A2 Supermoto

Jop93

MF'er
16 dec 2016
55
0
Gemeente Bronckhorst
Hallo,

Ik ben op zoek naar een supermoto.
Het word mijn eerste motor, ik heb een A2 rijbewijs.

Waar ik hem voor wil gebruiken:

Ik ga de motor niet voor woon- werkverkeer gebruiken.
De bedoeling van de motor is om er leuk mee te rijden/touren op mooie droge dagen en soms iets speelser te rijden.
Af en toe een tour ritje verder weg richting Duitsland of Zwitserland.
Ik ben er niet mee van plan om er off-road mee te gaan rijden, ik vind het supermoto model gewoon mooi.

Ik zelf ben 1,90m lang en weeg rond de 95kg.
Het moet dus niet een te kleine motor zijn.

Ik heb liever niet dat ik er teveel aan moet sleuten omdat ik er niet zoveel kennis van motoren heb.

Persoonlijk vind ik de ducati hypermotard een hele mooie maar deze valt buiten mijn budget.
Mijn budget ligt rond de 3500 euro, maximaal 4000.

Ook vind ik de yamaha xt660x een leuke motor alleen las ik dat deze wel wat pit mist.

Ik hoop dat jullie een aantal motoren weten voor mij.
 
Ktm 625 / 640 / 660 lc4 van 2003 of jonger. Maar zijn niet echt geschikt voor vakantie's naar zwitserland. Duitsland kan nog wel. Maar ligt ook aan je eigen uithoudingsvermogen en pijngrens :p

Ik had zelf een 640 en ben ermee naar het harsgebergte en bij de moezel geweest in duitsland.

Ktm 690 smc of smc-r raad ik je aan maarja die ligt iets boven je budget. Is beter geschikt voor wat langere afstanden dan wat ik hierboven benoemde.

Een 2008 ktm 690 smc heb je al wel voor 5500 ongeveer. Maarja ik kan niet in je portomonee kijken. De 690 kan ook makkelijker a2 worden gemaakt dan de andere i.v.m. mappings.

Een xt660 kan idd ook maar gaat veel sneller vervelen denk ik. Is te zwaar en minder vermogen. Maar dat maakt elkaar niet veel door de a2 begrenzing gok ik. Echter wanneer je toe bent aan volledig dan wel.
 
DR-Z400 met wat upgrades. Stront goedkoop, weinig onderhoud, super betrouwbaar en comfortabel genoeg. En als je een beetje kan rijden houd je er die oude KTM 600cc koffiemolens er makkelijk mee bij.
 
Bedankt voor de reacties.

Na jullie tips en wat speurwerk heb ik onderstaande motoren gevonden:

-KTM690: Inderdaad een mooie machine maar valt buiten mijn budget.
-Yamaha XT660X: Degelijke motor maar kan snel saai worden
-Honda FMX650: Nog een slag saaier dan de XT660X
-Husqvarna SM610: Valt binnen mijn budget en is na aanpassing geschikt voor A2 rijbewijs.
-Aprilia SXV450SM: Deze valt ook binnen mijn budget.
-KTM 620 Duke: Wel binnen het budget, maar niet mijn smaak.
-Suzuki DRZ400: Staan er niet veel te koop (of ik zoek verkeerd).
 
Maar dat maakt elkaar niet veel door de a2 begrenzing gok ik. Echter wanneer je toe bent aan volledig dan wel.

Mijn 2 eurocentjes voor wat het waard is.

Door je A2 rijbewijs lijkt het mij handig om te zoeken naar een motor die al vanaf aankoop met dit rijbewijs gereden mag worden, dus zoals de XT660X. Geen gekul met begrenzingen en de RDW/politie.

Zodra je je A volledig in bezit hebt doe je XT weer in de verkoop (en die zal ongetwijfeld snel verkopen door de A2 regeling) en koop je iets anders leuks voor jezelf!

Succes met je zoektocht!
 
Bedankt voor de reacties.

Na jullie tips en wat speurwerk heb ik onderstaande motoren gevonden:

-KTM690: Inderdaad een mooie machine maar valt buiten mijn budget.
-Yamaha XT660X: Degelijke motor maar kan snel saai worden
-Honda FMX650: Nog een slag saaier dan de XT660X
-Husqvarna SM610: Valt binnen mijn budget en is na aanpassing geschikt voor A2 rijbewijs.
-Aprilia SXV450SM: Deze valt ook binnen mijn budget.
-KTM 620 Duke: Wel binnen het budget, maar niet mijn smaak.
-Suzuki DRZ400: Staan er niet veel te koop (of ik zoek verkeerd).

honda fmx650 komt weinig voor en onderdelen zijn daardoor duur, erg lastig 2e hands te vinden.

husq sm610 heeft ook minder vermogen dan een ktm 625 / 640 / 660 lc4 en is ook zeldzaam waardoor dus dure onderdelen.

aprillia sxv450 is een harcore supermoto die veel onderhoud nodig heeft en na een aantal upgrades pas goed is ( uit fabriek wat kinderziektes mee gekregen ).

suzuki drz400 is zeker een leuke/betrouwbare speelfiets maar ook niet geschikt voor vakantie's.

soms is het even zoeken naar een mooie / goede supermoto omdat er minder aanbod is dan van racers bijvoorbeeld. gewoon even verschillende site's in de gaten houden.

ik denk dat je met een 640 lc4 of xt660 goed af bent, deze zijn ook groter dan de drz400.

de 640 is lichter en heeft meer vermogen, de xt660 zal wat meer comfort bieden.

proefrijden kan altijd
 
Laatst bewerkt:
suzuki drz400 is zeker een leuke/betrouwbare speelfiets maar ook niet geschikt voor vakantie's.

Kul. 10.000km onderhoudsinterval (als je als een bezetene rijdt, zou ik 5000km aanhouden) en zeker zo comfortabel als een KTM 625. Ik heb met mijn DR-Z destijds ook vaker 700+km in een weekend gereden. Dat hoefde ik met mijn KTM 620 niet te proberen...
 
Kul. 10.000km onderhoudsinterval (als je als een bezetene rijdt, zou ik 5000km aanhouden) en zeker zo comfortabel als een KTM 625. Ik heb met mijn DR-Z destijds ook vaker 700+km in een weekend gereden. Dat hoefde ik met mijn KTM 620 niet te proberen...

Het is zeker niet onmogelijk maar een voorkeursfiets voor de vakantie is het niet. Een 620 nog veel minder en een 640 is ook niet de ideale fiets. Het blijft denk ik wel een compromis in het geheel.

Als ik sommige jongens zie rijden op een XT660, een 640, een drz of een SMR dan ligt het toch echt aan de rijder en niet aan de motor om speels te rijden bijvoorbeeld. Je zult in de marge moeten kijken waar je voorkeur ligt, bij de een lever je wat meer in op het een dan bij de andere.

Het blijven allemaal 1 cilinders en die zijn in basis niet gebouwd om lange comfortabel stukken te rijden, ik zeg niet dat het niet kan maar om naar zwitserland te knappen zijn er gewoon comfortabelere fietsen.

Van je rijtje zou mijn voorkeur uit gaan naar de XT660 voor de als je meer richting tourritjes gaat en mocht je meer speelser willen rijden dan de DRZ.

Ik mis de 640 nog in je rijtje verder :)
 
met de 640 kun je wel gewoon met 120 km/u over de snelweg richting duitsland tokkelen zonder dat het blok te lijden heeft. hoe dit met een drz400 is weet ik niet.
 
Het is zeker niet onmogelijk maar een voorkeursfiets voor de vakantie is het niet. Een 620 nog veel minder en een 640 is ook niet de ideale fiets. Het blijft denk ik wel een compromis in het geheel.

Als ik sommige jongens zie rijden op een XT660, een 640, een drz of een SMR dan ligt het toch echt aan de rijder en niet aan de motor om speels te rijden bijvoorbeeld. Je zult in de marge moeten kijken waar je voorkeur ligt, bij de een lever je wat meer in op het een dan bij de andere.

Het blijven allemaal 1 cilinders en die zijn in basis niet gebouwd om lange comfortabel stukken te rijden, ik zeg niet dat het niet kan maar om naar zwitserland te knappen zijn er gewoon comfortabelere fietsen.

Van je rijtje zou mijn voorkeur uit gaan naar de XT660 voor de als je meer richting tourritjes gaat en mocht je meer speelser willen rijden dan de DRZ.

Ik mis de 640 nog in je rijtje verder :)

Klopt, maar... Ik heb nu een Husk 510, dát is oncomfortabel. Daar doe ik 350km/dag mee zonder problemen. Iedere 80-90km tanken, trillingen, hard zadel... Die is totaal niet bedoeld voor lange ritten.
Een DR-Z daarentegen is echt mega comfortabel. Je moet zo'n ding echt niet vergelijken met de gemiddelde 450 enduro machine met wedstrijdaspiraties (WR-F, Husky, KTM, etc.). Het zit eigenlijk dichter bij een XT660 dan de cilinderinhoud doet vermoeden. Hij is alleen veel lichter.

met de 640 kun je wel gewoon met 120 km/u over de snelweg richting duitsland tokkelen zonder dat het blok te lijden heeft. hoe dit met een drz400 is weet ik niet.

Met een DR-Z gaat dat nog veel beter dan met zo'n KTM. Die oude KTM blokken rammelen bijna vanzelf uit elkaar zijn ook niet gebouwd voor de snelweg. :+ Een DR-Z loopt vrijwel trillingsvrij. Ik heb 22.000km op mijn DR-Z gezet, zonder een centje pijn. En dat met een andere carburateur, uitlaat, nokkenassen, compressie, etc. En ook best wat snelweg (helaas).
 
Rijdt zelf een TE610, de offroadversie van de SM. Zeer betrouwbare motor met relatief lange onderhoudsintervallen. Ermee naar Zwitserland rijden is wel een beproeving, maar dat geldt voor elke SM (houten kont, gevoelloze handen, vol in de wind). De motor kan zulke trips makkelijk aan, zolang je niet te veel bagage mee wil nemen. Als je er eenmaal bent is het natuurlijk feest.

Slijtageonderdelen zijn prima verkrijgbaar en niet per se duurder dan van andere merken. Plastic is lastiger en tweedehands/aftermarket zal er ook niet veel te vinden zijn.

Model moet je aanspreken qua looks, maar ik zou hier niet over twijfelen: https://link.marktplaats.nl/m1154144792

edit: oudere modellen (voor 2005) hebben overigens een minder goede reputatie, dus weet wat je koopt
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw was zou ik voor een xt660 gaan, betaalbaar, oerbetrouwbaar.

Ze zeggen onderhoud om de 10000km, maar ik ververs de olie toch om de 5000km
Die 40-50euro olie gaat het verschil niet maken.

Heb zelf met de xt 2500 km op een week gereden samen met 2 smcr690's, en ik moest toch echt niet veel onderdoen hoor, hij is inderdaad aan de zware kant, maar voor snelwegkilometers heeft dit dan weer zijn voordelen qua comfort. Maar de funfactor blijft..

Heb wel wat opties die hem aangenamer maken:

Andere uitlaat,voorbochten,hyperpro voor en achterveer, dna luchtfilter..

En ze houden hun waarde goed, als je hem beu bent haal je je geld er bijna terug uit..

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn A2 rijbewijs een Aprilia Pegaso Strada gekocht (€3,5k). Over het algemeen iets goedkoper dan de XT660 en het zelfde blok. Verder heel betrouwbaar want ik doe ook best wel wat woon-werk ritjes.

Ik kom prima mee met vrienden op 690's. Naar Duitsland gaat ook prima.

Alhoewel als ik nog een jaar langer met mn A2 rijbewijs zou moeten doen dan had ik hem ingeruild voor een 690 (en die na begrenzen weer terug naar vol vermogen.. anders heeft het ook geen zin). Ik had toen ik de Aprilia kocht geen 690 money's helaas. (Toch wel €5-6k voor een in vergelijkbare staat als de Aprilia)

Anyway, ik zou met dat budget voor een XT660X of Pegaso Strada gaan. Mijn idee is dat als je net begint je een betrouwbare fiets wil waarmee je lekker kan rijden zonder elke keer weer gezeik.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp nu dat de XT660 al A2 geschikt is zonder aanpassingen. Dan zou ik daarvoor gaan ipv geld te investeren om de Husqvarna geschikt te maken. Die 30 kilo extra gewicht voel je wel natuurlijk, maar het lijkt me zeker geen saaie motor.
 
Hey! Ik heb een beetje in eenzelfde situatie gezeten.
Ook nog even de uitstap gemaakt naar de Honda XR 600 en Yamaha XT 600. Zijn wat oudere modellen, maar prima aan te passen voor niet te gekke SM avonturen.
Mijn bevindingen waren:
Husky, Aprillia en KTM <600 cc zijn onderhoudsvreters. Dit ligt helemaal aan je rijstijl, maar zijn meer gemaakt voor circuit en fun rides.
De DR Z 400 SM is een veel gewilde uitzondering. Hij heeft een bijzonder hoog onderhoud interval en is comfortabel, snel (naar de 100) en licht.
De KTM is sportief en snel, maar bij slecht onderhoud gaan ze snel achteruit. Koop dus van een betrouwbare eigenaar(Dit geldt voor elke machine).
XR 600, heeft vaak een slechte derde versnelling ivm ontbrekende transmissiedemper.
XT 600 is net als de XT 660 X wat saai en wat lomper, maar daarom wel redelijk betrouwbaar.

Ik heb budget technisch de uitstap gemaakt naar een Suzuki SV650, omdat ik ook ontzettend hou van de Supermoto's, maar overwegend op de weg rijd. Deze rijdt heerlijk en er zijn reserve onderdelen in overvloed.

Een belangrijk deel is mijns inziens dus beschikbaarheid van reserve onderdelen. Mijn budget was ontoereikend voor een XT 660 X, maar ik heb er even op mogen rijden. Eerlijk is eerlijk, het is een motor, het trekt snel op, het is gewoon een pittig leuke machine.
Hij is wat zwaar, vergelijkbaar met mijn SV650 met 2 cilinders (+-180 kg).

Mijn advies:
Ga proefrijden op een XT 660 X. Kom je erachter dat je meer een ragger bent dan een cruiser zal je hem snel inruilen op iets dat meer past.

Mijn volgende motor zal meer richting de KTM Superduke 690 of de DR Z 400 SM gaan, afhankelijk van wat ik dan wil.

Veel plezier straks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan