Extra lampen trekken accu leeg

SkildertH

Rookie
2 jul 2016
16
0
Goedemorgen mede MF-ers,

Na een aantal keer met een lege accu gestaan te hebben ben ik de electronica maar eens gaan nameten. Hierbij kwam ik erachter dat de door de vorige eigenaar geïnstalleerde extra verlichting de accu leeg trekt.

Deze kabel-boel zit helemaal verstopt in mijn (breekbare) kuip, en die wil ik eigenlijk in deze staat zo weinig mogelijk loshalen.

Nu ben ik zelf een leek op het gebied van electronica, en daarom de vraag; zou het installeren van een klein schakelaartje in de kabel vanaf de accu (+) een 'easy fix' zijn voor dit probleem? En zo ja; wat voor schakelaartje zou dit moeten zijn?

Ik weet dat ik dan elke keer twee schakelaars om moet zetten om de lampen aan te krijgen; het zij zo :).
 
Laatst bewerkt:
Als je de + of de - kabel kan vinden, kun je tussen een van beide inderdaad gewoon een schakelaar zetten.
pkyotZe.jpg


-
Al zou het natuurlijk mooier zijn om alles via dezelfde knop te regelen :+
 
Laatst bewerkt:
voeding van de extra lampen via een relais schakelen. Alleen spanning op de lampen als contact aanstaat bv. Vaak is het niet zo moeilijk om een geschakelde voeding te vinden in de motor. deze kun je dan gebruiken om het relais van de lampen te schakelen. Motor uit, lampen uit. Motor aan, via schakelaar lampen te bedienen..

Voor het schakelen van een relais is maar weinig stuurstroom nodig, een stadslicht wordt vaak afgetakt voor dit doel. er is al veel over geschreven hier op het forum.

Benno
 
Nee, dat kan niet met een klein schakelaartje. Daarvoor trekken de lampen teveel stroom. (Als ze de accu leegtrekken, dan trekken ze blijkbaar veel stroom.)

Je hebt een zware schakelaar nodig of een klein schakelaartje + een relais.

Het leegtrekken van de accu is een raar verhaal. Jij schrijft al dat je er geen verstand van hebt. De vorige eigenaar die het geïnstalleerd heeft had er ook geen verstand van ( anders had hij er wel voor gezorgd dat de accu niet leeg zou raken)
Mijn advies: laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.
 
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat er accu leeg getrokken wordt ?

Mijn idee als lampen de accu leeg moeten deze ook blijven branden ? Dat zie je wel dus dat zou niet zo zijn?

Accu wellicht gewoon verrot?
 
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat er accu leeg getrokken wordt ?
Ik kwam erachter dat er iets niet goed zat toen ik de klemmen van mijn acculader op de accu klemde en de extra verlichting begon te branden (terwijl de schakelaar uit stond). Toen met een meter gecheckt.

voeding van de extra lampen via een relais schakelen. ...
Ik denk dat dit al het geval is; de verlichting wil alléén branden als de motor loopt (en wanneer ik mijn acculader aansluit dus).

Wat voor extra lampen heb je en wat voor motor?
Denk je dat met 2 schakelaars de lampen nog meer uit kunnen dan met een?
Lampenset; de letters SIJ staan er op, kan ze zo echter niet vinden op internet... Motor is een Yamaha Ténéré 3YF.
En nee, verwacht niet dat de lampen ineens de overtreffende trap van 'uit' gaan vertonen ;). Ik haal nu alleen telkens het contact los van de accu wanneer ik de motor in de garage parkeer, en dacht dat een schakelaar ook wel eens heel goed kon zijn in het verbreken van contact 8-).

Mijn advies: laat er iemand naar kijken die er wel verstand van heeft.
Lijkt mee vooralsnog de beste oplossing. Het is een combinatie van nieuwsgierigheid en koppigheid die er voor zorgt dat ik het zelf graag uit wil zoeken, maar dat lijkt me in dit geval niet handig.
Ik ga volgende week voor een nieuw kettingsetje naar de monteur, zal hem dan eens vragen.
 
Laatst bewerkt:
met de std. verlichting moet je je toch kunnen redden?
Tsja, ik vind de std verlichting niet zo denderend, vandaar dat ik het wel fijn vond dat deze extra verlichting op de motor zat.

Maar goed, hoe dan ook: er zit iets niet goed, en ik denk dat de handigste oplossing is ze eraf te slopen. Eventueel kan ik daarna nieuwe installeren.
 
Hoi,

Het kan zo zijn dat het altijd goed gewerkt heeft en nu niet meer omdat:

Je accu op is
Je deels dynamo kapot is.
De spanningsregelaar deels kapot is.

Check 1: Laad de accu op. En meet daarna de accu spanning
Check 2: Start de motor en meet de spanning op de accu bij een toerenal van ca 5000 toeren in zijn vrij.

Lees ook even de eerste post van dit topic
how to - accu en laadsysteem controleren.

Als dat in orde is ga dan een rijden met de lampen uit. Bijvoorbeeld door de lampjes er uit te halen.
Kijk ook eens of er LED lampjes zijn die er inpassen.
 
Misschien kun je de std koplamp vervangen voor een halogeen/xenonding?
Zeker een overweging waard! Thanks!

Check 1: Laad de accu op. En meet daarna de accu spanning
Check 2: Start de motor en meet de spanning op de accu bij een toerenal van ca 5000 toeren in zijn vrij.
Hier ga ik eens wat mee pielen. Denk dat nummertje één sowieso het geval is: mijn CTEK-lader komt (na twee dagen opladen) niet meer in 'fase 6' bij het laden van de oude accu. Ik heb al een nieuwe liggen, dus zal die ook eens gaan proberen.
 
Net geprobeerd de geladen (oude) accu spanning te meten. Los van de motor netjes 12.7 V, echter toen ik hem aansloot gaf ie helemaal niks meer... Heb het idee dat ie aan het eind van z'n Latijn is.
 
Dan is ie inderdaad versleten.
Moet zo wel zijn.
Want een extra set lampen trekken je batterij niet leeg. Tenzij ze slecht aangesloten zijn en een verliesstroom veroorzaken.
Je alternator kan ook best wat extra verlichting aan, zolang ze van een acceptabele wattage zijn.
Geen set extra lampen voor 300W of zo, want dat is te zwaar voor het systeem.
Het ene systeem kan wat meer extra aan dan het andere, maar een "normaal" set extra lampen is nooit een probleem indien goed aangesloten.

Een kemeraad van mij had op zijn pick up voor bijna 800W aan extra verlichting gemonteerd.
Hij dacht cool over te komen, maar had nog niet de nodige ervaring om te weten dat voor die systemen op pickups en andere zware voertuigen een extra alternator en stroomkfing voorzien wordt _O-
 
Kán wel, als je meer vermogen trekt als dat ie kan leveren uit het blok
slurpt ie vanzelf je accu leeg.
En sinds wanneer levert het blok stroom :?
Dat doet de alternator wel ;)
Geintje he ;) ik weet wel dat je dat bedoelt ;)
Beetje de neiging van uit het "ketting al weer te slap" topic :+

Als er een hele rits breedstralertjes van de halfords op zitten gebeunt zou het me niks
verbazen.
Ja dan wel. Maar met enkele extra lampen van normale omvang zou het geen probleem mogen geven.
Lees: 2 lampen van 55 á 60W per stuk is probleemloos haalbaar.

Wel enkel indien zowel je accu als alternator in orde zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net geprobeerd de geladen (oude) accu spanning te meten. Los van de motor netjes 12.7 V, echter toen ik hem aansloot gaf ie helemaal niks meer... Heb het idee dat ie aan het eind van z'n Latijn is.

als dat echt zo is had je al lang een topic gestart over een niet-startende motor. als je accu niet eens een paar lampjes kan laten branden, zal de startmotor helemaal niets doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan