Bandit 1200 jetting

Ovy

Die hard MF'er
14 jan 2016
285
24
Tilburg
Beste Forum leden,

Onlangs heb ik een topic aangemaakt onder brikken en klassiekers over de Bandit 1200S turdbike,
Waarvan ik het blok deels gereviseerd heb en de carburateurs heb schoongemaakt en nog wat ander geneuzel.

Motor rijdt weer als een tiet, ook besloten om een paar weken geleden de Nilfisk demper te vervangen door een Laser Duo Tech met linkpipe (tweedehandsje, het is geen nieuwe motor meer).
Geeft meteen een veel betere flow, na wat revving kwam ik er meteen achter dat de naald te hoog stond (standaard 1 na rijkste stand [5 standen]met standaard uitlaat)
Deze is nu verhoogd naar de rijkste stand en de pilot jet is van 2.5 slagen uit naar 3.25.

Motor trekt met de Laser vanaf een lager toerental op en wordt meteen erg licht op het voorwiel, maar net niet licht genoeg want hij blijft aan de grond. Dat kan beter dus.

Sproeiermaten zijn standaard pilot is 37.5 en main is 102.5. (mikuni bst36ss)
Eind dit jaar ben ik van plan om nog een airbox mod te gaan doen en rejetting kit van dynojet of factory pro oid.

Nu wil ik gewoon lekker rijden.

Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met het vervangen van de hoofdsproeier door een andere maat?
Het betreft dus een Bandit 1200 gen1 '96-'00.
Ik heb al eens gelezen en gehoord dat 1 of 2 maten groter zeker nodig is.

Nog wat extra info: Wanneer de motor in zijn versnelling staat bij hogere toeren en ik het gas loslaat hoor je hem duidelijk poppen/roffelen in de uitlaat( klinkt niet verkeerd overigens :9)
Luchtfilterhuis en filter zijnook nog standaad.

Het kan zijn dat ik wat vergeet te melden.

Edit: Hij gaat nog op de testbank, dat neemt niet weg dat ik nu al weet dat ik een of meerdere maten omhoog moet.
Mijn vraag is welke maat ongeveer zodat ik de carbs niet weer 10x uit elkaar hoef te trekken :')
En ja, ik ben eigenwijs

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes Yvo!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vorige carb fiets opnieuw af laten stellen bij tovami.
Had een andere demper gemonteerd en de motor liep niet meer goed.
Afstellen op testbank is beter dan dit op het gevoel te doen.
 
Ik heb mijn vorige carb fiets opnieuw af laten stellen bij tovami.
Had een andere demper gemonteerd en de motor liep niet meer goed.
Afstellen op testbank is beter dan dit op het gevoel te doen.

Mijn motor loopt goed, ook hoger in de toeren trekt hij goed door maar mist toch wat,

Uiteindelijk gaat hij wel op de testbank, zodat ik hem kan afstellen.
afsrellen wil ik zelf doen, Op mechanisch gebied komt het niet snel voor dat ik iets uit handen zal geven.

Zit in de aard van het beestje ;)
 
reed hij met de oiginele uitlaat beter ?

Met de standaarduitlaat trok hij minder in lagere toerentallen, dan kwam hij pas bij de 4k echt in actie. adit was Wel nadat ik de pilot jet wat verder had uitgedraaid en de gasnaald een stand rijker heb gezet voor de "open" uitlaat
Maar ik kan me voorstellen dat het top-end minder zal zijn omdat ik de hoofdsproeier standaard heb
 
ik heb soortgelijke aanpassingen gedaan aan mijn Kawa Zephyr 1100 en ben toen van 98 mains naar 106 mains gegaan op advies van Hilltech in Kaatsheuvel. Dit n.a.v. een rollenbank test waarbij alle aanpassingen op de motor zaten en de 98 mains er nog in zaten. Onder belasting boven de 5000 tot 9000rpm was de AFR nog maar net rijker dan 14,7:1 en da's te arm voor vol vermogen. Om en nabij de 12,5:1 is wat je zou moeten nastreven.
ik zou in jou geval eens 110 mains proberen. Dan zit je denk ik al heel dicht bij optimaal. Daarmee kan je dan ook veilig(er) een testrun maken op de rollenbank als je dat dan alsnog zou willen.
 

Ja idd, AFR iets rijker dan 14.7 is leuk als je cruised, in het grval van een olie gekoeld blok onder vermogen is dat eerder een oventje :p.

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je zo'n aantal stappen omhoog zou gaan, 110 oftewel 3 stappen omhoog is wel aan de veilige kant natuurlijk. Zal erop neerkomen dat ik de overige mainjets weer kan verkopen als ik 3 sets haal xD
 
ik had/heb wel een K&N filter en een open gewerkte airbox m.a.w. aan mijn inlaat kant is meer aangepast.

stock mains voor mijn Kawa zijn 98, in een dynojet stage 1 kit zijn ze al 100 en dat alleen voor een K&N filter als aanpassing. Het open werken van de airbox en de vrijer flowende uitlaat verklaren dan het advies om 106 te gebruiken.

NB je moet er wel rekening mee houden dat het verbruik omhoog gaat.
ik kon 1:15 rijden met normale rijstijl maar na de aanpassingen heb ik nooit meer beter gescoord dan 1:13 , zelfde rijstijl.
You got to pay to play!
 
Laatst bewerkt:
ik had/heb wel een K&N filter en een open gewerkte airbox m.a.w. aan mijn inlaat kant is meer aangepast.

stock mains voor mijn Kawa zijn 98, in een dynojet stage 1 kit zijn ze al 100 en dat alleen voor een K&N filter als aanpassing. Het open werken van de airbox en de vrijer flowende uitlaat verklaren dan het advies om 106 te gebruiken.

NB je moet er wel rekening mee houden dat het verbruik omhoog gaat.
ik kon 1:15 rijden met normale rijstijl maar na de aanpassingen heb ik nooit meer beter gescoord dan 1:13 , zelfde rijstijl.
You got to pay to play!

Ik heb ooit 1:19 gehaald, rijdend als een oude lul. Normaal zat ik op de 1:13, ben wel graag als eerste weg natuurlijk :+
Afgelopen zondag met mijn vader getoured en die rijdt niet zo vlot. Toch reed ik maar 1:11 :] , iets te druk met spelen.

Maar aan je uitlaat had je niks gedaan of was die al free flowend?.
Heb wel op vele fora gelezen dat als je bij d'n bandiet de airbox mod doet dat je meteen een hoop aantal maten omhoog moet, zeker in combinatie met het wijzigen van de uitlaat.

Ook ben ik tegengekomen dat sommige uitlaatfabrikanten aangeven dat het niet nodig is om te rejetten, toch wel bij een eerste generatie bandiet kom ik al achter.
Moet je nagaan dat ik voor een maand of 8 terug nog nooit een carburateur had open gehaald :X
Nu doe ik niets anders meer _O-

Bedankt voor je reactie Janspeed :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan