Yamaha FJR 1300 Part 5

Vandaag de powercommander V geinstalleerd.
helaas pas volgende week tijd om echt te testen of het veel verschil uitmaakt.

Mijn verbruik (maar heb pas 2 tanks leeg gereden sinds ik hem heb :D) ligt rond de 1 op 15/16.
 
Laatst bewerkt:
Geen groot probleem uiteraard het gemis van een 6e versnelling, maar zou em liever wel hebben als soort van overdrive. De voorhene BMW K1100LT motorfietsen hadden ook maar 5 versnellingen en dat ging toch veel mensen storen op den duur.
Pssst ;) een FJR met 5-bak draait (sinds 2006) op kruissnelheid echt geen andere toerentallen dan een Pan European. Het briest alleen wat meer, is weer eens wat anders dan het geluid van een ouderwetse koffiemolen waarmee de Pan verblijdt :+

Persoonlijk heb ik die 6e versnelling bij de FJR nooit gemist, en genoot juist erg van de grote stappen die het ding kon maken. Nu die 6e versnelling er is "irriteer" ik me er juist aan, want onwillekeurig ga je toch meer schakelen dan nodig is.

Ja, natuurlijk kun je een beetje brandstof besparen, en natuurlijk kun je b.v. 140 rijden met amper 4000 t/min. Maar dan klinkt-ie nog steeds als een druktemaker, want dat is inherent aan een 4-in-lijn. En als je op vals plat omhoog rijdt met pakweg 120-130 km/u dan zul je terug moeten schakelen om die snelheid te behouden.

In realiteit rij ik de FJR dus nog steeds vooral in de versnellingen 2 t/m 4, soms 5 (die is nu korter, lekker) als het gedurende langere tijd echt hard moet gaan. Enige voordelen van de nieuwe versnellingsbak die ik zie: stiller en met kortere schakelbewegingen schakelen, een fractie meer snelheidsbereik in 1e en 2e verzet, en de kortere 4e en 5e versnelling (meer pit).

Geinig: bij de KTM in mijn onderschrift kun je met goed fatsoen de 5e versnelling pas gebruiken vanaf pakweg 120 km/u, en de 6e pas vanaf 150+ km/u. Probeer je dat bij lagere snelheden dan klinkt en voelt het alsof de krukas ieder moment zo'n beetje overdwars naar buiten kan komen. 140 in 4 is echter goed te doen. Niet zaligmakend dus imo, zo'n zesbak, maar soit.

Verder heb ik geen idee wat je uit wilt geven, maar voor 13-14k€ zou je een knappe 2013 (RP23) moeten kunnen vinden met een km stand van 10 à 20 duizend. Er staan er iig genoeg te koop, dus goeie kans dat daar nog wat op af te dingen valt...

FJR of Pan: ik zou met beide gaan proefrijden als ik jou was, want het zijn totaal verschillende motoren.
 
Laatst bewerkt:
Hello,

Maatje van mij is aan het kijken naar een fjr - nog dingen waar hij op moet letten? 5 of 6 bak etc? Waarom wel of geen 6 bak - bekende euvels bij verschillende bouwjaren?

Heb zelf helemaal geen ervaring met fjr dus kan hem niets vertellen.
 
Hello,

Maatje van mij is aan het kijken naar een fjr - nog dingen waar hij op moet letten? 5 of 6 bak etc? Waarom wel of geen 6 bak - bekende euvels bij verschillende bouwjaren?

Heb zelf helemaal geen ervaring met fjr dus kan hem niets vertellen.
Wel of geen zesbak? Simpel: m.i.v. 2016 is-ie er (behoudens overjarige exemplaren) nieuw alleen nog maar met zesbak, i.v.m. EU emissie- en geluidsnormen m.i.v. 1-1-2017. M.b.t. de modellen vóór 2016: allemaal vijfbak, dus dat is lekker eenvoudig. Mijn boodschap ergens hierboven was dat het qua rijden allemaal niet zo vreselijk veel uitmaakt. Vijfbak, die zul je het meeste tegenkomen, is perfect mee te leven.

Waar op te letten? Geen idee. Welk bouwjaar of prijsklasse gaat de aandacht naar uit?

Hier een link naar de FJR-Club website met een overzichtelijke opsomming van de kenmerken per modelreeks, inclusief o.a. de geleverde kleuren per modeljaar en de terugroepacties per modelreeks: klik

Dezelfde informatie is ook te vinden op Yamaha corporate websites, maar dan moet je meer klikken. Die terugroep acties zijn verder niet heel spannend, want doorgaans zal een FJR daarvoor allang terug geweest zijn naar de dealer. Meestal geen punt dus, maar iets om bij de verkopende partij (of een dealer) even naar te informeren.

Verder is de FJR nogal bullet-proof, dus resteren nog de gebruikelijke dingen: staat van onderhoud, (aantoonbaar) onderhoudsverleden, compleetheid (sleutels, documentatie), en natuurlijk letten op tekenen die duiden op een schadeverleden of gemanipuleer met km stand.

I.v.m. dealerbeleid van Yamaha in het verleden (verplichte afname minimale aantallen, terwijl daar niet altijd overeenkomstige verkopen tegenover stonden) zijn veel FJR-en overjarig verkocht. Nieuw is de FJR immers nooit een koopje geweest. Een verschil van 2 jaar tussen bouwjaar en eerste tenaamstelling is dus niet zeldzaam, maar moet natuurlijk wel uitgelegd kunnen worden. Pas met name op voor het kopen van een pre-2006 model voor een post-2006 prijs (of pre-2013 model voor post-2013 prijs), want tussen de motoren rondom een ingrijpende vernieuwing (jaren 2006 en 2013 dus) zitten best een paar verschillen. Allemaal zijn ze op zich goed, maar alle waar naar z'n geld natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hi all!

Waarom heb ik me eigenlijk nog niet gemeld in dit topic? Ik heb toch ook best een mooie FJR :)

rIknE8v.jpg


ppwA8rq.jpg
 
Hehe, het mocht even duren. Was je rolletje nog niet vol? :)

Mooie lijnen met een aparte kleur en zeker een opvallende verschijning.

:t
 
Zijn hier op het forum nog FJR rijders uit Zoetermeer overigens? Heb er nu al een paar bij mij in de buurt zien rijden maar aangezien op iemand afstappen natuurlijk tegenwoordig een beetje socially awkward is maar via deze weg... :+

En zojuist op de A4 gemerkt dat als je een 'buddy' krijgt net voordat je het het 5-baans gedeelte opgaat je een stuk veiliger rijd en beter gezien wordt... :W
 
Laatst bewerkt:
Hi all!

Waarom heb ik me eigenlijk nog niet gemeld in dit topic? Ik heb toch ook best een mooie FJR :)

[afbeelding]

[afbeelding]
Fraai! Mss niet helemaal mijn kleuren, maar erg fraai. Wrap of gespoten?

Lijnen doen me denken aan de sunset silver uitvoering die ik ooit had, en dat vind ik stiekum nog steeds de mooiste FJR. Heb weleens zitten spelen met het de om een RP23 (of huidige RP28) in die kleuren te laten spuiten/wrappen, maar dat is er nooit van gekomen. Ben benieuwd wat zoiets kost...

maar aangezien op iemand afstappen natuurlijk tegenwoordig een beetje socially awkward is...
Valt mee: blonde vlechtjes op je helm plakken (en helm ophouden...), dan komt het vast goed :+

En zojuist op de A4 gemerkt dat als je een 'buddy' krijgt net voordat je het het 5-baans gedeelte opgaat je een stuk veiliger rijd en beter gezien wordt... :W
Hangt er een beetje van af of de "buddy" een beetje meedoet qua formatie-rijden, maar als ja, dan werkt het wel idd.

Andere optie is KTM kopen: ja, het ding rijdt weer, en het valt me op dat als je met dat ding een klein beetje aanzet, het verkeer voor je bijkans de weg afrijdt om plek te maken _O- geinig wel, snap nu zo'n beetje hoe Mozes zich gevoeld moet hebben... :+
 
Valt mee: blonde vlechtjes op je helm plakken (en helm ophouden...), dan komt het vast goed :+Hangt er een beetje van af of de "buddy" een beetje meedoet qua formatie-rijden, maar als ja, dan werkt het wel idd.

Andere optie is KTM kopen: ja, het ding rijdt weer, en het valt me op dat als je met dat ding een klein beetje aanzet, het verkeer voor je bijkans de weg afrijdt om plek te maken _O- geinig wel, snap nu zo'n beetje hoe Mozes zich gevoeld moet hebben... :+

Blond? Ben meer van de brunette's...

Mijn 'buddy' was een BMW rijder met een zeer hoog fluor gehalte... Zou ook geholpen kunnen hebben...
 
Goeie morgen , wat is jullie mening over remblokken op de FJR , kiezen jullie voor de originele van Yamaha zelf ? of opteren jullie de aftermarket remblokken zoals bijvoorbeeld deze van EBC ?
Deze week nieuwe voorband laten monteren , in een bandenzaak , en werd er even gesproken over remblokken , maar de persoon in kwestie zei dat hij de originele van Yamaha niet had maar enkel werkte met remblokken van EBC
Daarom mijn vraag , wat zijn jullie bevindingen hierover

Groeten Panky
 
Heb altijd originele gehad, maar nu sinds een jaar Brembo's. Bevallen net zo goed als de originele. Vaak is het zo dat niet-originele remblokken vinniger remmen, maar dan vreten ze de remschijven ook nogal snel op.
 
Laatst bewerkt:
Met de city koffer deksels en kuipverbeders.

Heb zelf van de week de voetkappen voor de mijne opgehaald voor in de winter straks.(elegante treffen)
 
Hallo allemaal ,

Ik ben nieuw in dit topic.
Ik heb vorige week vrijdag mijn Tracer ingeruild op een FJR 1300 AS uit 2010 .
Het is voor mij niet helemaal nieuw , dit is m'n derde FJR . De vorigen heb ik nieuw
aangeschaft in 2005 en 2007 . Ik wou graag weer een motor met cardan en meer comfort dan
de Tracer en omdat ik wel een Yamaha man ben kwam ik weer uit bij de FJR . Ik hoop er
weer hetzelfde plezier aan te beleven als aan m'n vorige 2 , zo niet meer .
full
 
Hallo allemaal,

Ook ik ben hier nieuw in dit topic. Ben al een tijdje op zoek naar een mooie FJR sunset silver met weinig km's en vandaag m'n 1e FJR gekocht met nog geen 16K op de teller, volgende week ophalen *O*
full
 
Hallo allemaal,

Ook ik ben hier nieuw in dit topic. Ben al een tijdje op zoek naar een mooie FJR sunset silver met weinig km's en vandaag m'n 1e FJR gekocht met nog geen 16K op de teller, volgende week ophalen *O*
[afbeelding]

Prachtige motor! Die heb je denk ik bij vdK gekocht, want dit was wel een heel mooi aanbod (en dus ook snel verkocht). Veel plezier met deze mooie FJR :] 8-)
 
Dank je! Idd bij vdK gekocht. Vanmorgen om 7:15 uur uit Limburg vertrokken om 9:00 uur bij vdK te zijn. Proefrit gemaakt, heel wat anders dan m'n CBX waar deze FJR naast komt te staan, althans als niet 1 van de 2 onderweg is. We zullen zien of de CBX blijft ...
 
Laatst bewerkt:
Mooie fiets Bmannetje :t
Ga je vast en zeker een hoop plezier mee beleven :Y
Ik denk dat CBX niet veel meer wordt gebruikt :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan