Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

Dat zal, ik heb twee Aprilia's tweetakt (RS250 en SX125), en drie japanners viertakt. Aan die twee Aprilia's heb ik meer trammelant en werk gehad dan aan die japanners. En dan heb ik de eerste japanner slechts vanaf 1995 in mijn bezit, en de Aprilia's iets van de laatste zes jaar.
Even een korte opsomming Aprilia, onder andere:
- Kuipdelen die niet passen.
- Gesmolten koplamp
- Olie lekkage
- Zuigerproblemen
- Bakproblemen
- Lekkende voorpoten
- Ontstekings problemen
- Afstel problemen
- Bedrading welke niet klopt

En dan rij ik nog de meeste kilometers op de japanners.

Dus ik vind nog steeds dat als je niet zelf sleutelt, dat het dan niet handig is als je een tweetakt koopt.

Mijn idee: wil je graag sleutelen, koop een Aprilia, wil je graag probleemloos rijden, koop een japanner.

Het is en blijft een lastige vraag,
Mijn ervaring is precies anders om,

1 x 2T Appi
1 x 4T Appi

Ik ben 2 jaar lang met een beetje normaal weer elke dag op de RS250 naar mn werk gegaan.
Dit omdat de 4T al in die 2 jaar tijd als meer aan stuk gegaan is dan ik kan bedenken,
Nokkenas ketting spanner gebroken met complete revisie als gevolg, Gebroken klep, Olie lekkage bij aandrijfas, kortsluiting in kabelboom, CDI behuizing gesmolten en zo kan ik nog wel even door gaan.
Iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen ervaringen :)
Mijn RS is alles behalve standaard en sleutelwerk doe ik zelf.

Net zoals rijden op een 2t anders is dan een 4t is dat voor het onderhoud hetzelfde.
De 2T vereist een andere manier van onderhoud dan de 4t en bij de 2t moet er veel ook preventief worden gedaan (om erger te voorkomen)
Neem niet weg, beide hebben onderhoud nodig en beide kosten geld.
Ontloopt elkaar niet veel naar mijn mening. (onderhoud dus en niet reparaties)
Belangerijkste is wel dat het goed gebeurd want dat scheelt het meeste in de centen :)

BTW de RS250 is een Suzuki blok het is ook Japans
Mijn 4t appi is een Rotax dus ook niet Italiaans op het logo na en normaliter juist "onverwoestbaar" :)

Vriend van mij doet al jaren zijn rs125 extrema
(oud model) "misbruiken".
Zonde van de machine maar hij doet alleen gassen, tanken, af en toe olie bijvullen.
Bougie vervangen is eigenlijk al TE veel werk voor hem.
Kreng ziet er niet uit zo goor en her en der roest maar tot op heden al bijna 20K aan sleutel vrije kilometers.
Het is dus net de persoonlijke ervaring :)

Mijn advies in de 2t/4t "discussie" is altijd doe waar jij jezelf prettig bij voelt.
Sla natuurlijk advies niet in de wind maar uiteindelijk moet jij je er goed bij voelen.
 
@ Gert , je hebt wel een grote bord voor je kop als je zulke uitspraken doet.
rs125/sx125 rs250 rsv etc hebben geen door aprilia ontwikkelde blokken dus het slaat nergens op wat je zegt.
ik heb 2 sxv ( eerste eigen aprilia blok) en deze komen uit 2006 en zelfs tot de dag van vandaag kunnen de japanners daar nog een hoop van leren.
om even met je mee te doen aan zinloze uitspraken mijn collega had een yamaha wr450 die na 20 uur de geest gaf door een drijfstang breuk... is dit normaal voor japanners?
de nieuwe r1 met versnellingsbak problemen? honda waarvan bijna altijd de spanningsregelaar kapot gaat?
als je kunt zoeken kun je een hoop vinden.
mensen hebben niet door wat voor negatieve verhalen er op de wereld worden gezet door zulke uitspraken en wat het met de motor fabrikant doet.
het hele japans vs italiaans is een grote onzin , beide hebben zo hun voordelen en nadelen.
nog mooier is dat je zegt dat je handig bent maar je hebt afstel problemen? laat me niet lachen joh.
 
Dat zal, ik heb twee Aprilia's tweetakt (RS250 en SX125), en drie japanners viertakt. Aan die twee Aprilia's heb ik meer trammelant en werk gehad dan aan die japanners. En dan heb ik de eerste japanner slechts vanaf 1995 in mijn bezit, en de Aprilia's iets van de laatste zes jaar.
Even een korte opsomming Aprilia, onder andere:

- Kuipdelen die niet passen. -> ??? Heb je wel origineel spul? Gevallen?
- Gesmolten koplamp -> met de voorgeschreven wattage zou dat niet mogen gebeuren.
- Olie lekkage -> De 250 heeft een Suzuki (Japans) blok.
- Zuigerproblemen -> idem
- Bakproblemen -> idem
- Lekkende voorpoten -> eens in de zoveel jaar heel normaal. Als je pitting hebt zal het veel vaker gebeuren
- Ontstekings problemen -> geen bekend probleem. Gebruikersfout?
- Afstel problemen -> doorgaans gebruikersfout
- Bedrading welke niet klopt -> doorgaans gebruikersfout

Over de 125 kan ik niks zeggen, maar de 250 wel.


@Appiers. De SXV staat nou niet bepaald bekend als betrouwbaar, maar vooruit. Wel een hele gave fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat sommigen nogal op hun geslachtsorgaan getrapt zijn door mijn post, maar tik alleen mijn ervaring en verder niks. Het is niet anders.
Er mag dan wel een japans blok onder zo'n Aprilia wonen, maar dat is wel een tweetakt. En die hebben doorgaans wat meer aandacht nodig dan de gemiddelde viertakt.

Ook ik vind de Aprilia's de mooiste fietsen, maar ze zijn bij mij gewoon niet sleutelvrij. Die japanners ook niet, maar wel een stuk minder, een heeeeeeel stuk minder.

Ik vind het allemaal prima, doe je ding.

-Dan nog even over die kuip. Geen idee, ik heb een gebruikt ding gekocht. Daar mankeert altijd wat aan. Als je een nieuwe koopt gaat het vast beter, maar die vind je niet zoveel meer. Alhoewel, volgens mij zag ik een tijdje geleden bij Leerkes een zgan RS250 Reggiani.
-Die bedrading was bone stock. Tijdens het inbouwen van de Ignitech bleek dat de kleuren van de kruksensoren niet klopten. Dat is gewoon slordig of in mijn geval, echt Aprilia :-)
-Die koplamp? Geen idee. Ik heb later nog een paar koplampen gekocht, en die zijn ook gesmolten. Dat is bijna niet te zien, dan moet je haar even splijten. Dat heb ik gedaan. Ik heb ze gespleten, opnieuw laten verchromen en weer dichtgemaakt.

reflector.JPG


reflector01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Over de 125 kan ik niks zeggen, maar de 250 wel.


@Appiers. De SXV staat nou niet bepaald bekend als betrouwbaar, maar vooruit. Wel een hele gave fiets.

was meer om de echte ''onbetrouwbare'' aprilia aan te tonen :9 maar mijn straat sxv had voor de revisie al 250 uur op de originele zuigers gereden en zijn vervangen omdat het de eerste type zuigers waren die konden gaan scheuren.
ik heb ook nog een rs250 ( zwarte replica)gehad( en ook veel spijt gekregen dat ik haar verkocht heb) en 2 rs125 waarvan één een sp versie.
dus een beetje aprilia fan ben ik wel *O*
 
Laatst bewerkt:
vraagje; Wat zou een 2002 RS250 in unieke staat nog opleveren ?

Het unieke is; eerste eigenaar, aankoopbon, boekjes, facturen, alles er bij. Slechts 3300 km gereden vanaf nieuw. Geen krasje of plekje op te vinden. Staat nu al zes jaar zo goed als stil. Wel af en toe een heel klein rondje mee gereden, maar de laatste keer is ook al weer twee jaar geleden op zijn minst. De motor staat nog op zijn eerste banden !
Ik ga binnenkort het stof er af spoelen (foto's komen dan ook) en de motor helemaal nalopen en goed rijdend maken/afstellen voor de verkoop. Of een liefhebber moet dat zelf willen doen en hem zo kopen, dat mag ook.

Hoeft niet de absolute hoofdprijs te kosten en wil er ook niet een jaar mee gaan adverteren. Ik pak liever een reëel bod en besteed het aan een nieuwe stap met mijn grote liefde O-) :X
 
Laatst bewerkt:
vraagje; Wat zou een 2002 RS250 in unieke staat nog opleveren ?

Het unieke is; eerste eigenaar, aankoopbon, boekjes, facturen, alles er bij. Slechts 3300 km gereden vanaf nieuw. Geen krasje of plekje op te vinden. Staat nu al zes jaar zo goed als stil. Wel af en toe een heel klein rondje mee gereden, maar de laatste keer is ook al weer twee jaar geleden op zijn minst. De motor staat nog op zijn eerste banden !
Ik ga binnenkort het stof er af spoelen (foto's komen dan ook) en de motor helemaal nalopen en goed rijdend maken/afstellen voor de verkoop. Of een liefhebber moet dat zelf willen doen en hem zo kopen, dat mag ook.

Hoeft niet de absolute hoofdprijs te kosten en wil er ook niet een jaar mee gaan adverteren. Ik pak liever een reëel bod en besteed het aan een nieuwe stap met mijn grote liefde O-) :X

Hier zou ik wel interesse in kunnen hebben. Wil je mij eens een foto mailen? (voor model en kleur) jgmulder@gmail.com
 
Zodra de foto's zijn gemaakt ga ik alle PB tjes en mail verzoeken beantwoorden. Dit zal over twee weken zijn, ik moet de motor uit "de opslag" halen.
 
Nu met carbon wielen. Lang over nagedacht maar deze motor doe ik nooit meer weg dus kan ik hem net zo goed helemaal naar mijn zin maken.


18518019_10207956006293014_2345487786479465799_o.jpg


18451762_10207956005612997_2244522846570158372_o.jpg


18451636_10207956005773001_2859636127887743240_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan