Motorblok en andere techniek leren kennen

SkildertH

Rookie
2 jul 2016
16
0
Goedemorgen!

Allereerst; ik weet niet of deze vraag hier op de goede plaats staat. Mocht dit niet het geval zijn hoor ik het graag :).

Ik heb nu sinds 1,5 jaar een motor (yamaha tenere) en ik merk dat ik het steeds leuker vind om met het werkplaatshandboek in de hand de motor te leren kennen.

Nu zou ik graag dit motorblok eens helemaal uit elkaar willen halen, echter lijkt me dat nog een beetje te veel van het goede. Ik heb namelijk 0,0 achtergrond in motortechniek. Daarnaast zou dat betekenen dat ik de motor een tijdje niet kan gebruiken.

Om mijn technische kennis een beetje te verrijken kwam ik op het idee een brommer te kopen en hier mee te gaan pielen. Nu ben ik niet echt thuis in de brommerwereld dus hoop ik dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar (informatie over) het volgende;
- een brommer met relatief eenvoudige techniek,
- voorkeur voor een oldtimer (smaak),
- een brommer met een relatief grote markt voor (tweedehands) onderdelen,
- een brommer waar veel (technische) informatie over te vinden is (bv. in de vorm van een forum),
- niet te hoge prijs; paar honderd euro.

Voor het idee; een yamaha fs1 qua model, echter prijzen vind ik aan de hoge kant voor een 'knutselmotor'.

Ik hoor graag of bovenstaand überhaupt mogelijk is en of er mensen zijn met ideeën of tips!

:W
 
Laatst bewerkt:
Om een beetje schroeven te leren is een brommer van een paar honderd euro prima.
Om te snappen hoe een motorrijwiel werkt moet het dan wel een viertakt zijn.
Om een beetje bij de tijd te blijven zou die ook nog benzine injectie en ABS moeten hebben.
En als je nog jong bent dan zou je je nu al het best focussen op elektrische motoren.

Think ahead... :t
 
persoonlijk zou ik dan gewoon een motorblok kopen van je eigen motor die kapot is (mechanische of ongevalschade). dan kan je heerlijk oefenen voor weinig geld en als je het verkloot jammer dan. krijg je dat blok wel goed uit elkaar en weer in elkaar of misschien wel weer werkend dan weet je ook meteen wat je te wachten staat op het moment dat je je motorfiets wilt gaan open halen.
zoveel verschil zit er niet in ingewikkeldheid tussen een 4 takt brommer en een 4 tact motor uit je eigen motor. en betaalbare oude 4 tact brommers zijn zeldzaam. je kan natuurlijk ook voor een 2 tact gaan maar die techniek is heel anders als bij een 4 tact.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een pitbike scoren, die heb je al rond de 100 euro op bijna iedere hoek van de straat. Is een eenvoudige 4-takt (met kleppen, distributie, oliepomp, enz.) en komt dus veel dichter bij je motorfiets dan een FS-1.

Is bergen aan info van te vinden (digitaal/YouTube), onderdelen in overvloed verkrijgbaar (nieuw en tweedehands) en goedkoop (Ebay/AliExpress).

En als hij af is heb je een mooi stuk speelgoed voor de tuin!


Daarna kan je alsnog een oldtimer kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs nog een complete motor gekocht voor 100 euro, wel verdeelt over 100 dozen, zakjes, bakjes en tassen.

Het blok was nog wel compleet, eigenlijk moet je dus zoiets vinden. Beter leer je een fiets niet kennen als je op zoek moet naar het juiste boutje-beugeltje etc..
Of zoek een wat ouder brik, model wat niet zo geliefd is. Goedkoper dan een gewilde oldtimer brommer.

Gs250-400 ofzo..
 
Onlangs heb ik een gsx600f van hier op het forum opgepikt voor 175 euro. Daar zit heel wat werk in, van schoonmaken tot onderdelen vervangen en reviseren. Het blok heeft 80.000km gelopen.

Zelf heb ik een leuke paar jaar aan ervaring opgedaan maar nooit echt aan een blok bezig geweest. Kleppen stellen en koppelingskorf vervangen is zo'n beetje het meest ingrijpende wat ik gedaan heb. Ik zeg niet dat ik zo als monteur aan de slag kan, maar ik kan redelijk meekomen. Aan de auto iets meer ervaring, maar ook daar voornamelijk in de randapparatuur, motorblok zelf ooit alleen eens gesloopt voor onderdelen haha.

Brommers zijn niet te vergelijken over het algemeen. Wel heb ik ergens nog schoolboeken in pdf formaat. Zullen niet de meest recente zijn, en voor autotechniek, maar het principe is veelal hetzelfde.

Vooral met gewoon doen, durven te vragen en fouten te maken (leergeld noemen ze dat) kom je een heel eind.

Verder zijn fora een geweldig middel, maar loop je tegen veel meningen en soms onwaarheden aan. De ene expert die hier reageert doet het op manier A en de ander op manier B. Wat het beste is kan je soms zelf wel bepalen.

Vaak reageren (fanatiek) amateurs ook vanuit ervaring en die kan heel nuttig of heel frustrerend zijn: zodra iemand iets herkend MOET dat het probleem wel zijn terwijl het goed aan iets anders kan liggen. Een dosis gezond boerenverstand kan ook geen kwaad dus.

Gereedschap doet ook een hoop, ik ben met mijn recent ontwikkelde beperkingen in de polsen erg blij met de pneumatische slagtol bijvoorbeeld.

Soms heb je speciaal gereedschap nodig. Als je een los blok koopt gelijk aan je eigen motor heb je er vaker wat aan. Probeer anders een universeel setje te kopen. Iets duurder maar je hebt er ook na je project nog wat aan!

Verder is het natuurlijk mooi als je iemand kent waar je een soort van stage kan lopen. Al is het alleen maar vegen en opruimen, zolang je maar wat leert. Mocht er iemand in Almere wat weten hou ik mij aanbevolen haha.
 
Laatst bewerkt:
Nu we toch bezig zijn, ik ga er van uit ook interessant voor TS:

Wat moet je vervangen of repareren aan een blok zodat er weer 0km op de teller staat?
En wat bij deelrevisie?

Mij lijkt:
Controle van alle onderdelen zoals krukas en nokkenassen op slijtage en vervorming.
Lagerschalen eventueel vervangen.
distributieketting, geleiders en eventueel spanners vervangen.
Zuigerveren vervangen
Waar nodig honen en vlakken.
Klepstelen, zetels en zittingen opschonen en evt. vervangen
Keerringen en pakkingen vervangen.

Ben je er dan?


Hier nog een kleine bijdrage, de schoolboeken in PDF formaat:
https://drive.google.com/file/d/0B0BR4lkN3odkYU96dW9OaDdmMGM/view?usp=sharing
 
in navolging van wat een aantal hierboven al zeggen; koop een goedkope motor of los blok voor "weinig", er is vanalles te koop voor max een paar honderd, soms nog lopend en wel.
trek het uit elkaar, en zet het weer in elkaar... super leerzaam!
Je komt vanalles tegen en als er wat mis gaat is er niks verloren.
Later dan iets zoeken voor het 'echte werk'.

Liefst zou je wat kopen wat loopt of vrij eenvoudig aan het lopen te krijgen is.
dan weet je dat de basis in principe "goed" is, doelende op het niet hoeven beginnen met zoeken naar spelden in hooibergen qua problemen.
 
Het nadeel van een los blok is dat er vaak niets bij zit zoals uitlaten, elektronica etc.
Ik zou eerder voor een goedkope complete fiets gaan. Vaak lopen ze slecht of niet zonder al te veel grote problemen. Dan maak je hem lopend en dan ga je beginnen met demonteren.
 
Dank voor alle reacties en meningen; erg nuttig! (ook de '0km revisie') :)

Zoals Sanscorp al aan gaf; met alleen een blok kun je niet zo veel.. Het lijkt me leuk een echt rijdend/lopend projectje te maken, maar misschien is dat nog wel een stap te ver voor iemand met enkel een 'gezond boerenverstand'... Om deze zelfde reden denk ik dat het overnemen van de FZ750 nog wat te optimistisch is.

Ik ga marktplaats denk ik in de gaten houden voor brommers/motoren/pitbikes met dozen onderdelen. Staan er een aantal op zag ik al; denk dat dat een goede leermethode is!

Mochten er nog andere tips/thoughts zijn, of mensen die een eenvoudig projectje hebben liggen; brand los! :)
 
Je mag mij helpen hahaha.

En de 0km revisie was een vraag van mijn kant he, geen definitieve lijst.

Persoonlijk zou ik echt voor een motorfiets gaan, een brommer is zo simpel daar leer je weinig van. Ik heb een oldtimer gehad, nooit wat gedaan met brommers, blok lag verdeeld over 6 dozen, zonder handleiding is de brommer rijdend weg gegaan en crosst nu door Frankrijk.

Bijna met mijn ogen dicht zeg maar. Wel een simpel 2 takt brommertje uit 1972.
 
Ik heb onlangs nog een complete motor gekocht voor 100 euro, wel verdeelt over 100 dozen, zakjes, bakjes en tassen.

Het blok was nog wel compleet, eigenlijk moet je dus zoiets vinden. Beter leer je een fiets niet kennen als je op zoek moet naar het juiste boutje-beugeltje etc..
Of zoek een wat ouder brik, model wat niet zo geliefd is. Goedkoper dan een gewilde oldtimer brommer.

Gs250-400 ofzo..

Goed kope puzzel.
Euro per doos kun je niks van zeggen :+
 
Aaha, duidelijk! Heb ff gezocht op het internet, maar geen toevoegingen voor je lijst kunnen vinden tot nu toe. Lijkt me inderdaad verrekte handig zo'n lijstje te maken!

Haha, en wat betreft je gixxer: wel de lusten niet de lasten, altijd voor in! :') Zonder gekheid: lijkt me een leerzaam proces!
 
Nu we toch bezig zijn, ik ga er van uit ook interessant voor TS:

Wat moet je vervangen of repareren aan een blok zodat er weer 0km op de teller staat?
En wat bij deelrevisie?

Mij lijkt:
Controle van alle onderdelen zoals krukas en nokkenassen op slijtage en vervorming.
Lagerschalen eventueel vervangen.
distributieketting, geleiders en eventueel spanners vervangen.
Zuigerveren vervangen
Waar nodig honen en vlakken.
Klepstelen, zetels en zittingen opschonen en evt. vervangen
Keerringen en pakkingen vervangen.

Ben je er dan?


Hier nog een kleine bijdrage, de schoolboeken in PDF formaat:
https://drive.google.com/file/d/0B0BR4lkN3odkYU96dW9OaDdmMGM/view?usp=sharing
er zal nooit weer 0km op de teller staan als je alleen het blok reviseert. andere onderdelen van een motorfiets hebben ook slijtage door gebruik zelfs het frame. en voor het blok was je ook nog het één en ander vergeten. controle is alleen de eerste stap bij een revisie. revisie betekent dat alle onderdelen terug gebracht worden naan fabriekstoleranties. en dus ook alle slijtage onderdelen vervangen. dus alle lagers nieuw en meten of de lagerpassingen nog correct zijn. zijn ze niet correct dan moet dat hersteld worden. cilinderwanden worden nagemeten of ze nog rond en recht zijn van onder tot boven en als dat niet zo is wordt het uitkotteren en opnieuw finishen (als er nikasiel coating zat zal je die op nieuw moeten aanbrengen en anders volstaat honen na het kotteren). dan zal je de zuigers en zuigerveren moeten aanpassen aan de nieuwe boormaat.
en dan gaan we door met de kop. hier loop je dan tegen nieuwe kleppen, klepzittingen, klepgeleider en seals aan en natuurlijk ruimte op de tuimelaars controleren en herstellen nokkenas nameten en herstellen of vervangen van slijtage.
en dan hebben we het nog niet eens over de oliepomp, de versnellingsbak, de koppeling en de startmotor gehad. want al die dingen zijn ook onderhevig aan slijtage en die hebben bij een volledige revisie dus ook aandacht nodig.
wat jij omschrijft komt dichter in de buurt van een deelrevisie.
 
Laatst bewerkt:
Dat was dan ook exact mijn vraag en deelrevisie staat in ieder geval op mijn verlanglijstje mits het niet te kostbaar word.

Voor 100-200 euro heb je namelijk een blok met weinig km's, en 80k km is in mijn ogen best veel.

Maar eerst zien hoe ver ik kom met de rest.
Vooralsnog ligt alles er uit behalve het blok, de belangrijkste zaken worden vervangen zoals remblokken, leidingen, vloeistoffen, filters, olieën en dergelijke.
 
dan gaat zelfs een deelrevisie niet lonen waarschijnlijk en al helemaal niet als je het moet laten doen. persoonlijk zou ik voor zo'n bedrag doorrijden tot het blok het opgeeft en dan vervangen. en dat kan best nog heel lang duren. als een motor regelmatig gebruikt wordt en niet mishandelt wordt en op tijd zijn onderhoud krijgt ga je makkelijk over de 100.000 heen waarschijnlijk en ik zou ook niet vreemd opkijken als je nog niet eens halverwege bent van wat het blok aan kan. en je krijgt vanzelf waarschuwingen als het blok aan zijn einde is. dingen als een olie verbruik dat op gaat lopen en als afstellen steeds lastiger wordt of er een hoop olie uit de carterventilatie wordt komt wordt het tijd om je zorgen te gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
https://www.marktplaats.nl/a/fietse...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=4

75 euro, wat wil je nog meer. Zit alles op: een 4-takt blok, elektronische ontsteking, hydraulische schijfremmen voor en achter, monoshock achterveer, normaal buizenframe (geen geperst plaatstalen frame), evt. elektrische start (zit niet op deze maar wel op vele anderen) enz. enz.

Is een veel beter uitgangspunt om te leren sleutelen aan een moderne motorfiets dan welke willekeurige oldtimer brommer dan ook. Alles zit zo'n beetje op of aan een pitbike alleen dan een stuk eenvoudiger in vergelijking tot een normale motor.
 
Waar woon je ergens dan? Friesland? Misschien handig om te weten als je tips van motoren wilt hebben op een normale afstand ;)

Die pitbikes vind je overigens met enig geduld overal in het land wel rond deze prijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan