Binnenpoot voorvork versleten?

9 nov 2016
39
0
Hallo allemaal,

Ik ben Passiongrower en nieuw hier op het forum.
Heb onlangs een andere motor gekocht, een cbf 600 na van 2005 met een paar mankementen.

Ik hoop dat jullie de foto's te zien krijgen hieronder en dan weten jullie direct het probleem.
full

full

full


De motor heeft maar 24000km, maar er viel wel direct op dat de voorvorkpoten nog nooit open waren geweest.
Dit ziet er dus niet goed uit lijkt me, of valt het mee?
De krassen die je ziet zijn vooral strepen in de olie en geen echte krassen, de zwarte vlekken daarentegen voel ik wel stevig met mijn nagel, kan ik dit afschuren met korrel 1200?

Mocht dit niet gaan, zijn vorkpoten van ebay even goed, of kan ik beter de oude opnieuw laten verchromen.

Kleine bijvraag: ik had onlangs last van een sterk schuddend stuur toen ik gas gaf met mijn vriendin achterop, komt dit door de voorvork of moet ik me ergens anders op focussen?

Alvast bedankt!
Groeten Passiongrower
 
Ik hoop 24dkm gelopen. Mogelijkheid om dit te controleren? Voorband is van 2010. hoe is het slijtagebeeld?
Als ik rijd zonder zware topkoffer schudt het stuur niet,bekende factor maar trekt hij wel sterk naar rechts.hebben meer motoren, verkanting van de weg is continentaal Europa ook naar rechts. Afhankelijk van hoe erg erg is wel/niets om je zorgen over te maken
Stuur draait duidelijk stroever naar links.Soepel naar rechts, stroef naar links? Lopen alle kabels wel goed vrij?

Uiteraard heb ik nog een probleem ;)
Tijdens het rijden shockt de motor soms alsof je met de achterband over een verhoging rijdt.Hoe is de kwaliteit/staat van de achterschokdemper?
Ketting en tandwielen zijn net nieuw. Is de kettingspanning nog correct?


Ik maak morgen een afspraak met de motorzaak om de motor is te laten nakijken op wat dit allemaal is.
 
Hoe controleer ik of het de originele remschijven zijn?

Ga als het morgen licht is, de motor eens goed bekijken qua ophangpunten en slijtageprofiel om te zien of deze misschien scheef staat.
Had de illusie dat deze vanaf het balhoofd gezien lichtelijk naar links kromt, maar dit lag aan mij volgens de vriendin.

Heb wel gezien dat ik mijn vorkpoot niet geheel juist heb gemonteerd, streepje van de wielas staat nog een millimeter te ver van de vorkpoot, maar het probleem was er hiervoor ook al dus zal hierna niet weg zijn.

Achterschokdemper test ik morgen ineens ook. Kettingsspanning was zeker nog goed.

Vrijdag heb ik een afspraak met de motorzaak dus zal laten weten wat hun oordeel is.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Rechtse wiellager is versleten en de rechtse schijfrem sleept ook op een bepaald punt.
Zou dit kunnen door het versleten lager, dat op dit punt het wiel meer kantelt?
Of is de schijf sowieso krom?

Extra vraag: de ketting is niet op alle plekken gelijk gespannen maar deze is net nieuw samen met de tandwielen.
Wat zou dit kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
eerst lager vervangen, dan schijf weer testen op rechtheid

als je ketting een strak punt heeft kan het zijn dat het klinken met wat teveel geweld is gebeurd, even de pin met de holle hop zoeken en kijken of deze soepel is.
 
Ketting stond te strak (mijn fout :p)

Lagers worden volgende week vervangen en zal dan opnieuw kijken naar de schijven.
Vandaag langs een andere motorzaak geweest en deze zei dat mijn stuur ietwat scheef stond, maar dat ik me hier geen zorgen over hoef te maken en dit van de fabriek uit vaak is.
Ik kon dit verbeteren door wat met de voorvork te foefelen? Iemand enig idee wat hij juist bedoelde?
 
Even een update:

Voorwiellagers zijn vervangen, ook de remschijven zijn vervangen en sturen is terug volledig in orde! Motor tikt niet meer en stuurt redelijk rechtuit.

Enkel heb ik nog steeds het idee dat er iets mis is vanachter, de motor hobbelt soms.
De ketting is ook niet gelijk gespannen overal, maar deze is nieuw samen met de tandwielen.
Het uitgaande as lager leek toen nog in orde dus hier ligt het ook niet aan, zouden het de achterwiellagers kunnen zijn?
Band is ook correct uitgelijnd.

Groeten Passiongrower
 
Band zit correct, tandwielen zijn correct gemonteerd, maar zal het kapje vanvoor er overmorgen is afhalen.
Nieuw tandwiel kan niet ovaal zijn denk ik?
Klinkschakel voelt soepel aan.
En aangezien ik de ketting test terwijl deze op de middenbok staat, lijkt de schokbreker me niet van toepassing te zijn?

Is er een goede manier om het kettingwiellager te testen zonder dat de band eruit moet?
 
Laatst bewerkt:
klinkt raar maar het zou kunnen dat je nu te goed op let wat de motor doet.
net over de grens naar duitsland over de A12 dacht ik dat ik een lekke band had, zo stuiterde de motor.
dat was dus echt gewoon het asfalt...
 
Is er een goede manier om het kettingwiellager te testen zonder dat de band eruit moet?

Als ie echt meer dan kapot is dan kun je het zo wel horen, maar in principe zou het wiel er uit moeten om het goed te kunnen beoordelen. Je kettingdrager is aan 1 kant gelagerd en de andere zit opgesloten in een aantal rubber blokken. (demper in de aandrijving)

Ik vind het vreemd dat het soms wel en soms niet is. Dan kan eigenlijk niet tenzij er iets los zit ergens ;).
 
Bandenspanning is goed en denk echt wel dat het aan de motor ligt omdat ik op mijn vorige dit probleem niet had. Deze was wel 8jaar jonger en had heel wat kilometers minder. Bovendien woog deze 70kg minder.

Erg storend vind ik het niet en zal meer een motor met karakter zijn :p

Denk dat het toch ergens in de demping zit, het lijkt minder te zijn als de koffer voller zit.

Alvast bedankt voor alle reacties, momenteel is een drukke periode maar voor het nieuwe seizoen zal ik het probleem aanpakken en laat ik het weten!
 
Even een update:

Motor heeft een nieuwe voorband gekregen en dit scheelt al enorm veel.
Een zeer betrouwbare kennis met een eigen motorzaak heeft hierop een rondje gereden en wist me te vertellen dat alles wel in orde bleek te zijn, maar dat het gewoon een zwabberframe heeft dat niet te vergelijken valt met nieuwe motoren.

Voorwiel gaat nog steeds alle kanten uit als ik goed optrek met een zware koffer, maar dat went uiteraard ;)

Er is uiteraard weer vanalles nieuw mis, maar daarvoor maak ik even een nieuw topic aan.

Alvast bedankt voor alle jullie reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan