Honda FT500 Bratstyle project

@Wimvlis
bedankt voor de tip! Ik woon inmiddels in Amsterdam dus is wel een flink stuk fietsen ;)


Vandaag weer aan de motor geklust, of ja geklust, poging gedaan tot schoonmaken.

Het blok was echt heel erg smerig, met een flinke lading Dasty, een koperborstel, staalsponsjes en wc papier aan de slag gegaan.

Ik kwam er wel al snel achter dat het blok door mr Honda niet ontworpen is op makkelijk schoonmaken.

zo (erg) was het:
IMG_20170403_174724.jpg

Blok vies 1
IMG_20170403_183748.jpg

Blok vies 2

Na een tijdje schrobben (wie heeft ooit bedacht om precies waar al het ketting smeer komt grote uitsparingen te maken)
IMG_20170403_180313.jpg


en dan het uiteindelijke enigszins schone resultaat
IMG_20170403_190526.jpg


Doel van vandaag was vooral om het blok dusdanig schoon te krijgen dat ik niet te veel protest hoor als ik verder aan het blok in de woonkamer wil klussen. Het moet dus nog verder schoongemaakt worden. Tips hiervoor zijn meer dan welkom want ik kom heel moeilijk bij alle kleine hoekjes en gaatjes (vooral tussen de ribben van de kop)

verder heb ik de toerentellerkabel verwijderd. hier ga ik waarschijnlijk een soort plastic of rubbere dop in doen om het af te dichten en dan met een metalen plaatje op z'n plek houden.
IMG_20170403_184722.jpg


Helaas kwam ik er ook achter dat er waarschijnlijk al flink aan het blok is geklooid, zo zaten er op meerdere plekken niet standaard schroeven met als absolute winnaar de onderstaande:
IMG_20170403_184728.jpg


De FT heeft standaard een heel raar inlaatspruitstuk met een bocht erin, dit om ervoor te zorgen dat de carb opzij gericht staat en het luchtfilter nog naast de accu past.
Aangezien ik geen standaard luchtfilter ga gebruiken was ik opzoek naar een alternatief.
Volgens een Yahoo message board was een spruitstuk van een of andere harley een optie:
IMG_20170403_204556.jpg

Het 'gat' is iets kleiner (42 vs 45 buiten diameter carb) maar met een beetje wringen past het wel. Ook moet ik de montage gaten een klein beetje ovaal maken zodat deze uitkomen en vraag ik me af of de beugel waar de gaskabels in steunen nog wel uitkomt..
Mocht iemand nog een alternatief weten (gaten hoh 64mm en doorsnee 'mond' 45mm) dan houd ik me aanbevolen.

Ook heb ik enigszins besloten hoe ik het blok wil verven:
IMG_1365.jpg

Dus met gepolijste/grijs/zilvere blokdeksels en kleppendeksel. Zwarte carterhelften en cilinder+kop met de koelribben gepolijst.
 
Laatst bewerkt:
Sorry van de fout ingeschatte woonplaats. Ik was uitgegaan van de gegevens in je profiel en daar stond toch echt Delft :Y

En dan is mijn opmerking opeens niet zo vreemd (Delft H'dijk iets van 15 km).

Maar zo te zien heb je een best klusje liggen. Wat ook goed werkt om kettingvet te verwijderen is kettingreiniger op de betreffende plek spuiten. Wordt de "kleefzooi" wat vloeibaar van en dus beter verwijderbaar.

Wat ook goed dergelijk vet oplost/ in beweging krijgt is lampolie. En dat heeft als voordeel dat het niet heel licht ontvlambaar is.

Succes
 
Oeps je hebt gelijk!
Woon al 4 jaar niet meer in Delft dus heb het nu aangepast.

Wederom bedankt voor de tips, opzich werkt Dasty niet eens zo heel slecht voor het oplossen van vet. Het grootste probleem is met name het schrobben. Ik zal ergens wat kleine raggertjes ofzo vandaag moeten halen om overal fatsoenlijk bij te kunnen.

Aangezien ik het blok helemaal wil spuiten zou het jammer zijn als er nog ergens rommel zit waardoor de verf er weer af klapt.
 
Past het inlaatrubber van een XL500R niet. Ik dacht dat die anders was.
Zal het morgen eens nakijken.
 
Gisteravond weer aan het schoonmaken geweest.

Eerst gecheckt of de carb uberhaupt gaat passen met de kortere inlet.
Conclusie.. met alleen de inlaat niet..
Standaard zit er een spacer tussen het inlaat spruitstuk en de kop en met dit spacertje past het nog steeds niet helemaal lekker. De beugel voor de gaskabels zit tegen de kop aan.

IMG_20170404_182245.jpg


IMG_20170404_182253.jpg


IMG_20170404_182307.jpg


De gaskabels zelf hebben ook nog een flinke stelschroef dus zelfs als ik ervoor zou kunnen zorgen dat de afstand iets groter wordt kom ik toch nog in de problemen. Oplossing lijkt daardoor te zitten in het aanpassen van die beugel.
Wat ook duidelijk te zien is, is dat de carb het meest te lijden heeft gehad onder de lange stilstand onder de hoes.
Besloten het vieze kreng dan ook goed schoon te gaan maken.
Jammer genoeg zijn de verschillende boutjes niet allemaal even lief geweest.
Eikelschroef 1
IMG_20170404_190006.jpg

Eikelschroef 2
IMG_20170404_190000.jpg

Wat voorzichtige aanmoediging met de slagschroevendraaier bood uitkomst.
De uiteindelijke 'exploded' view van de carb
IMG_20170404_191621.jpg

En hoe deze er weer uit ziet na het poetsen.
Schone carb
IMG_20170405_075758.jpg

Schone carb 2
IMG_20170405_075835.jpg


Ik ga proberen de verroeste beugeltjes te spuiten, alle boutjes worden ook vervangen.
Bij het uit elkaar halen bleek als afdichting rondom de choke en throttle as een afdichtingsringetje te zitten. Door de tand des tijds was het alleen erg slecht te herkennen van wat voor een materiaal het ooit is gemaakt (leek wel touw-achtig).
Iemand enig idee wat dit is geweest? Ik zal deze iig moeten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Advies zoek eens op JIS schroevedraaiers....

Zeker als je sleutelt aan oudere Jappen is het een verademing om gewoon eens een oude schroef heel los te krijgen.
 
Gisterenavond weer aan de motor gewerkt.
Om het blok klaar te maken voor het spuiten heb ik de zijdeksels en kleppendeksel verwijderd.
Ging allemaal best voorspoedig totdat ik bij de kleppendeksel kwam. Hier zaten een aantal bouten flink vast. Na een beetje extra overtuiging kwamen ze wel los maar helaas kwam er ook een beetje draad mee. 1 van de bouten lijkt zelfs afgebroken halverwege de draad :(.
Ik ga alle draad opfrissen met een tap en met een linkse tap proberen het overgebleven stukje bout eruit te krijgen.
Tijd voor foto's:
Linker helft
IMG_20170413_201141.jpg

Deksel
IMG_20170413_201148.jpg

Rechter helft
IMG_20170413_203102.jpg

Nokkenas ziet er redelijk uit. Iig nog mooi glad. De tuimelaar van de rechter nokkenas was wel wat minder mooi maar niets om me echt zorgen om te maken
IMG_20170413_211745.jpg

Schroefdraad
IMG_20170413_211701.jpg

Afgebroken schroef
IMG_20170413_211924.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het paasweekend tijd gehad om aan mijn blok te klussen.

Eerst het hele blok geprobeerd zo schoon mogelijk te krijgen. Ik had de zij- en kleppendeksel er al afgehaald, achteraf zonde want hierdoor kon ik het blok niet powerwashen. Leason learnt want dat was uiteindelijk denk ik veel effectiever geweest.
Nu vooral met veel ontvetter, staalsponsjes, oude tandenborstels, wattenstaafjes en een dremel bezig geweest.
IMG_20170417_163837.jpg

Blokje zoals het mooi kaal op mijn woonkamer tafel stond.
IMG_20170418_111338.jpg

Daarna het blok helemaal afgeplakt, hier wat slimmigheidjes uitgehaald. Sommige af te plakken delen heb ik namelijk in vershoudfolie en/of boterhammenzakjes gewikkeld. Heel snelle en effectieve manier!
IMG_20170418_115528.jpg

Blok eerst in zwarte primer gespoten
IMG_20170418_164241.jpg

De Zilvervloot
IMG_20170418_185236.jpg

Alles geverfd en afplaktape verwijderd.
IMG_20170418_195733.jpg

En uiteindelijk hoe het blok er nu bij staat. Het is niet perfect en vooral kijkend naar de hoeveelheid tijd die ik erin heb zitten had het ook wel mooier mogen zijn. Van de andere kant, het is de eerste keer dat ik een motorblok zo aanpak en gelet op mijn zeer beperkte klusruimte ben ik eigenlijk helemaal niet ontevreden.
IMG_20170420_221800.jpg

De andere kant
IMG_20170418_225224.jpg

En omdat het leuk is ook nog even een before en after.

Ik heb het blok uiteindelijk gespoten met Motip velgenspray. Het voelt in ieder geval tot nu toe mooi stevig dus hoop dat het ook blijft zitten.
Ik heb niet alle bouten in het blok afgeplakt, dit was een bewuste keus omdat deze bouten vaak verroest waren en vervangen niet echt een optie was (wilde niet het hele blok demonteren).

Nu bezig met het bestellen van alle nieuwe onderdelen en bouten die ik nodig heb, vervolgens kan het blokje weer in elkaar en kan ik beginnen met het frame.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een fotootje van de andere kant van het blok toegevoegd.

Ben wel een klein probleem tegen gekomen.
Honda gebruikt voor 2 bouten in de kleppendeksel m7 bouten. Geen idee waarom. Helaas is m7 erg moeilijk te krijgen, zeker in de RVS inbus die ik voor alle andere M4,5,6 boutjes wil gaan gebruiken.

Nog even het internet afstruinen en bij mijn lokale ijzer boer vragen.
 
Het was pakjes tijd een aantal dagen geleden :D

IMG_20170_170606.jpg


Een paar kleine onderdeeltjes van CMSNL en een hele lading RVS.


*Jammer genoeg ben ik wat kleine dingetjes vergeten te bestellen bij CMSNL dus als iemand uit de omgeving amsterdam/den haag nog wat moet hebben, let me know dan splitten we de verzendkosten*


Verder begonnen met het montage klaar maken van alle blokdeksels, dit betekend oude pakking verwijderen, uitzoeken welke lengte schroeven waar moet komen, draad in de bout gaten opschonen etc.
Helaas was mijn net nieuw gekochte vloeibare pakking al helemaal uitgedroogd...??.. dus vanmiddag even terug naar de ijzerboer waar ik hem had gekocht.

Redelijk saai werkje maar wel constructief dus ook leuk om een beetje te zien hoe het gaat worden.

Heb ook alle boutjes in de carb vervangen en heb een oplossing gevonden voor de montage van het beugeltje dat de gaskabels ondersteunt.

Vanavond ga ik met de dremel de koelribben onderhanden nemen dus wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Burger, Hagendoornweg in A'dam Noord heeft alle boutjes en moertjes die je kan wensen. Een ouderwets gouden winkel.
 
Draad in de kop al gefixed? Zo te zien ga je een helicoil set moeten aanschaffen aangezien je de volledige draad uit het blok mee hebt getrokken bij het verwijderen van de bout.
 
@Halflife
Thanks, hoorde deze naam ook al van mijn eigen ijzerboer. Een goed teken als een conculega je aanraadt lijkt mij.
@theredone
Net een proefsamenstelling gemaakt. Het lijk (klopt af) dat het wel meevalt, de stukken schroefdraad die je op de foto ziet komen ook uit verschillende schroefgaten (niet uit 1). Ik heb ze nog niet op spanning gezet dus het kan nog wel fout gaan.
@Kornfed
Thanks voor de tip!

Hier het resultaat:
Het blok na het kaal maken van de koelribben en na proefmontage met alle schroeven.
IMG_20170501_214829.jpg

en de andere kant
IMG_20170501_212809.jpg

Ook meteen even het inlaatrubber aangepast. Dit is dus een harley inlaatje wat met een beetje aanpassen op de FT500 past
IMG_20170501_220448.jpg

Hierdoor komt het carbje heel recht en dicht op het blokje te zitten (en recht)
IMG_20170501_220642.jpg

Wel het beugeltje voor de gaskabels een stukje moeten aanpassen. Dit ging ook wel relatief gemakkelijk.
IMG_20170501_221420.jpg

Het beugeltje moet uiteraard nog netjes gemaakt worden.

Volgende wat ik moet regelen is nieuwe vloeibare pakking dan kan het blok voor een groot gedeelte weer in elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Helaas helaas helaas.
Ook bij mij is gebeurd waar de honda blokjes van deze periode om bekend staan.
Bij het op spanning trekken van de kleppendeksel was het einde oefening voor de schroefdraad van 3 van de bouten.

Dit zijn de boosdoeners:
1ph5yu.jpg


Ik moet dus een helicoil setje gaan aanschaffen en iig de kapotte draad maar waarschijnlijk alle bout gaten voorzien van een helicoil :(

daarna maar de slijptol gepakt om me een beetje af te reageren.
Zaag in het frame dus nu kan ik echt niet meer terug.
svja08.jpg

Kaal 2
2roonfc.jpg


Dan ziet het motortje er met de originele velg en de originele achterveren zo uit
2h54aye.jpg

Vervolgens de BMW velg nog een keer gepast en de langere achterveren die ik heb liggen er ook even opgezet.
nv8a2s.jpg


ideetje van de zithouding op het beesje
2prih7b.jpg


al met al een wisselende dag dus. De blokbouten waren kl*te maar het zagen en passen van de andere onderdelen was wel leuk en productief
 
Laatst bewerkt:
Helaas helaas helaas.
Ook bij mij is gebeurd waar de honda blokjes van deze periode om bekend staan.
Bij het op spanning trekken van de kleppendeksel was het einde oefening voor de schroefdraad van 3 van de bouten.

Dit zijn de boosdoeners:
[afbeelding]

Ik moet dus een helicoil setje gaan aanschaffen en iig de kapotte draad maar waarschijnlijk alle bout gaten voorzien van een helicoil :(
Ik heb die spullen liggen en heb dezelfde werkgever. M6 neem ik aan? Drie heb ik er zeker nog wel. Als je de kop in/na/voor de dagdienst op SPL Oost kan achterlaten hoef je geen hele set aan te schaffen.
 
Man man man man man.
Het lijkt alsof de motor er echt geen zin meer in heeft.
Ik had vandaag toch maar besloten om de kop er af te halen.
Zojuist netjes volgens het wphb en met goede moed en even goed gereedschap begonnen.
Het viel me al op dat 1 van de kopbouten geen dopmoer was, ook was deze maat 13 ipv 12. Alles volgens het boekje gedaan en alles ging ook (relatief) eenvoudig los... Tot de kopbouten...
IMG_20170508_182142.jpg

Echt ongelooflijk. Ook precies de laatste dingen die los moeten, de kopbouten onder de kopdeksel gingen wel los dus er is ook geen weg terug meer... Iemand tips hoe ik deze ellendelingen ooit nog los ga krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ze lijken al aardig rond dus grip met een goeie dop gaat waarschijnlijk niet meer lukken.
Moerensplijter gaat er niet omheen passen maar misschien kan je de moeren door slijpen met een Dremel of zo.
 
Beitel er met een redelijk hoek opzetten en een goeie tik met een hamer doen ook wonderen.
Of een dop in een UNC maat iets kleiner dan dop 13 erop slaan en losdraaien..
 
Heb je een lasapparaat? Buisje met een knik er in er op lassen en draaien. Door de warmte schrikt de bout vaak ook al los zodat je helemaal niet meer zoveel kracht hoeft te zetten.

Wel even het aluminium van je kop afdekken met een stukje blik zodat je geen spetters krijgt.
 
Dit is een moerensplijter:

Past misschien net om de 13mm moer.
[afbeelding]
Geen denken aan, die krijg je niet tussen de moer en de kop. Ik zou een koudbeiteltje pakken en gewoon tegen de klok inslaan. Als je haaks op de moer slaat komt er ruimte in. Een kleinere twaalfkant dop er overheen meppen werkt ook.
 
vanavond weer even aan de klus geweest.

Thanks voor alle tips, uiteindelijk gaf een bijtel de uitkomst!
De eerste ging relatief makkelijk, de 2e echter..
IMG-20170510-_WA0004.jpg

Uiteindelijk met heel veel pijn en moeite en een paar kleine plekjes op mijn verse lak toch los gekregen.

Er zat echt een dikke laag aanslag op de kleppen
IMG_20170510_173644.jpg

die dus even schoon gemaakt.
IMG_20170510_205347.jpg

De zuiger lijkt nog als nieuw
IMG_20170510_173731.jpg

en na een schoonmaakbeurtje ook even de cilinderwand gecheckt
IMG_20170510_205806.jpg

Ik heb het topic van Ram gebruikt om af te kijken hoe ik de vernaggelde gaten het beste kon doen.
Voor deze moest ik dus het gat stukken groter boren om erbij te komen met de tap.
IMG_20170510_195941.jpg

Lijkt allemaal wel goed gelukt iig.
IMG_20170510_221448.jpg


Net nog even nieuwe kopmoeren besteld zodat zodra ik die binnen heb het kopje weer dicht kan.

Al met al best blij met de klusjes van vandaag en hoe ze gegaan zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan