Redelijk nieuwe accu (al?) leeg na 1 maand stilstaan

lars88

Die hard MF'er
6 apr 2014
291
11
Vorig jaar is er een nieuwe accu in mijn motor gezet, maar wanneer ik nu bijv. een maand niet rijd, is deze al leeg. Ik dacht dat ie een maand wel zou moeten kunnen halen, vandaar dat ik hem tussendoor niet aan de druppellader heb gehangen.

Is dit vrij normaal, of zou dat toch niet moeten kunnen?
Er is wel een stroomkabel voor het navigatiesysteem aangesloten, maar die zou hem niet leeg moeten kunnen trekken wanneer deze niet is aangesloten? Is dus ook niet geschakeld op contact oid.
Of zou dit er iets te maken mee kunnen hebben?
 
Vorig jaar is er een nieuwe accu in mijn motor gezet, maar wanneer ik nu bijv. een maand niet rijd, is deze al leeg. Ik dacht dat ie een maand wel zou moeten kunnen halen, vandaar dat ik hem tussendoor niet aan de druppellader heb gehangen.

Is dit vrij normaal, of zou dat toch niet moeten kunnen?
Er is wel een stroomkabel voor het navigatiesysteem aangesloten, maar die zou hem niet leeg moeten kunnen trekken wanneer deze niet is aangesloten? Is dus ook niet geschakeld op contact oid.
Of zou dit er iets te maken mee kunnen hebben?

Zit er ook een alarm op de motor?
 
meten is weten...
trek je accukabel los en hang er ff multimeter tussen.
kun je zien hoeveel A of mA hij alsnog trekt.
deel dat op je accu capaciteit...en je weet wanneer hij leeg is.
maar...vergeet niet als je accu al 50% leeg is, dat de startcapaciteit link is afgenomen.
 
Zo zijn er wel meer stroomverbruikers actief als het contact "uit" staat:
- de ECU, evt. sleutelherkenning
- klokje
- alarm

Nou alarmen "vreten"stroom.

Bij mijn daytona 675 accu leeg in 2 weken :')

Alarm eruit gesloppt en een rotschop gegeven :P
Cirkelt nu ergens in een baan om de aarde B| ,klereding :(
 
Alarmen en Gps houders zijn in mijn ervaring vaak de grootste veroorzakers van lekstroom op accu's.

Die laatste sluit ik altijd (tenzij de klant nadrukkelijk anders wil) op een geschakelde plus aan. Het zijn vooral de oudere type houders die dat doen; welk type wel en welke niet is moeilijk bij te houden. Bovendien scheelt het ook weer een overdadige draadbundel en (lelijke)stekkers aan de accu. een geschakelde plus en massa zijn altijd in de buurt van het stuur te vinden.
 
Hoe vaak is dit al voorgekomen? Hoe vaker het gebeurt, hoe groter de zelfontlading van de accu zal worden en hoe meer capaciteit je mist.
Mijn ervaring met een nieuwe accu is dat na 5x leegtrekken de accu vrijwel waardeloos is geworden. Een maand klinkt normaal, voor een al beschadigde accu.

Daarnaast: pak 'n multimeter en meet eens hoeveel mA er loopt. Je kan gemakkelijk lokaliseren waar de verbruiker (of het lek) zit, door 'n zekering weg te nemen en de meetpennen op de plek daarvan te steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan