Kosten AVB

Mr666

Rookie
14 feb 2017
2
0
Goedenavond

Ik heb dus 1 week geleden mijn AVB gehaald. Jeeej ! :D
Achteraf zat ik dus te rekenen hoeveel dit examen dus nou heeft gekost. Toen de examen reservering was gemaakt moest ik het kantoor 125 euro betalen.
Nu heb ik dus na het examen mijn instructeur dus ook nog 125 euro betaald. Ik heb uitgelegd dat ik dus al bij het kantoor al 125 euro had betaald. Mijn instructeur zei dat dit goed is en dat ik hem nog 125 euro moest betalen voor 50 min. lessen voor het examen en het motor gebruik tijdens examen. Ik stond dus nogal verbaasd en heb gewoon betaald.

Kortom ik heb totaal 250 euro betaald voor 50 min. voorrijden, gebruik van motor en het examen zelf.
Is dit nu veel te veel?

Groet
 
Mijn rijinstructeur rekende 245, dus je bent flink opgelicht :+
 
Bij examens pakken ze idd wat extra euro's.

De werkelijke kosten: voorrijden, examen en terugrijden naar de rijschool. Daar zou je gewoon het normale lestarief moeten betalen naar mijn idee. Het tarief dat gerekend wordt voor een priveles dus. En een beetje administratiekosten dus. Plus de kosten die het CBR in rekening brengt.
 
Mijn rijschool plande alle lessers op een dag in achter elkaar aan en we moesten zelf maar zien hoe we op locatie moesten komen. Voorrijden? Even 1 minuutje vooraf.
Was voor 125euro klaar.
 
Laatst bewerkt:
125 euro voor 50 minuten les, wow

Wat kost het AVD dan? Dat duurt meestal n uur of 2.. 700 euro?
 
Nu heb ik dus na het examen mijn instructeur dus ook nog 125 euro betaald. Ik heb uitgelegd dat ik dus al bij het kantoor al 125 euro had betaald. Mijn instructeur zei dat dit goed is en dat ik hem nog 125 euro moest betalen voor 50 min. lessen voor het examen en het motor gebruik tijdens examen. Ik stond dus nogal verbaasd en heb gewoon betaald.
Kortom ik heb totaal 250 euro betaald voor 50 min. voorrijden, gebruik van motor en het examen zelf. Is dit nu veel te veel?
Sorry, but what are you saying? :? :? :?

Ik zat voor mijn A2 en A rijbewijs bij een wat duurdere rijschool (maar wel enorm veel kwaliteit) en daar tikte ik 70,50 EUR per 90 minuten af. Dus ik ben heel benieuwd naar de prijs-kwaliteit verhouding van je rijschool...komt Rossi misschien persoonlijk langs met de instructeur elke les om je op te halen? En ja, de laatste AVB les voor je examen is bijna altijd prive om alle oefeningen door te nemen, tenzij je met een medeleerling avb examen gaat doen. Maar dat is maximaal 10-20% boven het normale lestarief, gebasseerd op mijn eigen ervaringen en dat van familieleden/vrienden.

En wat ik dan ook niet begrijp:"...en het motor gebruik tijdens examen". Luister, je lest al...er zijn geen extra kosten voor het gebruiken van een motor. Het gebruik van de motor, benzine...er zijn zoveel factoren ingecalculeerd in het uurtarief. Dus is er sprake van een typo aan jou kant of moet je serieus betalen voor het gebruik maken van een motor bij je rijschool naast het betalen van de lesuren? Daar ben ik heel benieuwd naar. :?
 
Laatst bewerkt:
CBR kosten examen voor het AVB zijn 61 euro en voor het AVD examen 108 euro.

Alle extra kosten zoals een oefenles, gebruik motor tijdens examen en administratiekosten aanvraag examen betaal je aan de rijschool via je instructeur.

In het totale bedrag zit dus ook die 61 of 108 euro.

Veel instructeurs werken zelfstandig voor een rijschool en moeten per leerling, per rijles, een bedrag afstaan aan de rijschool.

De rijschool rekent 125 euro voor aanvraag examen.

De instructeur rekent ook 125 euro voor zijn examen aandeel.
 
Laatst bewerkt:
Precies dat is dus wat ik zeg. Voor het gebruik van de motor tijdens examen wordt er 50 eu gerekend.

Daarnaast wordt er 50 minuten lesgeld gerekend voor voorrijden. Wat dus 37,50 is. Waar de kosten van die laatste 37,50 voor zou zijn is mij een raadsel.

Daarnaast snap ik dat de rijschool ook iets extra's meerekent. De administratie moet ook betaalt worden. Maar om dan een examen meer dan 2 keer zo duur te maken dan de 'inkoopprijs'.

De lessen zijn niet van wereldkwalitiet, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Daarnaast heb ik al in de clinch gelegen met de instructeur.

Maargoed is 250 euro teveel, of is dit gewoon een gangbare prijs?
 
250 euro is niet goedkoop, een gedeelte daarvan is, een leuke extra, voor rijschool en instructeur.

Beter is om bij een andere rijschool, een totaal pakket voor je AVD te nemen, dit zijn een aantal lessen incl. het examen, een les voor je examen om nog even te oefenen, en om naar het CBR te rijden.

Vaak zijn er ook keuze mogelijkheden, voor een bepaald bedrag, voor 10, 15 of 20 lessen incl. examen.

Het bedrag voor die pakketen is aanzienlijk goedkoper, dan losse lessen met aparte examenkosten.

Wel moet dit bedrag vaak in één keer betaald worden, maar in gedeeltes voldoen komt ook wel voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik had zo'n 'pakket' :) wel koste mijn AVB examen mij "1,5" lesuur van m'n lesuren.
Maar er was van te voren ook oefentijd en zijn van en naar de examen lokatie gereden...
Was tegelijkertijd met een andere leerling maar hadden een aparte examinator.
Al met al was de motor waar ik les op had zo'n 1,5 uur niet beschikbaar dus ik snap dat 't ook lesuren kostte bovenop de 'inbegrepen examen prijs'.
Kijkend naar wat ik kwijt ben geweest aan "geld" denk €125,- aan examen en €75 aan lesuren? voor een AVB.

Onderaan de streep zie ik 't als:
"T kost wat 't kost, als 't te duur zou zijn geweest dan had ik beter vooronderzoek moeten doen / er niet aan moeten beginnen"
(En nee, ik ben niet een van die gelukkige die 't breed kan laten hangen... ik moet nagenoeg "ieder dubbeltje een keertje omdraaien")
 
Laatst bewerkt:
Ik had zo'n 'pakket' :) wel koste mijn AVB examen mij "1,5" lesuur van m'n lesuren.
Maar er was van te voren ook oefentijd en zijn van en naar de examen lokatie gereden...
Was tegelijkertijd met een andere leerling maar hadden een aparte examinator.
Al met al was de motor waar ik les op had zo'n 1,5 uur niet beschikbaar dus ik snap dat 't ook lesuren kostte bovenop de 'inbegrepen examen prijs'.
Kijkend naar wat ik kwijt ben geweest aan "geld" denk €125,- aan examen en €75 aan lesuren? voor een AVB.

Onderaan de streep zie ik 't als:
"T kost wat 't kost, als 't te duur zou zijn geweest dan had ik beter vooronderzoek moeten doen / er niet aan moeten beginnen"
(En nee, ik ben niet een van die gelukkige die 't breed kan laten hangen... ik moet nagenoeg "ieder dubbeltje een keertje omdraaien")
Daarmee kan je inderdaad een leuk bedrag besparen om bij je toekomstige motor te kunnen leggen :]
 
Daarmee kan je inderdaad een leuk bedrag besparen om bij je toekomstige motor te kunnen leggen :]
Gelukkig heb ik bij het uitzoeken van m'n (nieuwe) motor wel goed onderzoek gedaan ;)
En ook nog '2 dealers tegen elkaar uitgespeeld' en daarbij ook nog een leuke 'korting' weten te behalen.
Met offerte dealer 1 naar dealer 2 gegaan en met de offerte van dealer 2 terug naar dealer 1 gegaan
(en weer terug om te checken of dit echt de bodem was die ik bereikt had) :)

Jammer genoeg werkt dit eigenlijk alleen echt goed bij het kopen van een 'product' waarbij ze (mogelijk) nog geld aan je kunnen verdienen aan onderhoud...

't is eigenlijk niet te doen om bij 2 rijscholen te gaan shoppen over wat je examen kost :+ en ze dan tegen elkaar uit te proberen spelen....
Dat had je dan van te voren moeten doen denk ik, voordat je aan de lessen begon.
 
Mijn rijschool rekent momenteel voor een AVB-examen 150 euro. Daar zit dan 30 minuten 'voor-oefenen' bij in.

Voor het examen AVD rekent hij 235 euro. Vaak zit daar ook nog een half uurtje rijden bij in. Het ritje dat je voor je examen rijdt is vaak ook de route die je rijdt tijdens het examen 😊 .
 
't is eigenlijk niet te doen om bij 2 rijscholen te gaan shoppen over wat je examen kost :+ en ze dan tegen elkaar uit te proberen spelen....
Dat had je dan van te voren moeten doen denk ik, voordat je aan de lessen begon.

Er zijn rijscholen zat en hoeven niet tegen elkaar uitgespeeld te worden.

Zolang een examen niet is aangevraagd en je losse lessen neemt, kan je wel van rijschool veranderen, als deze beter blijkt te zijn.

Er zit veel kaf onder het koren in rijschoolland, en veel instructeurs die het niet zo nauw nemen met de belangen van de leerling, maar meer als 'zakenman' aan hun eigen belangen denken.
 
Precies dat is dus wat ik zeg. Voor het gebruik van de motor tijdens examen wordt er 50 eu gerekend.

Daarnaast wordt er 50 minuten lesgeld gerekend voor voorrijden. Wat dus 37,50 is. Waar de kosten van die laatste 37,50 voor zou zijn is mij een raadsel.

Daarnaast snap ik dat de rijschool ook iets extra's meerekent. De administratie moet ook betaalt worden. Maar om dan een examen meer dan 2 keer zo duur te maken dan de 'inkoopprijs'.

De lessen zijn niet van wereldkwalitiet, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Daarnaast heb ik al in de clinch gelegen met de instructeur.
Maargoed is 250 euro teveel, of is dit gewoon een gangbare prijs?
Ik heb m'n instructeur gesproken: AVB examen kost via je rijschool normaal 125 tot 150 EUR. Daar zit de prijs van motor, instructeur, verzekeringen, brandstof en administratiekosten bij. Alles daarboven in rekening brengen bij leerlingen vond hij overdreven.

Dus een extra 125,- EUR betalen voor een magere 50 min en gebruik van de motor... :X

Mocht je een rijschool in Amsterdam eo zoeken, je weet me te vinden op MF.

PS: Mijn instructeur is altijd eerlijk en open geweest, ik heb nooit gemerkt dat hij wat extra's in rekening bracht of de boel ging rekken voor meer geld. Maar ondanks dat, kosten en prijzen altijd alleen bespreken of bevestigen over de email of Whatsapp...nooit mondeling.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Precies dat is dus wat ik zeg. Voor het gebruik van de motor tijdens examen wordt er 50 eu gerekend.

Daarnaast wordt er 50 minuten lesgeld gerekend voor voorrijden. Wat dus 37,50 is. Waar de kosten van die laatste 37,50 voor zou zijn is mij een raadsel.

Daarnaast snap ik dat de rijschool ook iets extra's meerekent. De administratie moet ook betaalt worden. Maar om dan een examen meer dan 2 keer zo duur te maken dan de 'inkoopprijs'.

De lessen zijn niet van wereldkwalitiet, maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Daarnaast heb ik al in de clinch gelegen met de instructeur.

Maargoed is 250 euro teveel, of is dit gewoon een gangbare prijs?

250 euro is teveel, maar gebruikelijk in die branche.
 
Daarmee kan je inderdaad een leuk bedrag besparen om bij je toekomstige motor te kunnen leggen :]

Het meest kun je naar mijn idee besparen door daar in het land te lessen waar de slagingspercentage van het CBR_examencentrum het hoogst zijn. Die kan in het buitengebied weleens 2x zo hoog zijn als in de grote stad. En een herexamen kost je ook weer 300 euro.

Moet je wel familie hebben waar je dan terecht kan. En is nu in het geval van TS niet relevant meer.
 
De rijschool waar ik mijn rijlessen gevolgd heb rekent €145,- voor het AVB, inclusief 50 minuten voorrijden en de 'motorhuur'.
Ik heb geen idee waar je woont, als het toevallig Rotterdam is, is Rijschool Haan misschien een optie?
 
Volgens mij heb ik toentertijd gewoon betaald voor 2 uur motorles, met nog daarin het examen (dus uurtje tijd voor oefenen voor het examen). Dus 80 voor de les, en die 60 euro voor het examen. Lijkt me ontzettende afzetterij als je meer betaald :/
 
Alles bij elkaar heb ik € 120,00 voor mij praktijkexamen avb betaald. De factuur was netjes opgedeeld, omdat op het deel van het cbr-examen zelf geen btw zit. Die 61 euro staat ook op de cbr site vermeld, https://www.cbr.nl/11232.pp.

factuur specificaties:
  • Praktijkexamen motor avb cbr afdracht € 61,00 (btw vrijgesteld)
  • PraktijkexamenRIT motor avb € 59,00 (incl. 21% btw)

Bij mij wordt er dus 59 euro verdiend voor het gebruik van de motor, het aanvragen, vooraf nog even oefenen, het heen/terug rijden naar de examenlocatie. Totaal wel een dik uur voor- en na het examen. Dus lijkt mij netjes.

De 250 euro van jou examen vindt ik wel duur Mr666. '(
 
Laatst bewerkt:
vroeger was het meeste beter })
wij mochten de motor al van tevoren ophalen en zelfstandig oefenen op de openbare weg als je maar zorgde dat er nog genoeg benzine inzat voor het examen en daar betaalde je niks extra's voor *O*
examen was iets van iets meer als 100 gulden _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan