Kilometerteller loop achteruit???

2 mei 2017
8
1
Amsterdam
Hallo,
Ik zit met een vervelend probleempje. Niet lang geleden heb ik een Derbi Mulhacén 125 gekocht.
Ik heb een beetje aan het ding lopen sleutelen en nu zie ik dat de kilometerstand terugloopt. De snelheidsmeter doet het gewoon, zelfs de dagteller werkt normaal. Alleen de 'volledige' kilometerstand loopt even hard achteruit??

Dit alles lijkt best makkelijk op te lossen, iets zit verkeerd om, maar het gaat hier om een kilometerkabel met een sensor erop. (Zie afbeelding). Drie boutjes op het wiel gaan telkens langs een magnetisch sensortje, welke dan bij elk signaal 1/3 wielomslag berekend. Het maakt dus niet uit welke kant het langs komt, een signaal is een signaal lijkt mij.. Voor de zekerheid heb ik alle mogelijke standen van het sensortje maar even geprobeerd, niets werkt.
Dit probleem is eigenlijk ontstaan nadat ik de kabel een maal had losgemaakt. (Nee, ik probeerde niet de kilometerstand terug te schroeven.)
Lijkt mij dat de kabel prima werkt, maar dat er in het dashboard een fout zit. Ik zou deze op een bepaalde manier kunnen resetten volgens mij, maar ik vind nergens hoe. Het is een vrij zeldzaam model en nooit in Nl verkocht. Heb een paar Derbi dealers gebeld maar die doen alleen scooters en weten het niet.

Heeft iemand ervaring met zoiets of weet iemand iets wat ik kan proberen? Zit er al een tijdje mee maar ik kom er niet meer uit.
Alle hulp is welkom!
pmumnSFnj
poKaWgFmj
 
Laatst bewerkt:
Normaal telt een digitale teller altijd op. Ook wanneer je achteruit zou rijden.
Probleem zit hem dus denk ik in de teller en niet in de kabel.
Heb je al geprobeerd om de motor een tijdje stroomloos te maken? Dus de - pool vd accu gehaald.
 
De teller telt gewoon pulsen, de sensor is een spoel. Het maakt dus niet uit of je de sensoraansluiting omdraait, of het wiel de andere kant op draait.

Probleem is : "Dit probleem is eigenlijk ontstaan nadat ik de kabel een maal had losgemaakt. "

Mijn ervaring is dat je dan daar dan ook het beste als eerste kan zoeken hoe tegenstrijdig het ook is. Zeker bij een onbekend merk/model kan het zomaar anders bedacht zijn dan normaal gesproken.
 
Yes!
Volgens mij heb ik het euvel gevonden hahaha, wanneer de motor wordt gestart is er een getal te zien (ik dacht: Kilometerstand), in de hoek van de dash staat (zie ik nu) dan ook een klein steeksleuteltje. Deze stand telt af. Nu denk ik te begrijpen dat deze aftelt tot de volgende onderhoudsbeurt, bijv. elke 10.000 km.
De andere kilometerstand, ik dacht een soort trip meter voor langere tijd, blijkt de volledige stand!
Mijn verwarring was ontstaan doordat de verkoper de onderhoudsstand aangaf als de kilometerstand..
Niet echt snugger van ons beiden dus..

Het blijkt nu dat mijn motor ongeveer een vierde heeft gelopen van wat ik had verwacht!
Ik was direct na de koop begonnen met sleutelen maar hij heeft het altijd al goed gedaan begrijp ik nu!
Ik sla mezelf enorm voor de kop maar ben ook erg blij.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Groet!
 
Yes!
Volgens mij heb ik het euvel gevonden hahaha, wanneer de motor wordt gestart is er een getal te zien (ik dacht: Kilometerstand), in de hoek van de dash staat (zie ik nu) dan ook een klein steeksleuteltje. Deze stand telt af. Nu denk ik te begrijpen dat deze aftelt tot de volgende onderhoudsbeurt, bijv. elke 10.000 km.
De andere kilometerstand, ik dacht een soort trip meter voor langere tijd, blijkt de volledige stand!
Mijn verwarring was ontstaan doordat de verkoper de onderhoudsstand aangaf als de kilometerstand..
Niet echt snugger van ons beiden dus..

Het blijkt nu dat mijn motor ongeveer een vierde heeft gelopen van wat ik had verwacht!
Ik was direct na de koop begonnen met sleutelen maar hij heeft het altijd al goed gedaan begrijp ik nu!
Ik sla mezelf enorm voor de kop maar ben ook erg blij.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Groet!

:t
 
Yes!
Volgens mij heb ik het euvel gevonden hahaha, wanneer de motor wordt gestart is er een getal te zien (ik dacht: Kilometerstand), in de hoek van de dash staat (zie ik nu) dan ook een klein steeksleuteltje. Deze stand telt af. Nu denk ik te begrijpen dat deze aftelt tot de volgende onderhoudsbeurt, bijv. elke 10.000 km.
De andere kilometerstand, ik dacht een soort trip meter voor langere tijd, blijkt de volledige stand!
Mijn verwarring was ontstaan doordat de verkoper de onderhoudsstand aangaf als de kilometerstand..
Niet echt snugger van ons beiden dus..

Het blijkt nu dat mijn motor ongeveer een vierde heeft gelopen van wat ik had verwacht!
Ik was direct na de koop begonnen met sleutelen maar hij heeft het altijd al goed gedaan begrijp ik nu!
Ik sla mezelf enorm voor de kop maar ben ook erg blij.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Groet!
_O- :}

Goed gevonden :Y :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan