Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Het is volgens mij wel een motor met een gebruiksaanwijzing/ met een aantal eigenaardigheden. Ik ben benieuwd of jullie de volgende dingen herkennen:
1 Ik heb wat moeite om z'n neutraal te vinden...
2 Als ik contact maak en ik wacht te lang met het daadwerkelijk starten van de motor lukt het niet om de motor aan de gang te krijgen of het gaat heel moeizaam :? . Bij een koude motor start de motor met een druk op de knop.
3 Terugschakelen vereist een goede "trap" op het schakelpedaaltje.
4 Bij het wegrijden is een goede dot gas vereist.
5 Het zadel wordt snel warm door de hitte van de uitlaten (dit is overigens geen verrassing..)
6 Jammer dat je niet met het aangrijpingspunt van de koppeling kunt spelen.

Ik stoor me niet aan de bovenstaande punten, maar ik ben wel nieuwsgierig of jullie dit herkennen.

  1. Mwah, moet je wat gevoel voor hebben, komt wel met de tijd
  2. Volgens mij schakelt de CPU na 10 (of zo) seconden uit, dus dat kan inderdaad kloppen
  3. Nope, niet herkenbaar
  4. Nope, niet herkenbaar, ligt eraan wat je gewend bent denk ik
  5. Harder rijden, dat koelt beter ;)
  6. Waarom niet :?

Ik heb de mijne al meer dan 10 jaar en 60.000 km, dus ben misschien wat blind voor hoe andere motoren aanvoelen ;)
 
Laatst bewerkt:
  1. Mwah, moet je wat gevoel voor hebben, komt wel met de tijd
  2. Volgens mij schakelt de CPU na 10 (of zo) seconden uit, dus dat kan inderdaad kloppen
  3. Nope, niet herkenbaar
  4. Nope, niet herkenbaar, ligt eraan wat je gewend bent denk ik
  5. Harder rijden, dat koelt beter ;)
  6. Waarom niet :?

Ik heb de mijne al meer dan 10 jaar en 60.000 km, dus ben misschien wat blind voor hoe andere motoren aanvoelen ;)

- Dat denk ik ook. Het ging gisteren al iets beter.
- Dat verklaart een hoop. Ik vind het wel frappant dat de CPU zichzelf al na 10-15 seconden uitschakelt. Dit is niet mijn eerste Ducati en ik kon me nog vaag herinneren dat mijn 1000SS ook een dergelijk systeem had.
- Het valt op dat het opschakelen boterzacht gaat, terwijl het terugschakelen vraagt om meer doorzettingsvermogen ;).
- Ik heb ook nog een ZX10R uit 2005 en met die motor hoef ik bijna geen gas te geven bij het wegrijden. Noodgedwongen (schakelpedaal schoot los) moest ik een keer vanuit stilstand wegrijden in de vierde versnelling en zelfs dat ging moeiteloos.
- Ohhh... O-)
- Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je aangrijpingspunt van de koppeling kunt afstellen bij een hydraulische koppeling :$. Vertel?! :)

Al meer dan tien jaar dus, wauw :}. Zijn er nog dingen waar ik op moet als eigenaar van een 998?
 
Gefeliciteerd! Prachtige fiets! Ik herken je nadelen niet van mijn 999 die min of meer hetzelfde blok heeft. Wel blijft starten kritisch, als ie niet meteen mooi aanslaat dan kun je em beter een nacht aan de lading zetten en de Jap pakken :+

Hmm... nog een reden om de ZX10R voorlopig nog niet de deur te wijzen :P.
 
Laatst bewerkt:
afstellen bij een hydraulische koppeling :$. Vertel?! :)

Al meer dan tien jaar dus, wauw :}. Zijn er nog dingen waar ik op moet als eigenaar van een 998?

:$ whoops dacht dat je tijdens t rijden bedoelde ;) geennidee dus

Euhm, na 50.000 km ging de koppeling een beetje moeilijk doen, versleten dus. Maar dat scheen al vrij laat te zijn
Onderhoud volgens t boekje en op tijd, mijne heeft geen beurt gemist en heeft eigenlijk nooit problemen gehad
Michelin banden (2ct) werken voor geen meter op t circuit, niet doen dus
*O*
Meer kan ik eigenlijk niet bedenken, nooit meer wegdoen
 
Olie van je koppeling vervangen.
Stand van je hendel verzetten
Nieuwe hendel indien speling op asjes te groot is
 
Nieuwe shock binnen *O*
Moet er alleen nog een beugeltje voor maken
Want reservoir vast klemmen aan het subframe vind ik niet mooi

3sTwxtG.jpg


Tankje in de primer

QOMoNaV.jpg


Zit nog wat te twijfelen tussen de kleur.
Zwart is ook zo saai. En het rood heb ik al eens gehad

O3HJiEC.jpg


Toch maar eens voor geel :?

p040207-ducati-chili.jpg
 
Heren vraagje,

Ik heb een 748s die ik hier en daar wat aangepast heb.
Onder andere een 916 blok uit een monster S4. Nu loopt dat gewoon op een chip van een 748sp (geen idee zat er al in) maar af en toe bij lage toeren pakt hij niet lekker op.
Zal ik voor een andere eprom gaan of een powercommander?
Ik heb een eprom (voor open uitlaten en open filters) liggen die ik nieuw had besteld maar is waarschijnlijk voor de verkeerde ECU want die doet helemaal niets. Beetje jammer.

Gr Timo
 
Chip nemen van een 916 of S4, power commander is natuurlijk iets leuker maar een duurdere optie. Eventueel heb ik nog wel eentje liggen die ik toch niet gebruik.
 
Ik heb een eprom (voor open uitlaten en open filters) liggen die ik nieuw had besteld maar is waarschijnlijk voor de verkeerde ECU want die doet helemaal niets. Beetje jammer.

Gr Timo

Had ik ook, eprom besteld bij duconly maar deed niks, vervolgens kreeg ik keurig een ander opgestuurd die het tot op heden nog altijd prima doet.
Vanmiddag weer ff een rondje doen op de Duc. *O*
 
Olie van je koppeling vervangen.
Stand van je hendel verzetten
Nieuwe hendel indien speling op asjes te groot is

Een beetje laat, maar.... dit ga ik onthouden.

Weet er iemand nog een mooi setje dempers te vinden of een volledig systeem?

De eerste maand was er een met ups and downs :P ... Begin deze maand kwam ik erachter dat mijn gloednieuwe achterband lek is. Nu heb ik een voor- en achterband van Pirelli gekocht, de Diablo Rosso 3 om precies te zijn. Ik ben erg benieuwd! Zijn er hier mensen met die ervaring hebben met de Rosso 3?
 
Vanmorgen bij contact aan gingen heel even het olie-lampje en neutraal lampje branden en daarna niks meer. Alles uit.
Vanmiddag de zekeringen gechecked en bleek de 30A main switch zekering kapot. Even de zekering van het grootlicht erin gedaan en alles werkt weer. Voor hoe lang weet ik niet. Ik zou eerst graag willen weten waarom de 30A eruit geknalt is.
Iemand hier ervaring mee?
 
Vanmorgen bij contact aan gingen heel even het olie-lampje en neutraal lampje branden en daarna niks meer. Alles uit.
Vanmiddag de zekeringen gechecked en bleek de 30A main switch zekering kapot. Even de zekering van het grootlicht erin gedaan en alles werkt weer. Voor hoe lang weet ik niet. Ik zou eerst graag willen weten waarom de 30A eruit geknalt is.
Iemand hier ervaring mee?

Bij mij ging me olie lampje opweg naar assen branden. Zat genoeg olie in. De duc houd niet van regen en geeft dan gelijk elektrisch storing.
 
Bij mij betrof het geen regen of andere nattigheid. De zekering bleek ook meer gesmolten dan echt kapot. Ook de 3 draden van de dynamo naar de gelijkrichter zijn ietwat zwart. Dat laatste blijkt vaker voor te komen. De vorige eigenaar heeft de connector al verwijderd en de 3 kabels met aparte connectors verbonden, maar ook dat is dus niet helemaal goed.
kabels_748.jpg
 
Draadje ga ik niet bijhouden...komt er teveel druk op dat het af moet, nee onzin :+
Gewoon rustig opbouwen, tijd genoeg.

Het plan is...

Frame is een Kyalami frame (lagere brace, voor douchekop injectoren). Aangezien de asgaten 12mm zijn vermoed ik van een 996R of 998R. Of ze zijn al eens vergroot van 10mm naar 12mm. Dan zou het als ik mij niet vergis een 996SPS frame kunnen zijn.

Qua vering zit er een 999 vork met TiN coating in. Binnenwerk wordt aangepast door een Bitubo Kfork kit en Bitubo veren op gewicht. Stuurdemper wordt ook een Bitubo.
Een standaard Showa of Ohlins shock verbouwen zag ik niet zitten. Beide gewoon straat georiënteerd en het ombouwen naar circuit specs en servicen is ook niet goedkoop. Dus er komt een splinternieuwe Nitron R3 race shock onder. Die wordt momenteel op maat gemaakt.

Subframe is een Aluminium monoposto zitje. Met MS production grote carter ontluchting in het zitje.
Rem- en koppelingpomp worden nieuwe Accossato 19x18 en 16x18 pompen
Brembo P4/34 remklauwen (4 pads) met nieuwe carbon remblokken
Er komen 848 wielen in, die zijn veel lichter dan de standaard 3 spaaks. En iets lichter dan de 5 spaaks. Setje magnesium wielen zijn of 16,5" of 6" breed (voor 190 banden) helaas.
Remschijven worden Brembo Oro Racing schijven.

Het blok is een 999S blok met dus puntcarter, S nokkenassen, titanium drijfstangen en iets lichtere krukas. Blok ben ik opnieuw aan het opbouwen met nieuwe lagers etc. Verder blijft het blok standaard. Enige wat er gedaan wordt is het vliegwiel afdraaien, primaire aandrijving etc lichter maken en een TSS slipperclutch monteren.
Uitlaat wordt een Akrapovic volledig systeem met 53mm/56mm bochten. Half titanium.

Het hele project stond op marktplaats zag ik, jammer! Blok was alweer verkocht... ook jammer '(
 
Klopt, echt geen tijd meer voor. En dus ook geen zin.
Zo goed als al het circuit duc spul verkocht. Niet zo gek veel zin meer in het circuit :)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen,

Sinds afgelopen maandag de trotse eigenaar van een "in mijn ogen" unieke 748.


De 748 is gespoten in de witte parelmoer kleur van de 848. En ik vind het hem echt heel goed staan.








Heb al een aantal motoren. Maar dit was altijd nog een die op the wish list stond.
Ik volgde het topic altijd al maar zal ook regelmatig iets gaan posten.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Een beetje laat, maar.... dit ga ik onthouden.

Weet er iemand nog een mooi setje dempers te vinden of een volledig systeem?

De eerste maand was er een met ups and downs :P ... Begin deze maand kwam ik erachter dat mijn gloednieuwe achterband lek is. Nu heb ik een voor- en achterband van Pirelli gekocht, de Diablo Rosso 3 om precies te zijn. Ik ben erg benieuwd! Zijn er hier mensen met die ervaring hebben met de Rosso 3?

Prima band voor de 916/996/998 veel mee op het circuit gereden, heeft nooit een vervelende of onverwachte beweging gemaakt. Een absolute afrader zijn de 3ct michelins, niet doen, werkt niet in combi met deze motor. Je bent meer aan het driften dan aan het sturen :X

Hoe de banden werken in combi met een ZX10 weet ik niet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan