Honda CB1300 Superfour

Ook maar weer eens een keertje posten hierzo. Aanpassingen aan de mijn tot nu toe:

- superbike stuur
- andere spiegels
- bellypan
- seatcowl
- achterspatboard ingekort
- wavedisks voor (achter komt nog)
- gesinterde remblokken
- stalen remleidingen voor (achter komt nog)
- andere koplamp (Yamaha)
- fighter schermpje
- luchtfilter modificatie
- Scorpion stubby carbon uitlaat
- Volledig digitaal dashboard (TransLogic)

in de planning:

- Boosterplug (PC alternatief)
- remschijf en remleiding achter
- rearset

full
 
Laatst bewerkt:
ABS was voor mij ook niet perce nodig.

Knoop is vandaag door gehakt. Mede dankzij de super goede inruil prijs op mijn (total los, maar rijdbare) hornet, + een extra set banden om eventueel later nog om te leggen.

Volgende week zaterdag kan ik hem ophalen, en daarna zal zo snel mogelijk hier een leuke foto verschijnen;)

Zoals ieder jaar ga ik ook dit jaar weer minimaal 1x met de motor op vakantie. de eerst geplande is al 22 mei. in max 2,5 weken binnendoor naar Montenegro en terug.
Zit er nu toch sterk aan te twijfelen of ik dan met de honda zal gaan, of de moto morini. denk nu met de honda, en misschien later dit jaar nog een week of 2 naar de vogezen met de morini Corsaro :]
 
vind de prijzen allemaal stevig als je ziet wat je ervoor krijgt. torenhoge km's, (soms) niet eens ABS
(lijkt net of ik geluk had met de mijne denk ik)
Het zijn slechts vraagprijzen en bij dealers met garantie en inruilmogelijkheden, jij had hem toch particulier gekocht? Die inruil was van belang voor Bert dus als hij blij is met de deal dan lekker :]
 
Hulpmiddelen , anders is de CB1300 niet vooruit te branden denk ik :+
CB1300 is rap zat, heeft daarvoor geen hulpmiddelen nodig 8-)

gaaf dashboard!
wat is een boosterplug en luchtfilter modificatie?
Dash is idd gaaf, vooral de versnellings-indicatie vindt ik super.

Boosterplug verhoogt brandstof percentage op basis van de lucht-temperatuur, om te corrigeren dat de CB1300 voor Europese normen standaard erg arm is afgesteld. Doet ongeveer hetzelfde als waarvoor meestal een powercommander wordt geïnstalleerd. Belangrijkste doel is de motor bij alle toerentallen gelijkmatiger te laten lopen en een gelijkmatigere koppel-afgifte te krijgen.

BoosterPlug Honda CB1300 (2003 and newer - Fuel Injected Models)

Open-luchtfilter modificatie help ook bij het bovenstaande. Kan je gewoon zelf doen, is een kwartiertje werk. Originele luchtfilter-kap met klepje vervalt en wordt vervangen voor een open ring die het luchtfilter op zijn plaats houdt. Daarbij wordt het originele filter vervangen voor een K&N high-flow filter. Ik had zelf al een kunststof afdek-ring gemaakt, maar iemand van de CB1300 Nederland facebook groep maakt ze van RVS voor een heel vriendelijk prijsje:

full
 
scheelt die boosterplug echt merkbaar zoveel? ziet er zo 'simpel' uit


Google er maar eens op je leest + pos en - neg berichten.Het zijn wat weerstandjes met een voeler.

Heb zelf een PC3 erop zitten dat werkt altijd, beter per 500 rmp en in elke versnelling af te stellen ,mits je een goeie tuner hebt. ;) Die goeie tuners weet jij vast wel als ex racer te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Google er maar eens op je leest + pos en - neg berichten.Het zijn wat weerstandjes met een voeler.
Het is inderdaad een 'truukje', de boosterplug maakt je motor wijs dat het een paar graden kouder is dan werkelijk, waardoor het motormanagement compenseert met een fractie meer brandstof. Waardoor je blok dus gewoon een ietsje rijker loopt. Het ding wordt tussen de originele lucht-temperatuur sensor gezet en heeft een eigen sensor die de temperatuur meet om een enigszins lineaire compensatie curve te bereiken.

Ik heb redelijk uitgebreid gezocht naar ervaringen en kom voornamelijk goede ervaringen tegen, EN mensen die zeggen dat het niet werkt maar er zelf dus GEEN hebben of hebben geprobeerd. Ben nog geen recensies tegen gekomen die negatief zijn. Het systeem is ook door een of ander motorblad getest en die waren er ook positief over (weet helaas ff niet meer waar ik dat gelezen heb).
 
Het is inderdaad een 'truukje', de boosterplug maakt je motor wijs dat het een paar graden kouder is dan werkelijk, waardoor het motormanagement compenseert met een fractie meer brandstof. Waardoor je blok dus gewoon een ietsje rijker loopt. Het ding wordt tussen de originele lucht-temperatuur sensor gezet en heeft een eigen sensor die de temperatuur meet om een enigszins lineaire compensatie curve te bereiken.

Ik heb redelijk uitgebreid gezocht naar ervaringen en kom voornamelijk goede ervaringen tegen, EN mensen die zeggen dat het niet werkt maar er zelf dus GEEN hebben of hebben geprobeerd. Ben nog geen recensies tegen gekomen die negatief zijn. Het systeem is ook door een of ander motorblad getest en die waren er ook positief over (weet helaas ff niet meer waar ik dat gelezen heb).

Ken het principe :Y

Heb voornamelijk de Engelse sites bekeken "booster plug review".Voor een merk als BMW zijn de mensen (aardig) positief.Voornamelijk vanwege de EU dip dat de motor beter loopt.
 
Voor een merk als BMW zijn de mensen (aardig) positief.
Yep, de 'bedenker' van die boosterplug is een BMW-rijder dus daar is het mee begonnen. Oudere testimonials op hun site zijn ook allemaal BMW rijders.

Maar het 'probleem' da hiermee wordt opgelost is ook een bekende bij de CB1300, dus vandaar dat ik wel verwacht dat het iets uitmaakt mbt soepeler lopen. Afijn, we gaan het zien als de mijne binnenkomt :)
 
Yep, de 'bedenker' van die boosterplug is een BMW-rijder dus daar is het mee begonnen. Oudere testimonials op hun site zijn ook allemaal BMW rijders.
_O- _O-

Grappig vandaar al die PLOTS zo positieve BMW rijders ;)

Maar het 'probleem' da hiermee wordt opgelost is ook een bekende bij de CB1300, dus vandaar dat ik wel verwacht dat het iets uitmaakt mbt soepeler lopen. Afijn, we gaan het zien als de mijne binnenkomt :)

De CB1300 heeft er ook last van :Y ,mijn alle GSX1400 ook vandaar dat ik er een PC3 erop heb zitten.Probleem met een PC3 en het afstellen is dat je naar een goede tuner moet.Iemand moet die je motor in elke versnelling en om de 500 rpm kan afstellen.Was bij Hoegee die nam de YossieBox :+ twas waardeloos.Toen powerpoint Tiel geweest en hij maakt dan een mapping exact op maat.Een standaard mapping laden heeft ook geen nut de meeste vergeten dat :X
 
Google er maar eens op je leest + pos en - neg berichten.Het zijn wat weerstandjes met een voeler.

Heb zelf een PC3 erop zitten dat werkt altijd, beter per 500 rmp en in elke versnelling af te stellen ,mits je een goeie tuner hebt. ;) Die goeie tuners weet jij vast wel als ex racer te vinden.

dat komt wel goed hoor, en zo 'ex' is hte nog niet hoor. ben een racer aant bouwen nu ;)
 
zo, CB staat in de garage.
Vanochtend op gaan halen bij motoport, thuis wat gaan eten, en toen met de nieuwe bandjes een ritje van ong 250km door de eifel gaan maken.

Helaas nog geen leuke foto genomen. had het veel te druk met rijden :]

alleen nog een vraagje over het tanken. toen de benzinemeter op 2 streepjes stond gaan tanken, en ging er ging zo'n 11L in.
nu kwam ik thuis, en begonnen de streepjes op en neer te dansen (reserve?)
Dus vroeg ik me af, hoe groot zal de reserve dan zijn, en hoeveel rijden jullie doorgaans op een tank tot die op reserve springt?
 
Is inderdaad de "reserve" zodra de streepjes van rechts naar links gaan lopen. Volgens met manual (heb je die niet bij je motor?) zit er dan nog ca. 4 liter benzine in de tank. Als de streepjes vanuit het midden naar beide kanten lopen is er iets mis met het brandstofsysteem en moet je terug naar de dealer. Zie pagina 39 van je instructionmanual. :]
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een 'truukje', de boosterplug maakt je motor wijs dat het een paar graden kouder is dan werkelijk, waardoor het motormanagement compenseert met een fractie meer brandstof. Waardoor je blok dus gewoon een ietsje rijker loopt. Het ding wordt tussen de originele lucht-temperatuur sensor gezet en heeft een eigen sensor die de temperatuur meet om een enigszins lineaire compensatie curve te bereiken.

Ik heb redelijk uitgebreid gezocht naar ervaringen en kom voornamelijk goede ervaringen tegen, EN mensen die zeggen dat het niet werkt maar er zelf dus GEEN hebben of hebben geprobeerd. Ben nog geen recensies tegen gekomen die negatief zijn. Het systeem is ook door een of ander motorblad getest en die waren er ook positief over (weet helaas ff niet meer waar ik dat gelezen heb).

Er is maar één goede manier en dat is middels de Dyno.
Zolang ik het niet kan zien in een grafiek, geloof ik er niet in.
 
Is er hier misschien iemand met een online versie van het werkplaats handboek die me dat eventueel zou kunnen door sturen?
Anders moet ik ff gaan zoeken voor een echt boek.

Binnen 2 weken ben ik al op vakantie, toch met de cb dan ipv de moto morini, en voor die tijd moet ik sowieso nog de tassen erop hebben (voor alsnog geen probleem) en de navi houder met voeding ergens aansluiten.
Iemand tips waar ik deze het makkelijkste kan aansluiten? Zat zelf te denken als het nergens makkelijk af te takken is gewoon met een extra zekering houder er tussen op de accu.
 
Er is maar één goede manier en dat is middels de Dyno.
Dus de originele mapping in de ECU van de fabrikant die is waardeloos... lijkt me toch stug. Er wordt door de fabrikant een hoop geld gestopt in het ontwikkelen van een motor, dat is echt geen half werk wat ze daar doen. Een PC vervangt compleet de originele mapping van de ECU, dus feitelijk zeg je dat een middag op de dyno bij een tuner beter resultaat geeft dan die duizenden uren dyno tuning die ze eerst bij Honda hebben gedaan _O-

Mijn CB loopt echt in alle toerentallen en versnellingen heel goed, alleen duidelijk iets te arm wat resulteert in aan/uit effect. Ik wil dus geen compleet nieuwe mapping van mijn injectie systeem, ik wil gewoon bovenop de originele mapping een fractie meer brandstof, iets wat, ook origineel van de fabrikant, in feite wordt gedaan door de temp sensor in je airbox. Dus een goeie temperatuurafhankelijk aanpassing van die meting doet exact wat er nodig is, en de originele ECU-mapping van Honda blijft netjes intact.

Maar goed, proof of the pudding is the eating, Boosterplug komt als het goed is vandaag binnen :)
 
De originele mapping is echt niet waardeloos. Echter door alle emissie normen worden de motoren geknepen en arm afgesteld(natuurlijk nog wel rijdbaar) Om dit probleem aan te pakken monteren sommige rijders een PC (ik heb op de 1400 een PCIII met usb) deze vevangt de ecu mapping niet maar is een aanvulling erop. Met de PC is het mogelijk om de motor bij verschillende toerentallen en gasklepstanden precieser af te stellen.

29150198vz.jpg


29150199ep.jpg


nr 1 is voor en nr 2 na afstellen (helaas heb ik geen uitdraai van de oorspronkelijke mapping)

het is misschien marginaal maar de 2e loopt vloeinder door het toeren gebied(en is ook zeker merkbaar).

en om een andere discussie de kop in te drukken,bij het vervangen van de uitlaat moet het hele gebeuren weer aangepast worden.

we hadden na het afstellen voor de fun ff de db killers verwijderd.1.5 pk erbij en zo'n 10nm maar de afstelling ging van deze glooiende lijn naar iets wat wel wat weghad van de bergtoppen van de alpen.en dat waren alleen de killers,kan je nagaan wat een(of 2) dempers doen.
 
Is er hier misschien iemand met een online versie van het werkplaats handboek die me dat eventueel zou kunnen door sturen?
Anders moet ik ff gaan zoeken voor een echt boek.

Binnen 2 weken ben ik al op vakantie, toch met de cb dan ipv de moto morini, en voor die tijd moet ik sowieso nog de tassen erop hebben (voor alsnog geen probleem) en de navi houder met voeding ergens aansluiten.
Iemand tips waar ik deze het makkelijkste kan aansluiten? Zat zelf te denken als het nergens makkelijk af te takken is gewoon met een extra zekering houder er tussen op de accu.

Navi gewoon aansluiten op de + draad in je koplamp,als je hem rechtstreeks op je accu aansluit kan het gebeuren dat via een klein lekstroompje je accu leeg getrokken wordt.Bij mij dus gebeurt.Dus nu op de + draad in de lamp en dan werkt hij gewoon via je contact. ;)
 
Navi gewoon aansluiten op de + draad in je koplamp,als je hem rechtstreeks op je accu aansluit kan het gebeuren dat via een klein lekstroompje je accu leeg getrokken wordt.Bij mij dus gebeurt.Dus nu op de + draad in de lamp en dan werkt hij gewoon via je contact. ;)
Mijn navi-houder zit wel direct op de accu maar dan wel met een stekkertje er tussen. En dat is hetzelfde stekkertje als waar ik mijn druppellader mee aansluit dus zodra de motor in de garage staat koppel ik die navi-houder toch af tbv. de lader......... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan