Yamaha TRX 850 naar 35kw?

Martijnuith

Rookie
23 apr 2017
29
35
Uithoorn
Beste MF'ers,

Ik begin binnenkort aan het A2 rijbewijs (word eind volgende maand 20) en ik heb een vraag over mijn hopelijk toekomstige motor. Mijn vader heeft een yamaha TRX 850 staan, alleen deze staat al een paar jaar stil en in de nabije toekomst zal mijn vader er ook niet meer op gaan rijden. Nu was mijn idee, gezien de motor 61KW vol vermogen is en deze onder de 0,20KW per kilo uitkomt als deze wordt geknepen naar 35KW, om de motor te laten knijpen en er vervolgens op te gaan rijden. Na wat vooronderzoek ben ik erachter gekomen dat de motor geen 2e typegoedkeuring heeft, en deze dus d.m.v. een individuele keuring bij het RDW 35KW op het kenteken gezet moet worden. Nu is dus mijn vraag, zouden jullie dit doen? Alleen de kosten van het opknappen (de motor volledig laten nakijken), afknijpen, testbankuitdraai laten maken en naar het RDW brengen zijn hier dus relevant! (Dus niet de aanschaf van de motor zelf!)
 
Goedemorgen Martijn,

Ik zat in hetzelfde parket als jij. Ook een vader die een motor heeft waar hij niet/weinig op rijdt, waar geen tweede typegoedkeuring voor was. Deze motor was echter nog wel in erg goede staat en had geen onderhoud nodig op dat moment. Ik heb de garage gebeld en die vertelde mij dat ze hem konden knijpen voor €200 a €300, dit was echter niet echt goed voor de motor en hij zou zichzelf kunnen gaan vervuilen doordat hij met het terugdraaien nooit meer volledig z'n best zou moeten doen. Daarnaast is de individuele keuring van de RDW een erg prijzige aangelegenheid. (https://www.rdw.nl/SiteCollectionDo...ing en Toezicht)/Naslag/Tarieven TTV 2017.pdf) Als de kosten zich hierbij hadden gelaten had ik het gedaan maar na 2 jaar, en het hebben van een volledig A rijbewijs, mag de motor weer naar de individuele keuring om weer op origineel vermogen te komen en mag de garage alle onderdelen die de motor hebben geknepen er weer tegen garagetarief uithalen. Al met al, heb ik voor al dat geld nu zelf een motor gekocht, een gs500, waar ik over 2 jaar hopelijk nog wat geld voor kan vangen en ga ik dan op de 1000cc Ducati rijden. :)
 
Een IKS-keuring kost ongeveer 650 euro excl. nog arbeid en onderdelen om 'm op 35kW te zetten. Zonde van het geld voor die 2 jaar. Lekker wat anders kopen en die TRX850 dan in die 2 jaar weer lopend krijgen en daar op gaan rijden als je je volledige A hebt. Je ziet ze weinig rijden, die TRX850's.

Wat Steef al zegt; voor het geld wat je kwijt bent om 'm legaal op kenteken te krijgen en te laten knijpen, kan je een Suzuki GS500e voor kopen.
 
Bedankt voor jullie advies! Ik zal dit zeker meenemen in mijn beslissing (ookal is het allemaal nog ver weg). De "suzuki GS500 optie" is zeker een goed alternatief. Ik ben zelf alleen niet heel gecharmeerd van de looks en de zithoogte want die is vrij laag (heb ik vernomen) en ik ben niet de kleinste met 1,89m.

Is het overigens niet mogelijk om na 2 jaar wanneer ik het volledig A rijbewijs in bezit heb de TRX dan enkel te ontgrenzen zonder weer naar het RDW te gaan? Of tenminste, kan je daar serieuze problemen mee krijgen met bijv een verkeerscontrole? Want die optie zou ik ook nog wel willen overwegen, het "ontgrenzen" kan dan tijdens een onderhoudsbeurt gepland worden omdat het inlaattraject dan toch open word gelegd. (Scheelt ook weer een beetje kosten)
 
Terugvoeren met uitdraai en niet via het RDW is ook nog een optie.
Ben je voor 200 klaar en dan haal je na 2 jaar gewoon het setje er weer uit tijdens onderhoud.

Als je dit goed communiceert met de verzekering dan is dat geen probleem en ben je gewoon goed verzekerd.
Ook zal je dan echt niet zo snel een agent treffen, die hier een probleem van maakt.
 
Als je een 'grote' 35kw motor zoekt kun je BMW F650 overwegen. (http://www.startersmotor.nl/merken/bmw/f650/f650.php)

Het terugzetten op origineel vermogen moet via de RDW omdat de papieren van het voertuig worden aangepast. Dit moet altijd via de RDW. Als je dit niet via de RDW zou doen, rijdt je met ongeldige papieren rond. Natuurlijk is de kans klein dat je gepakt wordt en kun je de optie van Kaz overwegen. Ik wil alleen graag verzekerd rond rijden en met geldige papieren. Daarbij zijn er erg weinig verzekeraars die nog op uitdraai verzekeren. Ik kreeg het niet rond bij mijn verzekering (Univé)

En oom agent heb je niet altijd voor het uitkiezen. Niet iedereen is even coulant..
Ik zou het er niet op wagen, maar gelukkig ben ik jou niet. ;)
 
Ik heb mijn 125 3 jaar geleden ook laten begrensen op 11kw. Wanneer je dit doet met een tuv goedgekeurde set is alleen een een visuele controle noodzakelijk bij de rdw (staat in hun eigen regelgeving). Dit duurt als je pech/geluk hebt zo'n 15 minuten en kost je +/-€325. Wanneer je de motor na 2 jaar weer vol vermogen wilt hebben is dit volgensmij wel kosteloos te doen omdat de motor wel een typegoedkeuring heeft op 61kw.
 
Wederom bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Zelf wil ik graag het papierwerk en de verzekering gewoon in orde hebben, ik wil namelijk niet met "geknepen billetjes" hoeven rijden elke keer als er een agent langskomt. Dit heb ik namelijk al 3 jaar met de scooter gedaan. Ik heb ook even rondgekeken voor een BMW F650, alleen gaan die ook al snel voor 1500 euro over de toonbank. Ook heb ik motorcorner gebeld i.v.m de setjes met TÜV certificaat die zij aanbieden, alleen laat het nou net zo zijn dat ze alleen een set aanbieden voor de TDM 850 (met exact hetzelfde blok). Het zou dan dus toch aankomen op een IKS, hetgeen ik bereid ben te accepteren. Totaal kostenplaatje zou dan uitkomen op +- 1350 euro (700 onderhoud en afknijpen, 650 IKS bij RDW), voor dat bedrag koop je naar mijn mening niet zo'n fantastisch mooie motor :). Na 2 jaar begrenst rondrijden laat ik dan de begrenzing er weer uithalen tijdens een onderhoudsbeurt. Mocht het zo zijn dat ik toch weer naar het RDW moet voor een IKS om weer vol vermogen op het kenteken te krijgen, ben ik bereid de motor 35KW op kenteken te laten.

Nogmaals bedankt voor jullie advies! Als jullie nog aanvullingen/opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag!
 
Een hoop geld voor het afknijpen van een motor. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Veel plezier in ieder geval en ik hoor graag je bevindingen als alles is gelukt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan