''ohja, die was er ook nog'' - vergeten motorfietsen

DYONn93

MF veteraan
Donateur
19 sep 2011
2.756
546
Zwolle
Motoren, op dit forum zijn we er (bijna) allemaal enthousiast over. Velen kunnen de meeste motoren zonder enkele moeite bij de eerste aanblik al benoemen. Maar, er zijn vast ook motoren die uit het collectieve motorrijdersgeheugen zijn gewist. Dit topic gaat niet over de hyperzeldzame verzamellaarsobjecten (die meestal juist niet worden vergeten) of klassiekers waar je een bepaalde leeftijd voor moet hebben om ze te kennen, maar juist over de ''gewone'' motorfietsen die, wanneer je er een tegenkomt de wenkbrauwen doet fronzen en je doet denken ''Ohja! Die was er ook nog''.

Mijn voorzetje en tevens de reden van dit hersenspinsel, mijn eigen motor (sinds een maandje):

Triumph Sprint RS (1999-2004)
In de tijd dat Suzuki de bestseller sv650 introduceerde kwam deze, in grote lijnen gelijkende Sprint RS op de markt als sportievere broer van de Triumph Sprint ST. Halve stroomlijn, de bejubelde 955cc driecilinder: What's not to like. Oke; het uiterlijk is wat moeilijk in het begin maar de verdere waardepropositie van de Sprint RS is beresterk. Eigenaren zijn er unaniem enthousiast over, maar toch lijkt deze motor nogal vergeten.

RS7~1.jpg


Triumph TT 600 (2000-2003)
Triumph lijkt er patent op te hebben, motoren die vergeten worden. Bij de TT 600 was het een combinatie van factoren. Ontworpen in de midden jaren '90 was de TT bedoeld als concurent voor de gevestigde (en toen mateloos populaire) 600cc sportmotoren als de CBR600F en R6. Echter kwam 'ie pas in 2000 op de markt, hij was dus al wat verouderd ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast werd ie in de beginjaren geplaagd door de injectie welke een behoorlijk aan-uit effect had. Toen dit was opgelost in 2001 was 108pk net weer te weinig om de concurrentie bij te houden. Het rijwielgedeelte was echter vanaf het begin af aan superieur ten opzichte van de concurrentie.

tt_08-01.jpg


Ducati ST3 (2004-2007)
De Ducati ST serie was al nooit de populairste optie in het Sport-Toer segment maar met de komst van de Ducati Multistrada in 2003 werd de ST serie ineens wel heel erg vergeten. De ST3 is (voorlopig) de laatste vertegenwoordiger van de Ducati ST lijn.

Ducati%20ST3%2004%20%204.jpg


Ik ben benieuwd naar jullie inbreng! Of misschien ben je wel niets vergeten, in dat geval.. Pluim voor jou
 
Laatst bewerkt:
Aprilia Falco.. zie die dingen haast nooit.

0210_00zoom%2B2003_aprilia_sl_1000_falco_r%2Bfront_left_view.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik rij er vrijwel dagelijks mee. :P (met de Falco)
Dan vraag ik me wel eens af hoe het is met de onderdelen-voorziening van zo'n uitzondering.
Wel eens gehoord dat Italiaanse onderdelen niet/ heel slecht leverbaar zijn en dat fiets noodgedwongen langdurig stil gaat staan.
Ben je lekker mee als er in het voorjaar iets belangrijks stuk gaat! ;(
 
mijn huidige :P : ik noem hem : de beul }) :]
full
 
Laatst bewerkt:
mijn huidige :P : ik noem hem : de beul }) :]
-Afbeelding-

Ah, de Corsaro. Dit is dan denk ik nog wel de meest bekende moderne Motor Morini. Ik liep een tijdje terug bij Startwin tegen deze zeldzaamheid aan:

moto_morini_lh_side.jpg


De Motor Morini 9 1/2. Deze was ik overigens niet vergeten. Hier kende ik het bestaan domweg niet van.
 
BMW R1200C

Ik zou hem graag uit mijn geheugen willen bannen, maar mijn buurman heeft er een

bmw-r1200c-classic-7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel veel onderdelen van de RSV mille en de RSV 1000 zijn onderling uitwisselbaar en volop tweedehands aanwezig.
De mijne is door de vorige eigenaar onderhanden genomen en alleen het frame en het onderblok is nog Falco. :)

full



Dan vraag ik me wel eens af hoe het is met de onderdelen-voorziening van zo'n uitzondering.
Wel eens gehoord dat Italiaanse onderdelen niet/ heel slecht leverbaar zijn en dat fiets noodgedwongen langdurig stil gaat staan.
Ben je lekker mee als er in het voorjaar iets belangrijks stuk gaat! ;(
 
Laatst bewerkt:
Alweer een Triumph, de eerste generatie Speed Triple (T300)
Zie je bijna nooit.


full
 
full

De Muz Skorpion Sport,een heerlijke 1pitter met Yamaha blok.
Enige nadeel was een kilootje of 30 teveel ijzer aan boord.
 
Cagiva Raptor 1.000 cc V-twin. *O*

p5pb7753214.jpg


Ik rij er vaak woon~werk op. (Heb een rode) :)
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
De Muz Skorpion Sport,een heerlijke 1pitter met Yamaha blok.
Enige nadeel was een kilootje of 30 teveel ijzer aan boord.
Is die zoveel zwaarder dan een SZR?

Echt, is dat er ook één? Het was niet in me opgekomen die zelf te noemen. :$
Maar inderdaad, meestal kijken mensen een beetje glazig als ze mijn antwoord horen op de vraag "wat voor motor heb je dan". -O-
Wel fraai exemplaar trouwens, die van je foto. YZF750 voorvork en achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
snjams.jpg

Suzuki GSX 400X

Als ik later een loods heb met een motorverzameling komt deze er ook te staan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan