TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beetje onzinnige verklaring, vertraging. Het is toch aangemaakt als een spannende route? Dan lijkt tijd mij geen probleem.
 
Niemand die ook tegen dit probleem is aangelopen?

Niet in MyDrive, maar in MyRoutApp merk ik dat de weerstand bij pontjes met de Here/Garmin kaart erg groot is, zelfs zo groot dat de route over sommige pontjes gewoon niet te maken is. Ook niet als je een routepunt midden in de rivier plaatst. Met de TomTom en Google kaarten geen probleem al lijkt de weerstand van Google iets groter.

Hieronder een paar voorbeelden. Route over het pontje bij Genemuiden is met de Here/Garmin kaart niet te maken, wel met de TomTom of Google kaart. Pontje bij Olst lukt uiteindelijk wel als je aan weerskanten van de rivier een routepunt zet. Ook de pont bij Drongelen in Brabant kom je met de Here/Garmin kaart niet over. Meer heb ik er niet getest. In BaseCamp met de Garmin kaarten is het ook geen probleem.

TomTom pontje Genemuiden.


full
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Da's wel opmerkelijk. Zowel de TT kaart als de Here kaart hebben binnen MRA de mogelijkheid veerponten te vermijden. Bij de TT kaart lijkt dat goed te werken, bij Here niet. Denk dat dat een foutje is. Zal de makkers even een seintje geven.
 
Als ik bij TomTom bij vermijden Veerboten aan vink dan wordt de weerstand tegen veerboten heel groot maar als je routepunten op de "oprit" naar de veerboot zet zal hij er wel overheen gaan. Als ik bij de Here/Garmin kaart bij vermijden Veerboten aan vink dan krijg ik ook bij Olst de route niet meer over de pont.

Dus de vinkjes bij Vermijden - Veerboten veranderen bij beide kaarten wel het rekenalgoritme. Garmin gaat dan over geen enkele pont meer terwijl bij TomTom de weerstand heel groot wordt maar routeren over een pont kan nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Beetje oppassen met 'veronderstellingen' in plaats van praktijk; dat werkt onnodig verwarrend.

Een track kent weliswaar duizenden punten maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal afgeroepen worden. Veronderstellend dat je met een 660 werkt en m'n videocursus Basecamp kent: een track is technisch eigenlijk vergelijkbaar met een via GMTK 'ontvlagde' route. Maar dan zonder dat je hoeft te ontvlaggen. Je hebt dus feitelijk helemaal geen viapunten meer; want echter bij de Zumo wel betekent dat je het herberekenen MOET uitschakelen.

We hadden het over met via-punten volgestopte routes, niet over tracks! Verschil is mij echt wel bekend.


En tuurlijk kun je in basecamp elke route omzetten in een track. Maar MRA kan dat wel degelijk ook: als je een route opslaat als gpx zit in die gpx zowel een route als een track.

Probeer eens een route in MRA om te zetten naar een track zonder dat de route wordt herberekend bij het inladen.

Gaat je niet lukken, tenzij je die route net met MRA hebt gemaakt natuurlijk..
 
Laatst bewerkt:
Een Track moet je zien als 'eind-formaat'. Ideaal, en niet kaartafhankelijk. Maar daardoor feitelijk ook niet te bewerken. Daarvoor heb je de 'auto-routerende' route als tussenstap nodig...

En ook daar denk ik toch iets anders over ;)
Je kan wel degelijk een aantal zaken met een track. Je kunt deze met de juiste tools in 2-en knippen om daarvan delen te kunnen gebruiken, tracks kun je ook samenvoegen en je kunt zelfs de punten verleggen, ook al is dat laatste vaak een tijdrovend klusje.

Ik maak er soms ook nog gebruik van, maar ik ben er wellicht wat in doorgeschoten.
 
Ik denk dat we het eens zijn maar een beetje naast elkaar spreken..

Ik ben het met je eens: het zou goed zijn als je in MRA een track uit een gpx kunt visualiseren en die vervolgens 1op1 naar je toestel over kunt zetten. Ik een dat ik al aangaf dat als wens bij de makers te hebben neergelegd, maar dat dat nog wat lastig bleek.

Tegelijk heeft het importeren in MRA in dat geval weinig nut en kun je net zo goed de gpx direct in je toestel zetten. Ingeval de Rider evt via mydrive (want die doet wat jij wil).
 
Waarom zou je een route van 5, 10 jaar of langer geleden direct willen omzetten naar een track?
En wat is nou echt het probleem om een zeer recente route te herbereken door MRA en dan naar een track (omdat deze werkwijze nou eenmaal zo is).

Wederom, ik zeg niet dat MRA de boel volledig op orde heeft (dat heeft Basecamp ook niet) maar ze hebben in die ruim 2 jaar wel een hele leuke routetool online gezet.
 
en je kunt zelfs de punten verleggen, ook al is dat laatste vaak een tijdrovend klusje.

Daar kunnen we een hele principiële discussie over gaan voeren. Maar in de praktijk wordt een on-road route NOOIT gebouwd in track format cq direct route format. En al helemaal niet als het gaat om een bestaande track met 5000 punten voor een dagtocht. En dat maakt de principiële discussie tot een theoretische discussie.
 
Je kan wel degelijk een aantal zaken met een track.

Ter verduidelijking:

Een track bestaat uit niet meer en minder dan een x-tal punten die door een rechte lijn met elkaar verbonden worden. Als er maar genoeg punten zijn zal de combinatie van die rechte lijnen de wegen nagenoeg volgen en kan het toestel die route daardoor correct naar de kaart interpreteren.

Een track manipuleren kán, maar het enige dat je punt is punten verwijderen, verplaatsen, de volgorde veranderen etc. Het blijft een rechte lijn van punt naar punt.
Wil je een trajectdeel 'omleggen' over een andere weg dan zul je veelal tientallen punten één voor één moeten oppakken en verplaatsen. In bijvoorbeeld Basecamp kan dat.

Maar wordt het vrijwel nooit gedaan, tenzij het gaat om trajecten waar geen kaartdekking bestaat; bijvoorbeeld een maritieme route. En da's dan ook meteen waar de track als routeformat van origine vandaan komt.

Bovenstaande is jou allicht bekend, maar veel lezers hier misschien niet. En ik kan me voorstellen dat daarmee e.e.a onnodig verwarrend wordt. Daarom mijn, vereenvoudigende, stelling: voor ons type uitwisseling is de track prima als uitwisselingsformat. Wil je de route kunnen bewerken dat moet hij omgezet worden naar een route met een combi van viapunten en kaartroutering (en dat is wat MRA doet).
 
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Rider 2. Dat het een TomTom gaat worden, staat wel vast. Ik twijfel tussen de 400 en 420. Mevrouw Duc wil ook zo een ding, maar heeft geen behoefte aan alles ten oosten van Duitsland, dus dat zou voor haar de 40 of 42 worden. Het enige verschil wat ik zo een beetje opmerk is de flitslocatie toevoeging. Nou was ik niet van plan mijn telefoon aan zo een ding te koppelen (heb niet eens internet op mijn telefoon) dus die optie is niet van belang. De prijs valt uit in het voordeel van de 40/400. Is er een goed reden om toch voor de 42/420 te kiezen?
 
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Rider 2. Dat het een TomTom gaat worden, staat wel vast. Ik twijfel tussen de 400 en 420. Mevrouw Duc wil ook zo een ding, maar heeft geen behoefte aan alles ten oosten van Duitsland, dus dat zou voor haar de 40 of 42 worden. Het enige verschil wat ik zo een beetje opmerk is de flitslocatie toevoeging. Nou was ik niet van plan mijn telefoon aan zo een ding te koppelen (heb niet eens internet op mijn telefoon) dus die optie is niet van belang. De prijs valt uit in het voordeel van de 40/400. Is er een goed reden om toch voor de 42/420 te kiezen?
Het intern geheugen van de 400/420 is groter dan de 40/42 (8Gb t.o.v. 16 GB), de 420 heeft een gevoeliger scherm die in te stellen is. (werkt echt beter weet ik uit ervaring). En als je tzt weer de Rider wilt verkopen zal dat makkelijker zijn met een nieuwer model. Op de site van MRGPS staat overigens een zeer uitgebreide review van deze Riders, inclusief het verschil tussen deze modellen.
Overigens zou ik wel overwegen om je mobiel te koppelen met de Rider om alle mogelijkheden te benutten zoals verkeersinformatie, flitsers e.d. Dat werkt n.l. niet zonder een internetverbinding.
 
Nou, voor mij als newbee begint het me toch behoorlijk te duizelen. Ik heb inmiddels de cursus Toeren met je Tomtom van MRGPS verslonden, urenlang het internet afgestruind maar hoe meer ik lees, ook hier, des te meer raak ik een beetje de rode draad kwijt....

Ik weet inmiddels het verschil en het voordeel van een track t.o.v. een route. Maar wie kan mij nu simpel uitleggen wat ik moet doen als ik b.v. van iemand een track toegestuurd krijg?
Uiteraard wil ik die bekijken. Doe ik dat dan beter in Mydrive of MRA? Moet ik in MRA daar eerst een Route van maken, of kan ik het een track laten en daarna versturen naar Mydrive? Kan ik hem, na bekeken te hebben in Mydrive, deze rechtreeks in mijn Rider zetten? En wat als ik samen met mijn motormaat wil gaan rijden die een Zumo heeft? Eerst weer bekijken met de Here kaart in MRA of gewoon, na het bekijken met de TT kaart in MRA gewoon overzetten naar de Zumo?

Zucht, ik zou bijna heimwee krijgen naar mijn "oude" TomTom waar ik simpelweg een ITN bestandje kon gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je een route van 5, 10 jaar of langer geleden direct willen omzetten naar een track?
En wat is nou echt het probleem om een zeer recente route te herbereken door MRA en dan naar een track (omdat deze werkwijze nou eenmaal zo is).

Wederom, ik zeg niet dat MRA de boel volledig op orde heeft (dat heeft Basecamp ook niet) maar ze hebben in die ruim 2 jaar wel een hele leuke routetool online gezet.

Een route van 5 à 10 jaar moet je met zekerheid eerst controleren voordat je deze omzet naar een track, maar hoe wou je dat dan doen in MRA? Zeker met zo'n oude route wil je het origineel beschikbaar houden om te zien waar het herberekenen de route veranderd. Dat is toch een normale procedure?
Moet ik dan voor gebruik in MRA allereerst een route m.b.v. bijvoorbeeld BaseCamp omzetten naar een track, deze inladen in MRA en daarna converteren naar een route die ik met behulp van het track weer corrigeer. Dat is krankzinnig.

Trouwens wel nieuwsgierig, wat mis jij in BaseCamp?
 
Een route van 5 à 10 jaar moet je met zekerheid eerst controleren voordat je deze omzet naar een track, maar hoe wou je dat dan doen in MRA? Zeker met zo'n oude route wil je het origineel beschikbaar houden om te zien waar het herberekenen de route veranderd. Dat is toch een normale procedure?
Moet ik dan voor gebruik in MRA allereerst een route m.b.v. bijvoorbeeld BaseCamp omzetten naar een track, deze inladen in MRA en daarna converteren naar een route die ik met behulp van het track weer corrigeer. Dat is krankzinnig.

Trouwens wel nieuwsgierig, wat mis jij in BaseCamp?
Je kan in MRA de originele track of route ook in de route zichtbaar maken. De track optie gebruik ik veel. Route optie nog niet gebruikt (wist eigenlijk niet eens dat het kon).
Weet niet zeker maar als je alleen de import van de GPX doet en die nog niet opent, is de route (dus niet de track) waarschijnlijk identiek aan het origineel. Maak dan van de import een kopie, je opent die en zet dan het origineel er onder, kan je de boel dan alsnog gelijk trekken.

Was ik mis???
Weet ik eigenlijk niet goed. Ik pas me denk ik aan de mogelijkheden die er zijn probeer daar zo goed mogelijk een eindresultaat mee te maken. Hierdoor kan ik niet goed zeggen wat ik mis.
Ik weet wel dat ik tijdens het maken van een route af en toe wel eens denk, dat het anders of makkelijker zou kunnen maar daar heb ik geen voorbeelden van.

Al met al ben ik best tevreden en mis ik Basecamp niet. Ik mis Basecamp/Zumo eigenlijk alleen ik weer eens tegen de typische Rider400 kwaal (stippelwegen) aanloop.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Rider 2. Dat het een TomTom gaat worden, staat wel vast. Ik twijfel tussen de 400 en 420. Mevrouw Duc wil ook zo een ding, maar heeft geen behoefte aan alles ten oosten van Duitsland, dus dat zou voor haar de 40 of 42 worden. Het enige verschil wat ik zo een beetje opmerk is de flitslocatie toevoeging. Nou was ik niet van plan mijn telefoon aan zo een ding te koppelen (heb niet eens internet op mijn telefoon) dus die optie is niet van belang. De prijs valt uit in het voordeel van de 40/400. Is er een goed reden om toch voor de 42/420 te kiezen?

De flitsers worden ook bijgewerkt via updates die via je pc binnen haalt. Eén keer geflitste en je hebt het er al uit.
 
Een route van 5 à 10 jaar moet je met zekerheid eerst controleren voordat je deze omzet naar een track, maar hoe wou je dat dan doen in MRA? Zeker met zo'n oude route wil je het origineel beschikbaar houden om te zien waar het herberekenen de route veranderd. Dat is toch een normale procedure?
Moet ik dan voor gebruik in MRA allereerst een route m.b.v. bijvoorbeeld BaseCamp omzetten naar een track, deze inladen in MRA en daarna converteren naar een route die ik met behulp van het track weer corrigeer. Dat is krankzinnig.

Trouwens wel nieuwsgierig, wat mis jij in BaseCamp?
Je zoekt spijkers op laag water. Je hebt nog steeds niet aangegeven hoeveel verschillen er gemiddeld zijn tussen de gemiddeld originele route en de herberekende route bij het laden in MRA.
Heb je ooit de procedure welke je hierboven beschrijft gevolgd?

Jouw obsessie deel ik dan ook niet. Ik denk dat het zo nu en dan een verschil zal opleveren. Niet meer en niet minder dan wat ik zei: met een aantal Zumo's naar de Dolemieten gaan en zo nu en dan wil iemand links door het dorpje en de ander rechts.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan