Wiellagers Yamaha xmax 250 vervangen

MrkHgwg

MF'er
22 okt 2008
87
0
Oostzaan
Hallo,

Ik heb bij mijn xmax speling in het achterwiel, ik kan het wiel ongeveer een centimeter naar links en rechts bewegen.
Ik heb ergens gelezen dat dat de wiellagers zijn en dat dat een veel voorkomend probleem is bij de xmax.

Is dit zelf te doen? En zijn er mensen die tips hebben? En waar kan ik het beste de nieuwe lagers kopen?

Ik lees wel het een en ander over het vervangen van wiellagers maar niet van een scooter.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt ervoor!

Gr Mark
 
Over je sleutelkennis/ervaring kan ik niks zeggen maar de lagers kunnen gewoon bij een Yamaha dealer besteld worden.
En raadpleeg het werkplaatshandboek voor je ergens aan begint.

Groeten en succes ermee.
 
Hallo,

Ik heb bij mijn xmax speling in het achterwiel, ik kan het wiel ongeveer een centimeter naar links en rechts bewegen.
Ik heb ergens gelezen dat dat de wiellagers zijn en dat dat een veel voorkomend probleem is bij de xmax.

Is dit zelf te doen? En zijn er mensen die tips hebben? En waar kan ik het beste de nieuwe lagers kopen?

Ik lees wel het een en ander over het vervangen van wiellagers maar niet van een scooter.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt ervoor!

Gr Mark
Lagers die 1cm heen en weer kunnen, zijn al even erg op. Check voor de zekerheid wat precies het euvel is.

Mocht lagers vervangen moeten worden, staan op youtube filmpjes. Zowel de goede manier, als niet goede...

Kijk welk type en maat er in hoort. Kwaliteitslagers zijn her en der te koop. Hoeft niet per se bij een motorzaak.

Als je denkt dat t niet gaat lukken, die het dan ook niet.

Laatste vraag, zeker weten dat je überhaupt wiellagers hebt achter?
 
Maar wat is de juiste en niet juiste manier? Het advies kijk maar op youtube kan handig zijn maar als leek weet je niet wat goed of slecht is.

Zelf moet ik ook 4 binnenlagers overzetten van een dogbone verbinder, ze moeten heel blijven en ik wil een setje lagertrekkers kopen.

Dus ik lees sowieso even mee hier.
 
Maar wat is de juiste en niet juiste manier? Het advies kijk maar op youtube kan handig zijn maar als leek weet je niet wat goed of slecht is.

Zelf moet ik ook 4 binnenlagers overzetten van een dogbone verbinder, ze moeten heel blijven en ik wil een setje lagertrekkers kopen.

Dus ik lees sowieso even mee hier.
Verwijderde lagers gaan de prullenbak in, nieuwe gaan er terug in.

Een handigheid is om lagers vooraf sterk te koelen, voor een makkelijkere plaatsing.

Passing moet geheel schoon en glad zijn. Kracht enkel op de buitenring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor reacties!

Ben redelijk handig, maar heb alleen nog nooit lagers vervangen.

Ik ga een beetje speuren op YouTube en dan maar beslissen of ik het zelf ga doen of hem toch maar weg breng.

Gr mark
 
Als je niet vies bent om de deksel van de eindbak (reductiebak) af te halen en daar nieuwe olie in stopt nadat je klaar bent dan moet het wel lukken met het juiste gereedschap.

Dit uitgaande van mijn weinige ervaring met scooters :p

Ik vind de term redelijk handig altijd zo lastig, welke klussen heb je wel al eens gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor reacties!

Ben redelijk handig, maar heb alleen nog nooit lagers vervangen.

Ik ga een beetje speuren op YouTube en dan maar beslissen of ik het zelf ga doen of hem toch maar weg breng.

Gr mark
Probeer anders eerst eens te kijken waar die grote speling vandaag komt.

Vanaf dat punt kun je altijd nog een plan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan