Nummerplaats links van 't wiel => nog flitsbaar

Ik heb me net gek geGoogled en op de site overheid.nl staan wel een aantal regels maar die kun je vrij interpreteren.

wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071

Artikel 7.2 zegt mij niets meer dan dat er geen plaat aan de voorzijde nodig is, wat gemeld wordt in 7.1 Er staat niets over het uiterste puntje waar de plaat zou moeten zitten. De platen van een auto zitten ook niet helemaal achterop/voorop, de bumper, motorkap, of de verlichting steken altijd iets uit. En "de daartoe bestemde plaats" is??????????

Artikel 7.6 geeft aan dat je plaat loodrecht (=haaks) op de lengterichting van de motor moet staan, dus van achteren leesbaar en niet op de zijkant van je spatbord geplakt *D

Op een andere site vond ik een heel stuk van een EU bepaling, daarin werd alleen nog aangegeven dat de plaat zich tussen de breedste punten van je fiets moet bevinden.

Ik ga binnenkort m'n plaat links hangen en heb alvast de bewuste overheidspagina in m'n favorieten staan. Mocht ik staande gehouden worden mag oom agent mij gaan vertellen wat hij leest... })
Je moet ook eens zoeken op permanente eisen motorvoertuigen. Daar staat precies voor een motor waar de kentekenplaat moet hangen.
 
"Je moet ook eens zoeken op permanente eisen motorvoertuigen. Daar staat precies voor een motor waar de kentekenplaat moet hangen."

Dank voor de tip, ik heb m helemaal gelezen en niks kunnen vinden over plaatsing van het kenteken.
Misschien heb ik er overheen gelezen, waar staat het?
 
De MAG heeft een lid met zo'n kentekenplaat montage eens geholpen en heeft gelijk gekregen van de rechter.
 
Vandaag vroeg ik me 't volgende af toen ik weer 'ns een motor zag waarbij de kentekenplaat niet aan de achterkant, maar links van 't achterwiel was bevestigd. Is zoiets eigen legaal? En dan het belangrijkste, is zo'n plaat nog wel waarneembaar als de rechts van de weg met 'n mobiele radarcontrole staan? Ik kan me voorstellen dat zo'n foto vanaf een hoek word genomen waarbij de nummerplaat zich nét achter het achterwiel bevind en dus niet zichtbaar is.

Als de positie voor de nummerplaat gewoon legaal is, lijkt me dit namelijk wel 'n aardig idee om 'ns toe te passen op m'n motor. :)

Zeg maar zoiets als hier te zien is:
http://www.ioch.com/showyourbike/blumers400.jpg

Als ik me goed herinner is de regel dat eenkentekenplaat vanaf een afstand van 5 meter achter het voertuig, onder een hoek van 30 graden (horizontaal_ leesbaar zijn.
 
"Je moet ook eens zoeken op permanente eisen motorvoertuigen. Daar staat precies voor een motor waar de kentekenplaat moet hangen."

Dank voor de tip, ik heb m helemaal gelezen en niks kunnen vinden over plaatsing van het kenteken.
Misschien heb ik er overheen gelezen, waar staat het?
Ik kan het ook niet vinden :)

Ik heb ooit wat gelezen over x cm van de grond, in het midden, etc.

Nu kan ik alleen terugvinden "goed leesbaar" en controle vind plaats door 20 m achter het midden van de motor de gaan staan en kijken.

Ik denk wel vaker dat iets nog geldt wat ik ooit heb opgezocht, maar dat is dan niet zo :)
 
Ik kan het ook niet vinden :)

Ik heb ooit wat gelezen over x cm van de grond, in het midden, etc.

Nu kan ik alleen terugvinden "goed leesbaar" en controle vind plaats door 20 m achter het midden van de motor de gaan staan en kijken.

Ik denk wel vaker dat iets nog geldt wat ik ooit heb opgezocht, maar dat is dan niet zo :)

Wellicht is de regel versoepeld en meer overgelaten aan de interpretatie van de agent om te voorkomen dat ze allemaal geodriehoeken, waterpassen en landmetersystemen moeten gebruiken om een bekeuring uit te schrijven.
 
Nog even bij de RDW gekeken, staat alleen dat het vrije zicht op de cijfers en letters niet belemmerd mag worden.

Ik krijg steeds meer het idee dat er geen regelgeving is omtrent de vaste plaats van een kentekenplaat.

"Als burger hoor je de wet te kennen", wordt weleens gezegd. Maar dan moeten er wel wetten zijn om te kennen })
 
Er zit ( dacht ik) een verschil in motoren van voor, en na nov. 96. Ervoor is het toegestaan hoe de constructeur het heeft bedacht. En soms is dat met een sidemount. Na 96 zijn er conform eeg nadere specificaties. De verschillende dienders hier kunnen vast meer vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Dag oma.

Vandaag is er een uitspraak geweest m.b.t. deze discussie.

" Het Gerechtshof Leeuwarden heeft bepaald dat het NIET is toegestaan een kentekenplaat op een motorfiets links of rechts van het midden te bevestigen.
Deze uitspraak is het gevolg van een hoger beroep door een motorrijder die was bekeurd voor het voeren van een kentekenplaat links van de motor. De motorrijder blijkt te zijn bekeurd met een verwijzing naar het verkeerde feit.

Het mag niet vanwege het bepaalde in artikel 7, 6e lid van de Regeling kentekens en kentekenplaten, waarin staat dat de kentekenplaat loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig moet zijn aangebracht (dus precies in het midden) en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Als de kentekenplaat niet aan die eis voldoet dan wordt deze door het Hof geacht niet behoorlijk zichtbaar te zijn."

In het geval van dit arrest was een verkeerde feitcode gebruikt en normaliter kan die worden gewijzigd, maar omdat er in het verleden aardig wat gedoe is geweest heeft het Hof voor dit specifieke geval besloten dat er geen feitcodewijziging plaats kan vinden en heeft men de besloten om de eerdere vernietiging van de boete in stand te laten. Maar door dit arrest is nu duidelijk geworden dat de politie hier tegen kan optreden als men maar de juiste feitcode gebruikt (K030a, met als omschrijving 'het kenteken niet behoorlijk zichtbaar aanwezig hebben op of aan een motorrijtuig')."

Motorrijders Actie Groep - Nieuws

ECLI:NL:GHARL:2017:3337, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, WAHV 200.171.797
 
Dank voor de update. Wel een beetje jammer, staat op cruisers toch wat leuker zo'n kentekenplaat aan de zijkant.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat wordt nog lachen, want er rijden er nog best een paar zo rond. Ik ken er twee hier in de buurt, en als je 's zomers in Zandvoort kijkt kun je ook je lol op :)
 
Nou leuk is dat dan. Niet alleen voor degene die de plaat links hebben gemonteerd maar ook voor heel veel bedrijfswagens of zou het daar niet voor gelden? Het gaat immers over voertuigen
 
Die bedrijfswagens zullen daar wel een type goedkeuring voor hebben. Bij ons rijdt een cruiser, die al tweemaal is bekeurd voor de Side-mount. Maar hij laat hem daar wel zitten, hoewel ik ben benieuwd ben hoe lang!!
Gewoon in het midden houden, heb je geen problemen. Begrijp het nut niet van zo,n Side-Mount, zo,n wrat aan de linkerkant. We hebben over de zichtbaarheid van motorfietsen in combinatie met veiligheid. Vaak hebben ze daar dan ook een minuscuul remlichtje in zitten, 30 cm boven de grond. En dan vreemd vinden dat er iemand achterop rijdt.
 
Laatst bewerkt:
waarin staat dat de kentekenplaat loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig moet zijn aangebracht (dus precies in het midden)

Ahem:
http://www.encyclo.nl/begrip/mediaanvlak
Spelling'mediaanvlak' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie..

Daarnaast is een uit het midden aangebrachte kentekenplaat nog steeds loodrecht op het verticale mediaanvlak. Ik herken de tekst dan ook niet als een "verbod" op side-mount kentekenplaten.
 
Hoe zit dat dan met deze brommers:

alfa-romeo-4c-c490523032014124548_1.jpg


Das af fabriek.... en misschien zijn er wel motoren af fabriek zo geleverd?
 
Dag oma.

Vandaag is er een uitspraak geweest m.b.t. deze discussie.

" Het Gerechtshof Leeuwarden heeft bepaald dat het NIET is toegestaan een kentekenplaat op een motorfiets links of rechts van het midden te bevestigen.
Deze uitspraak is het gevolg van een hoger beroep door een motorrijder die was bekeurd voor het voeren van een kentekenplaat links van de motor. De motorrijder blijkt te zijn bekeurd met een verwijzing naar het verkeerde feit.

Het mag niet vanwege het bepaalde in artikel 7, 6e lid van de Regeling kentekens en kentekenplaten, waarin staat dat de kentekenplaat loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig moet zijn aangebracht (dus precies in het midden) en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Als de kentekenplaat niet aan die eis voldoet dan wordt deze door het Hof geacht niet behoorlijk zichtbaar te zijn."

...

Is ook leuk... betekent dit dat een kentekenplaat maximaal 9 graden scheef mag staan, gezien vanaf de zijkant van de motor? Da's erg weinig...
 
Hoe zit dat dan met deze brommers:

[afbeelding]

Das af fabriek.... en misschien zijn er wel motoren af fabriek zo geleverd?

Typegoedkeuring idd :z

Wat een interessantere vraag is: moet de 'loodrecht-mediaan regel' ook toegepast worden op fietsen met zijspan? Als dat het geval is zal denk ik zomaar 100% van deze voertuiggroep illegaal en dus verbaliseerbaar rondrijden :$
 
Laatst bewerkt:
Typegoedkeuring idd :z

Wat een interessantere vraag is: moet de 'loodrecht-mediaan regel' ook toegepast worden op fietsen met zijspan? Als dat het geval is zal denk ik zomaar 100% van deze voertuiggroep illegaal en dus verbaliseerbaar rondrijden :$
Typegoedkeuring gebeurt zonder kentekenplaten. Bij sommige auto's zouden de kentekenplaten voor eigenlijk niet gemonteerd mogen worden ivm gevaarlijk uitstekende randen.
 
De kentekenplaat moet altijd verticaal aangebracht zijn (met een maximale tolerantie van 5 graden) gevaarlijke uitstekende randen zou daarom niet van toepassing mogen zijn (of ga je ook uit van naar beneden vallende voetgangers/fieters? :P ).
Een degelijke kentekenplaathouder en je hebt het puntje 'gevaarlijk uitstekende randen' ondervangen.


wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071

6 De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.

Het mediaanvlak blijkt een verticaal mediaanvlak te zijn :?
Loodrecht daarop zou betekenen dat de kentekenplaat verticaal (of in een hoek van 90 graden ten opzichte van het horizontale vlak) gemonteerd moet zijn. Toch?
Ik ga vandmiddag de uitspraak maar eens doorlezen, want ik ben benieuwd naar de exacte motivatie...
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast is een uit het midden aangebrachte kentekenplaat nog steeds loodrecht op het verticale mediaanvlak. Ik herken de tekst dan ook niet als een "verbod" op side-mount kentekenplaten.
Eens. De betreffende rechter heeft niet opgelet bij wiskunde (wat een verrassing... ;) ).
De uitspraak berust óf op een verkeerde interpretatie van het begrip 'mediaanvlak', óf van het begrip 'loodrecht'.
Het aangehaalde artikel 7, 6e lid van de Regeling kentekens en kentekenplaten, geeft slechts aan dat de kentekenplaat (volgens dat artikellid) niet onder een horizontale hoek met het mediaanvlak mag worden gemonteerd.

/edit:
Overigens is op grond van andere eisen (kenteken moet aan de achterkant gemonteerd zijn) nog steeds te beargumenteren dat montage aan de zijkant niet is toegestaan. Maar het mediaanvlak heeft met die achterkant-eis eis niets van doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan