KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

gassen

Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
Donateur
26 apr 2004
12.507
1.362
Venray
Vervolg op alle vorige KTM SX SFX EXC SM gerelateerde zin en onzin van 50 t/m 500cc (en een bietje meer).

KTM topic deel 8
KTM deel 7 en we modderen maar voort...
Het Grote KTM topic deel 6, waar framen spontaan breken
Het grote KTM topic deel V
Het grote KTM topic deeltje IV
Het Grote KTM Topic III
Het Grote KTM Topic 2!

KTM RFS 4 takt topic

Wat handleidingen voor de sleutelaars of de pechvogels:

KTM Suspension Manuals | KTM Service Repair Manuals | Kristofsx.com
KTM Service Manuals for every KTM motorcycle, free download!
http://www.keustermans.nl/KTM_XC4_450_530_repair_manual.pdf
www.keustermans.nl/KTM_RFS_Workshop_Manual.pdf

Gebruikershandleidingen:

manuals

Are you ready?

full



en naar goed gebruik een foto van de TS :+

full
 
Laatst bewerkt:
Gelijk maar een vraagje,
Waarom gaat de engine breather hose naar de carburateur?
Ik heb hem omgeleid naar een containertje om te kijken of hij nog eruit gaat lekken, maar ik weet niet of hij een noodzakelijke functie had, moet ik de opening op de carb dichtmaken?
 
Gelijk maar een vraagje,
Waarom gaat de engine breather hose naar de carburateur?
Ik heb hem omgeleid naar een containertje om te kijken of hij nog eruit gaat lekken, maar ik weet niet of hij een noodzakelijke functie had, moet ik de opening op de carb dichtmaken?
Is n milieudingetje. Zo worden de oliedampen vanuit het carter nogmaals verbrand voordat ze de vrije natuur in gaan.
Ik zou uiteraard de aansluiting nar de carb afdichten als je hem niet meer aansluit, vuil/meuk in je carb werkt niet goed ;)
 
Ik zag gisteren dat het blok van mijn 250sx 2008 olie lekt onder aan het blok. Wat zou het beste zijn om te doen denken jullie? Direct open maken, controleren of alles nog okay is en dan een nieuwe pakking er tussen. Of eerst kijken of de bouten losjes zitten en aandraaien en hopen dat het daarmee is opgelost.

33374706914_66658619e8_b.jpg


33374706864_a07591cbf4_b.jpg


33374707454_893fab09f6_b.jpg




Ik denk dat het blok dan open moet tot hier, klopt dat? (willekeurige foto van het internet ter illustratie) Is dit te doen zonder het blok uit te bouwen? En springen me de veren om de oren of het is vrij makkelijk te doen? Iemand ervaring mee?

33406055423_6df0b3c78b_z.jpg



Dat is dan pakking nr 26 denk ik?

33832673640_90251bbe41_b.jpg
 
Ik zou hem eerst ff wassen

En kijken waar hij precies lekt, lijkt wel alsof er een dikke barst in zit, of ligt dat aan de foto?
 
Ik zag het gisteren toen ik na het rijden de motor op de aanhanger had staan. Toen heb ik gelijk een paar fotos gemaakt. Ik zal deze week even wassen en dan nog eens wat beter kijken.
 
Lijkt idd of je wat mist. Wel een vreemde plek. Binnenin zit alleen het schakelmechanisme.
 
Ik kom net terug van de wasserette:

Er zit een hele dikke pakking tussen die behoorlijk uitsteekt en behoorlijk broos is geworden. Volgens mij geen schade of scheuren. De eerste foto direct na het afspuiten:
33862735160_595dbc890f_b.jpg


Daarna nog even een doekje er overheen gehaald om wat vuilresten te verwijderen. Toen trok ik ook zo de randjes van de pakking er af. Helemaal broos en zacht.
34205964876_170dbda9ce_b.jpg


Hier nog van dichtbij. Het natte gedeelte is alweer de olie die weer begint te lekken.
34205965276_bffe78a8f9_b.jpg


Terug naar mijn originele vraag. Kan ik dat gedeelte van het blok makkelijk los halen zonder het blok uit te bouwen en zonder dat de onderdelen me om de oren vliegen?


// blijkbaar valt het wel mee.


Ik heb al een nieuwe pakking besteld, komend weekend even monteren en dat zou het probleem moeten oplossen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje.
Welk relais moet je hebben als je ''LED'' knipperlichten gaat monteren.

Als ik google op LED knipperlichten relais, Zie ik veelal 2pins relais staan.

Maar ook 3pins..

Als ik dan bij zoekfunctie intik KTM komen er alleen maar 2pins relais naar voren.

Maar je zou zeggen dat je 3 pins nodig hebt ten alle tijden. 1 voeding 1 links 1 rechts..

Heb er dus LED opzitten Geen gewoon gloeilampjes dus.
 
Oke,
Vanochtend bosritje gepland,
De weg ernaartoe ging prima, geen probleem.
Komen we aan in het bos, staan een minuutje stil, geef daarna beetje gas voor wegrijden,

Hoppakeee, fontein van koelvloeistof.
Lekte via de slang aan de onderkant, via de dop en het slangetje wat eraan zit enorm veel.
Dus nog voordat ik een meter in het bos heb gereden, moest ik weer 8km terug naar huis lopen B| '(

Waar komt dit nou ineens door? De vloeistof hoorde je gewoon koken, terwijl de hele heenweg met 70km/u ging en daar maar eventjes stilstonden
 
Als de koelvloeistof om de een of andere reden niet circuleerd kan dat wel gebeuren lijkt me.

Hmm, hoe kan ik daarachter komen?
Denk dat of de waterpomp stuk is gegaan, of de thermostaat, maar geen idee hoe ik dat kan testen

Het gekke is dat er zondag nog een testrit mee is gemaakt om zeker te weten dat er niks mee was, en toen was alles perfect.
 
Oke,
Vanochtend bosritje gepland,
De weg ernaartoe ging prima, geen probleem.
Komen we aan in het bos, staan een minuutje stil, geef daarna beetje gas voor wegrijden,

Hoppakeee, fontein van koelvloeistof.
Lekte via de slang aan de onderkant, via de dop en het slangetje wat eraan zit enorm veel.
Dus nog voordat ik een meter in het bos heb gereden, moest ik weer 8km terug naar huis lopen B| '(

Waar komt dit nou ineens door? De vloeistof hoorde je gewoon koken, terwijl de hele heenweg met 70km/u ging en daar maar eventjes stilstonden
Als je motor iets te arm staat, kan hij snel warm lopen bij stationair draaien. En dus ook aan de kook raken. Mijn gevoel is dat de motor even gekookt heeft en dus inderdaad via de dop er wat er uitgegooid heeft. Denk dus ook dat je voor niets naar huis bent gelopen :P
Even bijvullen, nog een keertje stationair laten draaien een tijdje en kijk eens naar je uitlaatbocht. Die wil dan weleens wat gaan gloeien (niet overdreven, doe het even wanneer het donker is).
Mocht dit zo zijn ff de afstelling checken, of gewoon motor uit doen wanneer je stilstaat :Y Eerste is natuurlijk beter :P

Je kan ook even naar je dop kijken. KTM heeft doppen met 1.1 en 1.8, dat zijn de drukken wanneer hij opengaat. Hogere druk is minder snel overlopen/koken :)
 
Hmm, hoe kan ik daarachter komen?
Denk dat of de waterpomp stuk is gegaan, of de thermostaat, maar geen idee hoe ik dat kan testen

Het gekke is dat er zondag nog een testrit mee is gemaakt om zeker te weten dat er niks mee was, en toen was alles perfect.
Werking waterpomp is vrij makkelijk te checken. Dop eraf, niet helemaal vol en je ziet het water zo over de lamellen lopen. (brommer rechtop houden)
 
Vraagje.
Welk relais moet je hebben als je ''LED'' knipperlichten gaat monteren.

Als ik google op LED knipperlichten relais, Zie ik veelal 2pins relais staan.

Maar ook 3pins..

Als ik dan bij zoekfunctie intik KTM komen er alleen maar 2pins relais naar voren.

Maar je zou zeggen dat je 3 pins nodig hebt ten alle tijden. 1 voeding 1 links 1 rechts..

Heb er dus LED opzitten Geen gewoon gloeilampjes dus.
Staat er los van, 3 pins kan een massa aansluiting zijn of een controlelamp.
De schakelaar bepaalt welke kant gaat knipperen, niet het relais, die kan alleen maar knipperen. Heeft ook maar 1 "knippercontact".

1knipperautomaatschema-bimetaal.png
 
Als je motor iets te arm staat, kan hij snel warm lopen bij stationair draaien. En dus ook aan de kook raken. Mijn gevoel is dat de motor even gekookt heeft en dus inderdaad via de dop er wat er uitgegooid heeft. Denk dus ook dat je voor niets naar huis bent gelopen :P
Nee heb hem nog uitgezet, af laten koelen en met water bijgevuld, toen ik hem weer startte ging hij bijna gelijk weer lekken.
Maar ik heb niks aan de afstelling veranderd en rijd al sinds 2015 zo, nooit ergens last van gehad..

In de handleiding staat dat boven 70graden de thermostaat ervoor zorgt dat de vloeistof in de radiateurs ook gaat stromen, misschien was dit nu niet het geval en werd dat enorm heet.
Of de dop zat er gewoon niet goed genoeg op, dat zou best achterlijk zijn xd
 
Nee heb hem nog uitgezet, af laten koelen en met water bijgevuld, toen ik hem weer startte ging hij bijna gelijk weer lekken.
Maar ik heb niks aan de afstelling veranderd en rijd al sinds 2015 zo, nooit ergens last van gehad..

In de handleiding staat dat boven 70graden de thermostaat ervoor zorgt dat de vloeistof in de radiateurs ook gaat stromen, misschien was dit nu niet het geval en werd dat enorm heet.
Of de dop zat er gewoon niet goed genoeg op, dat zou best achterlijk zijn xd
Koppakking kapot
 
Terug
Bovenaan Onderaan