Post hier je Dynojet-uitdraai

Dat zie je ook altijd bij de tovami bank bij hans van wijk, klopt van geen kant. Stock hayabusa's met even veel koppel als PK's :p
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welk bouwjaar heeft die FZ1 ?

Sorry, een 2007.

Verdere aanpassingen:
  • Airbox Mod
  • BMC Filter
  • Graves Velocity stacks
  • Ivan ECU Flash + Ivan PC5 mapping, dit is de standaard mapping voor zijn flash.
  • Decat
  • Leo GPPRO met DB-Kiler.

Als het nog zin heeft om de A/F aan te passen gaat hij nog even de bank op, zeker als middengebied dan krachtiger wordt :)
 
Laatst bewerkt:
Yamaha SZR660 (35kW) met dynojet kit in de carbs:

photo_2016_08_27_16_04_17.jpg


Vorig jaar met koningsdag actie voor de leuk laten doen bij Hans van Wijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma :W

Vandaag bij de TenKate pitstop dag geweest. Er waren twee verschillende banken dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om op beide een run te doen O-).

Grappig om de verschillen in meting te zien.

Dynostar
[afbeelding]

Dynojet
[afbeelding]

Nu begreep ik dat de dynojet de achterwiel pk's meet en dat de dynostar het vermogen + 12% weergeeft.
Ik vond het echter wel typisch dat de afgifte van de dynojet veel vloeiender is. Kan dit komen door een verschil in de "resolutie" van de meting? Ik vond de top van 155pk bij 8200rpm op de dynostar ook wel typisch :?

Zou het nog de moeite zijn om de air/fuel aan te laten passen? Deze staat volgens mij een stukje te rijk.

Ben ook nog even bij de pitstopdag geweest. Qua performance is mijn fz1 nog compleet stock.

IMG_0757.jpg


Kreeg te horen dat het luchtfilter smerig kon zijn en dat hij een beetje rijk stond onderin.

Standaard uitlaat, luchtfilter e.d. En voor zover ik weet geen flashes. euro95 bocht in de tank. FZ1N 2009.
 
Zo, reken eens uit met je formule, mijn motor had op de bank 135Nm op het achterwiel en draat 9000rpm, hoeveel pk heeft ie dan?

Er staat een calculator op het web, en die klopt van geen kant.
 
Volgens de formule: 135*(9000/60)*2*pi / 1000 ~= 127 kW
 
Laatst bewerkt:
En die 135 nm was bij 9000 rpm?
Je post is namelijk op meerdere manieren te interpreteren.
 
Zo, reken eens uit met je formule, mijn motor had op de bank 135Nm op het achterwiel en draat 9000rpm, hoeveel pk heeft ie dan?

Er staat een calculator op het web, en die klopt van geen kant.
Welk vermogen lees je uit op de dyno uitdraai bij diezelfde 9000rpm?
 
Zo, reken eens uit met je formule, mijn motor had op de bank 135Nm op het achterwiel en draat 9000rpm, hoeveel pk heeft ie dan?

Er staat een calculator op het web, en die klopt van geen kant.

Bij welk toerental had je die 135 Nm, lijkt me niet bij 9000 RPM? Deze "formule" kun je gebruiken om je vermogen uit te rekenen bij x Nm @ x RPM (in Hz).

Uitdraai_RF_klein.jpg


Even als voorbeeld: Koppel bij Pmax (126 [pk] @ 10117,7 [RPM])

=> omzetten naar [W]
126 / 1,36 x 1000 = 92647 [W]

=> hoeksnelheid uitrekenen
10117,7 [RPM] / 60 = 168,6 [Hz] | 2 x pi x 168,6 [Hz] = 1059,5 [rad/s]

=> invullen in formule
92647 [W] / 1059,5 [rad/s] = 87,4 [Nm]

Andersom kan ook: Vermogen bij Tmax (99,1 [Nm] @ 8850 [RPM]) is dan:

==> 99,1 [Nm] x (8850 [RPM] / 60) x 2 x pi = 91842 [W] ==> 91,8 [kW] x 1,36 = 124 [pk]

In feite kun je dus als je een vermogenskromme uitgezet tegen het toerental hebt de koppelkromme uitrekenen. Of andersom natuurlijk :P.
 
Laatst bewerkt:
En die 135 nm was bij 9000 rpm?
Je post is namelijk op meerdere manieren te interpreteren.

Max koppel heeft ie geloof ik bij zo'n 5500 rpm, de uitdraai heeft geen rpm, maar snelheid, geen idee waarom dat er op staat i.p.v rpm.

Wanneer ik het toerental pak wanneer het koppel terug begint te vallen, dan kom ik ongeveer uit bij het max vermogen, en dat is zo rond de 8000rpm, schat ik.

Pak voor de grap er eens een uitdraai bij en ga eens rekenen, ik heb geen idee welk toerental of welk koppelmoment genomen worden om de berekening te maken..
 
Laatst bewerkt:
Max koppel heeft ie geloof ik bij zo'n 5500 rpm, de uitdraai heeft geen rpm, maar snelheid, geen idee waarom dat er op staat i.p.v rpm.

Dat is niet zo moeilijk om terug te rekenen naar een toerental. Kwestie van de banden/velgmaat, kettingoverbrenging en de ratio van de versnelling waarin gemeten is.

Enige is dat je je bandvervorming niet meeneemt.
 
Max koppel heeft ie geloof ik bij zo'n 5500 rpm, de uitdraai heeft geen rpm, maar snelheid, geen idee waarom dat er op staat i.p.v rpm.

Wanneer ik het toerental pak wanneer het koppel terug begint te vallen, dan kom ik ongeveer uit bij het max vermogen, en dat is zo rond de 8000rpm, schat ik.

Pak voor de grap er eens een uitdraai bij en ga eens rekenen, ik heb geen idee welk toerental of welk koppelmoment genomen worden om de berekening te maken..
Soms is het niet nodig om de rpm te meten. Bv als je alleen geinteresseerd bent in piekvermogen of de AF verhouding zonder dat je wilt weten bij welke rpm dat precies is. Scheelt tijd om niet zo'n sensor aan te sluiten. Op de dyno is het ook in te stellen door een stukje met constante rpm te draaien. De dyno weet dan hoe snel je rijdt en kan zo de rpm's afleiding op basis van de wielomtrek. Minder nauwkeurig maar geeft wel een aardige indruk. Het kan ook een kwestie zijn van kiezen wat je op je printje wordt getoond, de tuner kan zelf configureren wat er op de assen gezet wordt.

Een manier om rpm te berekenen van een dyno run is om de formule aan te passen. Als op je run zowel het vermogen als het koppel staat heb je 2 van de 3 variable in de formule Vermogen [W] = Koppel [Nm] x toerental [Hz] x 2pi [-]. te pakken. Dat kan je omdraaien tot:

toerental [Hz] = Vermogen [W] / (Koppel [Nm] * 2pi)

Aangezien de x-as linair is (snelheid, rpm) wil je vermogen en koppel vergelijken tov die grootheid. Dus trek een verticale lijn door je run en lees het vermogen en koppel af op de punten waar die lijn de vermogen/koppel curve snijdt. Met bovenstaande formule kan je dan de rpm berekenen op dat moment. Aangezien het een lineair verband is hoef je dat maar 2 keer te doen en dan kan je eenvoudig de rpm schaal zelf tekenen.

Let er wel even op dat er meestal 2 y-assen zijn, eentje met het vermogen en eentje met het koppel.
 
Max koppel heeft ie geloof ik bij zo'n 5500 rpm, de uitdraai heeft geen rpm, maar snelheid, geen idee waarom dat er op staat i.p.v rpm.

Wanneer ik het toerental pak wanneer het koppel terug begint te vallen, dan kom ik ongeveer uit bij het max vermogen, en dat is zo rond de 8000rpm, schat ik.

Pak voor de grap er eens een uitdraai bij en ga eens rekenen, ik heb geen idee welk toerental of welk koppelmoment genomen worden om de berekening te maken..

Omdat toerental noodzakelijk is voor de berekening moet je dat weten en heb je niks aan ongeveer of snelheid. Je schrijft dat het max. koppel, geloof je, rond 5500rpm ligt. En max. vermogen rond 8000rpm. Als je weet wat het koppel op 5500rpm, kun je ook het vermogen op dat toerental uitrekenen.

Het maakt niet uit op welk toerental ik in mijn dyno uitdraai vermogen uit wil rekenen, als ik koppel-rpm heb, kan ik vermogen uitrekenen. Zo moeilijk is het niet. En dat klopt ook altijd als ik bij dat toerental naar de vermogensgrafiek kijk en de waarde aflees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan