Ideeën gezocht: Stekkers en connectoren schoonmaken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Ik zit met tientallen stekkers die matig tot behoorlijk gecorodeerd zijn.

Ik zie het niet zitten om met allerlei borsteltjes van diverse formaten pinnetje voor pinnetje af te gaan. Ik zat dus te denken aan azijn met zout en dan na de behandeling neutraliseren met baksoda.

Ik heb ook natriumpersulfaat, dit is te neutraliseren met veel spoelen en word door mij normaliter gebruikt bij het etsen van printplaatjes. Onverwarmd vreet dit van buiten naar binnen een laagje koper weg. Het is door mij wel eens toegepast op stukjes koper die compleet verweerd waren.

Met beide ben ik echter bang dat het ook in de mantel van de draad kruipt en daar rustig gaat vreten.

Je hebt ook duurdere oplossingen zoals de gehele lijn sprays van Kontakt, maar dat word me even te gek om voor 80 euro aan sprays te kopen :)

Wie heeft er ervaringen mee en weet bijvoorbeeld of de chemische manier uiteindelijk de draad aan kan tasten doordat het er in kruipt?

En als afwerking wil ik de boel goed invetten. Ik weet dat er speciaal vet is, waarvan ik alleen de Engelse benaming dielectric greese van ken. Maar is bijv. Zuurvrije vaseline ook te gebruiken? Dit heb ik liggen en smeer ik altijd op accupolen tegen blaasjes.
 
Laatst bewerkt:
om dat soort contacten schoon te maken gebruik ik normaal contact cleaner en dan de stekker even een paar keer in en uit elkaar doen en dan contactspray om het te neutraliseren. en dat hoeft geen 80 euro te kosten. van elk 2 busjes moet meer dan genoeg zijn voor een hele motorfiets. en ter voorkoming van corrosie werkt zuurvrije vaseline prima. vroeger haalde ik dat altijd in een spuitbus van de hema (lekker goedkoop) maar die heeft het niet meer. voordeel van die spuitbussen is dat het overal komt in de stekker zonder dat je alles uit elkaar hoeft te halen.
 
Voor die 2 euro heb ik de azijn en zout een kans gegeven. Laat het zo'n 15 minuten in een glazen potje hangen. Het haalt de corrosie voor 90% weg. Daarna neutraliseren in bakingsoda.

Dan spuit ik ze af met remmenreiniger, blaas ik ze droog met perslucht en doe ik er een beetje Griffon contactspray op.

Foto's volgen :)

Ik zal op oude stekkers/ een ongebruikt stukje draadboom het natriumpersulfaat eens proberen, dat vreet een beetje koper weg dus moet goed in de gaten gehouden worden. Ik zal die stekker eens een paar dagen in de gaten houden.
 
Laatst bewerkt:
Zuurvrije vaseline erop spuiten, met oude tandenborstel goed boenen en half uur laten inwerken. Dan schoonblazen met compressor, nieuw pufje zuurvrije vaselinespray erop. buitenkant droogdeppen en connectors in elkaar klikken en niet meer aankomen.

Vaak zijn de stekkers in de buurt van de accu het eerst aan de beurt, vanwege corrosie die ontstaat door de accu dampen op metalen stekkertjes.
 
Laatst bewerkt:
De kabelboom is nu helemaal vrij, bijna elke stekker is wel aangetast. Dikke groene oxidatie die niet zomaar weg te krijgen is.

Ik weet dat er vaak een coating op zit, zoals bijv. bij contactpuntjes, welke je niet zonaar mag schuren.

Maar de pinnen in een stekker lijken mij geheel van 1 metaal.

De pinnen kan je niet individueel afborstelen en met +100 pinnetjes zie ik dat ook niet zitten. 1 stekker trek je nog wel uit elkaar.

De azijn/zoutoplossing doet aardig zijn werk, maar natriumpersulfaat geeft echt een mooi reaultaat (als nieuw).

Goed naspoelen, afspuiten en snel invetten.
Ik kijk dat even een paar dagen aan, als het niet verder aangetast word weet ik welke methode ik ga gebruiken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan