Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Was dit nog zo toen je de uitlaat er op zette en de carbs had aangepast? Zo ja, dan heb ik misschien mijn gremlin gevonden! :} Bij mij zit het origineel er namelijk nog op. (Misschien alsnog het proberen waard.)
Verder vandaag de luchtfilter in een sopje gedaan, onderkant van de filter was doorweekt met benzine. Is dat normaal op deze fietsen? :?

EDIT: Ging zojuist kijken of ik mijn luchtfilter al kon uitspoelen, is die gewoon uit elkaar gevallen. :( Dat wordt dus een nieuwe halen.

Dat uit elkaar vallen van het filter is mij ooit ook gebeurd, waarmee heb je het uitgespoeld? Ook dasty? -O-

Benzine in je filter hoort niet, dat betekent meestal dat dit uit je motor je luchtfilter in komt.
Er zit een dopje aan de onderkant van het filterhuis voor vochtafvoer, dit kun je leeglaten en checken of het nog steeds naar benzine ruikt de komende km's
 
Nope, beetje warm/heet water en wat Bio-Tex.
Dat plugje onderaan de airbox is al kwijt, zit er iig nu niet op.
Het kan trouwens ook zijn dat het olie was, het was een beetje geel/zwart van kleur maar rook wel naar benzine. De bak zelf was niet nat, een beetje vochtig.
 
Nope, beetje warm/heet water en wat Bio-Tex.
Dat plugje onderaan de airbox is al kwijt, zit er iig nu niet op.
Het kan trouwens ook zijn dat het olie was, het was een beetje geel/zwart van kleur maar rook wel naar benzine. De bak zelf was niet nat, een beetje vochtig.

De carterontluchting zit ook vast aan het luchtfilterhuis, misschien eens het reservoirtje schoonmaken :)
 
Een week geleden nog eens een Freewind met Belgisch nummerplaat zien rijden op de E19 richting Antwerpen, zal niet van hier zijn geloof ik, maar er zat een aardige vaart achter :)
 
Ik heb er nog nooit één gezien in het wild, en dat terwijl de zaak waar ik mijn Willie had gekocht zei dat ze er best veel van hadden verkocht toentertijd. Stond er trouwens laatst nog een te koop. *O*

Verder is mijn luchtfilter nog steeds niet binnen, hoop dat die morgen geleverd wordt. :(
 
Ik heb er ook pas één gezien. Helaas na de zoveelste valpartij, alle kappen waren beschadigd.
De eigenaar reed er vooral mee omdat het goedkoop was, garage wist niet of hij motorrijden wel leuk vond. -O-

Nog wel gevonden waar de olie of benzine vandaan kwam solis?
 
Ik vraag me af wat er met mijn Freewind is gebeurt na de verkoop :P
Als iemand zwarte kappen online ziet met een ander logo erop dan de ovaal, post het hier, dan zal het misschien wel van mijn XF zijn :D
Waren nochtans nog in perfecte staat.

Misschien gaat de nieuwe eigenaar de motor weer opbouwen om er zelf op te rijden :')
 
Nog wel gevonden waar de olie of benzine vandaan kwam solis?
Ik heb er niet meer aangezeten sinds vorige dinsdag. :$
Luchtfilter vandaag binnen gekregen, regent het pijpenstelen. Kan ik er alsnog niet aan werken.
Garage staat vol, helaas.

@CDA, zou wel grappig zijn als je je eigen Freewind eens tegenkomt.
 
Dag luitjes,

Ben al een flinke tijd een stille meelezer geweest op het topic, maar ga d'r nu helaas mee stoppen.

Heb een leuke Freewind (98) die ik vanwege de aanschaf van een bandit weg ga doen.
De motor heeft bijna 3 jaar lang trouwe dienst gedraaid en is niet stuk te krijgen (wat een heerlijke motor!).

Het volgende heb ik aan accessoires erop gezet:

- Leovince X3 pijp (leuk geluid ipv die saaie soes-spin)
- Kappen zelf gespoten vanwege schuiver op de rotonde
- Verhoogde ermax ruit.
- Spiegels met knippers.
- Nieuwe stuurgewichtjes.
- Handvatverwarming
- 46? L givi topkoffer

Op de motor staat nu 70.000 km. Heb em destijds gekocht met 38.000 km en de afgelopen drie jaar woon/werk mee gereden. Tot nu toe amper problemen gehad. In de loop van het onderhoud de neutraalsensor en de spanningsregelaar vervangen. Verder regelmatig en goed onderhouden.

Motor heeft net een kleine onderhoudsbeurt gehad cq olie/oliefilter.

Achterband & ketting zijn aan vervanging toe. Voorband gaat nog wel even mee.

Enige mankement? wat ik zou kunnen verzinnen is de torque limiter. Die functioneert niet goed meer waardoor je de bekende dr650/xf650 tik wel is wilt horen bij starten/stoppen. Naast het akelig klinken kan dit verder niet zo heel veel kwaad en heb ik zelf nooit de behoefte gehad/nodig gevonden om deze te vervangen.

De motor start perfect (ook met de -temperaturen). Tikkie lopen dus.

Wellicht dat iemand hier (of iemand die jullie kennen) interesse heeft in deze motor. Vanaf volgende week gaat 'ie op marktplaats en speurders.

Ik zal in de loop van aankomend weekend wat foto's plaatsen.

Gr. Sven
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat de Soes weggaat, wel een dikke Bandit 1250 voor teruggekomen! Veel plezier ermee! *O*

Zou je eventueel jouw Ermax ruitje willen ruilen met mij voor een standaard ruitje? Ben namelijk al een tijdje opzoek naar een hoger ruitje. :X
 
Zou je eventueel jouw Ermax ruitje willen ruilen met mij voor een standaard ruitje? Ben namelijk al een tijdje opzoek naar een hoger ruitje. :X
Zou handig zijn als je dat eerst kunt proberen. Sommige hogere ruitjes zijn ideaal, soms krijg je de turbulente wind vol op de helm en is het $#@!. Hangt helemaal van de motor en van rijder af,
 
Zou handig zijn als je dat eerst kunt proberen. Sommige hogere ruitjes zijn ideaal, soms krijg je de turbulente wind vol op de helm en is het $#@!. Hangt helemaal van de motor en van rijder af,
Ja klopt, maar daar heb/had ik nu ook last van. Het kan zijn dat dat aan de helm lag trouwens, ik had namelijk eerst een Shark SKWAL en nu de S900-C van mijn broer. De SKWAL staat er bekend om niet erg stil te zijn... ik werd bijna doof, en dat met oordoppen in. Moet misschien wat meer testen met S900-C.
 
Bij mijn FZ750 kreeg ik de turbulentie op de schouders (mooi te zien als het regende). Keer een dag met een hogere ruit gereden, dat was voor mij een ramp. Kreeg de turbulentie nu op de helm en werd er horendol van. Bij een kleinere persoon zou het hogere ruitje juist wel goed geweest zijn als de turbulentie dan net over de helm héén gaat.

Bij de Tiger heb ik de ruit afgezaagd. Kan prima rijden met de originele ruit maar met de kop in de schone wind blijf ik persoonlijk het fijnste vinden. Zo heeft ieder zijn eigen lijf, zitpositie en voorkeuren.
 
Succes met de verkoop!

Dat hogere ermax ruitje is zo'n 20 cm hoger dacht ik. Dat zorgde er bij mij voor dat de turbulentie precies op mijn helm kwam..
De ruit afzagen klinkt nog wel als een goed idee, heb je dat gewoon met een zaag gedaan?

De brandstofmeter werkt bij mij niet goed meer, die blokjes verdwijnen veel sneller dan hoort en de tank is ook nog niet leeg wanneer de meter aangeeft dat die leeg is |(
Iemand enig idee waardoor dat kan komen?
 
Succes met de verkoop!

Dat hogere ermax ruitje is zo'n 20 cm hoger dacht ik. Dat zorgde er bij mij voor dat de turbulentie precies op mijn helm kwam..
De ruit afzagen klinkt nog wel als een goed idee, heb je dat gewoon met een zaag gedaan?
Oh okay, bedankt voor de heads up heren! Ik zal een hoge ruit wel even uitstellen. O-)

De brandstofmeter werkt bij mij niet goed meer, die blokjes verdwijnen veel sneller dan hoort en de tank is ook nog niet leeg wanneer de meter aangeeft dat die leeg is |(
Iemand enig idee waardoor dat kan komen?
Dat is niet zo mooi. Ik heb even wat gegoogled, ik kom vooral tegen dat of
1. de sending unit, dat ding in je tank, verrot is
of
2. dat de contactjes (op de sending unit) geen of slecht contact maken.

before you replace your fuel level sending unit...

Fuel Gauge drops off too quickly. Fuel in tank..? - Diesel Place : Chevrolet and GMC Diesel Truck Forums

Kijk eerst naar de brandstofmeter stekker of daar de contactjes nog mooi zijn.
full

Succes!
 
Ik zag vanmiddag tot mijn schrik dat mijn voorband stamt uit 2004. :o
Zit nog genoeg leven in qua profieldiepte verder zie ik ook geen tekenen "dry-rot".
Kan ik hier op blijven rijden of moet ik opzoek gaan naar een nieuw voorbandje?
Achterband is trouwens een gloednieuwe BW502, bj eind 2015.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag vanmiddag tot mijn schrik dat mijn voorband stamt uit 2004. :o
Zit nog genoeg leven in qua profieldiepte verder zie ik ook geen tekenen "dry-rot".
Kan ik hier op blijven rijden of moet ik opzoek gaan naar een nieuw voorbandje?
Achterband is trouwens een gloednieuwe BW501, bj eind 2015.

Waren de banden geen set van 2 dan? :?
Als voorbandje raad ik een Conti CTA2 aan, die worden lekker warm als je er mee rijd, en kan je direct hard mee rijden door die Traction Skin *D, of als je wat meer offroad rijd een TKC70, goeie grip in de regen (volgens Conti zelf) en heeft dual compound.
Had vroeger zelf Metzeler Tourance erop zitten met dry rot, dus maar lekker vervangen naar een setje CTA2. :P
 
Oh okay, bedankt voor de heads up heren! Ik zal een hoge ruit wel even uitstellen. O-)Dat is niet zo mooi. Ik heb even wat gegoogled, ik kom vooral tegen dat of
1. de sending unit, dat ding in je tank, verrot is
of
2. dat de contactjes (op de sending unit) geen of slecht contact maken.

before you replace your fuel level sending unit...

Fuel Gauge drops off too quickly. Fuel in tank..? - Diesel Place : Chevrolet and GMC Diesel Truck Forums

Kijk eerst naar de brandstofmeter stekker of daar de contactjes nog mooi zijn.
[afbeelding]
Succes!

Uitstellen hoeft niet, als je er maar mee proefrijd. Het verschilt heel erg per persoon en per motor of het helpt of niet. :+

En bedankt, daar zal ik eens naar gaan kijken dan.

Ik zag vanmiddag tot mijn schrik dat mijn voorband stamt uit 2004. :o
Zit nog genoeg leven in qua profieldiepte verder zie ik ook geen tekenen "dry-rot".
Kan ik hier op blijven rijden of moet ik opzoek gaan naar een nieuw voorbandje?
Achterband is trouwens een gloednieuwe BW501, bj eind 2015.

Als er verder niks aan te zien is zou het moeten kunnen maar ik zou voor de zekerheid toch maar op zoek naar een nieuwe band.
Rij zelf met een dunlop trailsmart band achter. Deze bevallen ook goed.
Je kunt ook nog in het motorbanden topic vragen, daar zitten mensen die er veel meer vanaf weten 8-)
 
Hallo,

Deze trotse bezitter van en een freewind heeft onlangs een aanrijding gehad op de snelweg. Wonder boven wonder was de enige schade een verbogen voetsteuntje en een deuk in de voorvelg. Oja en mijn hoofd die een hersenschudding opliep.

Het voetsteuntje heb ik gerepareerd maar ik ben nog opzoek naar een nieuwe velg, of compleet voorwiel.
Weet één van jullie misschien waar ik dat kan vinden?

Groeten Frank
 
Je kunt ook nog in het motorbanden topic vragen, daar zitten mensen die er veel meer vanaf weten 8-)
Zal ik doen!

Waren de banden geen set van 2 dan? :?
De achterband zal wel sneller versleten zijn dan de voorband, stond ook maar 24dkm op de klok. Dus ik gok dat dit de 2e voorband is en de 3e achterband.
Misschien was de vorige eigenaar wel heel wheely-happy. :+

Ik weet niet hoe een CTA of Dunlop voorband zal reageren samen met een BW502 achterband. Ik hoor namelijk altijd dat het een set moet zijn, of i.i.g. dezelfde soort band.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Deze trotse bezitter van en een freewind heeft onlangs een aanrijding gehad op de snelweg. Wonder boven wonder was de enige schade een verbogen voetsteuntje en een deuk in de voorvelg. Oja en mijn hoofd die een hersenschudding opliep.

Het voetsteuntje heb ik gerepareerd maar ik ben nog opzoek naar een nieuwe velg, of compleet voorwiel.
Weet één van jullie misschien waar ik dat kan vinden?

Groeten Frank

Heftig! Gelukkig goed van weg gekomen.
Ik heb even wat rond gekeken en ik kan zo 1,2,3 geen voorwiel vinden van de XF650. Is het misschien een optie om je wiel te laten repareren/richten?
Staan je voorpoten nog wel mooi recht?
Succes!
 
Hallo,

Deze trotse bezitter van en een freewind heeft onlangs een aanrijding gehad op de snelweg. Wonder boven wonder was de enige schade een verbogen voetsteuntje en een deuk in de voorvelg. Oja en mijn hoofd die een hersenschudding opliep.

Het voetsteuntje heb ik gerepareerd maar ik ben nog opzoek naar een nieuwe velg, of compleet voorwiel.
Weet één van jullie misschien waar ik dat kan vinden?

Groeten Frank

Dat is rot, beterschap!
Ik kan helaas ook nergens de buitenvelg van het voorwiel vinden.
Je zou kunnen kijken naar het herspaken van een andere 19inch velg op de naaf die je nu hebt.
Zoiets kunnen ze doen bij bijvoorbeeld haan wheels, maar er zijn er vast meer die dit doen.
 
Inderdaad goed van afgekomen. Heb ook al zitten denken aan repareren en of opnieuw spaken. Voorvork is wonder boven wonder nog mooi recht. Verbaas me echt dat er niet meer kapot is.
Bedankt in ieder geval voor het rondkijken

Heftig! Gelukkig goed van weg gekomen.
Ik heb even wat rond gekeken en ik kan zo 1,2,3 geen voorwiel vinden van de XF650. Is het misschien een optie om je wiel te laten repareren/richten?
Staan je voorpoten nog wel mooi recht?
Succes!
 
Inderdaad goed van afgekomen. Heb ook al zitten denken aan repareren en of opnieuw spaken. Voorvork is wonder boven wonder nog mooi recht. Verbaas me echt dat er niet meer kapot is.
Bedankt in ieder geval voor het rondkijken

Velgjes incl. hub kan je eventueel op ebay.de of ebay.at vinden :)
xf650 rad | eBay
Prijzen zijn wel niet mals moet ik wel zeggen :/
Anders eens een belletje doen naar boonstraparts, normaal hebben ze een groot assortiment aan XF onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Oh jij hebt ze toch nog wel op eBay kunnen vinden, ik niet haha.
Zijn inderdaad echt prijzig! Pwoah, komt zeker omdat de Freewind een zeldzaam model is. :+

Vandaag onderdelen besteld zodat ik de Navi van mij Pa, een Rider 40, kan monteren op mijn motor. Één maal een ram-mount bal voor in de stuurklem en één kleine 12V aansluiting.

*O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan