Olielekkage bout KTM onderop voorvork

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Beste medesleutelaars,

Afgelopen zaterdag weer een motor aangeschaft (Honda XR600R) na 2 jaar droog te hebben gestaan. *D
Er moet een hoop gebeuren aan de motor waaronder een lekkage aan de voorvork. Ik heb nog nooit een voorvork uit elkaar gehad.

Er zit (volgens mij) een WP-EXTREME 99 USD vork in. En hij lekt bij de bout onderop de poot. Deze bout kan ik ook makkelijk draaien met een dopsleutel. Het klinkt alsof draait er iets mee in de voorvork maar volgens mij zit die bout nergens aan vast behalve de sok van de onderpoot. NR 42 op de tekening

Dus ik vermoed dat die bout gewoon dolgedraaid is in de sok van de onderpoot, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Weet wel bijna zeker dat die poot uit elkaar moet, maar wil toch even horen wat jullie mij hierover kunnen vertellen, voor het geval dat ik dingen ga bestellen terwijl dit misschien niet nodig is. ;)

Merci alvast



full
 
Deze bout heeft als functie het binnenwerk/ veer-assembly in de onderpoot vastzetten. Wanneer deze niet vast genoeg zit dan wil hij hier wel op gaan lekken. Zo vast draaien gaat niet lukken want dan draait het binnenwerk gewoon mee. ;)

Wat je kan doen is de poot zo ver mogelijk inveren/comprimeren om zo genoeg veerdruk op het binnenwerk te krijgen dat deze niet meedraait wanneer de bout aangedraaid wordt. Mocht je hem zo niet lekdicht krijgen dan is de sluitring waarschijnlijk gaar, dus dan poot er uit....ondersteboven helemaal inveren en bout eruit om veerring te vervangen. :Y
 
Deze bout heeft als functie het binnenwerk/ veer-assembly in de onderpoot vastzetten. Wanneer deze niet vast genoeg zit dan wil hij hier wel op gaan lekken. Zo vast draaien gaat niet lukken want dan draait het binnenwerk gewoon mee. ;)

Wat je kan doen is de poot zo ver mogelijk inveren/comprimeren om zo genoeg veerdruk op het binnenwerk te krijgen dat deze niet meedraait wanneer de bout aangedraaid wordt. Mocht je hem zo niet lekdicht krijgen dan is de sluitring waarschijnlijk gaar, dus dan poot er uit....ondersteboven helemaal inveren en bout eruit om veerring te vervangen. :Y

Dat maakt al een heel stuk meer duidelijk! Er mist volgens mij aardig wat olie uit die poot, dus hij moet er volgens mij al uit om alleen de olie bij te vullen.

Heb in ieder geval iets wat ik kan proberen,bedankt Bronco :Y

Laat het wel even weten.
 
Deze bout heeft als functie het binnenwerk/ veer-assembly in de onderpoot vastzetten. Wanneer deze niet vast genoeg zit dan wil hij hier wel op gaan lekken. Zo vast draaien gaat niet lukken want dan draait het binnenwerk gewoon mee. ;)

Wat je kan doen is de poot zo ver mogelijk inveren/comprimeren om zo genoeg veerdruk op het binnenwerk te krijgen dat deze niet meedraait wanneer de bout aangedraaid wordt. Mocht je hem zo niet lekdicht krijgen dan is de sluitring waarschijnlijk gaar, dus dan poot er uit....ondersteboven helemaal inveren en bout eruit om veerring te vervangen. :Y
Is geen veerring, maar een seal ring/koperring.
Als dit een normale veerring zou zijn gaat het zeer zeker lekken ;)
 
Dat maakt al een heel stuk meer duidelijk! Er mist volgens mij aardig wat olie uit die poot, dus hij moet er volgens mij al uit om alleen de olie bij te vullen.

Heb in ieder geval iets wat ik kan proberen,bedankt Bronco :Y

Laat het wel even weten.


Die bout gaat er doorgaans alleen maar uit om de gehele poot te demonteren.....voor het vervangen van glijbussen/seal etc. Vullen wordt altijd vanaf de bovenkant gedaan ;)
 
Deze bout heeft als functie het binnenwerk/ veer-assembly in de onderpoot vastzetten. Wanneer deze niet vast genoeg zit dan wil hij hier wel op gaan lekken. Zo vast draaien gaat niet lukken want dan draait het binnenwerk gewoon mee. ;)

Wat je kan doen is de poot zo ver mogelijk inveren/comprimeren om zo genoeg veerdruk op het binnenwerk te krijgen dat deze niet meedraait wanneer de bout aangedraaid wordt. Mocht je hem zo niet lekdicht krijgen dan is de sluitring waarschijnlijk gaar, dus dan poot er uit....ondersteboven helemaal inveren en bout eruit om veerring te vervangen. :Y

Inderdaad het is inderdaad zo dat het binnenwerk mee kan draaien. Naast boven noemde oplossing kan je ook het volgende proberen:
- Slagmoersleutel op lucht gebruiken. Evenuteel in combi met inveren.
- Boven openmaken, olie er uit. binnenwerk eruit. Bezemsteel er in. Tegendruk geven met de bezemsteel terwijl je onder de bouw vastdraait. Binnenwerk er weer in, olie er in .
 
Inderdaad het is inderdaad zo dat het binnenwerk mee kan draaien. Naast boven noemde oplossing kan je ook het volgende proberen:
- Slagmoersleutel op lucht gebruiken. Evenuteel in combi met inveren.
- Boven openmaken, olie er uit. binnenwerk eruit. Bezemsteel er in. Tegendruk geven met de bezemsteel terwijl je onder de bouw vastdraait. Binnenwerk er weer in, olie er in .

Heb helaas geen slagmoersleutel (mn compressor is te klein daarvoor).
De andere opties ga ik morgen of donderdag even proberen, bedankt voor de tips :)
 
Tis aluminium waar je het in vastdraait, ik zou daar zelf geen slagmoersleutel op zetten.. :)


Jawel leuk joh dan komt het volgende topic vanzelf. :+

Ik heb mijn binnenwerk voorpoot verneukt wat nu te doen :)

Kijk met een halve dag werk + nieuwe seals olie en koper-ring is hij ook klaar en dan goed.

De TS moet ook even dat speciale tool maken wat het binnenwerk vasthoud bij het vastzetten van die lekkende bout.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de meeste mensen hem op standje gruwelijk vastrammen zetten en net zo lang gas blijven geven tot de boel afbreekt of erger, je het schroefdraad uit de poot stript. Niet aan te raden voor iemand die de poot nooit uit elkaar heeft gehad.

Met beleid kan het uiteraard wel.

Gewoon uit elkaar, kan je hem meteen mooi schoonmaken, preventief de koperring van de loszittende bout vervangen en nieuwe olie er in doen. Volg daarbij wel de instructies vanuit het werkplaatshandboek voor de 1e keer. Hier vind je ook de aanhaalmomenten, vulhoeveelheid en diepte luchtkamer. Zonder de laatste 2 doe je niets.

En mbt de slagtol, uiteraard werkt het wel op 8 bar en 25 liter, maar je krijgt er zeker niet alles mee los. Sterker nog: ik gok zo dat wiel assen en bijv. de moer van het kleine tandwiel niet eens lukken. Dat was wel bij mij het geval met mijn huis tuin en keuken compressor en C merk luchttol.

Inmiddels ben ik verwend met een profi compressor, goede slangen met 10mm diameter en een Hazet luchttol, word dan ook dagelijks gebruikt voor het loshalen van van alles en ik zou het iedereen aanraden als je regelmatig sleutelt!
 
Laatst bewerkt:
Oke ik heb toch nog even jullie hulp nodig heren voordat ik dingen ga forceren.
Ik ben aardig aan het zoeken geweest op internet maar ik kan nergens instructies vinden over vorken met 1 zo'n bout onderop.
De aanhaalmomenten, soort en hoeveelheid olie en luchtkamer heb ik wel weten te vinden.

De bout die onderop zit kan ik vrij makkelijk draaien met een ratel, en hetgeen nog uit de poot steekt draait mee, maar als ik deze blokkeer, draait de bout alsnog.

Dus ik ga er van uit dat de poot verder uit elkaar moet alleen bij de filmpjes die ik zie, draaien ze allemaal het gedeelte onder de poot los (bout bij mij). Dat gaat bij mij dus niet.

Hoe verder? Voordat ik onnodig aan dingen ga lopen trekken of onnodig dingen uit elkaar haal
full
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat er loktite is gebruikt. Hoe dan ook moet je het binnenwerk tegenhouden. Vaak heb je er een tooltje voor nodig. Zo weet ik dat bij de diversion 900 je een stuk draadeind met een moer 24 ofzo kon pakken, de moer vastlassen en dan had je een blokkeertooltje.

Als je in de poot kijkt met een lampje, zie je dan goed wat er meedraait?
 
Of de kop van het boutje afboren , dan kun je het onderstuk in elk geval er af halen.
Maar met het boren zal de bout ook wel beginnen te draaien , dus wel het binnenwerk goed aan drukken.
 
Laatst bewerkt:
Het hele punt is dus, dat ik alles met mijn hand kan blokkeren en dat die bout nog vrolijk doordraait. Wat ik me dus afvraag, is waar die bout precies is vastzit. Ik dacht dat dit de sok van de onderpoot was, maar als dat het geval zou zijn is die dolgedraaid.

Als ik erin kijk zie ik eigenlijk vrij weinig wat ik zou kunnen blokkeren om alsnog die bout los te krijgen.

Ik zal nog wel even wat proberen wat druk te zetten, en anders maar even langs een werkplaats.
 
Het hele punt is dus, dat ik alles met mijn hand kan blokkeren en dat die bout nog vrolijk doordraait. Wat ik me dus afvraag, is waar die bout precies is vastzit. Ik dacht dat dit de sok van de onderpoot was, maar als dat het geval zou zijn is die dolgedraaid.

Als ik erin kijk zie ik eigenlijk vrij weinig wat ik zou kunnen blokkeren om alsnog die bout los te krijgen.

Ik zal nog wel even wat proberen wat druk te zetten, en anders maar even langs een werkplaats.
Lucht sleutel doet in dit geval wonderen ;)
 
Doldraaien merk je doorgaans alleen met vastdraaien.

Waar in de buurt zit je? Drachten?
Dan is Almere net even te ver gok ik zo. Maar er is vast wel een garage in de buurt die er idd even de luchttol op kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Doldraaien merk je doorgaans alleen met vastdraaien.

Waar in de buurt zit je? Drachten?
Dan is Almere net even te ver gok ik zo. Maar er is vast wel een garage in de buurt die er idd even de luchttol op kan zetten.

Almere is net even wat te ver inderdaad ;) heb gelukkig wel een vriend die lasser is. Die hebben vast wel een luchtsleutel, zal ik alleen wel moeten wachten tot vrijdag. Nouja moet nog genoeg aan de xr gebeuren dus vermaak me wel :Y

In ieder geval bedankt voor het meedenken
full
 
Je had hem los moeten halen voordat je de poot er uit haalde. Het gewicht van de motor en de veerdruk houden normaal gesproken de demperstang wel op de bodem vastgedrukt.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.
Nu zie ik twee opties.
Laten schrikken door er een diepe ringsleutel op te zetten en deze een klap met de hamer te geven of losjekkeren met een slagmoersleutel. Normaal zitten deze bouten niet heel vast, je loopt de kans dat een voorganger de bout overtrokken heeft.
Losboren gaat natuurlijk ook nog. Dan kan hij niet meedraaien omdat je hem makkelijk kunt tegenhouden met een ringsleutel. Dan draai je het stompje er zo uit met een griptang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan