TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou, voor mij als newbee begint het me toch behoorlijk te duizelen. Ik heb inmiddels de cursus Toeren met je Tomtom van MRGPS verslonden, urenlang het internet afgestruind maar hoe meer ik lees, ook hier, des te meer raak ik een beetje de rode draad kwijt....

Ik weet inmiddels het verschil en het voordeel van een track t.o.v. een route. Maar wie kan mij nu simpel uitleggen wat ik moet doen als ik b.v. van iemand een track toegestuurd krijg?
Uiteraard wil ik die bekijken. Doe ik dat dan beter in Mydrive of MRA? Moet ik in MRA daar eerst een Route van maken, of kan ik het een track laten en daarna versturen naar Mydrive? Kan ik hem, na bekeken te hebben in Mydrive, deze rechtreeks in mijn Rider zetten? En wat als ik samen met mijn motormaat wil gaan rijden die een Zumo heeft? Eerst weer bekijken met de Here kaart in MRA of gewoon, na het bekijken met de TT kaart in MRA gewoon overzetten naar de Zumo?

Zucht, ik zou bijna heimwee krijgen naar mijn "oude" TomTom waar ik simpelweg een ITN bestandje kon gebruiken...
Even mezelf quoten...
Een voorbeeld. Ik heb bij RouteYou een track gedownload. Bekijk ik deze in Mydrive zie ik dit:
Mydrive%20track_zpszceorghi.jpg

Bekijk ik dezelfde track in MRA na omzetting naar Route zie ik dit:
MRA%20track_zpsi5nddh6j.jpg

Hier zou ik e.e.a. moeten corrigeren om het weer te krijgen zoals het bedoelt was.
Wat gaat hier nu mis? Berekend MRA blijkbaar anders dan Mydrive?
Zoals ik het zo zie zou ik de track beter in Mydrive kunnen bekijken en zo overzetten in mijn 450. Tenzij ik met de Zumo maat op pad ga, dan eerst overzetten in MRA?
 
Het intern geheugen van de 400/420 is groter dan de 40/42 (8Gb t.o.v. 16 GB), de 420 heeft een gevoeliger scherm die in te stellen is. (werkt echt beter weet ik uit ervaring). En als je tzt weer de Rider wilt verkopen zal dat makkelijker zijn met een nieuwer model. Op de site van MRGPS staat overigens een zeer uitgebreide review van deze Riders, inclusief het verschil tussen deze modellen.
Overigens zou ik wel overwegen om je mobiel te koppelen met de Rider om alle mogelijkheden te benutten zoals verkeersinformatie, flitsers e.d. Dat werkt n.l. niet zonder een internetverbinding.

De site van MrGPS heb ik uiteraard bekeken. Ik ben dus in de markt voor de 400/420, mevrouw Duc neemt genoegen met een 40/42. In de praktijk heb ik gemerkt dat ik onderweg het scherm vrijwel nooit aanraak, dus dat is ook niet meteen een groot voordeel. Ik denk dat het prijsverschil toch de doorslag gaat geven, zeker als de 400/40 als "oud" model nog met een aardige korting worden aangeboden. Bedankt voor je reactie.
 
@sonsan: Als je in MRA de TomTom kaart gebruikt (i.p.v. Google), zal het resultaat minder afwijken t.o.v. MyDrive.
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel tussen de 400 en 420. Mevrouw Duc wil ook zo een ding, maar heeft geen behoefte aan alles ten oosten van Duitsland, dus dat zou voor haar de 40 of 42 worden. Het enige verschil wat ik zo een beetje opmerk is de flitslocatie toevoeging. Nou was ik niet van plan mijn telefoon aan zo een ding te koppelen (heb niet eens internet op mijn telefoon) dus die optie is niet van belang. De prijs valt uit in het voordeel van de 40/400. Is er een goed reden om toch voor de 42/420 te kiezen?
Zoals reeds gezegd is de verkeers en real-time flits informatie heel goed bij TomTom. Koppelen aan smartphone zeker aan te bevelen alhoewel als je met twee motoren bij elkaar rijdt het wellicht voldende is dit bij de voorste motor te doen.
Rider 40 valt af. Is wat goedkoper dan de 400 maar met geen LifeTime flits abo zal deze tweedehands, bij verkoop, minder opbrengen cq moeilijker verkoopbaar zijn. Flits abo kost paar tientjes per jaar.
Het handschoen gevoeligere scherm van de 42/420 is blijkbaar aan te bevelen maar heb zelf een 400 en ben ik ook heel tevreden mee.
Overigens is de 410 met wereld licenties ook nog een mogelijkheid. Zeker als je ook buiten Europa komt is het het inmiddels kleine prijsverschil dik waard.

Denk ook na over een autosteun en tasje. Zijn dikwijls in pakket te koop.
 
Laatst bewerkt:
@sonsan: Als je in MRA de TomTom kaart gebruikt (i.p.v. Google), zal het resultaat minder afwijken t.o.v. MyDrive.
Inderdaad was ik vergeten om de TT kaart te gebruiken. Bij de TT kaart zie ik dit:
MRA%20TT_zpspozfofun.jpg


Toch nog wel wat afwijkingen rechtsonder en boven.....
 
De flitsers worden ook bijgewerkt via updates die via je pc binnen haalt. Eén keer geflitste en je hebt het er al uit.
De mobiele flitsers worden maar een paar keer per dag bijgewerkt.
Er is in het verleden ook melding gemaakt dat er geen flits waarschuwing gegeven werd als er geen life smartphone internet verbinding aktief was. Ook niet als de flitsers zelf wel op het toestel bekend/geladen zijn.

Iemand nog meer duidelijkheid hierover ?
 
Inderdaad was ik vergeten om de TT kaart te gebruiken. Bij de TT kaart zie ik dit:

Bij dialogen als deze kan het heel handig zijn om even een linkje naar de route in MRA te plaatsen, dat maakt het een stuk makkelijker om oorzaken van afwijkingen te ontdekken. Vaak komt dat nl doordat een routepunt in een andere kaart nét even anders staat (andere rijrichting?) en dat levert schokkende effecten.

Als je een route op basis van geimporteerde track op deze manier in beeld hebt kun je via 'tracks' in de kolom links de originele track laten projecten. Je ziet dat in een oogopslag waar de verschillen ontstaan.

Moet ik dan voor gebruik in MRA allereerst een route m.b.v. bijvoorbeeld BaseCamp omzetten naar een track, deze inladen in MRA en daarna converteren naar een route die ik met behulp van het track weer corrigeer. Dat is krankzinnig.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je redeneert iets te veel vanuit Garmin-routes. Garmin heeft als sinds jaar en dag eigen routeformat waarin, naast de routepunten feitelijk ook trackpoints verborgen zitten. Die punten worden, omdat het garmin-eigen is, alleen door Mapsource en Basecamp gebruikt. Om die reden is de 'krankzinnige' omweg die jij noemt bij dergelijke routes inderdaad verstandig.

Maarrr.. dat format zie je eigenlijk alleen nog bij de oudere routesites als gpstracks. Vrijwel alle actuele sites en planners (zoals routeyou en gpsies) bieden tegenwoordig rechtstreeks track-export.
En dan hoef je die 'krankzinnige' slag dus niet te doen.

Als gezegd: als nu gewoon iedereen de track als uitwisselingsbasis gebruikt wordt het leven een stuk eenvoudiger.
 
Inderdaad was ik vergeten om de TT kaart te gebruiken. Bij de TT kaart zie ik dit:[afbeelding]

Toch nog wel wat afwijkingen rechtsonder en boven.....
Je kunt de originele track er ook bij in laden, dan zie je waar de afwijkingen in de route zitten. Als je in MyRouteApp de route-lijn versleept, dan wordt er automatisch een routepunt geplaatst waar je de lijn los laat. Even los van kaart afwijkingen (de track waarschijnlijk van/voor Garmin geweest. TomTom wil niet over sommige wegen die Garmin wel accepteert), kun je de route dus zo verslepen dat deze boven op de track komt te liggen.
Ook kun je volgorde van routepunten aanpassen, bijv bij dat stukje onderaan waar route afwijkt en de volgorde van routepunten aanrijden veranderd lijkt.

En als je de route ook voor de Zumo wil controleren doe je de vergelijkings optie van TomTom met de Here kaart (hoofdkaart TomTom vanwege de routering eigenschappen.
Als je de route gelijk hebt voor TT en Garmin ook eens kijken hoe de route zich verhoud als je Here kaart als hoofdkaart (met routerings opties) kiest.

Hans was me voor..
 
Laatst bewerkt:
zeker als de 400/40 als "oud" model nog met een aardige korting worden aangeboden.

Dat is een volkomen valide argument.

Ik hou een beetje voorbehoud rond de 40/42. Of je de flitsers nu gebruikt of niet: door het ontbreken van de lifetime flitsers zal dat toestel als tweedehands zeer moeilijk cq niet verkoopbaar zijn. En natuurlijk koop je het toestel niet om het weer te verkopen maar net als bij de motor speelt afschrijving ook een rol en is de 40/42 in mijn ogen daarom 'verkeerde zuinigheid'.
Laat ik het anders zeggen: ik denk dat je beter een Rider 400 dan een Rider 42 kunt kopen; waarbij je met de 400 dan ook nog goedkoper uit bent.

De 420 moet je op dit moment, zoals hierboven al gezegd, sowieso niet kopen. De 450 kost immers hetzelfde. Doordat de 420 ook bij BOL, coolblue, mediamarkt en Wehkamp komt te liggen zal er binnen enkele maanden best een paar tientjes prijsverschil zijn maar zou ik nog steeds de 450 aanraden.

Ik heb vandaag wat zitten spelen met de 450 (hoop morgen de tijd te vinden er een video'tje over te maken) maar vind de biker POI's toch echt wel heel aardig en de moeite waard. Dat in combinatie met de voorgeinstalleerde routes en wereld-kaartdekking.... geen twijfel.

Daarnaast heb ik gemerkt dat het scherm toch ook echt wel anders is en bediening met handschoenen sterk verbeterd (geldt voor zowel 42/420 als 450). Je hoeft het scherm met blote vingers niet eens meer aan te raken; 2 a 3 mm erboven is al voldoende. Met zomerhandschoenen werkt het nu vrijwel als met blote vingers. Met winterhandschoenen blijft het lastig; vooral omdat je dan 'op de top' vaak bijna een cm afstand hebt tot je vinger.
De oplossing is dan, net als bij de 400/410 even een lik te geven over je vingertop.

De komst van de 450 betekent echter ook dat de 400 en 410 overal in de uitverkoop gaan; en daar kun je zeker je voordeel mee doen. Desondanks merk ik echter zelf dat, sinds de aankondiging van de 450, er bijna geen 410 meer verkocht wordt...
 
Dank je wel voor dit uitgebreide antwoord. De wereldkaart van de 410/450 heeft voor mij geen enkele meerwaarde, ik kom echt nooit buiten Europa. Ook de afschrijving speelt geen grote rol; mijn Rider 2 wordt na een jaar of 10 vervangen omdat de opties van kronkelroute en rondrit mij aanspreken, en omdat mijn kaart al een paar jaar achter loopt. Ik denk dat voor mij (en gezien het geringe prijsverschil ook voor Mevrouw Duc) de 400 de beste keus is.Het prijsverschil ten opzichte van de 420/450 kunnen wij dan mooi in een autohouder steken.
 
Hoe dan, als je alleen een 10 jaar oude route hebt...?
Zolang je een van de ondersteunde formaten hebt (helaas geen GDB), kan je de route importeren. Na de import maak je een copy (rechts in de regel) en deze copy open je vervolgens.
Na het openen kan je links bij de optie Routes het origineel bij de geopende route in zetten.
Zoals eerder gezegd weet ik dus niet of het origineel ook echt origineel is
 
Inderdaad was ik vergeten om de TT kaart te gebruiken. Bij de TT kaart zie ik dit:[afbeelding]

Toch nog wel wat afwijkingen rechtsonder en boven.....

In MyDrive kan je zien dat er bij Doesburg wat afsluiting zitten. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je rechtsonder afwijkingen hebt. MRA heeft dezelfde info op de TT kaart alleen niet zichtbaar.

Tevens heeft MRA de irritante eigenschap om routepunten precies op kruispunten te plaatsen. Met rare uitschieters als gevolg. Heb dit al paar keer gemeld maar geen reactie
 
Laatst bewerkt:
Nu een grote stemmen update binnen gehaald (229 MB). Zo te zien zijn er veel opgenomen stemmen bij gekomen, maar geen Nederlands. Wat moet ik met 8 soorten Chinees, haha !
Heeft het effect (sneller worden ?) als ik de talen die ik niet gebruik verwijder ?
Deze mogelijkheid bestaat wel via MyDrive Connect.
 
Een route van 5 à 10 jaar moet je met zekerheid eerst controleren voordat je deze omzet naar een track, maar hoe wou je dat dan doen in MRA? Zeker met zo'n oude route wil je het origineel beschikbaar houden om te zien waar het herberekenen de route veranderd. Dat is toch een normale procedure?
Moet ik dan voor gebruik in MRA allereerst een route m.b.v. bijvoorbeeld BaseCamp omzetten naar een track, deze inladen in MRA en daarna converteren naar een route die ik met behulp van het track weer corrigeer. Dat is krankzinnig.


Je kan in MRA de originele track of route ook in de route zichtbaar maken. De track optie gebruik ik veel. Route optie nog niet gebruikt (wist eigenlijk niet eens dat het kon).
Weet niet zeker maar als je alleen de import van de GPX doet en die nog niet opent, is de route (dus niet de track) waarschijnlijk identiek aan het origineel. Maak dan van de import een kopie, je opent die en zet dan het origineel er onder, kan je de boel dan alsnog gelijk trekken.

Na aanleiding van jullie discussie wat testjes gedaan en iets grappigs ontdekt wat ik in ieder geval nog niet wist.

Ik begrijp MrTenCats zijn probleem met (oude) routes waar je geen track van hebt. Zodra je die in MRA bekijkt is op basis van de routepunten een route berekend die waarschijnlijk niet meer met het origineel overeenkomt. Het probleem is dat je in MRA nu niet zichtbaar kunt maken waar de afwijkingen zitten zodat je de MRA berekende route daarop kunt aanpassen. De oude routes eerst in BaseCamp inlezen en er een track van maken en die weer uploaden naar MRA vind ik in deze geen optie. Het sterke van MRA is in mijn ogen dat ik alleen maar een device met internettoegang en een browser nodig heb om met mijn routes aan de gang te kunnen gaan. Dat kan ook een hotel pc zijn of een even geleende laptop of tablet zonder dat daar een hele installatie van BaseCamp op moet staat.

Athome, jou suggestie om eerst van de net in MRA ge-importeerde route (voor openen) een kopie te maken zodat je die als "onderlegger" kunt gebruiken bij de route werkt niet. Dit getest maar als ik de kopie route dan als extra route laad is dat net als het origineel al een herberekende route dus komt die ook niet meer overeen het het origineel.

Wat dan? Ik heb toen het volgende geprobeerd. Uit BaseCamp een route (geen track!!!) ge-exporteert als gpx bestand. Zie dit als mijn routebestand die ik van een (Zumo) vriend gekregen heb, van internet heb gedownload of een route die al 5 jaar in mijn route archief zit.

Dit bestand in MRA met de optie Routebestand importeren ge-importeert en daar geopend. De route vergeleken met het origineel in BaseCamp en zoals verwacht hebben we daar enkele afwijkingen in de route met het BaseCamp origineel.

Nu heb ik datzelfde route gpx bestand nogmaals ge-importeert in MRA maar nu met de optie Trackbestand importeren en wat scherts mijn verbazing, ik krijg keurig de originele route als track te zien 1 op 1 gelijk met de originele route in BaseCamp. Deze is dus als onderlegger te gebruiken.

Wat gebeurd hier? Ik heb uit BaseCamp een route ge-exporteerd geen track!! Deze geëxporteerde route een keer met Routebestand importeren en een keer met Trackbestand importeren in MRA binnen gehaald. Worden hier de Garmin vormingspunten als Trackpunten gebruikt of zit er sowieso een track verborgen in het gpx bestand als je een route uit BaseCamp exporteert?

Hoe dan ook, wel mooi als het zo werkt.

Hieronder in zwart de berekende route in MRA en in rood als "onderlegger" de track die 100% overeen komt met wat ik in BaseCamp zie.


full
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurd hier? Ik heb uit BaseCamp een route ge-exporteerd geen track!! Deze geëxporteerde route een keer met Routebestand importeren en een keer met Trackbestand importeren in MRA binnen gehaald. Worden hier de Garmin vormingspunten als Trackpunten gebruikt of zit er sowieso een track verborgen in het gpx bestand als je een route uit BaseCamp exporteert?


Ah! Dat is goed nieuws; want bovenstaande is precies wat ik bedoelde met:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je redeneert iets te veel vanuit Garmin-routes. Garmin heeft als sinds jaar en dag eigen routeformat waarin, naast de routepunten feitelijk ook trackpoints verborgen zitten. Die punten worden, omdat het garmin-eigen is, alleen door Mapsource en Basecamp gebruikt.

Ik heb het hier wel eens met MRA over gehad en kennelijk is er inmiddels een aanpassing geweest en lezen ze nu ook die (niet helemaal oficiele XML-standaard) tussen-trackpunten van Garmin uit.

Betekent dus dat in die gevallen, inderdaad, die tussenslag via Basecamp niet meer nodig is.

Echter: het ligt uiteindelijk aan 'de bron'. Je kunt bij verschillende route-sites ook de 'gpx-route' downloaden, maar daar staan niet altijd die extra punten in. In die zin blijft het verstandiger om bij download, waar mogelijk, te kiezen voor 'track'.

Toch is het voor de gebruiker nog steeds onnodig verwarrend zo; zou mooier zijn als het onderscheid tussen track en route export zou verdwijnen en er automatisch de meest optimale interpretatie gekozen wordt.


Maar eh... uitstekende signalering van Nosmo, waarvoor dank!
 
Yep, dat is goede research :)

Mijn collega's wilden er niet aan, maar ik was voornemens op onze Rijnroute alleen de track aan te bieden en helder te maken dat de eigenaren kennis van zaken moeten hebben om met een track om te gaan in hun toestel.
 
Laatst bewerkt:
Ik was nog niet zo ver met uitpluizen maar ik dacht altijd MRA bij import uit een GPX de route en track kon scheiden.

Wanneer je dus voor trackimport kiest en er staat alleen een route in de GPX wordt er niets of die route geimporteerd, waardoor je dus niet zo goed voor routeimport kan kiezen. Blijkbaar heeft MRA het ondertussen toch mooier opgelost.
 
Echter: het ligt uiteindelijk aan 'de bron'. Je kunt bij verschillende route-sites ook de 'gpx-route' downloaden, maar daar staan niet altijd die extra punten in. In die zin blijft het verstandiger om bij download, waar mogelijk, te kiezen voor 'track'.

Ja, daar ben ik mij van bewust, maar dat is dus niet specifiek voor MRA maar met alle route software. Als ik met BaseCamp werk en ik een route download van internet met alleen de routepunten dan zal ook BaseCamp nooit de originele route kunnen laten zien maar altijd een tussen de routepunten berekende route, dus net als alle andere routesoftware alleen maar een eigen interpretatie van de route op basis van de beschikbare routepunten kunnen tonen.

Wat dat aangaat vind ik MRA een steeds betere routeplanner. Ook de mogelijkheid om met vrienden via internet de routes makkelijk te kunnen delen vind ik fantastisch. Tijdens het maken van de route's kunnen je vrienden de route al bekijken en commentaar geven en aanpassingen voorstellen zonder dat je telkens de route heen en weer moet mailen. Ook de vrienden zonder navigatie kunnen meedoen of zelf routes maken.
 
Laatst bewerkt:
De mobiele flitsers worden maar een paar keer per dag bijgewerkt.
Er is in het verleden ook melding gemaakt dat er geen flits waarschuwing gegeven werd als er geen life smartpho

ne internet verbinding aktief was. Ook niet als de flitsers zelf wel op het toestel bekend/geladen zijn.

Iemand nog meer duidelijkheid hierover ?

Eh, op de Go Mobile zijn deze in real time, de mobiele flitsers.
Ik kan er ook gewoon eentje direct melden.

Ik kom regelmatig mobiele flitsers tegen (ik rij 8 uur per dag met de TomTom Go) en ze worden altijd aangegeven
 
Yep, dat is goede research :)

Mijn collega's wilden er niet aan, maar ik was voornemens op onze Rijnroute alleen de track aan te bieden en helder te maken dat de eigenaren kennis van zaken moeten hebben om met een track om te gaan in hun toestel.

Als backup zou ik er toch graag ook altijd de route er bij willen hebben. Iedereen de track laten gebruiken zodat je de grootste kans hebt dat men dezelfde route rijd maar als backup ook de route met routepunten meegeven zodat je altijd nog de mogelijkheid hebt om onderweg op je apparaat wat aanpassingen in de route te maken.

Afgelopen weekend in de Eifel geweest met vrienden. Op zondagochtend besloten de terug route een beetje aan te passen. Dit op het toestel door wat routepunten te verwijderen en toe te voegen gedaan. Met alleen de track als basis was dit lastiger geweest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan