Schokbrekers bij ombouwen achterkant

REVIT85NL

MF'er
2 apr 2017
146
0
De zoekfunctie leverde mij ditmaal niet het gewenst antwoord, dus vandaar de vraag:

Ik rijd een Suzuki Intruder 1400 waarvan ik de achterkant aan het ombouwen ben. Ik ben nu op het punt waar het originele spatbord er af gaat en de nieuwe 180mm hardtail er op.

Ik wil eigenlijk het nieuwe spatbord op dezelfde plek hebben als waar het oude zat, zodat ik het zadel er op kan laten rusten. Maar nou komt het, de originele schokbrekers die er nu op zitten, zijn 335mm oog tot oog. En als ik het nieuwe spatbord er nu in dezelfde positie opleg, begint het eerder op een crossmotor dan een chopper te lijken _O-

De nieuwe onderdelen die ik steeds bestel, doe ik meestal alvast in het zwart, omdat in de toekomst de hele motor nog zwart gaat worden. Nou heb ik dus zwarte schokbrekers van 285mm op het oog, maar is 50mm verschil misschien niet al teveel en heb ik met die maatvoering het spatbord straks op de band liggen?
Volgens mij kan je de demping altijd nog wel minimaal afstellen, maar of het genoeg zal zijn?

Op internet wordt het inveren niet aangegeven, maar steeds alleen de hard maten. Hoe word doorgaans berekend welke je moet hebben? Want ik voel er ook weinig voor om met iedere hobbel rubber van mijn band te schrapen.
 
Je zegt hardtail, maar wil schokbrekers.

Je kunt eea beetje nameten. En houdt aub rekening met de noodzakelijke veerweg.

Bijna alle shocks die op dit soort motoren zitten, zijn slechts marginaal in te stellen, maar goed, alle beetjes helpen.

Als je weet welke lengte ok is, kun je ze bij hagon op maat en in t zwart bestellen. Ook de extra hard afgeveerde.
 
Het spatbord zou gebruikt kunnen worden voor een hardtail, dat was de benaming in de webshop. Ik wil m echter met schokbrekers monteren, wat ook mogelijk was.

Volgens mij was de noodzakelijke veerweg 3cm.
 
Nou heb ik dus zwarte schokbrekers van 285mm op het oog
Afhankelijk van de uitvoering zullen die dempers een veerweg van 70-80 mm hebben. Je kunt er wel een extra bump stop tussen zetten om de veerweg te beperken maar kun je er dan niet net zo goed een echte harddtail van maken?

Let er ook op dat inveren van 30 mm op de schokdemper (ruim) meer dan 30 mm op de achteras kan zijn!
 
Ik heb geen Intruder, maar bij mijn motor is een kortere schokbreker een hogere achterkant.
Dat hangt af van het linksysteem. Hoe zit dat hier? (Geen link?)


Stereo. :+
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de uitvoering zullen die dempers een veerweg van 70-80 mm hebben. Je kunt er wel een extra bump stop tussen zetten om de veerweg te beperken maar kun je er dan niet net zo goed een echte harddtail van maken?

Let er ook op dat inveren van 30 mm op de schokdemper (ruim) meer dan 30 mm op de achteras kan zijn!

Op een echte hardtail kan ik het zadel niet laten rusten op het spatbord, plus daarbij dat mijn rug al enige tijd afgeschreven is _O- Dus enige vorm van demping is welkom en een geveerd zadel vind ik persoonlijk niet mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan