Motor gaat soms niet verder dan vrij bij wegrijden

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Ik zit dus met het volgende.

Als ik bij bijvoorbeeld bij een stoplicht stilsta en dan weg wil rijden vanuit de eerste versnelling heeft de motor soms de neiging om in de neutraal te blijven hangen, je kan dan niet in 1x doorschakelen van de 1e versnelling naar de 2e. Je moet dan even goed doorschakelen en wat klooien met de koppeling om hem in z'n 2 te krijgen. Het gebeurt niet vaak (hooguit 2x per dag) maar het is wel irritant.

Waar kan dit aan liggen? het gaat om een Honda CBF600S uit 2006 (23600km)
Verder schakelt hij perfect (omhoog en omlaag)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit dus met het volgende.

Als ik bij bijvoorbeeld bij een stoplicht stilsta en dan weg wil rijden vanuit de eerste versnelling heeft de motor soms de neiging om in de neutraal te blijven hangen, je kan dan niet in 1x doorschakelen van de 1e versnelling naar de 2e. Je moet dan even goed doorschakelen en wat klooien met de koppeling om hem in z'n 2 te krijgen. Het gebeurt niet vaak (hooguit 2x per dag) maar het is wel irritant.

Waar kan dit aan liggen? het gaat om een Honda CBF600S uit 2006 (23600km)
Verder schakelt hij perfect (omhoog en omlaag)
Kennelijk schakelt de motor niet goed.
Daar eerst naar kijken.
 
Ik zit dus met het volgende.

Als ik bij bijvoorbeeld bij een stoplicht stilsta en dan weg wil rijden vanuit de eerste versnelling heeft de motor soms de neiging om in de neutraal te blijven hangen, je kan dan niet in 1x doorschakelen van de 1e versnelling naar de 2e. Je moet dan even goed doorschakelen en wat klooien met de koppeling om hem in z'n 2 te krijgen. Het gebeurt niet vaak (hooguit 2x per dag) maar het is wel irritant.

Waar kan dit aan liggen? het gaat om een Honda CBF600S uit 2006 (23600km)
Verder schakelt hij perfect (omhoog en omlaag)
Dit had ik ook met mijn Honda's niet altijd maar wel regelmatig.
Dacht altijd dat het een Honda dingetje was.
Heb er drie gehad.
Uit 85 94 en 2001 en die hadden er allemaal wel eens last van.
 
Ik had dat ook bij de lesmotor. Was een CBF500. De leraar gaf me als tip om altijd mn linkervoet op het pookje te houden zodat hij in de 1 bleef zitten bij het optrekken.

Ik heb het overigens bij mijn eigen motor (Yamaha) nog nooit meegemaakt.
 
Mijn ervaring met Honda's en niet in de 2 wippen, is dat dat komt omdat hij al nét niet helemaal in de eerste versnelling stond. Als je dan weg rijdt in zijn "0,8ste versnelling" floept hij uit zijn versnelling, of je komt niet in een bveweging van 1 naar 2.

Meestal terug te herleiden naar een koppeling die eens afgesteld moet worden, ruimte op pedaaltje of rear set of verlepte olie. Als je rijdend naar zijn 1 gaat in plaats van stilstaand heb je wellicht al minder problemen.

Maar als het erger wordt (afhankelijk van km stand) kan het bijv. ook gewoon een versleten schakelvork zijn.
 
Schakel je wel voldoende ver? Dus beweeg je je voet wel ver genoeg omhoog bij het naar 2 schakelen?
Ik had ooit een motor die van een zeer lang iemand was geweest. Die had het pookje lager gezet wegens zijn lange benen. Daardoor had ik wel eens last met terug schakelen dat ik tussen de versnellingen uit kwam. Pookje goed afgesteld, probleem opgelost.
 
Als je stil staat in de 1, en je hebt de koppeling ingetrokken, blijft de motor dan staan of kruipt hij dan naar voren?

Hij blijft gewoon staan, Heb vandaag een aantal keer bewust geprobeerd wat harder omhoog te schakelen, dus meer kracht te zetten. Lijkt beter te werken. Vind alleen wel raar dat het tot nu toe nog nooit opgevallen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan