Yamaha R1 2013 schokt bij constant toerental tot 6000 tpm

MiguelV

Rookie
19 apr 2017
4
0
Hi,

Mijn motor is een Yamaha R1, bouwjaar 2013, waar ik 2 jaar geleden als een blok voor viel, maar ondertussen heb ik er een haat/liefde-verhouding mee ontwikkeld door het slecht karakter ervan. Als ik aan het gas draai is er geen probleem. De motor gaat als een raket vooruit. Maar wanneer het rustiger moet, begint de ellende. Bij constante snelheid aan een constant toerental tussen ongeveer 3000 - 6000 tpm schokt de motor, gaande van het gevoel zonder benzine te vallen en inhouden van de motor tot echt schokken en bokken, vooral na een langere rit en bij warmer weer.

Mijn dealer wijt het aan de strenge emissienormen en zegt dat ik eraan moet wennen en dat de R1 geen stadsmotor is. Wel, dat wennen lukt dus niet. En al aanvaard ik dat de R1 geen pure touringmachine is, toch vind ik dat je van een moderne motorfiets comfortabel rijgedrag in stadsverkeer mag verwachten. Anders moeten ze hun product maar adverteren als pure circuitmotor.

Eerst dacht ik aan een technisch probleem. De injectoren werd gereinigd met een benzine-additief en ultrasoon, de bougies werden vervangen, andere benzine heb ik geprobeerd en er is een ander tandwiel gestoken. Uiteindelijk kreeg ik een vervangmotor om te testen en daarmee had ik hetzelfde probleem. De oorzaak was dus niet technisch.

De installatie van een Power Commander en het proberen van verschillende mappings haalde, op het steunen van de economie na, ook niks uit. CO-settings aanpassen helpt ook niet.

Zijn er nog anderen met gelijkaardige ervaringen en zo ja, zijn er oplossingen om dit fenomeen te verhelpen?

Dank alvast voor feedback of suggesties.
 
Via de diagnostic mode had ik de tps al bekeken: deze gaat van ong. 18 tot 95, ik weet het niet meer exact, netjes in stappen van 1 ifv de hendelstand. De begin- en eindwaarde zijn normaal volgens mijn dealer en hij zal dat ongetwijfeld ook wel gecontroleerd hebben. Kan ik dat nog op een andere manier controleren?
Zoals gezegd had ook de vervangmotor last van het fenomeen, dus lijkt het geen technisch mankement.

Zou een testbankrun iets kunnen opleveren?
 
jep, ding moet op de testbank, en dan moet de powercommander serieus afgesteld worden. ding heeft natuurlijk een waardeloze brandstof verhouding onder in.

heeft mijn DL ook last niet, schokken en hokken. powercommander er op. en later afstellen. helemaal genieten *O*
 
Na bijkomend leeswerk ben ik ervan overtuigd geraakt dat het probleem veroorzaakt wordt door de gesloten loop injectie bij constante, beperkte toerentallen. Hierdoor heeft ook een power commander geen effect, al zou de bijhorende o2 optimizer dat moeten oplossen. Misschien is ie defect. Maar een afstelling op een testbank zou dan ook niks uithalen.
De o2 sensor kun je blijkbaar zonder probleem loskoppelen. Ik zal dat eens proberen en zien hoe soepel ie dan loopt.
 
De versnellingen zijn ook wat aan de lange kant voor straatgebruik (circuit korter ook handig) dus je kan ook een tandje minder voor doen? -1/ +3 achter komt ook voor.
 
Na bijkomend leeswerk ben ik ervan overtuigd geraakt dat het probleem veroorzaakt wordt door de gesloten loop injectie bij constante, beperkte toerentallen. Hierdoor heeft ook een power commander geen effect, al zou de bijhorende o2 optimizer dat moeten oplossen. Misschien is ie defect. Maar een afstelling op een testbank zou dan ook niks uithalen.
De o2 sensor kun je blijkbaar zonder probleem loskoppelen. Ik zal dat eens proberen en zien hoe soepel ie dan loopt.

Ik roep het al zo vaak, een powercommander werkt niet (meer) bij een modernere motor..., die moet er tussenuit en je motor moet op de bank (netjes !!) afgesteld worden dmv het herschrijven van je ECU.
Met een beetje geluk lukt het ook als je de lambda loskoppelt, maar dan moet je echt wel geluk daarmee hebben...
 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater: vooraan zit er al een kleiner tandwiel, maar dat heeft geen effect op het schokken van de motor.

Ondertussen de o2 optimizer er eens uitgehaald en de lambda niet terug aangekoppeld en dat gaf tot mijn verbazing geen verschil. Zonder feedback van de lambda had ik verwacht dat het mengsel niet meer aangepast zou worden. De o2 optimizer er weer in, allerhande settings geprobeerd, maar geen soelaas.

Tijd om 'm buiten te gooien en een andere aan te schaffen, vrees ik. ECU flashen schijnt prijzig en garandeert geen resultaat en ik heb geen zin om te blijven investeren...
 
@Worldbeater: vooraan zit er al een kleiner tandwiel, maar dat heeft geen effect op het schokken van de motor.

Ondertussen de o2 optimizer er eens uitgehaald en de lambda niet terug aangekoppeld en dat gaf tot mijn verbazing geen verschil. Zonder feedback van de lambda had ik verwacht dat het mengsel niet meer aangepast zou worden. De o2 optimizer er weer in, allerhande settings geprobeerd, maar geen soelaas.

Tijd om 'm buiten te gooien en een andere aan te schaffen, vrees ik. ECU flashen schijnt prijzig en garandeert geen resultaat en ik heb geen zin om te blijven investeren...

Het is nu eenmaal de kunst om je investeringen meteen goed te doen.., dan hoef je niet blijvend tussenoplossingen te betalen waaraan je achteraf niks hebt...
Mocht je een andere motor kopen, maak dan niet dezelfde fout, anders blijf je dan alwéér achter de feiten aanlopen.
 
Ik roep het al zo vaak, een powercommander werkt niet (meer) bij een modernere motor..., die moet er tussenuit en je motor moet op de bank (netjes !!) afgesteld worden dmv het herschrijven van je ECU.
Met een beetje geluk lukt het ook als je de lambda loskoppelt, maar dan moet je echt wel geluk daarmee hebben...

De ECU kan in 90% van de gevallen niet herschreven worden. Het plaatsen van een rapid bike/powercommander/bazzaz oid overruled de mapping etc van de ecu en hier kun je wel alles mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan