP are a set of rules to prevent farms using pepticide for vegetables and antibiotica for animals more than allowed. We keep our fingers crossed in the hope what they said is true!

Thus, as a tourist, you would not be able to avoid contaminated food in Vietnam, so what will you do? We like to know before we make our suggestion.



Aanvulling
Toen ik Paul, die ook in Vietnam woont, mailde voor toestemming om zijn stukje te plaatsen, mailde hij nog wat informatie mee. Ik heb dat hieronder toegevoegd.



You should keep in mind that antibiotic resistant pathogens appear in America and Europe as well:
Wherever pigs are raised on concrete floors as in large industrial piggeries, we can expect to see the spread of MRSA infection. In Holland, the MRSA carriage rate among pigs is 39% (An Investigation of the Carriage Rate of Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus in Pigs in the Western Province of Vietnam). In the USA, the MRSA rate among pigs is 49%. In Belgium, the rate is 63% (Prevalence and antimicrobial susceptibility of methicillin-resistant Staphylococcus aureus among pigs in Belgium). In Denmark the MRSA rate is 66% (Revealed: MRSA variant found in British pork at Asda and Sainsbury's). In Germany the MRSA rate can be as high as 70% (Prevalence and molecular characteristics of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) among pigs on German farms and import of livestock-related MRSA into hospitals). MRSA has now been found in UK pork.

“An ESBL-producing E.coli strain, which is said to be harder to treat than MRSA, now infects about 30,000 people annually in England and Wales (Antibiotic Resistant ESBL-Producing E.coli Strain Spreading In UK).The prevalence of the highly lethal ESBL/pAmpC-producing E. coli in pork meat in Saigon is 34.5% (Dissemination of Extended-Spectrum β-Lactamase- and AmpC β-Lactamase-Producing Escherichia coli within the Food Distribution System of Ho Chi Minh City, Vietnam).

Pig farmers in Vietnam have nothing to learn from conventional pig farmers in Holland, the USA, Belgium, Denmark, Germany and the UK or anywhere else in the industrialized world.

Chickens are easily infected with antibiotic resistant E. coli. “Poultry workers in the United States are 32 times more likely to carry E. coli bacteria resistant to the commonly used antibiotic, gentamicin, than others outside the poultry industry, according to a recent study conducted by researchers at the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health” (Poultry Workers at Increased Risk of Carrying Antibiotic-Resistant E. coli). The prevalence of the highly lethal ESBL/pAmpC-producing E. coli in chicken meat in Saigon is an incredible 92.7% (Dissemination of Extended-Spectrum β-Lactamase- and AmpC β-Lactamase-Producing Escherichia coli within the Food Distribution System of Ho Chi Minh City, Vietnam). In another study (Characteristics of Extended-Spectrum β-Lactamase-Producing Escherichia coli in Retail Meats and Shrimp at a Local Market in Vietnam), we see that “The prevalence of ESBL-producing E. coli in retail foods [in Nha Trang] was 40.6%.”

Chickens are easily infected with antibiotic resistant Salmonella strains: “The number of antimicrobial-resistant Salmonella serotypes hasn’t increased drastically in recent years, but drug-resistant Salmonella continues to pose a public health threat in the United States, particularly as resistance spreads across classes of drugs, necessitates the use of more expensive drugs, makes treatment less effective, and, in worse-case scenarios, leaves infections untreatable” (Emerging Pathogens: Antibiotic Resistance Slowly Growing in Salmonella). “A salmonella outbreak in Foster Farms contains several antibiotic-resistant strains that may explain an unusually high rate of hospitalization” (Salmonella outbreak in chicken shows resistance to antibiotics).

Chickens are easily infected with antibiotic resistance Campylobacter: “Campylobacter is a leading foodborne bacterial pathogen, which causes gastroenteritis in humans. This pathogenic organism is increasingly resistant to antibiotics, especially fluoroquinolones and macrolides, which are the most frequently used antimicrobials for the treatment of campylobacteriosis when clinical therapy is warranted” (Antibiotic resistance in Campylobacter: emergence, transmission and persistence). Also in this regard see Widespread acquisition of antimicrobial resistance among Campylobacter isolates from UK retail poultry and evidence for clonal expansion of resistant lineages.

Everywhere throughout the world, the conventional raising of poultry, animals and fish must be abandoned.
Please share with your friends:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/22013094/Paper/Presentations/Four Levels.pptx
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22013094/Paper/Presentations/Household Technologies.pptx
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22013094/Paper/Summaries/Summary.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22013094/Paper/Summaries/Gasification.pdf




Helaas verkloot de forumprogrammatuur bijna alle links in het laatste stuk, m.u.v. de laatste 4 naar een website. Het zijn er een stuk of 12, dus iets teveel. Wie deze alsnog wil hebben moet maar even een berichtje sturen.
 
Kokosnoten (1)

Inleiding
Vóór ons bezoek aan dit bedrijfje was alleen wat summiere informatie bekend.

Het is een klein bedrijfje dat kokosnoten verwerkt. Van het vruchtvlees wordt olie gemaakt en deze wordt verkocht aan fabriekjes, die het als grondstof voor o.a. koekjes, snoepgoed, ijs etc. gebruiken.

De schillen worden gemalen en gebruikt als een soort van potgrond en is heel goed voor kleine bomen. Tuincentra, ehh, bedrijfjes waar je bloemen en planten kunt kopen gebruiken het om de planten in te zetten.

Wel, het bleek wat meer in te houden.


full


Tư, de eigenaar is een rustige bedachtzame man. Hij is begonnen als arbeider, die in bomen klom en de kokosnoten naar de fabriek bracht. Daarna ging hij zelf kokosnoten kopen, die hij op zijn beurt weer verkocht aan fabrieken en winkels, die ze gebruikten als belangrijkste of ondersteunende grondstof.

Nog weer later begon hij zelf de olie te maken en ontwierp hij een machine om de schillen van de kokosnoot fijn te malen tot potgrond.


Het fijnmalen van de schillen
Dit is de aandrijving van die machine.

full



De dame beneden geeft bakken en manden met schillen aan de dame, die bovenop de machine zit en de schillen erin gooit.

full



Onderaan komt het gemalen mengsel uit de molen en wordt in zakken gedaan.

full



De zakken worden met een vrachtwagen opgehaald en weggebracht.

full




Dit is het derde verhaal uit de serie kleine bedrijven. Ook hier ben ik uiteindelijk op 20 foto’s uitgekomen en zal dit ook in 4 delen worden gepost.
 
Ach, kniesoor die daar op let. Er is toch nog nooit wat gebeurd? Er is zelfs een mooi doekje onder haar voet om uitglijden te voorkomen... O-)

En ach, zolang de veiligheidskleding bij gebruik van een motorkettingzaag bestaat uit een sportbroekje, slippers en een petje –en nee, dat verandert niet als je in een boom moet klimmen om takken af te zagen- is dit in vergelijking natuurlijk volstrekt normaal. Toch???
Zie FredVN in "Vietnam" foto 3 en 4.
 
Laatst bewerkt:
Kokosnoten (2)

Dagindeling
De hele familie werkt heel hard. Tư en zijn vrouw brengen ’s morgens heel vroeg de kokosnoten zonder de schil naar de markt en verkopen ze aan winkels. Zie deel 3.

Daarna komt hij thuis en controleert de twee dames, die de schillen fijnmalen.

Tussendoor komen regelmatig mensen langs die kokosnoten willen kopen of verkopen. Ook verkoopt hij het vruchtvlees van de kokosnoot (zie hieronder) en kokosnootolie. Zie deel 4.

En overal op het terrein, waar je ook kijkt: kokosnoten, kokosnoten, kokosnoten.... Stapels.

full



Vruchtvlees schrapen
Ook deze machine is zelf ontworpen en gebouwd. Hiermee wordt het vruchtvlees uit de kokosnoot geschraapt.

full



De halve kokosnoot wordt tegen het schraapgedeelte aangehouden.

full



Het schraapsel komt uiteindelijk in het onderste teiltje terecht…

full



...in een plastic zakje gedaan en aan de klant meegegeven.

full
 
Kokosnoten (3)

Schillen verwijderen
Tư haalt zelf de kokosnoot uit de buitenste schil. Hij verwerkt er ongeveer 300 per dag en doet daar een paar uur over.


Er staat een stok met een scherp mes rechtop in de grond.

full



Hij slaat met de kokosnoot op het mes tot de schil barst...

full



De schil wordt uit elkaar getrokken...

full



…en de kokosnoot eruit gehaald. Deze worden verkocht...

full



..of doormidden gehakt voor het vruchtvlees.

full



De schillen van bovenstaande foto worden door Tư maar ook door anderen gebruikt om op te koken. Als de schil goed gedroogd is brandt hij erg goed. Er wordt dus uiteindelijk niets weggegooid.
 
Hoi Fred,

Nog bedankt voor je adviezen een tijd terug. We hebben een hele mooie reis gehad door Vietnam. In totaal hebben we zo'n twee weken in Vietnam gespendeerd, daarna nog een kleine week in Cambodja en na nog twee dagen in Bangkok zijn we inmiddels alweer anderhalve week in Nederland :) We hebben Nha Trang niet aangedaan, anders had ik je een berichtje gestuurd ;)


Wat ons vooral opviel was dat Vietnam naar ons idee toch redelijk ontwikkeld is (enorm contrast met de buurlanden Laos en Cambodja). Ook de verschillen tussen noord en zuid zijn duidelijk zichtbaar. De noordelingen zijn stugger terwijl de zuidelingen qua gezichtsuitdrukking vrolijker zijn. Beetje zoals in Nederland met de stugge Friezen en de Bourgondische Limburgers ;)

Je had het nog over de verschillen tussen Hanoi en Ho Chi Minh, als je de ene fantastisch vindt, haat je de ander. Nou ik moet zeggen dat dat voor ons niet gold. De beide steden zijn zo enorm verschillend dat er geen vergelijk te trekken is. We vonden ze beide erg mooi op hun eigen manier :)

Verder lees ik je posts nog steeds met veel plezier en kijk ik er nét iets anders naar nu ik er zelf ben geweest. Ga zo door :t
 
Mooi dat het zo goed bevallen is.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik in het noorden was, maar de verschillen zijn er dus nog steeds. Ik heb altijd dezelfde ervaringen gehad. En ja, ik blijf Hanoi een veel prettige stad vinden. :)

Ik kan me goed voorstellen dat je nu zaken herkent die ik schrijf. Wel, ik doe mijn best... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan