Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Eindelijk gemonteerd! *O*
Uitlaat raak het spatbord niet aan door de extra ringetjes (ze hadden geen spacers)!
Dat geluid, machtig zelfs met de db-killer er in. :}
 
Laatst bewerkt:
Net even een testritje gedaan, helemaal mooi. Die knalletjes als je van het gas gaat. :}
Ik heb alleen wel een klein probleem, hij houdt nu in bij ongeveer 7000-7500rpm, het lijkt net of ik dan al de revlimiter induik. Kan dat komen door te grote main jets?
 
Eindelijk gemonteerd! *O*
Uitlaat raak het spatbord niet aan door de extra ringetjes (ze hadden geen spacers)!
Dat geluid, machtig zelfs met de db-killer er in. :}
Dat komt omdat ik de gaten in de dB-killer een paar mm groter heb geboord :)
Mooi dat extra ringetjes helpen om je spatbord niet te smelten *D
Net even een testritje gedaan, helemaal mooi. Die knalletjes als je van het gas gaat. :}
Ik heb alleen wel een klein probleem, hij houdt nu in bij ongeveer 7000-7500rpm, het lijkt net of ik dan al de revlimiter induik. Kan dat komen door te grote main jets?
Hmmmm.. Inhouden bij 7000-7500 toeren heb ik zelf niet meegemaakt. Misschien zijn deze jets toch te klein?
JetChart.jpg

Voor mij werkte het iig wel om tot aan de redline te trekken, alleen kwamen er dan geen knallen uit maar klonk het redelijk dof.
Anders moet je een keer kijken of je de air/fuel mixture screw juist hebt afgesteld (2,5 slagen eruit dat je fiets zich niet meer verslikt).
Die knalletjes betekenen volgens mij ook een te arm mengsel. NL-ers leven ook op een ander drukgebied dan BE-ers, dus kan daar ook aan liggen.
Kijk ook eens naar je bougiekleur. Als deze wittig zijn, heb je grotere sproeiers nodig. (main jets) Hoeveel groter weet ik niet. Dat moet je vragen op het CCMMad.co.uk forum in de R30 section.
Ik hoop dat het voor je dan snel opgelost wordt :Y
 
Laatst bewerkt:
Is dat al zichtbaar na een ritje van om en nabij 20km? Zo ja, dan zal ik dat morgen meteen checken!
EDIT: Ik heb net de mixture schroeven een halve draai teruggezet, ik had ze op 3 gedaan. Kijken of dat een positief effect heeft. :]
 
Laatst bewerkt:
@solis, hoe staat het nu met de XF?
Knalletjes zijn normaal, maar je moet vlot kunnen doortrekken tot redline.
Heb je trouwens al de bougies nagekeken?
 
Ik heb er niet meer op gereden sinds dinsdag. Bezig geweest met mijn helm schoonmaken, zowel van binnen als van buiten en dat was wel nodig ook! :r
Misschien ga ik morgen weer een blokje om.
 
Ik heb er niet meer op gereden sinds dinsdag. Bezig geweest met mijn helm schoonmaken, zowel van binnen als van buiten en dat was wel nodig ook! :r
Misschien ga ik morgen weer een blokje om.

Hihi, mijn helmbinnenkant ook in de wasmachine gedaan :) Wassen op 30°C en is weer fris. Buitenkant met dr wack s100 helmspray inspuiten en een waxbeurtje geven.
Papieren van de NC zijn ondertussen al verwerkt, en komen volgende week aan *D
Hopelijk zaterdag of zondag afhalen bij de dealer :)
 
Oh he dat moet ik ook nog maar eens doen. Na het wassen ruiken ze ook altijd maar een dagje lekker |(

Vandaag nieuwe remschijf gemonteerd!
Was ook nodig ook, schijf had een minimum dikte van 4mm en was wel wat minder dik dan dat. -O-
Dat is best wel goed te doen, ging makkelijk los en met nieuwe loctite (243) zit het weer goed vast.

Solis nog je nieuwe uitlaat nog meer getest? :]
 
Oh he dat moet ik ook nog maar eens doen. Na het wassen ruiken ze ook altijd maar een dagje lekker |(

Vandaag nieuwe remschijf gemonteerd!
Was ook nodig ook, schijf had een minimum dikte van 4mm en was wel wat minder dik dan dat. -O-
Dat is best wel goed te doen, ging makkelijk los en met nieuwe loctite (243) zit het weer goed vast.

Solis nog je nieuwe uitlaat nog meer getest? :]

Helmmuts for the win. Ik gebruik er nu eentje van de Lidl, helpt goed om vet van je huid/haar etc uit je voering te houden & verder blijven mijn oordopjes ook beter zitten als ik de helm op zet.

Vandaag weer een stukje gebraapt, de motor loopt iets verder door maar nog niet helemaal, nu houdt die in net voor de redline. Ik heb de mixture-schroefjes nog maar een kwart slag ingedraaid, morgen nog eens kijken of die dan beter gaat, zo niet dan haal de bougies er uit om te kijken hoe die eruit zien.
Maar dat geluid, echt verslavend. :9~

@CDA, NC al opgehaald, of toch pas volgend weekend?
Ik heb mijzelf wat verder verdiept in de NC-series en blijkt dat deze een 270° krukas hebben, zoals de MT-07. V-twin sound uit een parallel blokje. :} Ik dacht eerst dat ze een 180° as gebruikten net als de ER-6 series.
Veel plezier met je "V-twin"! :+
 
Haha, ja 270° geeft het V-twin gevoel, zonder een v-twin te zijn :P
Pas volgende week ophalen, papieren nog niet binnen.
Hopelijk kan ik dan zondag al rondbraapen met de NC :) (heb er een mooi IXIL dempertje voor gescoord) *D
Schijnt wel nog steeds te stil te zijn, zelfs zonder dB-killers volgens sommige eigenaars.

Ik gebruik trouwens ook een helmmuts, anders gaat m'n bril verschuiven als ik de helm op doe (systeemhelm ftw).
Lekker goedkoop bij de karting in de buurt gehaald, kostte 2€/stuk, dus gelijk 5 gekocht.

Over het verslavende geluid van de uitlaat, dat kan ik zeker geloven *D
We missen hier nog een foto van :)
Het is ook wel een beetje pielen tot je de juiste afstelling hebt, gaat niet altijd direct perfect, want carbs die passen zichzelf niet aan aan de omgeving.
 
Vandaag weer lekker wezen scheuren rijden. :]
Ook nog een ander motor-forum lid ontmoet, helaas geen Freewind maar een ZXR400 rijder (hij herkende de ZXR400 van mijn broer, vandaar dat we praatje hadden gemaakt).

Mijn Freewind hield vandaag nog steeds in bij ~7500 rpm, dus ik heb daarnet een bougie eruit getrokken en deze zag er zo uit:
full

In mijn ogen ziet dit eruit als een te rijk afgestelde motor, dus te grote main jets. Mee eens?
@CDA, had jij nog iets anders gedaan aan je Freewind behalve de uitlaat, bv. een open luchtfilter?

Het was trouwens een NGK CR9EK wat er in zat, de handleiding geeft aan dat de XF650 NGK CR10E's moet hebben. Ik weet niet hoe groot of wat het verschil precies is tussen beide, volgens mij heeft het iets met ontbrandingstemperatuur te maken.

:W

EDIT: Volgens handleiding mag er ook CR9EK in, dit is de 'hot-type'.
 
Laatst bewerkt:
Ik had de cr10ek gehad, te rijk is nooit een probleem, wel hoogstens meer verbruik.
Luchtfilter was ook een origineel.
Je kan de luchtschroef meer naar binnen draaien om het mengsel wat armer te maken geloof ik. Is allemaal test en retest :) Misschien zijn 2 of 1,5 slagen uit al genoeg?
 
Mhh. Carburateurs! :(
Ik zal kijken of ik een paar CR10EK's kan aanschaffen komende week, ook ga ik de mengsel schroeven op 1,5 slag zetten. Ben benieuwd.

EDIT: Er mogen blijkbaar ook CR9EK's in zitten, deze zijn de 'hot-type' variant.
 
Laatst bewerkt:
Hm, te rijk is ook niet helemaal goed. Dan is er geen volledige verbranding en krijg je roet in het blok en de uitlaat. En meer knallen bij gas dicht draaien.

Dacht dat de schroef vooral was voor het verstellen van het statinair toerental?
Voor afstellen van het mengsel moet je weer met de carburateurs aan de slag toch? ;(

Succes in ieder geval!
 
Kom net dit tegen op TRX forum, geen freewind maar wel een carburatie motorblok.
"false rev limit can be a rich condition. try leaning the main down."
Denk dat ik maar een maatje kleinere main jets ga bestellen, 130 denk ik.
 
Zal misschien kunnen helpen ja.
Heb zelf geen ervaring met die sproeiers. Kreeg info van een member op het ccm forum, en het werkte direct perfect.
Maarja, ik woon ook 50m boven de zeespiegel, en niet vrijwel gelijk.
Zal zeker daaraan liggen. De UK-ers zitten ook veel hoger.
En als je nu eens de originele sproeiers er weer in zet?
Gewoon een paar dagen er mee rijden en dan kijken naar de kleur, en dan kan je kijken welke sproeiermaat wel past :)
 
Yo thanks!
Ik heb meteen jouw topic gelezen, verder las ik dat jij de "gubbins" (hoort bij TPS volgens mij) had verwijderd, maakte dat veel verschil en hoe makkelijk was dat om te doen?
 
Yo thanks!
Ik heb meteen jouw topic gelezen, verder las ik dat jij de "gubbins" (hoort bij TPS volgens mij) had verwijderd, maakte dat veel verschil en hoe makkelijk was dat om te doen?

Jep, gubbins had ik ook verwijderd. Was een redelijk makkelijk werkje.
TPS was al in orde, dus alleen gubbins weggedaan.
Had al de solenoid gedisconnect, en heeft zo hetzelfde effect als ze te verwijderen.
Verwijderen is gewoon de slangetjes ernaar te disconnecten en dicht te pluggen.
Er is op het ccmmad forum ook een handleiding voor :)
 
Oké, ik ben een beetje in de war.
Het zwarte "doosje" die aan de rechter carburateur geschroefd zit is de TPS en die moet blijven zitten volgens mij. De plug die daarin zit is deel van de "gubbins" en de solonoid en die mag verwijderd worden voor een betere gasrespons in de 2e & 3e versnelling?
 
De solenoid zit onderaan de carburateurs gemonteerd, die heeft een connector (plug) die je kan loshalen. Als je deze loshaalt, dan is het precies hetzelfde effect als zonder gubbins rond te rijden.
Aan de TPS moet je niets doen, laat daar de connector zitten, dat is de connector van de TPS zelf.
 
Heb vandaag m'n uitlaatpijp geport (lelijke lasnaad opgeschoond) en m'n luchtfilterdeksel eraf gehaald en vervangen met een stukje mesh. Carb nog niet aangepast, maar eerst kijken of ie wat beter rijdt/trekt.

Was dit nog zo toen je de uitlaat er op zette en de carbs had aangepast? Zo ja, dan heb ik misschien mijn gremlin gevonden! :} Bij mij zit het origineel er namelijk nog op. (Misschien alsnog het proberen waard.)
Verder vandaag de luchtfilter in een sopje gedaan, onderkant van de filter was doorweekt met benzine. Is dat normaal op deze fietsen? :?

EDIT: Ging zojuist kijken of ik mijn luchtfilter al kon uitspoelen, is die gewoon uit elkaar gevallen. :( Dat wordt dus een nieuwe halen.
 
Laatst bewerkt:
Was dit nog zo toen je de uitlaat er op zette en de carbs had aangepast? Zo ja, dan heb ik misschien mijn gremlin gevonden! :} Bij mij zit het origineel er namelijk nog op. (Misschien alsnog het proberen waard.)
Verder vandaag de luchtfilter in een sopje gedaan, onderkant van de filter was doorweekt met benzine. Is dat normaal op deze fietsen? :?

EDIT: Ging zojuist kijken of ik mijn luchtfilter al kon uitspoelen, is die gewoon uit elkaar gevallen. :( Dat wordt dus een nieuwe halen.

Dit was een experiment, de motor liep er erg arm op, dat was nog voor ik met de carbs heb gepielt, maar na ik de uitlaat erop heb gezet.
Reed ook niet echt zo lekker.
Filter hoort normaal gezien met olie doorweekt te zijn, en niet benzine. Ruikt er soms wel naar.

Mijn motor was als volgt afgesteld (na carbs)
- Ori luchtfilter + bak + deksel
- MSR zonder dB killer
- jet 135 + grotere stationairsproeier
- 2,5 slag uit (luchtmengsel)
Dit op een hoogte van 50m boven de zeespiegel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan