TomTom Rider 400 voedingskabel geschakeld maken

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Mannen,

Ik heb op mijn Z1000SX de TomTom Rider 400 12V kabel op de accu aangesloten om (duh) mijn Rider 400 van stroom te voorzien. Echter heb ik al een paar keer meegemaakt dat als ik mijn Rider 400 in de mount laat, onder spanning, dat mijn motor na ongeveer 10 a 15 minuten niet meer wilt starten. Ik vermoed dat dit door de TomTom komt die hij bij blijft laden.

Hij hangt gewoon direct, met een zekering, op de accu. Hoe kan ik het zo maken, dat hij alleen de TomTom bijlaadt als de motor draait (of op contact staat)? Zelfde geldt eigenlijk voor een USB aansluiting die ik wil maken, om zo mijn apparatuur tijdens mijn 4 weekse trip op te laden, onder het rijden.

Thanks!
 
De Sx heeft een geschakelde loze stekker.
Ligt links in de zijkuip.
Vreemd genoeg staat deze niet in de instructie boekjes.
(Tenminste bij mijn 2013 model, ik neem aan dat de latere versies dit ook hebben )
 
De Sx heeft een geschakelde loze stekker.
Ligt links in de zijkuip.
Vreemd genoeg staat deze niet in de instructie boekjes.
(Tenminste bij mijn 2013 model, ik neem aan dat de latere versies dit ook hebben )

En model 2014 heeft dit ook, wel wat lastig bijkomen voor het aansluiten maar dat is maar eenmalig.
Ik heb mijn tomtom rider hier ook op aangesloten en de handvat verwarming.
 
Mannen,

Ik heb op mijn Z1000SX de TomTom Rider 400 12V kabel op de accu aangesloten om (duh) mijn Rider 400 van stroom te voorzien. Echter heb ik al een paar keer meegemaakt dat als ik mijn Rider 400 in de mount laat, onder spanning, dat mijn motor na ongeveer 10 a 15 minuten niet meer wilt starten. Ik vermoed dat dit door de TomTom komt die hij bij blijft laden.

Hij hangt gewoon direct, met een zekering, op de accu. Hoe kan ik het zo maken, dat hij alleen de TomTom bijlaadt als de motor draait (of op contact staat)? Zelfde geldt eigenlijk voor een USB aansluiting die ik wil maken, om zo mijn apparatuur tijdens mijn 4 weekse trip op te laden, onder het rijden.

Thanks!


Meen je dit nu serieus of?

Ik heb de voorloper, de rider5 ook rechtstreeks aan de accu hangen. Nog nooit iets van gemerkt.

Edit: het scherm zal wel iets meer stroom verbruiken dan de mijne, maar hierom niet meer willen starten, zal een andere oorzaak hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ja, geen idee. Heb nu al 3x gehad dat ik mijn motor met de killswitch uitzette en het contact daarbij aanliet en de motor daarna niet meer wilde starten: accu te leeg.

Beide keren met de TomTom erop, dus kan bijna niet anders dat de oorzaak daar zit. Heb er verder alleen een Koso air temperatuurmeter opzitten. Dat kan ook nog de boosdoener zijn.
 
Ja, geen idee. Heb nu al 3x gehad dat ik mijn motor met de killswitch uitzette en het contact daarbij aanliet en de motor daarna niet meer wilde starten: accu te leeg.
Waarom met de kill switch? Die is meer voor noodgevallen. Ik zou gewoon even de wegenwacht erbij halen.

18010749_1319826794777628_2130612305443557504_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, geen idee. Heb nu al 3x gehad dat ik mijn motor met de killswitch uitzette en het contact daarbij aanliet en de motor daarna niet meer wilde starten: accu te leeg.

Beide keren met de TomTom erop, dus kan bijna niet anders dat de oorzaak daar zit. Heb er verder alleen een Koso air temperatuurmeter opzitten. Dat kan ook nog de boosdoener zijn.
Bij contact aan zoals jij dat bereikt door met de stopswitch de motor uit te zetten blijft er veel meer aan dan alleen je tomtom. Alle electronica blijft aangesloten en zal best wat ampere's verbruiken.
 
Even simpel: in die Tomtom zit een heel klein batterijtje. Als je die verbindt met een accu kan deze nooit in korte tijd leeg getrokken worden.
Tenzij de accu bijna dood is natuurlijk.
 
Kan je niet gewoon een simpel schakelaartje in de (plus)kabel van de lader maken en die op een makkelijk bereikbare plek monteren? Als je 'm niet gebruikt is t *klik* en je bent klaar.

Heb ik voor m'n 12v usb en tomtom aansluiting ook zo gedaan en dat werkt prima.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw was zou ik de aansluiting gewoon laten zoals het is.

Is toch perfect rechtstreeks op de accu? Je wilt tanken , zet de motor uit en de nav blijft aan, ipv dat ie eerst weer op moet starten na het tanken.
Ga je een terras op, dan haal je de nav eraf en dan gaat ie automatisch uit. Wat wil je nog meer?

(er kleven ook wel een paar kleine nadeeltjes aan constant spanning op de houder, maar alla).
 
Begrijpend lezen is voor de TS wat lastig lijkt het :+

Gewoon op je accu aangesloten laten, of de accessoire aansluiting gebruiken zoals aangegeven.

Als je de killswitch als contact schakelaar gebruikt, zal je accu steeds snel leegraken.
Lichten (stadslicht en achterlicht) allerlei elektronica rondom ontsteking / injectie / benzinepomp trekken voldoende stroom om je accu snel leeg te trekken.

Daar helpt ook geen nieuwe accu tegen.
Gebruik dus gewoon de contactschakelaar op de juiste manier.
Sommige CDI's kunnen trouwens slecht tegen het steeds maar gebruiken van de kill-switch.

Fijne vakantie!
 
Gewoon de usb lader aansluiten op de loze stekker.
Netjes met een stekkertje.
En niet van die gare scotch knijpgevallen.

De accu van de sx heeft met 8 amp ook maar weinig reserve.
En is dus al snel te zwak.
Als je wat verbruikers aan laat staan.
 
Gewoon de usb lader aansluiten op de loze stekker.
Netjes met een stekkertje.
En niet van die gare scotch knijpgevallen.

De accu van de sx heeft met 8 amp ook maar weinig reserve.
En is dus al snel te zwak.

Als je wat verbruikers aan laat staan.


Chips, je hebt gelijk. Mijn Z750 2008 had een 7 Ah standaard prutsaccu.
Die heeft het 3/4 jaar volgehouden. De 2de was een prutsding van 8Ah. De 3de 9Ah.

Volgens mij heb ik nu de 4de accu.
 
Ik heb mijn Tomtom rider 400 geschakeld op de bedrading van het achterlicht en dat gaat uitstekend.
Dus de Tomtom laadt pas op als ik de verlichting inschakel.
De + draad van de achterverlichting was 5A standaard afgezekerd. Hier kan dan makkelijk de belasting van de tomtom bij.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw was zou ik de aansluiting gewoon laten zoals het is.

Is toch perfect rechtstreeks op de accu? Je wilt tanken , zet de motor uit en de nav blijft aan, ipv dat ie eerst weer op moet starten na het tanken.
Ga je een terras op, dan haal je de nav eraf en dan gaat ie automatisch uit. Wat wil je nog meer?

(er kleven ook wel een paar kleine nadeeltjes aan constant spanning op de houder, maar alla).

Vraagt de TT bij uitvallen van spanning niet gewoon of hij moet uitschakelen of door moet gaan op accu?

Dat doet een garmin nl. wel. Dan heb je dat gezeik met tanken of ff stoppen onderweg dus ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan