Raad onderhoud Yamaha MT-03

corneb

Rookie
5 mei 2017
5
0
Lisse
Hallo motor enthousiastelingen,

Ik heb laatst een mooie Yamaha Mt-03 overgenomen van iemand. De motor verkeerd in een geode staat en loopt netjes. Motor heeft altijd binnengestaan en is goed onderhouden door de vorige eigenaar. Het enigste is dat de kilometer stand van 53.000 kilometer wel aan de hoge kant is voor een MT-03. Heeft een van jullie ervaring met het onderhoud of een revisie van een MT-03? En zijn er dingen waarbij ik moet opletten met een MT-03 kwa onderhoud.

Groeten Corne
 
Laatst bewerkt:
Voor specifieke MT-03 dingen zou ik dit topic eens doorbladeren:
AniThing in "Het Yamaha MT-03 topic - Deel 8: Knallen..."


Zoals je wellicht weet is het 660 blok in diverse modellen gebruikt zoals alle XT660 maar in het verleden ook in de SZR660 en de MuZ Skorpion. Uit je vraag blijkt niet of je de motor zelf wilt onderhouden of dit wilt uitbesteden.

Voor het gebruik denk ik alvast aan de volgende puntjes:

1. Dit motorblok heeft een dry-sump systeem voor de olie. Dat kun je met koude motor niet goed peilen. De olie kan teruglopen in het carter met als gevolg dat je teveel gaat bijvullen als je met koude motor peilt. Kijk anders even in de gebruikershandleiding.

2. Bij eencylinders wordt nog wel eens bij lage toeren in een hoge versnelling het gas vol opengedraaid want het geluid klinkt dan zo stoer. Maar je motorblok en met name je versnellingsbak vinden dat niet fijn. De voorlopers stonden bekend om defecte versnellingen, dat schijnt bij het 660 blok te zijn verbeterd maar toch. Als je vermogen vraagt moeten ze wel ronddraaien qua toeren. Bij mijn SRX en SZR was dat vanaf ongeveer 3500-4000 toeren en tussen de 5-7k toeren kon je het gas vol opengooien.
 
Dank voor jullie antwoording. Ik zal dat topic zeker doorlezen.

Ik was op de hoogte dat het ging om een dry-syrup. Ik heb de olie ook op juiste manier afgelezen (rondje rijden, daarna paar minuten laten afkoelen en daarna de olie aflezen.). Hij zuipt daarnaast ook geen olie en de filtertjes en klepjes zijn 4 maanden geleden ook nog gesteld.

Dat merkte ik inderdaad met rijden. Optrekken vanaf 3500/4000 toeren vind hij niet heel erg leuk. Meestal schakel ik door rond de 6000 om op te trekken en als ik op de gewenste snelheid ben nog eentje omhoog te schakelen.
 
Die blokken zijn kogelvrij!Gewoon olie in de gaten houden en rijden.
Heb er zelf twee gehad,beiden gebruikten geen olie trouwens.Mis hem nog wel eens....
 
Terug
Bovenaan Onderaan