Electrisch start probleem sv650

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Goedeavond iedereen.

Het volgende probleem:

Vorige week begon het. Startknop indrukken resulteerde in ignition relais er uit klappen. Toen heb ik t relais vervangen. Hierna was t probleem niet verholpen, echter klapt het relais er niet meer uit. Als ik nu de startknop indruk dan gaat mn licht minder hardbranden en gaat het veertje binnen in mijn startknop gloeien, wat dus geresulteerd heeft in een lam veertje...

Startmotor en accu zijn goed. Ik kan de teee polen van het relais overbruggen en dan start de motor direct.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik zag dat de relais van mijn knipperlichten veel meer polen heeft dan mijn voorgaande motoren, loopt het start circuit hier wellicht doorheen of moet ik het probleem elders gaan zoeken?
 
Dat zou ik wel eens willen zien, een gloeiende startknop ;)
Slechte massa lijkt mij inderdaad het probleem. Het startknopje hoort alleen massa aan het startrelais te geven. Daar heb je niet veel voor nodig. Ik zou kijken of het contact tussen het frame en het startknopje goed is.
 
Ik ga morgen even kijken naar de massa, even het diagram erbij pakken. Ik zie in t schema wel dat de startrelais ook door t knipperlicht relais gaat... iemand ervaring?
 
Dat zou ik wel eens willen zien, een gloeiende startknop ;)
Slechte massa lijkt mij inderdaad het probleem. Het startknopje hoort alleen massa aan het startrelais te geven. Daar heb je niet veel voor nodig. Ik zou kijken of het contact tussen het frame en het startknopje goed is.
Kijkende naar t schema is de startknop gewoon een onderbroken plus draad. Kan dus niet echt t probleem zijn lijkt me.
 
Dat zou eerder sluiting betekenen. Je leg nu de plus direct aan de massa en het dunste deel gaat gloeien :)

Je startcircuit staat totaal los van je knipperlichten. Plaats anders het schema even.
 
Laatst bewerkt:
ScannedImage-3-2.jpg
 
Ik snap de verwarring.
Op de tekening is het knipperlicht relais tevens je jiffy (zijstandaard) schakelaar relais. Dit zal fysiek waarschijnlijk ook zo zijn.

Dit heeft alles te maken met de startbeveiliging(en) die je ook verderop in het schema terugvind. Dit relais doet niets anders dan de plus onderbreken zodat je niet kan starten.

Je jiffy, dodemansknop, koppelingsschakelaar en startknop vormen een netwerk welke allemaal in de juiste stand moeten staan wil je startknop (geschakelde plus) willen kunnen gebruiken.
Dat betekend, jiffy ingeklapt, dodemansknop aan, koppeling ingeknepen en startknop ingedrukt. Dan loopt er een plus naar het startrelais welke vervolgens inschakelt.

Je startrelais krijgt een continu plus, een massa en de geschakelde plus van hierboven.
Het startrelais koppelt vervolgens de startmotor direct aan de accu met een eigen verbinding.


Maar goed, als je een multimeter hebt kan je op de stekker van de startknop even meten of de verbinding kortsluiting maakt met massa.

Je hebt het startrelais vervangen, nietwaar? Heb je de juiste spullen geplaatst? Dus gelet op type en bouwjaar?

Anders zal het zal hoogstwaarschijnlijk ergens in de bedrading zitten. Ergens heb je sluiting.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg ineens een openbaring...

Motor had even stil gestaan en had toen de complete koppelinggreep vervangen. Hierin zit een sensor die dus contact maakte met de houder van de hendel.

Probleem is opgelost :)

Bedankt voor t meedenken iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan