Kawasaki ZX9R voorkant opkrikken

CXfan

MF'er
11 sep 2009
86
5
Ik wil de voorkant van een Kawasaki ZX9R (1999) opkrikken. Ik heb 2 spanbanden met ratel, een autoschaarkrik, een houten balkje, een brug en assteunen ter beschikking. De motor heeft geen middenbok. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Mijn idee is om hem op te krikken onder de "center suspension" (zie als voorbeeld op 0:18 in dit filmpje) en tegelijkertijd de motor aan de achterzijde naar beneden te trekken met de spanbanden. We zijn met 2 personen trouwens. Maar ik kan de krik ook iets verder naar voor zetten (het lijkt me dat de achterzijde v/d motor dan stabieler blijft), daar zitten de uitlaten met een opgelast plaatje, waar ik misschien de krik onder kan zetten.
 
Als je van plan bent om de voorkant op te krikken door een krik onder de achtervering te zetten en het achterwiel naar beneden te houden met een sjorband kan ik je maar een tip geven.
Breng hem naar iemand die het wel weet.
 
TS heeft een (hef)brug ter beschikking?

Zet die motor met het alleen het achterwiel + jiffy op de brug en fixeer het achterwiel strak met een spanband (motor dus gewoon op de jiffy zetten). Als je vervolgens de brug omhoog laat komen komt alleen je voorwiel los van de grond als je tevens een krik onder de uitlaatbochten zet (3 punten steunen op de brug)).

Eventueel een paar blokjes hout tussen de achterband en de brugranden leggen welke ónder de spanband ingesloten worden zodat je achterwiel niet kán schuiven over de brug.
 
Laatst bewerkt:
wat wil je doen aan de motor ?
als gewoon het voorwiel eruit moet : krik aan de rechterkant vooraan onder het blok en opkrikken : motor steunt dan op A-band/pikkel/krik.
De voorvork gaat eronder uit. De voorkant moet ca. 6 cm omhoog als ik het zo bekijk

@v.d.v. ik ben niet te beroerd om beginnersvragen te stellen als mij dat uitkomt.

@wimmel_1. Dank. Heb inderdaad sinds kort een brug. Het is nog beetje uitzoeken wat allemaal kan en mag. Er zit wel zo'n "valluik" op de brug. Dan zou ik de motor achterstevoren op de brug kunnen zetten met het voorwiel boven het valluik, maar ik meen in de veiligheidsinstructies gelezen te hebben dat achterstevoren niet mag. Moet ik even nakijken.
 
Tegenwoordig heb ik een balhoofdstandaard, die paar tientjes op marktplaats hebben mij het leven heel makkelijk gemaakt :)

Daarvoor heb ik het gedaan door de voorkant te hijsen: sjorband aan het plafond en vastgemaakt bij het balhoofd. Krik onder het blok kan ook, maar staat niet zo stevig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan