Hoeveel watt over bij aansluiten accessoires?

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Een korte vraag betreft het gebruik van accessoires op mijn motor.
Het gaat om een Honda CBF600S uit 2006. Volgens de handleiding levert de dynamo van de motor 340 watt bij 5000rpm (zie tabel hieronder) Vervolgens heb ik in de handleiding gekeken welke andere verbruikers er altijd aan staan en deze van het totaal afgehaald. Nu zou er dus 261 watt over zijn aan te gebruiken vermogen.

Welke andere verbruikers moet ik nog van het totaal afhalen?

d3cf5e65183e18011d7e7c867f7ff81a.png


7b03250854b8f12a4b4b031ed116090e.png
 
Want? Zo is het mij ooit eens verteld, ik geloof ook hier op het forum :)
Ik wil altijd wel wat meer leren.
Dat er dingen hier op het forum staan die niet kloppen is jou verhaal een schoolvoorbeeld van.
Je zekeringen hebben niks met het maximaal vermogen van je generator te maken.
De zekeringen zitten daar om o.a. de bedrading te beschermen bij overbelasting of kortsluiting.
Stel dat je verlichting bestaat uit groot licht 55watt en achterlicht 5 watt dan is dat totaal 60watt.
60watt gedeeld door 14 volt (want dat heb je op je verlichting) is ruim 4A. Je zekering voor het licht zal minimaal 10A zijn. je onsteking zal zo'n 2A trekken en ook daar zal een 10A zekering zitten. Je claxon zal ook met minimaal 10A zijn afgezekerd maar wat gebruikt die gemiddeld?
Je hoofdzekering is meestal 30A en dat is veel minder dan de som van de andere zekeringen. Het gemiddeld vermogen van de gebruikers zal onder 200Watt zitten en dan zou de som van de zekeringen slechts 15A zijn.
 
Het klonk toen aannemlijk, maar zal het niet weer doorvertellen haha.

Ik weet dat je de info vaak met een korrel (of pot) zout moet nemen. Gelukkig had ik het zelf nog niet toegepast.

Het klinkt logisch en nu ik er over nadenk stom van mij natuurlijk.

Bedankt voor de toelichting!
 
Want? Zo is het mij ooit eens verteld, ik geloof ook hier op het forum :)
Ik wil altijd wel wat meer leren.
ten eerste zijn zekeringen altijd overbemeten voor het werkelijk gebruik.
ten tweede is er nog iets als het gelijktijdigheidsbeginsel. niet elk circuit gebruikt gelijktijdig stroom. zo zal het dimlicht meestal uit gaan als het grootlicht aan gaat maar ze zitten lang niet altijd op de zelfde zekering. ook heeft het ABS een hele zware zekering om heel te blijven als hij werkelijk moet gaan reguleren op de remdruk maar dat komt maar heel zelden voor dus kan je dat dan best even uit de accu trekken en later weer rustig bijladen.
ten derde ga je uit van het maximaal vermogen van de generator en dat haal je lang niet altijd (meestal niet)
 
Er wordt gezekerd op aard en gebruik van verbruikers. Bij bedrading is is daar ook rekening mee gehouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Je zekert op maximale belasting. De bedrading is daar ook op berekend.
Opleding: professionele bachelor elektromechanica
Je kiest de draaddikte afhankelijk van de belasting en kiest de correcte zekering voor de kabel.
Wat is het doel van een zekering?


(Spoiler alert: het beschermen van de kabel tegen doorbranden of smelten, vaak ook wel een smeltzekering genoemd)


Je zegt zelf al dat een claxon en ontsteking gezekerd zijn met 10A terwijl ze verschillende belastingen zijn. Maar kijk een goed naar de kabels, die zullen gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Opleding: professionele bachelor elektromechanica
Je kiest de draaddikte afhankelijk van de belasting en kiest de correcte zekering voor de kabel.
Wat is het doel van een zekering?


(Spoiler alert: het beschermen van de kabel tegen doorbranden of smelten, vaak ook wel een smeltzekering genoemd)
Zijn de draden aan bijv een 5A zekering anders dan die aan een 10A of 15A in een motorfiets?
 
rare uitleg. je kan gerust een veel te dikke draad gebruiken, zolang je zekering maar korrekt is. ze is dus helemaal niet afhankelijk van de draad maar van de verbruiker.
Je kan gerust een te dikke draad gebruik en lager afzekeren, dit wordt in uitzonderlijke gevallen ook gedaan.
Maar standaard hoort dit niet zo.
Zie vdv voorbeeld, grootlicht + achterlicht trekt +-5A, maar is toch afgezekerd met 10A.
Waarom dan niet met 5A indien ze afhankelijk van de belasting zekeren?
 
Zijn de draden aan bijv een 5A zekering anders dan die aan een 10A of 15A in een motorfiets?
Normaal wel ja, ik kan niet zeggen dat dit voor alle motoren/auto's/... zo is maar zo zou het moeten.
Er zijn genoeg producten die verkeerd ontworpen zijn op elektrisch/elektronisch/mechanisch vlak en toch goed genoeg functioneren dat met er geen behoefte aan heeft om het correct uit te voeren.
 
Wat is het doel van een zekering?


(Spoiler alert: het beschermen van de kabel tegen doorbranden of smelten, vaak ook wel een smeltzekering genoemd)

neen, dat is niet het doel van een zekering. het doel ervan is het zwakste punt te zijn in de hele stroomkring en ALLES te beschermen in die stroomkring, niet enkel de bedrading.
de draad wordt inderdaad zo dun mogelijk gekozen, maar dat is enkel uit economische overwegingen.
 
Opleding: professionele bachelor elektromechanica
Je kiest de draaddikte afhankelijk van de belasting en kiest de correcte zekering voor de kabel.
Wat is het doel van een zekering?


(Spoiler alert: het beschermen van de kabel tegen doorbranden of smelten, vaak ook wel een smeltzekering genoemd)


Je zegt zelf al dat een claxon en ontsteking gezekerd zijn met 10A terwijl ze verschillende belastingen zijn. Maar kijk een goed naar de kabels, die zullen gelijk zijn.
Het doel van de zekering is niet alleen om de bedrading te beschermen maar voornamelijk de belasting. Waarom zit er b.v. een zekering van 315mA in een tuner als de bedrading met gemak 10A aan kan?
Misschien om te voorkomen dat de zaak in de fik gaat?
In een meterkast worden 16A zekeringen gebruikt omdat dat de bedrading beschermd en men niet weet wat de belasting zal zijn die er ingeplugd word.
 
Normaal wel ja, ik kan niet zeggen dat dit voor alle motoren/auto's/... zo is maar zo zou het moeten.
Er zijn genoeg producten die verkeerd ontworpen zijn op elektrisch/elektronisch/mechanisch vlak en toch goed genoeg functioneren dat met er geen behoefte aan heeft om het correct uit te voeren.
Waarom mag de draad niet dikker dan noodzakelijk?
 
Het doel van de zekering is niet alleen om de bedrading te beschermen maar voornamelijk de belasting. Waarom zit er b.v. een zekering van 315mA in een tuner als de bedrading met gemak 10A aan kan?
Misschien om te voorkomen dat de zaak in de fik gaat?
In een meterkast worden 16A zekeringen gebruikt omdat dat de bedrading beschermd en men niet weet wat de belasting zal zijn die er ingeplugd word.
Nu mag ik ook wel weten waar u die wijsheid vandaan hebt?

Er zijn altijd uitzonderingen. Je antwoordde op mn vraag met een vraag, dut zal ik ook doen:
Waarom zekeren ze het grootlicht/dimlicht af met 10A indien 4-5A genoeg zou zijn?

Zoals eerder vermeld in mijn vorige reacties, je kan altijd een 50mm2 draad afzekeren met 10A maar waarom zou je als ontwerper/engineer een 50mm2 kabel gebruiken indien de belasting maar maximaal 10A bedraagt?

De meterkast is inderdaad een voorbeeld waarbij men vaak correct afzekert, maar mijn "wijsheid" heeft betrekking op serieuzere elektrische installaties.
 
Laatst bewerkt:
Nu mag ik ook wel weten waar u die wijsheid vandaan hebt?

Er zijn altijd uitzonderingen. Je antwoordde op mn vraag met een vraag, dut zal ik ook doen:
Waarom zekeren ze het grootlicht/dimlicht af met 10A indien 4-5A genoeg zou zijn?

Zoals eerder vermeld in mijn vorige reacties, je kan altijd een 50mm2 draad afzekeren met 10A maar waarom zou je als ontwerper/engineer een 50mm2 kabel gebruiken indien de belasting maar maximaal 10A bedraagt?

De meterkast is inderdaad een voorbeeld waarbij men vaak correct afzekert, maar mijn "wijsheid" heeft betrekking op serieuzere elektrische installaties.
Mijn wijsheid haal ik uit mijn elektronica opleidingen en 40 jaar ervaring met reparaties van bruin en witgoed.
De reden dat ze een gloeilamp zwaarder afzekeren is omdat deze werkt als een ptc en dus als hij koud is even veel meer stroom trekt dan wanneer hij warm is. De zekeringen worden altijd wat hoger gekozen. Als iets 5A trekt ga je niet zekeren met 5A maar met de meest gebruikte volgende en dat is bij een motor 10A.
50mm² gebruiken waar 5mm² voldoende is is van de zotte maar er wordt wel vaak 1.5mm² gebruit waar veel minder genoeg zou zijn maar dat maakt de kabelboom complexer en daarmee duurder dan een dikkere draad gebruiken die men toch heeft.
 
waarom zou je als ontwerper/engineer een dikkere kabel gebruiken dan nodig ?

bij de weg : even je quote aangepast omdat de getallekes er niet toe doen ;)

omdat draden soms konstant onderhevig zijn aan constante beweging en te dunne (lees net dik genoege voor de belasting) draden dat niet lang genoeg overleven ? ik denk aan draden rond een balhoofd bij een motorfiets , of draden door de bedieningsarm van een elektrische transpallet.
niet dat ze daar ook echt rekening mee houden hoor (de ingenieurs, kostenplaatje moet onder controle blijven), maar ik houd er wel rekening mee als ik zo'n draden moet herstellen.
 
Laatst bewerkt:
Normaal wel ja, ik kan niet zeggen dat dit voor alle motoren/auto's/... zo is maar zo zou het moeten.
Er zijn genoeg producten die verkeerd ontworpen zijn op elektrisch/elektronisch/mechanisch vlak en toch goed genoeg functioneren dat met er geen behoefte aan heeft om het correct uit te voeren.
Er zijn grofweg 3 diameters in motorfietsen. De dikste is niet eens gezekerd.
De andere twee blijven over. Er is een reden dat ondanks gelijke diameters er verschillende zekeringen gebruikt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan