Aftermarket knipperlichten CBR600rr PC37

RicardoWilms

MF'er
6 jun 2010
49
0
Weert (Limburg, NL)
Hallo forumleden,

Ik heb een Honda CBR600rr gekocht en wil aftermarket knipperlichten monteren. Ik lees diverse verhalen over het plaatsen van een ander relais of weerstand omdat de knipperlichten anders te snel of permanent knipperen. Heeft iemand hier ervaring mee?

De knipperlichten voor en achter (met kentekenplaathouder) zijn origineel momenteel. Ik zoek goedkope, eenvoudig te monteren led-knipperlichten die aan de voorzijde goed aansluiten op de ovale voorbereiding op de kuip. Aan de achterzijde overweeg ik een andere kentekenplaathouder. Is het een optie om deze aan de bestaande metalen beugel te monteren die om de uitlaat heen loopt te bevestigen, dus op dezelfde positie waar de grote kentekenplaat met kentekenverlichting nu bevestigd zit?

Ik hoor graag jullie reacties hierover en welke knipperlichten jullie zelf hebben!
Groet. Ricardo
 
Laatst bewerkt:
Je huidige knipperautomaat is gebouwd op de weerstand van de lampjes die je nu gebruikt, door led te gebruiken word die weerstand veel minder en is ie van slag en knippert heel snel. Door een nieuwe te plaatsen of weerstanden tussen de automaat en knipperlichten te zetten kun je dit oplossen.

Ik heb m'n led kniperlichten van ali-express vandaan, zat keus voor weinig. M'n nieuwe knipperlicht automaat komt ook daar vandaan, was nog geen euro en werkt al een jaar probleemloos.
 
Laatst bewerkt:
Je huidige knipperautomaat is gebouwd op de weerstand van de lampjes die je nu gebruikt, door led te gebruiken word die weerstand veel minder en is ie van slag en knippert heel snel. Door een nieuwe te plaatsen of weerstanden tussen de automaat en knipperlichten te zetten kun je dit oplossen.

Ik heb m'n led kniperlichten van ali-express vandaan, zat keus voor weinig. M'n nieuwe knipperlicht automaat komt ook daar vandaan, was nog geen euro en werkt al een jaar probleemloos.

"Twee zielen......een gedachte" ;)
 
Je huidige knipperautomaat is gebouwd op de weerstand van de lampjes die je nu gebruikt, door led te gebruiken word die weerstand veel minder en is ie van slag en knippert heel snel. Door een nieuwe te plaatsen of weerstanden tussen de automaat en knipperlichten te zetten kun je dit oplossen.

Ik heb m'n led kniperlichten van ali-express vandaan, zat keus voor weinig. M'n nieuwe knipperlicht automaat komt ook daar vandaan, was nog geen euro en werkt al een jaar probleemloos.

Iets met een klok en een klepel... De LED varianten gebruiken juist minder stroom dan de originele, de weerstand zou dan ook in parallel over het knipperlicht moeten en niet in serie met het knipperlicht.

Nog iets vollediger: de LED is een diode met een vaste spanningsval, geen weerstand. Een normale LED spanningsval is 2V met een voorwaartse stroom van 15 mA. Zou je daar rechtstreeks 12 volt op zetten dan zal de magische blauwe rook uit de LED vertrekken en dan doet ie het niet meer.

Dat betekent dat je 12-2=10V ergens anders moet laten "verdwijnen". Dit gebeurt met een voorschakel weerstand in serie met de LED, de 10V valt dan over de voorschakelweerstand.

Zoals eerder gezegd wil de LED graag een stroom van 15 mA, die dus ook door de weerstand moet lopen want ze staan in serie. De weerstand zou in dat geval dus 666 ohm moeten zijn (U=I*R, dus R=U/I en 10/0.015=666.67). Op dit moment gebruikt je LED knipperlicht 180 mW (P=U*I, 12*0.015=0.18W).

Stel dat je oorspronkelijke knipperlicht 20W was, dan gebruikt je nieuwe knipperlicht 19.82 watt minder. Deze 19.82 watt moet dan alsnog gedissipeerd worden om je oude knipperlichtrelais zijn werk goed te laten doen. Dat betekent dat er parallel over de LED mét voorschakelweerstand een vermogensweerstand geplaatst moet worden die de 19.82W kan dissiperen. Dan komen we op het volgende: P=U*I, en U=I*R dus: I=19.82/12=1.65A en R=12/1.65=7.3 ohm.

Lang verhaal kort: koop een ander knipperlichtrelais, das goedkoper dan 4 dikke vermogensweerstanden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen relais bijgeplaatst (bij de 600RR pc37 vervang je deze namelijk niet, maar plaats je er een relais \ module bij omdat het originele relais op de printplaat van de cockpit zit) en ook geen weerstanden.

Mijn knippers knipperen nu sneller, maar als je het lang genoeg zo houd dan raak je er vanzelf aan gewend is mijn ervaring. *D

Weerstanden zijn klote. Alleen maar meer bende op de plekken waar je al weinig ruimte hebt. De kans dat er iets stuk gaat wordt ook groter dus als je iets doet koop dan zo'n module \ relais voor er bij.

Zo iets heb je nodig en die soldeer je dan op de kabelboom.
http://www.mlmparts.com/media/catal...ec09b1e35df139433887a97daa66f/2/0/208-031.jpg

Wel ff goed uitzoeken welke je precies nodig hebt, want anders knipperen ze niet of knipperen ze alsnog te snel.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook aan de achterzijde je kentekenplaathouder helemaal verwijderen incl knippers en kentekenverlichting van aluminium een klein steuntje maken en die aan de uitlaatbeugel vastzetten waarop je de kentekenplaat bevestigd.
Het originele achterlicht haal je eruit en je koopt een nieuwe achterlichtunit incl knippers.

Dan is de achterzijde mooi kaal en ziet er strakker uit.

Inderdaad heb je dan geen kentekenverlichting meer maar he een motorrijder mag af en toe best een beetje stout zijn ;)
 
Iets met een klok en een klepel... De LED varianten gebruiken juist minder stroom dan de originele, de weerstand zou dan ook in parallel over het knipperlicht moeten en niet in serie met het knipperlicht.

Nog iets vollediger: de LED is een diode met een vaste spanningsval, geen weerstand. Een normale LED spanningsval is 2V met een voorwaartse stroom van 15 mA. Zou je daar rechtstreeks 12 volt op zetten dan zal de magische blauwe rook uit de LED vertrekken en dan doet ie het niet meer.

Dat betekent dat je 12-2=10V ergens anders moet laten "verdwijnen". Dit gebeurt met een voorschakel weerstand in serie met de LED, de 10V valt dan over de voorschakelweerstand.

Zoals eerder gezegd wil de LED graag een stroom van 15 mA, die dus ook door de weerstand moet lopen want ze staan in serie. De weerstand zou in dat geval dus 666 ohm moeten zijn (U=I*R, dus R=U/I en 10/0.015=666.67). Op dit moment gebruikt je LED knipperlicht 180 mW (P=U*I, 12*0.015=0.18W).

Stel dat je oorspronkelijke knipperlicht 20W was, dan gebruikt je nieuwe knipperlicht 19.82 watt minder. Deze 19.82 watt moet dan alsnog gedissipeerd worden om je oude knipperlichtrelais zijn werk goed te laten doen. Dat betekent dat er parallel over de LED mét voorschakelweerstand een vermogensweerstand geplaatst moet worden die de 19.82W kan dissiperen. Dan komen we op het volgende: P=U*I, en U=I*R dus: I=19.82/12=1.65A en R=12/1.65=7.3 ohm.

Lang verhaal kort: koop een ander knipperlichtrelais, das goedkoper dan 4 dikke vermogensweerstanden.
Je gaat er van uit dat er slechts een led in zit maar meestal zijn er dat een stuk of 12.
Deze zitten in groepjes van 3 a 4 in serie met dus 3 of 4 weerstanden.
Het vermogen van de raw zal zo'n 2 a 3 watt zijn i.p.v. 0,18 watt. Je moet dus een weerstand hebben die zo'n 18 watt dissipeerd. Hier kan je een 6,8 ohm vermogensweerstand voor gebruiken per raw, maar een ander relais is een nettere oplossing.
 
Wat mij even ontgaat is wat het probleem is als je knipperlichtjes sneller knipperen.
Ik heb allebei mijn motoren sneller knipperend, lekker belangrijk.....
 
Wat mij even ontgaat is wat het probleem is als je knipperlichtjes sneller knipperen.
Ik heb allebei mijn motoren sneller knipperend, lekker belangrijk.....
Omdat dat snel knipperen minder zichtbaar is, het er erg amateuristisch uit ziet en het verboden is en totaal overbodig. Voor een paar euro maak je dat het wel goed werkt.
Waarom zou je het niet maken zoals het behoord te werken?
 
Omdat dat snel knipperen minder zichtbaar is, het er erg amateuristisch uit ziet en het verboden is en totaal overbodig. Voor een paar euro maak je dat het wel goed werkt.
Waarom zou je het niet maken zoals het behoord te werken?

Minder zichtbaar ben ik niet met je eens.
Amateuristisch is een persoonlijke mening.
Die paar euro maakt niks uit.
En als je zo mijn antwoorden leest en dus de rede mist vind ik het niet nodig om weer extra dingen in mijn draadboom te zetten, omdat alles wat er achteraf in gezet word gewoon een zwak punt is voor storingen.
 
Minder zichtbaar ben ik niet met je eens.
Amateuristisch is een persoonlijke mening.
Die paar euro maakt niks uit.
En als je zo mijn antwoorden leest en dus de rede mist vind ik het niet nodig om weer extra dingen in mijn draadboom te zetten, omdat alles wat er achteraf in gezet word gewoon een zwak punt is voor storingen.
Je hoeft er niks extra in te zetten, je moet alleen het relais vervangen.
Als je aanpassingen een zwak punt zijn heb je weinig vertrouwen in je eigen kunnen.
 
Je gaat er van uit dat er slechts een led in zit maar meestal zijn er dat een stuk of 12.
Deze zitten in groepjes van 3 a 4 in serie met dus 3 of 4 weerstanden.
Het vermogen van de raw zal zo'n 2 a 3 watt zijn i.p.v. 0,18 watt. Je moet dus een weerstand hebben die zo'n 18 watt dissipeerd. Hier kan je een 6,8 ohm vermogensweerstand voor gebruiken per raw, maar een ander relais is een nettere oplossing.

Zeker waar, een enkele led geeft niet zoveel licht.
 
Je hoeft er niks extra in te zetten, je moet alleen het relais vervangen.
Als je aanpassingen een zwak punt zijn heb je weinig vertrouwen in je eigen kunnen.

Relais kan ik wel inkomen, maar weerstand in je draadboom zetten vind ik kwetsbaar punt worden,dat zou ik persoonlijk niet doen.

Relais kan....Als het stoort dat de r.a.w. wat sneller knippert.
 
Je hoeft er niks extra in te zetten, je moet alleen het relais vervangen.
Alleen gaat het in dit geval om een CBR 600 RR. En die heeft zoals TurboO terecht opmerkt een ingebouwd relais ;)

Ik heb geen relais bijgeplaatst (bij de 600RR pc37 vervang je deze namelijk niet, maar plaats je er een relais \ module bij omdat het originele relais op de printplaat van de cockpit zit) en ook geen weerstanden.
 
toevallig zat ik ff te zoeken voor iemand die ook leds wil op zijn 600rr, en ik kwam onderstaande bruikbare filmpies ook nog tegen om de installatie te vergemakkelijken.
Altijd handig voor hep,

Onderstaande is voor het 2003-2006 model,
bij dit model moet je schijnbaar ook nog draden oversteken/omsteken.


deze is voor het 2007-2012 model,

en als letse hedde hier een filmpke voor het 2013 tot vandaag de dag model denk ik,

houdoe :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan