Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Sinds de terugweg uit Noorwegen heb ik opgemerkt dat de motor wat begint te zwabberen boven 120/130 km/u. Op de terugweg uit Noorwegen dacht ik dat het kwam door teveel bagage/banden die op waren.

In Nederland nieuwe banden erop gezet met nieuwe ketting en tandwielen. Maar het zwabberen blijft, treed op vanaf 130 km/u, moet dan ook terug qua snelheid tot 120 km/u wil het zwabberen ophouden. Met of zonder koffers/bagage maakt nu geen verschil.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ben geen snelle rijder, maar even inhalen iemand inhalen met 130/140 km/u was normaal wel mogelijk.

Onder de 130 km/u geen problemen. Banden zijn gebalanceerd, het achterwiel staat recht, balhoofdlager draait ook nog soepel.

Afgelopen winter heb ik er niet veel kilometers meer mee kunnen maken, maar er staan nu weer weekenden kamperen mee gepland. Als iemand nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen hoor ik dat graag!
Heb dit in het verre verleden ook eens gehad, m'n eigen het schompes gezocht
bleek de moer van swingarm niet vast genoeg te zitten.
Kun je gerust aantrekken met een kilo of 9-10.
Kans is groot dat het gezwabber over is.
 
Goedemorgen.
Sinds vorig jaar oktober heb ik ook een xt660z in mijn bezit. Deze winter heb ik het nodige onderhoud gedaan, samen met een aantal mods:
- Catalysator verwijderd
- Plaatsing Kev O2 controller
- Zelfgemaakte fuel mod (potmeter 3k ohm)
- DNA stage 2 airbox
- Nieuwe cush drive rubbers
- Klepspeling afgesteld

Hiermee merk ik grote verbetering bij het accelereren. Het enige wat me echt stoort is dat bij constant houden van het gas (of lichtjes dichtdraaien) de motor aan/uit gedrag heeft, en heftig schokt soms.
Ik heb wat zitten spelen met de fuel mod, maar om eerlijk te zijn merk ik geen enkel verschil tussen 0 ohm en 3k ohm... Ik rijd nog niet zolang motor dus het kan ook aan mij liggen dat ik het verschil niet voel...
Ik veronderstel dat dit geen normaal gedrag is? Wat zou het probleem kunnen zijn?
 
Bedoel je bij lage toeren? Dat is bekend bij de Tenere en komt doordat hij standaard zo arm loopt. Juist daar helpen beide Kevmods. De Fuelmod geeft een lagere luchttemperatuur door aan het motormanagement, waardoor die denkt dat hij meer brandstof moet inspuiten (lagere luchttemperatuur=meer luchtvolume=meer zuurstof dus meer brandstof voor optimale verbranding), waardoor de motor wat rijker loopt en daardoor soepeler is.

Zo uit mijn hoofd moet je voor de fuelmod geen 3, maar 10K Ohm lineair gebruiken. Schiet me op die waarde niet meteen af want ik heb hem 3 jaar geleden geplaatst. Geeft je een veel ruimere marge. Bij mij, en vele anderen verbeterde het gedrag onderin enorm. Met de O2 mod kun je weinig fout doen, maar bij de fuelmod moet je uiteraard wel even zeker weten dat je hem juist monteert.

Blijft natuurlijk wel het feit dat het altijd beter is om met werkelijke waardes te werken en grenzen aan te passen (chiptuning), dan om de computer te foppen met foute waardes. Maar op de Tenere blijft dit zo binnen de perken dat het geen kwaad kan en het zijn goedkope mods, gemaakt door een professionele en serieuze tuner.
Kwalijk gaat dit foppen pas worden wanneer je met turbo's werkt, dan zijn de effecten veel groter en kan het desastreus worden.

Edit: je hebt kennelijk nog niet je AIS geblokkeerd of verwijderd. Heb je zonder kat niet meer nodig en zou goed jouw klacht kunnen verklaren. ;)
 
Laatst bewerkt:
Werkt de fuel mod met de potmeter niet in de open range? Of open loop, hoe het ook wordt genoemd.
Boven een x-aantal toeren (4.500?) en/of meer dan X% gas open?
Ik dacht dat de O2 mod juist voor de closed range/loop is.

Voor mij is het ook al een aantal jaar geleden, dus misschien zit ik er naast.
Ik weet de exacte waardes ook niet meer, maar die zijn ongetwijfeld terug te vinden op xt660.com en anders kun je er altijd een berichtje aan wagen bij Kev.
 
Laatst bewerkt:
Heb dit in het verre verleden ook eens gehad, m'n eigen het schompes gezocht
bleek de moer van swingarm niet vast genoeg te zitten.
Kun je gerust aantrekken met een kilo of 9-10.
Kans is groot dat het gezwabber over is.

Bedankt voor de tip! Ik ga het van het weekend direct bekijken, weet niet zeker of het hieraan zou kunnen liggen. Zelf heb ik deze nog niet eerder los gehad en naar mijn weten de vorige eigenaar ook niet. Is natuurlijk een kleine moeite het even na te lopen!

Ik twijfelde zelf nog even aan de Hyperpro vering die er door de vorige eigenaar is opgezet (voor en achter), is toch wel een stuk stijver en een paar cm hoger dan de standaard vering. Wellicht dat dit de rijeigenschappen nog beïnvloedt, maar heb de motor zo gekocht, dus kan het niet vergelijken met normaal -O-
 
Misschien zitten de voorpoten los.
Of wiellagers versleten of achteras los.
Even op bok zetten en aan de wielen sjorren.
Aan de veren zal het niet liggen.
 
Bedankt voor de tip! Ik ga het van het weekend direct bekijken, weet niet zeker of het hieraan zou kunnen liggen. Zelf heb ik deze nog niet eerder los gehad en naar mijn weten de vorige eigenaar ook niet. Is natuurlijk een kleine moeite het even na te lopen!

Ik twijfelde zelf nog even aan de Hyperpro vering die er door de vorige eigenaar is opgezet (voor en achter), is toch wel een stuk stijver en een paar cm hoger dan de standaard vering. Wellicht dat dit de rijeigenschappen nog beïnvloedt, maar heb de motor zo gekocht, dus kan het niet vergelijken met normaal -O-

Staat het achterwiel er recht in (in lijn) ?
Bandenspanning voor te hoog ?
 
Bedoel je bij lage toeren? Dat is bekend bij de Tenere en komt doordat hij standaard zo arm loopt. Juist daar helpen beide Kevmods. De Fuelmod geeft een lagere luchttemperatuur door aan het motormanagement, waardoor die denkt dat hij meer brandstof moet inspuiten (lagere luchttemperatuur=meer luchtvolume=meer zuurstof dus meer brandstof voor optimale verbranding), waardoor de motor wat rijker loopt en daardoor soepeler is.

Niet echt lage toeren, soms rond de 4k, soms rond de 5k, daarboven niet meer...

Zo uit mijn hoofd moet je voor de fuelmod geen 3, maar 10K Ohm lineair gebruiken. Schiet me op die waarde niet meteen af want ik heb hem 3 jaar geleden geplaatst. Geeft je een veel ruimere marge. Bij mij, en vele anderen verbeterde het gedrag onderin enorm. Met de O2 mod kun je weinig fout doen, maar bij de fuelmod moet je uiteraard wel even zeker weten dat je hem juist monteert.
Wat ik op andere forums heb gevonden is dat een xt660x een 10k pot nodig heeft en een xt660z een 3k potmeter.. Ik kan altijd eens proberen met een 10k weerstand natuurlijk, of alvast even doormeten of de potmeter wel werkt...

Blijft natuurlijk wel het feit dat het altijd beter is om met werkelijke waardes te werken en grenzen aan te passen (chiptuning), dan om de computer te foppen met foute waardes. Maar op de Tenere blijft dit zo binnen de perken dat het geen kwaad kan en het zijn goedkope mods, gemaakt door een professionele en serieuze tuner.
Kwalijk gaat dit foppen pas worden wanneer je met turbo's werkt, dan zijn de effecten veel groter en kan het desastreus worden.

Edit: je hebt kennelijk nog niet je AIS geblokkeerd of verwijderd. Heb je zonder kat niet meer nodig en zou goed jouw klacht kunnen verklaren. ;)
AIS is wel geblokkeerd trouwens, vergeten vermelden...
 
Werkt de fuel mod met de potmeter niet in de open range? Of open loop, hoe het ook wordt genoemd.
Boven een x-aantal toeren (4.500?) en/of meer dan X% gas open?
Ik dacht dat de O2 mod juist voor de closed range/loop is.

Voor mij is het ook al een aantal jaar geleden, dus misschien zit ik er naast.
Ik weet de exacte waardes ook niet meer, maar die zijn ongetwijfeld terug te vinden op xt660.com en anders kun je er altijd een berichtje aan wagen bij Kev.

Van kev's ebay pagina:

There are 2 sides to a fuel map, closed & open loop circuits.

A Power Commander or any other type of fuel mod can only adjust the fuel map in the open loop, the open loop circuit is when the ECU sees sudden acceleration, any RPM above 4500rpm & all throttle openings over 20%, cruising or not cruising.

The closed loop is used for emission control, it comes into effect after a coolant temp of 70 degrees C, when the ECU sees a constant throttle opening of below 20% & below 4500rpm, the ECU takes voltage readings from the O2 sensor & will lean the A/F ratio out until it sees a A/F ratio of 14.7:1.

The O2 Controller is only part of the equation to reduce the surging but is one of the most important ones in reducing the surging. A good fuel map for open loop tuning + a good chain & sprockets correctly adjusted & no free play in the rear sprocket holder rubbers. Do all the above & your bike bike will ride like a dream.


Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat ik mijn tandwielen en ketting moet vervangen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mij even voorstellen aangezien ik sinds vorige week ook in het blijde bezit ben van een Yamaha Tenere!

Ik ben Tom, 25 jaar oud en wonende te Heemskerk. Mijn vorige motor is een XTX geweest, aangezien ik hier erg tevreden over was heb ik besloten bij hetzelfde merk en motorblok te blijven.

Ik heb meteen een vraagje, hebben jullie weleens geprobeerd een rondje te rijden in de Kuil in IJmuiden? Zo ja, was dit een beetje te doen? Zou het graag een keertje proberen, maar ben nog een beetje huiverig. Mocht iemand van jullie hier weleens te vinden zijn zou ik graag een keer meegaan!
 
Ik zal mij even voorstellen aangezien ik sinds vorige week ook in het blijde bezit ben van een Yamaha Tenere!

Ik ben Tom, 25 jaar oud en wonende te Heemskerk. Mijn vorige motor is een XTX geweest, aangezien ik hier erg tevreden over was heb ik besloten bij hetzelfde merk en motorblok te blijven.

Ik heb meteen een vraagje, hebben jullie weleens geprobeerd een rondje te rijden in de Kuil in IJmuiden? Zo ja, was dit een beetje te doen? Zou het graag een keertje proberen, maar ben nog een beetje huiverig. Mocht iemand van jullie hier weleens te vinden zijn zou ik graag een keer meegaan!
Ik ben wel een paar keer bij de kuil geweest. Als het niet druk is dus heel vroeg of met heel slecht weer is het wel leuk. Als het druk is is het niet leuk want die crossers hou je nooit bij in het mulle zand
 
Tja, ik ben er nog nooit geweest, maar ik hou persoonlijk niet van die gebiedjes waar je uiteindelijk steeds hetzelfde rondje gaat rijden. Crossbanen ook niets voor mij. Veel liever een offroadrit op roadbook (warme sjoko was een aanrader) of rallye waar je na iedere bocht weer een nieuw uitzicht hebt en ieder paadje anders is.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb de telefoon ernaast gehouden en alles stuk voor stuk geprobeerd, maar uiteindelijk bleek inderdaad de bevestiging van de achterbrug los te zitten. Momentsleutel sloeg niet eens aan bij 0Nm, wat wel gek is. In ieder geval bedankt voor de tip! Heb hem aangedraaid op 98Nm (volgens werkplaatshandboek). Even een klein rondje gereden en het probleem lijkt vooralsnog verholpen te zijn, vrijdag naar Luxemburg dus ik ga het dan beter merken op de langere afstand!

Of het wiel er wel/niet recht inzat dacht ik ook al aan. Enige wat ik wel verwarrend vind is dat het lijkt alsof de afstandsindicatie op mijn achterbrug voor het achterwiel niet gelijk kloppen. Ik meet hem daarom altijd na vanaf het midden van de bevestiging van de achterbrug tot aan het midden van de as van het achterwiel, met de schuifmaat is het ook mogelijk op wat kortere afstand (ga ervan uit dat aan beiden kanten de achterbrug symmetrisch is qua opbouw).

full

Op deze manier staat het wiel recht, links en rechts zijn precies gelijk.

full

Rechts

full

Links

Lijkt toch afwijkend te zijn als ik alleen zou letten op de afstandsindicatoren op de achterbrug. Is dit een bekend probleem?

full

Als ik hem op deze manier nameet, maar dan met een schuifmaat in plaats van met een rolmaat zijn ze precies gelijk beiderzijds tot aan het midden van de achteras.
 
Tja, ik ben er nog nooit geweest, maar ik hou persoonlijk niet van die gebiedjes waar je uiteindelijk steeds hetzelfde rondje gaat rijden. Crossbanen ook niets voor mij. Veel liever een offroadrit op roadbook (warme sjoko was een aanrader) of rallye waar je na iedere bocht weer een nieuw uitzicht hebt en ieder paadje anders is.

Klopt, heeft ook zeker niet mijn voorkeur. Bij mij in de regio is het aantal onverharde paden erg schaars dus vandaar dat ik hiernaar kijk. Mocht er overigens iemand benieuwd zijn naar wat legale onverharde paden in de omgeving Heemskerk en Beverwijk, let me know. Samen rijden is nou eenmaal leuker dan alleen.

Wat betreft de Tenere offroad ritten, de eerste ben ik zeker bij! Ben erg benieuwd naar de routes die jullie maken.
 
Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb de telefoon ernaast gehouden en alles stuk voor stuk geprobeerd, maar uiteindelijk bleek inderdaad de bevestiging van de achterbrug los te zitten. Momentsleutel sloeg niet eens aan bij 0Nm, wat wel gek is. In ieder geval bedankt voor de tip! Heb hem aangedraaid op 98Nm (volgens werkplaatshandboek). Even een klein rondje gereden en het probleem lijkt vooralsnog verholpen te zijn, vrijdag naar Luxemburg dus ik ga het dan beter merken op de langere afstand!

Of het wiel er wel/niet recht inzat dacht ik ook al aan. Enige wat ik wel verwarrend vind is dat het lijkt alsof de afstandsindicatie op mijn achterbrug voor het achterwiel niet gelijk kloppen. Ik meet hem daarom altijd na vanaf het midden van de bevestiging van de achterbrug tot aan het midden van de as van het achterwiel, met de schuifmaat is het ook mogelijk op wat kortere afstand (ga ervan uit dat aan beiden kanten de achterbrug symmetrisch is qua opbouw).

[afbeelding]
Op deze manier staat het wiel recht, links en rechts zijn precies gelijk.

[afbeelding]
Rechts

[afbeelding]
Links

Lijkt toch afwijkend te zijn als ik alleen zou letten op de afstandsindicatoren op de achterbrug. Is dit een bekend probleem?

[afbeelding]
Als ik hem op deze manier nameet, maar dan met een schuifmaat in plaats van met een rolmaat zijn ze precies gelijk beiderzijds tot aan het midden van de achteras.

Precies hetzelfde lijk ik bij mijn DL1000 ook te hebben, heb me er ook over verbaasd.
Zal eens dezelfde meetmethode gebruiken.
Toch raar, je zou moeten kunnen vertrouwen op de streepjes op je achterbrug. :?
 
Hmm, de mijne heeft het al enkele keren laten afweten bij het starten. Ik vermoed dat de accu niet meer 100% in orde is. Wanneer ik hem van de druppellader haal en dan start gaat het goed, maar doe ik het pas de volgende ochtend dan laat hij me in de steek en is de accu ook al half volgens de lader (ik heb geen elektriciteit in mijn garagebox)

Maarja, 2 jaar oud en amper 4500km op de teller is ook niet goed geweest voor de accu neem ik aan.
Nieuwe is ondertussen al besteld.
 
Hmm, de mijne heeft het al enkele keren laten afweten bij het starten. Ik vermoed dat de accu niet meer 100% in orde is. Wanneer ik hem van de druppellader haal en dan start gaat het goed, maar doe ik het pas de volgende ochtend dan laat hij me in de steek en is de accu ook al half volgens de lader (ik heb geen elektriciteit in mijn garagebox)

Maarja, 2 jaar oud en amper 4500km op de teller is ook niet goed geweest voor de accu neem ik aan.
Nieuwe is ondertussen al besteld.

Dan zal ik wel geluk hebben: mijn '08 Tenere rijdt nog steeds met de OEM eerste accu, bij een km.stand van 110.000km+! s'Winters onder de druppellader, daarna altijd goed starten, geen probleem!
 
Ik heb meteen een vraagje, hebben jullie weleens geprobeerd een rondje te rijden in de Kuil in IJmuiden? Zo ja, was dit een beetje te doen? Zou het graag een keertje proberen, maar ben nog een beetje huiverig. Mocht iemand van jullie hier weleens te vinden zijn zou ik graag een keer meegaan!

Ik kom er heel soms, meestal omdat ik er langs rij en het toch niet kan laten even een klein rondje te doen. Vroeger wel veel met de echte crosser gereden, maar voor de Tenere is het toch niet echt geschikt. Zeker in het weekend is het sowieso veel te druk daar met crossers die met een bord voor hun kop denken dat ze verder nergens meer op hoeven te letten, v.s. mensen die denken dat ze zomaar alle kanten op kunnen rijden die ze willen. Heeft meermalen al voor ongelukken gezorgd daar. Vaak is de ondergrond door het vele crossen al zo ontzettend mul dat je er zowat niet doorkomt met de Tenere. Soms rij ik een rondje langs de buitenrand of door de achterste kuil, daar komen de "echte" crossers niet zo veel. Maar eigenlijk alleen maar omdat er verder eigenlijk niks te vinden is in de buurt.

DSC01593_zps0f5a15f5.jpg

Hele oude foto trouwens, toen ik reed ik nog op de eerste set fabrieksbanden (Sirac), dat was helemaal geen doen.
 
Ik heb wat zitten spelen met de fuel mod, maar om eerlijk te zijn merk ik geen enkel verschil tussen 0 ohm en 3k ohm... Ik rijd nog niet zolang motor dus het kan ook aan mij liggen dat ik het verschil niet voel...
Ik veronderstel dat dit geen normaal gedrag is? Wat zou het probleem kunnen zijn?

Dat had ik ook. Ik kon draaien wat ik wilde aan dat ding, maar merkte geen enkel verschil. Paar keer gecontroleerd of alles wel klopte, maar dat ding gaf gewoon de goede waarden door en zat goed aangesloten, maar ik merkte totaal geen verschil. Uiteindelijk alles er weer afgehaald, zowel de Kev als de o2 mod.
 
Bij Louis maar een nieuwe accu besteld en roltas en bij heavydutes een set panniers, ik was nog aan het twijfelen voor de enduristan systeem waar ik toch ook wel voor gewonnen was maar omdat ik mijn auto de deur uit heb gedaan zijn afsluitbare koffers toch handiger.
 
Laatst bewerkt:
Nadat nu voor de 4e keer mijn Pipercross luchtfilter uit elkaar is gevallen bij het reinigen ben ik er wel klaar mee. Wie weet een goed alternatief? Wel voor offroad geschikt, dus niet zo'n stage 3 DNA geval.

@Harry00, jij had iets nieuws besteld toch? Al binnen en hoe ziet het er uit?
 
@Frazer, ik ben ook benieuwd! Heb momenteel een DNA stage 3 maar heb begrepen dat dat niet al te offroad-proof is.

Heeft er iemand hier toevallig wel eens een rit van Ad Ketelaars gereden met de Tenere? Ben benieuwd of dat een beetje te doen is. Wat ik begrijp uit de website is dat je een Tripy kan huren en dat daar een route bijzit die je dan zelfstandig kan rijden?

Home
 
@Frazer: Yep. mijn luchtfilters zijn binnen en in de olie gezet. Ziet er erg degelijk uit maar dat zegt natuurlijk niet veel over hoe het er over 1 of 2 jaar uitziet. In ieder geval zit de kooi nu aan de schone zijde van het filter (bestellen met kooi), dus waar hij zou moeten zitten. Met 1 de Warme Sjoko gereden en voldoet tot zover prima. No-Toil is gewoon een bekend merk in de dual stage filters. Ziet er minder spectaculair uit dan Funnelweb maar gelijkwaardig. Die fractie meer of minder lucht dat de ene t.o.v. de andere doorlaat is puur marketing en ga je echt niet merken.

@tomdfireman: Je kan Ad gewoon bellen hoor, heel geschikte kerel en het is in principe op ieder moment mogelijk om op afspraak zijn eendaagse ritten te rijden. Met de 660 zeker te doen, al zitten er stukjes tussen waar het even werken geblazen is. Maar je hebt de hele dag, kan even stoppen wanneer je wilt en als het genoeg geweest is rij je gewoon naar het eindpunt. Je MOET zo'n rit niet per sé uitrijden. Tripy met route kan je huren of hij zet een rit naar wens op je eigen tripy als je die hebt (maar dat zal waarschijnlijk niet).
Ad is een van de voorvechters van Code Groen en zijn ritten gaan door legaal gebied, al lijkt het soms of het op het randje is. Heeft te maken met bv. rechtsgeldigheid van bepaalde borden. Kun je op Allroadmaniacs met even zoeken best veel over vinden, maar een discussie met een BOA verlies je toch altijd, in dat geval wordt het een gang naar de rechter om je gelijk te halen.
Rij in ieder geval niet in je eentje offroad, veel te link.
Wat betreft dat DNA en K&N spul: leuk voor op de weg en voor natte ondergrond gaat het ook nog goed, maar absoluut ongeschikt als het stoffig wordt. Dat fijne stof vliegt er gewoon doorheen. Als je dat gaat doen dan kan je beter voor een dual-stage gaan, zie hierboven. Wel gebruiken met filterolie.

Deze:
No Toil off Road Dual Foam Air Filter Yamaha Xt660z XT 660z Tenere 2013-2016 | eBay
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan