Wat te doen met deze uitlaat?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Ik ben momenteel bezig een Suzuki GSX 250 uit begin jaren 80 op te knappen. Ik heb hem als project overgenomen.

Origineel heeft deze motor een dubbele uitlaat, 1 per cilinder. De vorige eigenaar heeft van de oude bochten een 2 in 1 gemaakt en daar dit dempertje aangezet:

WP_20170507_21_41_12_Pro_zpsvlflnqd2.jpg


Het ding is 25 cm lang, en lijkt een soort open pijp. Er zit volgens mij wel iets van demping in, maar het lijkt mij dat bij de meeste dempers de lucht ergens "geforceerd" doorheen moet.

WP_20170507_21_41_28_Pro_zpsoyxqn69v.jpg


Wat te doen? De motor loopt nog niet, dus ik kan nog niet proberen wat er gebeurt als ik deze uitlaat er op zet.

Is dit een 'echte" einddemper, of eigenlijk niet? En wat zou de invloed kunnen zijn op de carburatie? Of loopt dat zo'n vaart niet bij zo'n klein blokje?

En tot slot: iemand zei dat mijn motor met deze uitlaat 30 km p/u harder loopt, klopt dat?




:+ Dat laatste is een grapje, maar de eerste dingen ben ik wel benieuwd naar.
 
Laatst bewerkt:
is een standaard op vervangingsdemper. het demp een beetje wil je het geluid terug brengen dan zal je een DB-killer in moeten bouwen. DB killer zorgt voor wat restrictie waardoor geluidsgolven meer de dempingswol in geforceerd wordt. tegendruk in de uitlaat heeft invloed op de flow door de motor en voor een optimaal resultaat moet je daar de carburatie op aanpassen.
 
Hoi, dit is absorptiedemper.
Binnenin zit een geperforeerde pijp met dempingswol er omheen gewikkeld. De dempingswol absorbeert de frequenties in het geluid zodat je voornamelijk de lage frequenties hoort. Echt demping wat betreft het aantal dB geeft ie niet echt maar het geluid is minder schel dus ervaar je het geluid als minder hard.
Een demper waarbij de gassen geforceerd door de demper gaan zoals je zegt is een reflectiedemper. Het geluid wordt hierbij in z'n geheel gedempt, maar zal nog steeds de hoge frequenties hebben waardoor het schel kan klinken.
Er zijn ook demper die beiden hebben dus reflectie in combinatie met absorptie.
Een ander dempingssysteem monteren kan ervoor zorgen dat je iets aan de afstelling moet doen in je carbs, maar niet altijd. Hangt ook een beetje van het soort motor af ivm vermogensverlies al denk ik niet dat je dit gaat merken met een 250cc blokje. Gewoon er op zetten dus en kijken wat er gebeurt. Rij er even een kwartiertje op, draai de bougies er uit en kijk naar de kleur. Zwart is te rijk, wit is te arm, koffiekleur is goed. Als afstellen nodig mocht zijn en je kunt dit zelf niet kun je dit gewoon laten doen bij een motorzaak.
;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allebei, dat geeft meer kans op succes dan ik had gedacht. Dan ga ik deze eerst maar eens monteren en kijken hoe het blokje gaat lopen.

De demper heeft trouwens geen klem, hij dat gewoon los over de pijp geschoven. Is dat een kwestie van afdichtingspasta er tussen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan