Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 5

Mooi, die foto's van open motorblokken, veel succes met de herbouw!

Morgen maar eens kijken of de Rebel nog de weg op wil. Hopelijk lukt het mij ook want de gezondheid is af en toe wat minder. Het wordt er in ieder geval wel erg lekker weer voor!
 
De voorvorkpoten van m'n Rebel zien er niet uit. Ik ben begonnen met het verwijderen van de "bloemkolen". Een nogal harde laag maar de fijne draden van een Dremel staalborstel weten er wel raad mee. Het resultaat valt niet tegen, beetje vlekkerig maar geen krassen. Wel een geduldklusje, het gaat niet snel, regelmatig even stoppen en het Dremeltje (en jezelf) wat rust geven.

full
 
Iemand dit al eens uitgeprobeerd? Heb hier nog een tellerpartij liggen van een CM400T:

Cm400t-cm-400-t-cockpit-tellerset-dashboard-tellers-bj1980-41556.jpeg


Hoe kom ik er achter of die snelheidsmeter geschikt is voor mijn Rebel?

s-l500.jpg


(plaatjes van het www he)
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Woensdag ga ik mijn eerste motorfiets ophalen (ruim 20 jaar geleden voor de gein mijn rijbewijs in een paar lesjes gehaald en nooit meer gereden) en de keuze is gevallen op een paarse Rebel 450!

Heel veel zin in en erg leerzaam dit forum.
Ik zal nog heel veel vragen hebben...
 
Lol, ik heb vorig jaar ook een Rebel gekocht na ruim 20 jaar 8-)

Veel plezier er mee



Hallo!

Woensdag ga ik mijn eerste motorfiets ophalen (ruim 20 jaar geleden voor de gein mijn rijbewijs in een paar lesjes gehaald en nooit meer gereden) en de keuze is gevallen op een paarse Rebel 450!

Heel veel zin in en erg leerzaam dit forum.
Ik zal nog heel veel vragen hebben...
 
Het was tot zondag een naked bike, motor book zit er nu weer onder. Nu alles weer aansluiten en duimen dat hij start
 
Welkom B-innetje, heel veel veilige Rebel-kilometers toegewenst!

@abik: duimduimduim, komt vast allemaal weer goed met je motor.

@simon: die bloemkool op de vorkpoten poets ik weg met een schuurpapiertje P600 en wat alu-poets. Soort van nat schuren dus. Als het erg aangetast is, eerst een P400, ook met alu-poets. Met een lange strip schuurpapier kun je het om de poot heen doen en heen en weer halen, gaat eigenlijk best snel dan.
Je krijgt er niet alles mee weg maar toch wel 90%, en de poten zijn dan weer mooi glad en glanzend en makkelijker schoon te houden.

Dat met die kilometerteller wordt 'm niet, maar om een heel stomme reden: de schroef van de terugstelknop van de originele teller wilde er niet uit en nu is de schroefkop kapot. Eigen schuld.
Ga ik nog wel eens wat op bedenken maar ik laat het maar even zo, ik wil zondag de fiets op de weg hebben (staat nu midden in de woonkamer).
 
Dank je wel, Ton!
Gisteren gelijk al flink wat mijlen gemaakt en ben er heel blij mee. Nu nog ff uitzoeken hoe ik aan een paar zadeltassen kan komen....
 
Dank je wel, Ton!
Gisteren gelijk al flink wat mijlen gemaakt en ben er heel blij mee. Nu nog ff uitzoeken hoe ik aan een paar zadeltassen kan komen....


Ik heb net een leuke set verkocht....
Maar mocht je nog andere onderdelen zoeken, vraag gerust. Ik heb van alles.

Heel leuk dat er weer een paar bij zijn gekomen hier. Welkom en geniet van iedere kilometer!
 
Zo beide voorpoten zijn weer netjes. Nieuwe stofkappen op de poten en voila weer een klusje af.

Zaterdag verder en dan plaats ik wel wat foto's

@ Ton (Winshots) ik heb het toch met de Dremel gedaan (gaat echt prima en zonder krassen) daarna met een politoerborstel op de boormachine de poten op glans brengen.

@ B-innetje, ik heb mooie zadeltassen voor de Rebel gezien op motortassen.nl. Ik ga voor set 5050 of 5055 met nog een bijpassende toolrol maar eerst moet de motor weer rijklaar zijn. Leejow heeft misschien nog wel een set beugels voor jouw tassen......

De spuiter belt uiterlijk volgende week met de mededeling dat de spatborden en tank klaar zijn!
 
Zo beide voorpoten zijn weer netjes. Nieuwe stofkappen op de poten en voila weer een klusje af.

Zaterdag verder en dan plaats ik wel wat foto's

@ Ton (Winshots) ik heb het toch met de Dremel gedaan (gaat echt prima en zonder krassen) daarna met een politoerborstel op de boormachine de poten op glans brengen.

@ B-innetje, ik heb mooie zadeltassen voor de Rebel gezien op motortassen.nl. Ik ga voor set 5050 of 5055 met nog een bijpassende toolrol maar eerst moet de motor weer rijklaar zijn. Leejow heeft misschien nog wel een set beugels voor jouw tassen......

De spuiter belt uiterlijk volgende week met de mededeling dat de spatborden en tank klaar zijn!


Ik ben heel benieuwd naar het spuitwerk Simon!
 
Bij het terugplaatsen van de rechter voorvorkpoot moet ik even de gaskabels en de remslang opzij houden. Zie ik dat de remslang beschadigd is! De slang heeft kennelijk tussen de kroonplaat en de aanslagnok op het frame klem gezeten. De beschermhoes is gescheurd en op de slang is een kleine beschadiging te zien (op de foto niet zichtbaar door de schaduw). Weer extra werk...

full


morgen verder!
 
Ai, tegenvaller, Simon. Maar... mijn Rebel had dat ook! Niet zo erg, alleen een plek op de buitenmantel, maar het is blijkbaar toch een niet zo handige plek om een remleiding langs te laten lopen.
Na dertig jaar mag er sowieso wel eens een nieuwe remleiding op dus ik heb deze besteld: http://www.mlmparts.com/nl/remleiding-voor-honda-rebel-450-1986.html maar dan natuurlijk in het zwart he. ;)

Ik heb op die site gekeken en ga daar ook bestellen. Als we toch bezig zijn dan ook maar direct de remklauw reviseren en de blokjes vervangen en meteen alles voor de 12000 Mls beurt mee bestellen (bougietjes en zo). Groet'n aan Sodom.
 
Vandaag heb ik de voorrem gedemonteerd. Slangetje aan de ontluchtingsnippel, jampot er onder en knijpen maar. Wat loopt er een troep in die jampot! Er zweeft een rare waas in de vloeistof, ook zie ik allerlei deeltjes op de bodem van de pot. Duidelijk geval van hoogbejaarde remolie. Het reservoir op het stuur is vies, de wanden zijn bekleed met een oranje/bruine aanslag. Met een keukenpapierje wis ik het weg, de hoekjes met een wattenstaafje. Alle losse onderdelen gaan in de Dasty en worden met een tandenborstel geboend. Na afloop alles goed met water afspoelen en laten drogen.

full

Het reservoir na de poetsbeurt

full

Glimmende linker voorvorkpoot en bakblik met remklauw en oude remolie

full

Het monteren van de rechter voorvorkpoot is voor morgen, dan ga ik ook een nieuwe remleiding bestellen.
 
Vanavond heb ik geprobeerd de remklauw te demonteren zoals dat in het werkplaatshandboek is beschreven. Als ik perslucht in de klauw spuit komt één zuiger aarzelend los de ander blijft lekker zitten. De eerste zuiger een stukje terug geduwd en een oud plamuurmes er voor gezet zodat die zuiger er niet helemaal uit kan. Opnieuw perslucht er op maar zuiger nummer twee zit vast. Leuk hè. Wie heeft een tip???

full


Update: De zuigers zijn er uit. De remslang weer aangesloten en wat verse remolie in het reservoir gedaan. Na enig knijpwerk was er weer druk en kwamen de twee zuigers er langzaam uit, de keerringen waren zoals verwacht vergaan.
De nieuwe onderdelen voor de rem zijn inmiddels binnen.

@Winshots: Ton ik heb gekozen voor een transparante leiding.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan