Voltmeter

Is een dynamo dan niet enorm inefficiënt, als je de hoofdwikkeling (rotorspoelen) domweg kort gaat sluiten om de spanning naar beneden te halen?
Kan me amper voorstellen dat een fabrikant daarvoor kiest, in plaats van een alternator met regeling op de veldwikkeling om de boel stabiel te houden... Gewoon effe een paar honderd watt door het toilet spoelen bij wijze van spreken.

Mijn twee centen over accu's:
op het wikipedia artikel over loodaccu's staat een keurig rijtje van laadspanning, wanneer ie ontladen is enzovoorts. Samengevat:
Leeg, onder belasting (lampen aan) : 10,8v
Leeg, geen belasting: 11,7v
Dat is 100% ontladen. Een *start*accu kan daar niet heel best tegen. Direct opladen. Het aantal keer dat je een startaccu 20% kan ontladen ligt in de honderden keren. Het aantal keer dat je 'm 100% kan ontladen ligt in de tientallen. Het aantal keren dat je 'm 100% leeg een maandje kan laten liggen? Na een handjevol keren is dat wel over.

'Standby' laadspanning: 13,8v (bij deze spanning wordt er vrijwel geen gas gevormd, noodstroom accu's worden op deze spanning gehouden voor een lange levensduur)

Maximale laadspanning conventionele accu: 14,4v (hierboven vindt er teveel elektrolyse plaats, de accu gaat 'koken'). Op deze spanning dient er gestopt te worden met laden, en je wil de accu daar ook niet al te lang op laten staan. Moet wel *af en toe* gebeuren - het zorgt er voor dat iedere cel dezelfde spanning heeft doordat de ene al aan het gassen is, terwijl de ander nog door moet laden.
Sommige accu's mogen een nog hogere eindspanning hebben, zoals iemand al zei over heftruc accu's.
 
Laatst bewerkt:
Is een dynamo dan niet enorm inefficiënt, als je de hoofdwikkeling (rotorspoelen) domweg kort gaat sluiten om de spanning naar beneden te halen?
Kan me amper voorstellen dat een fabrikant daarvoor kiest, in plaats van een alternator met regeling op de veldwikkeling om de boel stabiel te houden... Gewoon effe een paar honderd watt door het toilet spoelen bij wijze van spreken.
:^
IK heb ook nooit begrepen waarom ze voor dit systeem kiezen.
Het kost altijd vermogen. Als je weinig gebruikers hebt en veel toeren maakt kan je zomaar 0.5KW verliezen.
 
Ik weet dat er een grote stroom door de spoelen gaat lopen wanneer deze (door een thyristor) worden kortgesloten. Deze stroom loopt ook door de thyristor maar doordat de spanning bijna nul is zal die thyristor niet erg warm worden omdat het vermogen door de spoel gaat lopen en daar voor een groot deel in warmte wordt omgezet. Hiermee wil ik aangeven dat het vermogen niet door de regelaar zelf wordt gedissipeerd maar door de dynamo zelf.
De spanningsval van een thyristor in geleiding is ongeveer 0,7 V (de drempelspanning van silicium). Deze drempelspanning veranderd bijna niet als de stroom toe- of afneemt.
 
Maximale laadspanning conventionele accu: 14,4v (hierboven vindt er teveel elektrolyse plaats, de accu gaat 'koken'). Op deze spanning dient er gestopt te worden met laden, en je wil de accu daar ook niet al te lang op laten staan. Moet wel *af en toe* gebeuren - het zorgt er voor dat iedere cel dezelfde spanning heeft doordat de ene al aan het gassen is, terwijl de ander nog door moet laden.
Accuzuur kan uitzakken door het verschil in Soortelijke Massa van een geladen en ongeladen accu. Door korte tijd een verhoogde spanning aan te leggen wordt het accuzuur gemengd tot een homogene waarde.
 
Simpel te maken en met het huidige overschot aan kW's merk je dat kleine beetje toch niet.

en het is lichter, neemt minder plaats in en behoeft geen aparte aandrijving die opzich ook weer vermogen kost.
verder zit de rotor direct op de krukas waardoor hij meedoet als vlieggewicht en kan de krukas zelf dus ook weer wat lichter uitgevoerd worden.
en als laatste : het behoeft geen onderhoud (geen koolborstels)
 
Laatst bewerkt:
Nu komt de mega hamvraag }) , waar kan ik het GOEDKOOPSTE en HET BESTE een voltmeter bestellen? LED, kleur rood, liefst zo plat mogelijk én IP67 dus waterdicht ivm mogelijk zwemmen met de allroad. ;)

Heb al even op ebay (link!) gezocht maar zoiets kost bijna een tientje! dat kan toch zeker goedkoper!?!? O-)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan