BMW G 310 topic

mv250raid

MF veteraan
9 dec 2005
1.408
560
de Veluwe
Na lang wachten, vanwege kwaliteitsissues, staat hij dan eindelijk in de motorzaken de eerste indrukken:
Gisteren was ik in de gelegenheid om een proefrit te maken, met dank aan Simako Apeldoorn, op de nieuwe BMW G 310 R. Het eerste wat me opviel was dat de neutraal moeilijk in te leggen is, na lang roeren lukt het uiteindelijk. Bij het wegrijden, met name bij een koude motor, moet er redelijk wat gas gegeven worden omdat de motor anders afslaat. Eenmaal aan de rol gaat alles prima. De 6 versnellingsbak laat zich soepel bedienen, ook zonder koppeling, de zesde versnelling is bruikbaar vanaf 50 km/u en er komt een bescheiden sportieve roffel uit de uitlaat. Zitpositie is, met mijn 1m85, ook goed, ontspannen en licht naar voor gebogen, de spiegels hadden groter gemogen en de knoppenwinkel is duidelijk, grote schakelaars die soepel te bedienen zijn. De multifunctionele display is toch meer basic als gehoopt. Toerenteller, snelheid, afgelegde afstand, versnelling, brandstofniveau en de lampjes voor verlichting en dergelijke. Allemaal prima afleesbaar. Ik ben alleen op secundaire, bochtige wegen geweest tijdens deze rit en daar komt deze motor volledig tot zijn recht. De gemonteerde Michelin Pilot Street geven veel vertrouwen en mede door het lage gewicht van de motor (net geen 160 km met een volle tank) en de goede afstemming van de vering, kan er echt hard mee door de bochten gejaagd worden zonder dat de boel begint te deinen. De gekozen lijn wordt strak gevolgd, valt niet tegen want de vering is, behalve de veervoorspanning achter, niet instelbaar. Als het op een gegeven ogenblik allemaal wat te snel gaat vertraagd de enkele schijf voor, met de radiale remklauw, goed. Bij echt hard remmen trekt de motor niet naar links wat je nog weleens ziet bij enkele schijven. Ook de achterrem vertraagt behoorlijk. Het rempedaal vind ik wel wat lomp vormgegeven want op een tractor zou deze niet misstaan, afbreken zal die niet zo snel ;). Qua bagagemogelijkheden is er alleen een 29 liter topkoffer leverbaar.
Ik heb me prima vermaakt op deze motor maar zal dit in Nederland een succesnummer worden? Het is alweer een tijdje geleden dat je een nieuwe BMW motorfiets kon kopen voor onder de € 6000, dus een nieuwe categorie kopers wordt hier zeker aangesproken. Mensen die van een A1 naar een A2 overstappen zullen over het algemeen de volle 35kW willen uitbuiten, deze BMW heeft er 25. Die zullen, als ze graag een 1 cilinder willen, ook de wat duurdere (€ 6450 tegen € 5700) KTM 390 Duke (32 kW) in aanmerking willen laten komen, net als de BMW wordt deze gebouwd in India. Voor hen die dit niet per se hoeft is dit een absolute aanrader. Ik verwacht dat de, later dit jaar leverbare, 310 GS nog hogere ogen gaat gooien. Het lijkt me aannemelijk dat daar ook originele zijkoffers voor te krijgen zullen zijn. Dan staat je niets in de weg om hiermee grote (solo) wereldreizen mee te maken want daarvoor heb je geen pk pakhuis nodig...
full

2016-bmw-g-310-r-12_1600x0w.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na lang wachten, vanwege kwaliteitsissues, staat hij dan eindelijk in de motorzaken de eerste indrukken:
Gisteren was ik in de gelegenheid om een proefrit te maken, met dank aan Simako Apeldoorn, op de nieuwe BMW G 310 R. Het eerste wat me opviel was dat de neutraal moeilijk in te leggen is, na lang roeren lukt het uiteindelijk. Bij het wegrijden, met name bij een koude motor, moet er redelijk wat gas gegeven worden omdat de motor anders afslaat. Eenmaal aan de rol gaat alles prima. De 6 versnellingsbak laat zich soepel bedienen, ook zonder koppeling, de zesde versnelling is bruikbaar vanaf 50 km/u en er komt een bescheiden sportieve roffel uit de uitlaat. Zitpositie is, met mijn 1m85, ook goed, ontspannen en licht naar voor gebogen, de spiegels hadden groter gemogen en de knoppenwinkel is duidelijk, grote schakelaars die soepel te bedienen zijn. De multifunctionele display is toch meer basic als gehoopt. Toerenteller, snelheid, afgelegde afstand, versnelling, brandstofniveau en de lampjes voor verlichting en dergelijke. Allemaal prima afleesbaar. Ik ben alleen op secundaire, bochtige wegen geweest tijdens deze rit en daar komt deze motor volledig tot zijn recht. De gemonteerde Michelin Pilot Street geven veel vertrouwen en mede door het lage gewicht van de motor (net geen 160 km met een volle tank) en de goede afstemming van de vering, kan er echt hard mee door de bochten gejaagd worden zonder dat de boel begint te deinen. De gekozen lijn wordt strak gevolgd, valt niet tegen want de vering is, behalve de veervoorspanning achter, niet instelbaar. Als het op een gegeven ogenblik allemaal wat te snel gaat vertraagd de enkele schijf voor, met de radiale remklauw, goed. Bij echt hard remmen trekt de motor niet naar links wat je nog weleens ziet bij enkele schijven. Ook de achterrem vertraagt behoorlijk. Het rempedaal vind ik wel wat lomp vormgegeven want op een tractor zou deze niet misstaan, afbreken zal die niet zo snel ;). Qua bagagemogelijkheden is er alleen een 29 liter topkoffer leverbaar.
Ik heb me prima vermaakt op deze motor maar zal dit in Nederland een succesnummer worden? Het is alweer een tijdje geleden dat je een nieuwe BMW motorfiets kon kopen voor onder de € 6000, dus een nieuwe categorie kopers wordt hier zeker aangesproken. Mensen die van een A1 naar een A2 overstappen zullen over het algemeen de volle 35kW willen uitbuiten, deze BMW heeft er 25. Die zullen, als ze graag een 1 cilinder willen, ook de wat duurdere (€ 6450 tegen € 5700) KTM 390 Duke (32 kW) in aanmerking willen laten komen, net als de BMW wordt deze gebouwd in India. Voor hen die dit niet per se hoeft is dit een absolute aanrader. Ik verwacht dat de, later dit jaar leverbare, 310 GS nog hogere ogen gaat gooien. Het lijkt me aannemelijk dat daar ook originele zijkoffers voor te krijgen zullen zijn. Dan staat je niets in de weg om hiermee grote (solo) wereldreizen mee te maken want daarvoor heb je geen pk pakhuis nodig...[afbeelding]
[afbeelding]

Dit heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij hard remmen..
 
Mooie omschrijving van je proefrit! Ik was gister bij Van Harten in Amersfoort, maar die hadden dus geen rijdende demo. Alleen twee modellen in de showroom. Jammer, want ik kijk al anderhalf jaar uit naar deze motor.

Dat van een motor die naar links trekt met enkele schijf, heb ik ook nog nooit meegemaakt.
Wel vreemd dat de motor bijna afslaat bij koude motor, zou toch via injectie allemaal perfect geregeld moeten zijn. Hoop wel dat die versnellingsbak met z'n neutraal exemplarisch is. :) Binnenkort maar eens een rondje rijden. Van wat ik in de showroom zag, was de afwerking niet verkeerd en zie je de Duitse kwaliteitscontrole er wel in terug. Ook nice dat ie standaard staalomvlochten remleidingen heeft. Ook leuk detail dat de cilinder is omgedraaid en de uitlaat dus aan de achterzijde zit.

Dat van die topkoffer... dat is waarschijnlijk van BMW zelf. Die accessoires zijn vaak schreeuwend duur. Hoop dat ze bij de G310 een beetje aan de jongeren denken, die een kleinere portemonnee hebben. Maar anders komen er wel alternatieven hoor, 'Givi' anyone?
 
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij hard remmen..
Geeft niet hoor, waarschijnlijk een generatiekloof ;), als je op een motor uit de 80-er jaren of eerder reed met een enkele schijf, dan trokken er een aantal, bij wat steviger remmen, naar de kant waar de schijf gemonteerd zat. Dat zal wel komen doordat er dunnere binnenpoten werden gebruikt en upside-down was er ook nog niet. Bij een relatief goedkope motor als deze had het me niet helemaal verbaasd het weer tegen te komen, zodoende dat ik het even aanstipte.
 
Laatst bewerkt:
Want de zijde waar de schijf zat vertraagde harder dan de blanco zijde? :+ Ik niet snap :+
 
Want de zijde waar de schijf zat vertraagde harder dan de blanco zijde? :+ Ik niet snap :+
De vork tordeerde dan en het resultaat was dat de motor wegtrok wat te compenseren viel door tegen te sturen. Nu ik er iets langer over nadenk zou, bij een links gemonteerde schijf, de vork linksom torderen met als gevolg dat de motor dan naar rechts zou gaan trekken.
 
Wel handig dan, die oude motoren met één schijf. Wil je nog wat beter door de bocht, knijp je gewoon heel hard je remhendel in. :P :]
 
De vork tordeerde dan en het resultaat was dat de motor wegtrok wat te compenseren viel door tegen te sturen. Nu ik er iets langer over nadenk zou, bij een links gemonteerde schijf, de vork linksom torderen met als gevolg dat de motor dan naar rechts zou gaan trekken.

Dit is onzin van begin tot eind. En als je zelf even nadenkt snap je ook wel hoe een enkele schijf gemonteerd op de conventionele manier nul komma nul invloed kan hebben op de richting van het voorwiel.
 
Dit is onzin van begin tot eind. En als je zelf even nadenkt snap je ook wel hoe een enkele schijf gemonteerd op de conventionele manier nul komma nul invloed kan hebben op de richting van het voorwiel.
Bedankt voor je ongezouten kritiek MasterTommy. Ik heb het over motoren toen jij nog niet op deze planeet was. Ik heb dit toentertijd zelf geconstateerd en het was in motorland een algemeen bekend fenomeen en derhalve ga ik hier verder niet meer op in.
 
Laatst bewerkt:
Bij de Inazuma heb ik nergens last van, bij hard remmen. En die heeft ook een enkele schijf voor, en die zit links. Waar ik me wel meer zorgen om maak, is dat @ mv250 raid schreef dat de neutraal zo lastig in te leggen was. Dat was ook de oorzaak van de verlate introductie, hij zou al in oktober van 2016 op de markt komen, maar door versnellingsbak problemen is hij er nu pas, maar schijnbaar is het nog niet helemaal opgelost. Voor de rest een mooi review.
 
Kweenie, een 1200GSA krijg je soms ook moeilijk in zn vrij. dus als dat bij een fietsie van 5000euri ook soms het geval is zou ik me daar niet echt druk om kunnen maken.. :+
 
Waar ik me wel meer zorgen om maak, is dat @ mv250 raid schreef dat de neutraal zo lastig in te leggen was. Dat was ook de oorzaak van de verlate introductie, hij zou al in oktober van 2016 op de markt komen, maar door versnellingsbak problemen is hij er nu pas, maar schijnbaar is het nog niet helemaal opgelost.
Ik wist niet dat de versnellingsbak het issue was van de vertraagde levering dus heb de review kunnen doen zonder gehinderd te zijn door enige voorkennis. Maar nog even dieper hierop ingaand. Toen ik de, net uit het krat getrokken, motorfiets startte en niet genoeg gas gaf bij het wegrijden, sloeg deze af. Daarop probeerde ik de bak netjes eerst in zijn vrij te zetten maar na een tijdje roeren (er is een versnellingsindicator op de display) gaf ik de moed op en heb gewoon met ingetrokken koppeling in de eerste versnelling gestart. Later onderweg nog een keer afgeslagen, wederom door te weinig gas geven vanuit stilstand, en met veel moeite de neutraal kunnen vinden. Ik heb in de loop der jaren een breed assortiment aan motorfietsen gehad waarvan veel BMW (zie mijn Motorstek profiel), maar dit heb ik nog niet meegemaakt. Hopelijk is dit nieuwigheid want de motor was, zoals gezegd, hagelnieuw (ODO 20km). Ik ben benieuwd of de pers, die inmiddels wel uitvoerig aan het testen zijn naar ik aanneem, dit ook gaat opvallen :? . Verder was het een fijne motor.
 
Laatst bewerkt:
Eip en ik zijn vandaag wezen rijden bij Van Harten in Amersfoort.
Eip eerst, daarna ging ik.

Prettig motorblok, zit genoeg pit in. Neutraal was prima te vinden, dus bij Simako lijkt exemplarisch. Wel denk ik een fout in de ECU-mapping of iets anders, want als ik 'm in de 2e versnelling heb en weer op wil trekken (moet kunnen vanuit 2), dan valt de motor elke keer keihard uit. Bij Eip hetzelfde dat ie uit viel, al wist ik toen niet elke keer waarom, maar ik had het snel uitgevogeld met die 2e versnelling. Een paar keer proberen en de fout was altijd terug te halen. Topicstarter is hier niet over begonnen, dus lijkt exemplarisch.

Vering voelt goed aan, is redelijk zacht afgeveerd. Je kan met de Michelin-bandjes lekker schuin door de bochten. Motor moest nog wel ontmaagd worden, dus met verse banden even wat rustiger aan. Remmen vond ik slecht. Voor moet je vrij ver inknijpen voor er wat gebeurt en achter doet het echt bijna niet. Aangezien de topicstarter over de remmen te spreken is, denk ik dat er dus iets niet in orde was bij dit demo-model. Je zou met staalomvlochten Bybre-remmen mogen verwachten dat je best serieuze stoppers erop hebt zitten en dat was echt niet het geval, het kan beter en het moet beter.

Verder voelde ik nog in het voorwiel een onbalans, hoewel er 1 plakloodje op zat, denk ik dat het voorwiel opnieuw gebalanceerd moet worden om de trillingen uit het stuur te halen (die ook aanwezig waren bij intrekken koppeling, dus niet vanwege het blok). Ook even de snelweg mee op geweest, niet harder dan 120-125 gereden (hij loopt volgens YouTube iets van 154km/u), dat doet ie prima, maar al bij 110km/u zit je aardig hoog in toeren. Weet even niet meer hoe dat was bij de RC390 van KTM (Duke 390 moet ik nog rijden), maar weet wel dat op bijv. de Suzuki DRZ400SM ook 110km/u qua toerental iets teveel van het goede was. Verder wel prima op de snelweg te rijden, je komt prima mee. Trillingen vallen eigenlijk ook wel mee, zelfs op de snelweg, maar je merkt wel dat het ding gewoon hoog in toeren zit.

Al met al denk ik wel dat KTM er een concurrent bij heeft voor de Duke 390, als de puntjes worden opgepakt m.b.t. de remmen. Dat uitvallen geloof ik wel, dat fixen ze bij BMW zeker weten. Kost minder dan een KTM Duke 390 en is erg leuk speelgoed voor in en om de stad en zelfs op de snelweg. Goed, 25kW is geen 35kW, maar ook met 25kW kan je prima uit de voeten.

Binnenkort hoop ik bij BMW een demo op te halen, dus dan kan ik 'm uitvoerig testen en het ding ook vol open trekken op de snelweg. Dit was maar een half uur ofzo.
Heb ook wat gefilmd, zal het binnenkort wel online zetten en als er interesse in is, het hier plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Monomuis voor voor het uitgebreide review, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Groeten Eip.
 
Laatst bewerkt:
Hyosung.. GD250... als die importeur er geen moeite in steekt, moet ie niet vreemd opkijken dat zoiets niet verkoopt. :)

Edit; op die site praat men zelfs over 'Modellen 2016', we zitten bijna op de helft van 2017, zoveel animo is er dus voor dat merk vanuit de importeur zelf. Lekker links laten liggen, dan koop ik liever deze BMW, het merk wat de meeste motoren verkoopt in NL, dus ook meer support om de G310 te verbeteren.

Ohja, nog een ding vergeten van de G310: in de volle zon is de cockpit ongelooflijk goed afleesbaar, nog niet eerder zo meegemaakt. Alleen de waarschuwingslampjes wat minder, die er omheen zitten. Maar dat laatste zie je vaker met de zon er op.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Monomuis voor voor het uitgebreide review, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Groeten Eip.

Ben ook wel eigenlijk benieuwd wat jij er van vond tegenover de Inazuma. Elke mening is anders.
Nog puntje van het blok was vrij hoog stationair toerental en bij kort gasgeven zakte het toerental te langzaam af, alsof het meer brandstof nog even gaf. Misschien een euro4-iets, maar op andere Euro4-motoren heb ik dat niet gevoeld.

Maar die G310 blijft een leuk ding, nu de remmen nog. :)
 
Ben ook wel eigenlijk benieuwd wat jij er van vond tegenover de Inazuma. Elke mening is anders.
Nog puntje van het blok was vrij hoog stationair toerental en bij kort gasgeven zakte het toerental te langzaam af, alsof het meer brandstof nog even gaf. Misschien een euro4-iets, maar op andere Euro4-motoren heb ik dat niet gevoeld.

Maar die G310 blijft een leuk ding, nu de remmen nog. :)

Ze hebben allebei een fijne zitpositie, lekker rechtop dus. De G310 vindt ik mooier om te zien,en hij heeft ook een upside down voorvork. Het dashboard geeft ook meer informatie, als de Inazuma,zoals huidig verbruik, gemiddeld verbruik, en hij geeft de koelvloeistof tempratuur weer. Plus buiten tempratuur, en nog een paar dingetjes.

Wat het rijden betreft, vindt ik de Inazuma wel soepeler rijden,je kan hem afknijpen tot zo'n 2500 toeren en dan weer het gas erop en gaat dan weer probleemloos vooruit. Bij de G310 kan je niet onder de 4000 toeren komen want als je dan weer het gas er op doet, dan begint hij te bokken, en dat is nog wel eens vervelend, vooral als je langzaam rijdt en op korte bochten. Dus je moet extra veel in de versnellingsbak roeren :X Voor de rest een prima rijdende motor,je kunt wel merken dat hij 10 pk meer heeft dan de Inazuma wat wel zo fijn is, want die heeft net iets te weinig pk's voor het goede. O-) Wat het stationair toerental betreft, de Inazuma draait ook 1500 toeren stationair. Dat doen alle motoren tegenwoordig,dat hebben ze zo gedaan, dat ie minder snel afslaat als je vanuit stilstand wegrijd. :Y

Groeten.
 
De G310 is zeker mooier dan de Inazuma, dat is een beetje een vreemd eend in de bijt.
Stationair toerental was ongeveer 2000tpm, heb het net nog nagekeken op de video.

toerental-g310_1.jpg


Is bij een koud blok niet erg, voor een blok op bedrijfstemperatuur (zoals in voorbeeld) te hoog. Net als nog even beetje brandstof geven en langzaam afzakken bij kort gas geven, ik denk dat de fuelmapping nog wat bijgeschaafd moet worden, beetje een ruwe diamant. Bedenk me nu ook dat je bij het starten ook wat langer die knop in moet drukken voor ie echt wil, viel jou toch ook op? Goed, het is geen easy-start wat Suzuki tegenwoordig heeft, maar je moet 'm wel wat langer indrukken. Goed, is een beetje mierenneuken, maar ik vergelijk 'm dan ook met 100+ andere motoren. :P

Dat afknijpen tot 2500 toeren en dan gas open en probleemloos vooruit, komt omdat je nog een 2e cilinder hebt, bij een éénpitter moet je altijd in de juiste versnelling zitten. Zit je te hoog, dan bokt ie. Heb dat dus niet ervaren, pakte altijd netjes op, maar dan zat ik ook in de juiste versnelling. ;)

Nog even een blik op de cockpit met vol de zon er op;

g310-cockpit-zon_1.jpg
 
Het dashboard geeft ook meer informatie, als de Inazuma,zoals huidig verbruik, gemiddeld verbruik, en hij geeft de koelvloeistof temperatuur weer. Plus buiten temperatuur, en nog een paar dingetjes.
Die "zap knop" om door al die functies heen te bladeren is mij niet opgevallen. Op de foto van de display zie ik linksonder iets wat daarop lijkt, is dat hem? Dan is mijn opmerking over beknopte informatie op het display niet helemaal terecht, toch wel wat meer dan basic.
 
Laatst bewerkt:
Volgende week haal ik een demo bij de importeur op, die ik uitvoerig kan testen, uiteraard volgt een uitgebreid verslag (op mijn site).

Heb de issues doorgegeven aan de importeur en die had deze problemen niet ondervonden in de demopool bij BMW NL HQ, dus dat klinkt goed en is het dus exemplarisch. Dat leek het ook al, omdat het uitvallen en de remmen anders ook door mv250raid opgevallen moet zijn. Maar een particuliere koper kan hierdoor wel afzien van een koop en dat is jammer, want de G310R kan nog best wel eens populair worden. Volgende week weet ik meer. :)
 
Hyosung.. GD250... als die importeur er geen moeite in steekt, moet ie niet vreemd opkijken dat zoiets niet verkoopt. :)

Edit; op die site praat men zelfs over 'Modellen 2016', we zitten bijna op de helft van 2017, zoveel animo is er dus voor dat merk vanuit de importeur zelf. Lekker links laten liggen, dan koop ik liever deze BMW, het merk wat de meeste motoren verkoopt in NL, dus ook meer support om de G310 te verbeteren.

Ohja, nog een ding vergeten van de G310: in de volle zon is de cockpit ongelooflijk goed afleesbaar, nog niet eerder zo meegemaakt. Alleen de waarschuwingslampjes wat minder, die er omheen zitten. Maar dat laatste zie je vaker met de zon er op.

Hoeveel "BMW" denk je dat dit ding is?

Dat 2e heeft bij mij mij altijd een averechtse werking,ik rij liever "anders" :]
 
Het is gemaakt bij TVS India, maar wel met BMW-logo en die hebben een naam hoog te houden. Kwalitatief voelde de G310 prima aan. Zelfde geldt toch voor KTM met de 125/200/390 Duke en RC die bij Bajaj in India worden gemaakt. Er zit wel verschil tussen motoren uit China en India.

Iets anders rijden is leuk, maar een beetje support vanuit importeur/fabrikant is wel fijn en Hyosung Nederland doet niets aan reclame, landelijke demoritten, pers uitnodigen om motoren te rijden, motovloggers uitnodigen om te rijden etc. Ja, hoe wil je je spul dan aan de man brengen? Maar goed, eigenlijk begint het al vanuit de fabrikant en blijkbaar staat Europa niet echt hoog op de radar bij S&T Motors. Maakt mij verder ook niet uit, er is al eigenlijk veel te veel aanbod aan motoren, je weet van ellende niet meer wat je nu moet kiezen, want alles is leuk om te rijden. :+
 
Volgende week haal ik een demo bij de importeur op, die ik uitvoerig kan testen, uiteraard volgt een uitgebreid verslag (op mijn site).

Heb de issues doorgegeven aan de importeur en die had deze problemen niet ondervonden in de demopool bij BMW NL HQ, dus dat klinkt goed en is het dus exemplarisch. Dat leek het ook al, omdat het uitvallen en de remmen anders ook door mv250raid opgevallen moet zijn. Maar een particuliere koper kan hierdoor wel afzien van een koop en dat is jammer, want de G310R kan nog best wel eens populair worden. Volgende week weet ik meer. :)


Dat van die remmen, is ook een foutje van de monteurs van,van harten. Die hadden hem even moeten nalopen, toen ze hem uit de krat haalden, dan was het zeker aan het licht gekomen. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan