Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Mijn record is 269 km met nog 11 km range over op de accu. Dat was in Frankrijk. Wel rustig gereden en zo min mogelijk geremd met de schijven.
Het is met een elektrisch voertuig wel zo dat de verschillen groot zijn tussen snel rijden op de snelweg en rustig toeren. Groter dan bij een plofmotor.
 
Mijn record is 269 km met nog 11 km range over op de accu. Dat was in Frankrijk. Wel rustig gereden en zo min mogelijk geremd met de schijven.
Het is met een elektrisch voertuig wel zo dat de verschillen groot zijn tussen snel rijden op de snelweg en rustig toeren. Groter dan bij een plofmotor.
:o :} nice!
 
Rustig toerend met de vrouw achterop de 220 aangetikt met 9% over. Andere uiterste: 85km naar 0%, ff gekeken hoe hard je hem leegrijdt met snelweg constant tussen de 120-130... Tot 50% heengereden, daarna snelweg afrit en oprit gepakt en zelfde tempo teruggereden. Binnenkort ff rondje Ijsselmeer op z'n zuinig, wil de 360km overbruggen met max 1x bijladen.
 
Mijn record is 269 km met nog 11 km range over op de accu. Dat was in Frankrijk. Wel rustig gereden en zo min mogelijk geremd met de schijven.
Het is met een elektrisch voertuig wel zo dat de verschillen groot zijn tussen snel rijden op de snelweg en rustig toeren. Groter dan bij een plofmotor.

Dat is wat ik met m'n Cagiva Gran Canyon ook zo'n beetje kon halen (265-275 Km). Kleine tank.
En die heb jij ook gehad ... ;)
 
Laatst bewerkt:
...... Kleine tank.....

grubertank.jpg






Ik dacht dat ik met de Zero niet meer aanhoefde bij het tankstation... Nou, vanmiddag stond ik bij de Tango, te schuilen voor een regenbui. :)
Een collega motorrijder met een Triumph viel het op: "Jij hoeft toch niet te tanken?" ;)
 
Laatst bewerkt:
Een eigen subforum.

Begin ook van een nieuw tijdperk, elektrisch rijden wordt serieus genomen. Met dank aan Elon Musk.

Over minder dan 18 jaar is er geen nieuwe conventionele (zuiger)motorfiets meer te koop, hoe zal het forum er dan uitzien ?
 
Een eigen subforum.

Begin ook van een nieuw tijdperk, elektrisch rijden wordt serieus genomen. Met dank aan Elon Musk.

Over minder dan 18 jaar is er geen nieuwe conventionele (zuiger)motorfiets meer te koop, hoe zal het forum er dan uitzien ?
Hetzelfde als nu, racers, toerders, offroaders enzoverder...
Alles niet elektrisch zit dan bij brikken en klassiekers. *O*

En dit subforum wordt tzt klassiek- elektrisch. ;)
 
Ik moet nog steeds wachten B| kom op met die echte accu's *D

Goed gesprek gehad met een Motoport medewerker, maar het gaat hem nog niet worden.
Ik zit bv op 80 km van mijn werk, 78 km snelweg waar ik mijn vfr1200X tussen de 140-150 zet en er vandoor zoef.
(ja ja te snel ik weet het, nog niet aan een andere rijstijl toe...)

Tja dan trek ik de Zero dus gewoon leeg, als ik het al haal...
Die is echt gebouwd voor stads / binnendoor verkeer met een rijstijl waarbij je ook slim het remmen/regenereren gebruikt. Dat lukt nooit natuurlijk op de snelweg. Dat is gewoon accu slurpen op die manier.

Maar ook daar zien ze steeds meer vooruitgang, de Zero wordt beter, afwerking beter, mooier, accu's beter enz.
Het gaat hard.

Ik zie er wel eentje komen in de toekomst. Ik blijft het volgen. Ik vermoed dat de techniek steeds sneller gaat.
 
Laatst bewerkt:
Huidige opdracht helaas niet, geen enkele plek/stopcontact.

Daarnaast vraag ik me af of ik die 80 km wel haal :?

.... Andere uiterste: 85km naar 0%, .....

Bij Motoport waren ze er ook bang voor 140 km/h en dat 80 km achter elkaar levert een aardig accu verbruik op.

Maar ok, sowieso bij deze opdracht lastig zonder laadmogelijkheden, dat gaat helemaal niet lukken.
Maar er komt vast wel iets aan in de toekomst.

Mag ook wel wat forser dan de Zero, beetje grof model met koffers? kunnen mooi extra accu's bv in de zijkoffers?
Ik ben echt benieuwd wat er allemaal aan komt, ik kan me niet voorstellen dat het alleen Zero blijft.

Gezien de toekomst moeten andere merken mee gaan. Volgens mij is er geen keuze.
 
Ik zit bv op 80 km van mijn werk, 78 km snelweg waar ik mijn vfr1200X tussen de 140-150 zet en er vandoor zoef.
(ja ja te snel ik weet het, nog niet aan een andere rijstijl toe...)

Dit is echt gezocht. Ik geloof er geen moer van dat je gemiddeld 140-150 km/h rijdt gedurende die 80 km. Het is ook compleet onzinnig om op die afstand die snelheid te rijden. Je komt er nauwelijks eerder van aan.

Zeg nu maar gewoon dat je niet wil. Dat is prima (en dank Saudi Arabië en rusland voor de olie), maar zeg dat dan.
 
Zeg nu maar gewoon dat je niet wil. Dat is prima (en dank Saudi Arabië en rusland voor de olie), maar zeg dat dan.

Dit is meestal de kern van het probleem. Men vermeld eerst dat ze elektrisch rijden wel zien zitten en sommen volgens alle problemen op die zich mogelijk ooit kunnen voordoen. Probleemdenkers |(
 
Laatst bewerkt:
Dit is echt gezocht. Ik geloof er geen moer van dat je gemiddeld 140-150 km/h rijdt gedurende die 80 km. Het is ook compleet onzinnig om op die afstand die snelheid te rijden. Je komt er nauwelijks eerder van aan.

Zeg nu maar gewoon dat je niet wil. Dat is prima (en dank Saudi Arabië en rusland voor de olie), maar zeg dat dan.

Sorry, maar even dit :r :r

Jij het geen idee wat ik wil. Ik wordt een beetje moe van iedereen die denkt wat ik wil en dan anderen die vinden dat ik een probleem denker ben :')

Even de feiten:
Ik rij zakelijk, dus het is financieel zeer aantrekkelijk om elektrisch te rijden, zeker je nu nog wel op de motor KIA en MIA kunt opvoeren.

Ik vertrek voor 06:00 's morgens de A28 op en dan rij je gewoon zonder probleem 140-150 op een stukje ellende bij Nijkerk-Amersfoort en Utrecht na.

De VFR heeft een behoorlijk optimistische teller dus trek er 10 km af dan rij ik werkelijk 130-140 op een weg waar je 130 mag. Geen enkel probleem, ik doe dit elke dag. Ook trek ik wel eens door bij rijtjes naar de 160 ook dat lukt gewoon zonder problemen, je verwacht het niet :') (zal een 150 zijn)

Ik win misschien 5 minuten, dat is geen hogere wiskunde. Het verschil in tijdswinst wordt steeds minder naar mate je sneller rijd. Dat boeit mij ook niet.
Ik kom nog uit de tijd waarbij je verteld werd dat je als motorrijder sneller moet rijden dan het overige verkeer dan val je beter op en is veiliger voor je zelf. (ik rij al 37 jaar motor)
Daarnaast vind ik het gewoon lekker rijden, ik let altijd goed op bermtoeristen en ben gewoon veel actiever bezig.
Wel eens gedaan mee hobbelen met het verkeer, dan dwalen mijn gedachten af en dan wordt het pas gevaarlijk.
Ik zie ze wel eens, gewoon 3 meter achter een vrachtwagen, lekker zuinig in de stream |( |(

Als snelwegridder vind ik het ook lekker om een wat zwaardere motor te hebben, voor velen is de VFR1200X te zwaar gezien als "All-Road" motor, maar voor snelweg werk is het gewoon lekker stabiel en fijn om zo'n motor te rijden.
(normale wegbanden erop, Hyperpro eronder en je hebt de perfecte snelweg machine)

Met duizenden km's achter de rug in 37 jaar heb ik wel een idee wat ik fijn vind aan een motor en weet ik behoorlijk precies wat ik zoek in een motor.
En dan ben ik geen probleemdenker, ik wil daarop niet toegeven, ondanks de financiele voordelen van zakelijk elektrisch.

De huidige generatie motoren waaronder de Zero voldoet daar gewoon niet aan. Dat is geen probleem denken dat is praktisch kijken naar wat er kan en mogelijk is. Dat is geen verwijt aan Zero, die timmeren heel goed aan de weg en lopen voor op de gevestigde merken, toppie voor ze.

Mijn Honda is weer bijna afgeschreven dus er gaat weer een benzine bakkie komen zo simpel is het, misschien wanneer die afgeschreven is kan er wel een elektrische motor komen, we gaan het merken.
Ik wil dat echt, lijkt me heerlijk niet meer tanken (sta elke 2 dagen bij de pomp '( ) en elke 12k bij de dealer voor een beurt. Daarnaast hou ik van belastingvoordelen. (ik betaal zat B| )

Maar blijf lekker zitten in je referentie kader waarin je het alleen recht hebt en je altijd gelijk hebt over anderen :W :W
En lekker met 80 over de snelweg joh, zuinig en heel veilig.

citaat Jean-Paul Sartre: 'De hel, dat zijn de anderen' :W :j

Dit is meestal de kern van het probleem. Men vermeld eerst dat ze elektrisch rijden wel zien zitten en sommen volgens alle problemen op die zich mogelijk ooit kunnen voordoen. Probleemdenkers |(

160 km snelweg zonder laden, het probleem dat ik dat niet ga halen gaat zich mogelijk voordoen..... :') :')

Je verkoopt verzekeringen zeker?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het wel. Ik kom van een Guzzi Norge af. Een heerlijke toermotor ideaal voor de lange afstand. De zero vraagt meer planning. Ik ben zelfstandige en niet iedere opdracht is om de hoek. Ik zal dus mijn rijstijl aan de accu moeten aanpassen. Dat vind ik niet zo'n probleem, maar dat is iets persoonlijks. Als vlot rijden deel van het plezier is (en dat kan ik ook niet ontkennen) dan is elektrisch rijden nog geen optie voor langere afstanden. Bij autos zie je nu wel al echte snellaad opties, waarbij die binnen een hallf uur weer praktisch vol is, maar bij motoren nog niet. Nog een paar jaartjes wachten schat ik zo. Ondertussen geniet ik van de subsidie }) en de acceleratie. :]
 
Ik moet nog steeds wachten B| kom op met die echte accu's *D

Goed gesprek gehad met een Motoport medewerker, maar het gaat hem nog niet worden.
Ik zit bv op 80 km van mijn werk, 78 km snelweg waar ik mijn vfr1200X tussen de 140-150 zet en er vandoor zoef.
(ja ja te snel ik weet het, nog niet aan een andere rijstijl toe...)

Tja dan trek ik de Zero dus gewoon leeg, als ik het al haal...
Die is echt gebouwd voor stads / binnendoor verkeer met een rijstijl waarbij je ook slim het remmen/regenereren gebruikt. Dat lukt nooit natuurlijk op de snelweg. Dat is gewoon accu slurpen op die manier.

Maar ook daar zien ze steeds meer vooruitgang, de Zero wordt beter, afwerking beter, mooier, accu's beter enz.
Het gaat hard.

Ik zie er wel eentje komen in de toekomst. Ik blijft het volgen. Ik vermoed dat de techniek steeds sneller gaat.
Die 80 red je wel hoor. Nou mss niet met 150, maar doe dan 130-140. Je krijgt een hoop met zo'n elektrische motor, maar het is natuurlijk geven en nemen. Omgekeerd, als ik nu weer een benzinemotor zou moeten, dan zou ik nadelen hebben (tanken, langzaam optrekken), maar voordeel is uiteraard de actieradius. Sja, wie was die wijsgeer ook al weer? "Elk voordeel heb zijn nadeel."

Maar ik snap je twijfel, ik had dat ook. En als zelfstandige heb ik gewoon besloten (eigenlijk had ik dat allang) om nooit meer zo ver van huis te werken. Voor mij is dat tenminste mogelijk.

Erger vind ik die Motoport snuiter. Wat kletst die nou? "gebouwd voor stads / binnendoor verkeer met een rijstijl waarbij je ook slim het remmen/regenereren gebruikt"
Zei hij dat echt? Dat regeneren doet amper wat natuurlijk, en je stopt slechts een klein beetje terug van wat je eruit hebt gehaald :z
En stadsverkeer? Welke motor is er vredesnaam voor stadsverkeer _O-
Nee, de Zero is prima voor Nederlands verkeer, stukken snelweg, stukken N-weg etc. Eigenlijk uitermate geschikt voor het meeste woon-werk verkeer.
 
Erger vind ik die Motoport snuiter. Wat kletst die nou? "gebouwd voor stads / binnendoor verkeer met een rijstijl waarbij je ook slim het remmen/regenereren gebruikt"
Zei hij dat echt? Dat regeneren doet amper wat natuurlijk, en je stopt slechts een klein beetje terug van wat je eruit hebt gehaald :z
En stadsverkeer? Welke motor is er vredesnaam voor stadsverkeer _O-
Nee, de Zero is prima voor Nederlands verkeer, stukken snelweg, stukken N-weg etc. Eigenlijk uitermate geschikt voor het meeste woon-werk verkeer.
Tsja, die verkoopt ook liever benzine-dingen, gok ik...
 
Die 80 zie ik ook niet zo als een probleem, dat zal wel gaan lukken. (zeker met Powertank)
Grootste probleem is dat ik niet kan laden bij mijn opdrachtgever B|

En dan moet ik weer 80 terug. Nu wissel ik ook wel van opdracht, maar ok dat blijft lastig.
Ik heb er voor gekozen om 3 jaar geleden Almere te verlaten (wie wil dat nou niet }) ) en lekker op de veluwe in een bosrijke omgeving te gaan wonen. Nog geen moment spijt van gehad.

Echter een nadeel, waar ik goed over nagedacht heb, is dat ik daardoor verder van Utrecht / Amsterdam zit waar nu eenmaal in mijn vakgebied de meeste opdrachten zitten.
Daar loop ik nu tegenaan qua elektrisch rijden. Ik kijk wel naar opdrachten dichterbij maar die zijn er niet veel.
Ik rij ook bewust motor, heerlijk uitwaaien na een dag kantoor en veel minder hinder van files die er zeker 's middags zijn.

Mijn VFR wordt in april 2018 vijf en dan heb ik hem helemaal afgeschreven. Ik twijfel over de beslissing om hem voor die 10% restwaarde prive over te nemen en aan te houden. (Met die hoge km standen brengt hij toch niet veel meer op bij inruil)
Misschien kan ik dan de beslissing nemen voor elektrisch dan heb ik een backup voor lange afstanden (gewoon 19 ct de km)

Mijn huidige opdrachtgever gaat sowieso naar een ander pand in september dus dan heb ik misschien wel een laadpunt.

Maar ik ga er stiekum wel vanuit dat de actieradius gewoon steeds beter zal gaan worden, de industrie weet natuurlijk ook wel dat er dan een veel grotere afzetmarkt komt, dat gaat ongetwijfeld komen. Techniek staat nooit stil :)
En voor mij is het gewoon een prettig idee om niet afhankelijk te zijn van een laadpunt maar gewoon heen en weer te kunnen op een lading. (thuis heb ik stopcontacten en zonnepanelen zat :P )
 
--- (tanken, langzaam optrekken), maar voordeel is uiteraard de actieradius. Sja, wie was die wijsgeer ook al weer? "Elk voordeel heb zijn nadeel."

...

Tanken idd, elke 2 dagen sta ik daar te kloten B| daar heb ik echt een hekel aan. Lijkt me heerlijk om achterwege te laten *O*
En de tank van de VFR is ook niet zo groot, ik kan ongeveer 340-350 rijden tot stilstaan, ik rij er 320 ik kom altijd binnen met knipperend benzine lampje, ook al zo irritant.
Niet tanken staat echt met stip op één als voordeel.

Maar langzaam optrekken? mwah, mijn VFR heeft 130 Nm koppel en een automaat, ik denk dat het niet veel langzamer gaat dan de Zero. Met de automaat rijd het sowieso al hetzelfde, ik schakel niet :9 Koppel is er ook heel snel.
Laat ik het zo zeggen, ik hoef niet meer, ruim voldoende om vlot te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan