Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
In dit geval had ik gewoon linksaf gekund, een u-turn kunnen maken om alsnog de straat in te kunnen waar ik in wilde.
Dan snap ik sowieso niet waarom je je zo afhankelijk maakt van de oplettendheid of het fatsoen van een wildvreemde, door met je motor die kleine gaatjes op te zoeken terwijl je al ziet dat je er niet weg kunt: iedereen zit te trutten, kansloos dus. Evengoed had de toeteraar z'n gaspedaal kunnen intrappen i.p.v. de rem, komt ook weleens voor namelijk. Dan was de wielbasis van jouw motor nu een halve meter korter, maar daar kun je dan wel weer leuke u-turns mee maken... :+

Niet lullig bedoelt hoor, zeker niet naar jou persoonlijk, want ik denk dat het nuttig is om zo nu en dan ervaringen/inzichten uit te wisselen. Maar ik kan alleen maar adviseren om je niet afhankelijk van anderen te maken v.w.b. je eigen gezondheid. Wellicht doe jij dat anders nooit, maar ik zie het wel weer erg veel gebeuren nu er ineens weer talloze motoren in de rondte rijden, dus toch maar even deze mening ventileren.

Een motor heeft weinig ruimte nodig en daar kun je handig gebruik van maken, maar dat werkt alleen als je je ook daadwerkelijk uit de voeten kunt maken. Een stukkie terug in dit topic kun je lezen dat menige automobilist drukker is met de smartphone dan met de gezondheid van motorrijders (of anderszins medeweggebruikers). Dus bij twijfel of ik me ook daadwerkelijk uit de voeten kan maken, zonder dat een ander daar iets voor moet doen of laten, sluit ik gewoon achteraan aan. Binnen een halve minuut dient zich wel weer een andere mogelijkheid aan om er voorbij te gaan, meestal dan toch.

In de situatie die je schetst (kruispunt, afslag, jouw route) kun je je imo ook afvragen hoeveel zin het heeft om links te gaan staan terwijl je even verderop rechtsaf wilt, terwijl je weet dat je ook daarvoor weer afhankelijk bent van de wil van een vreemde - wederom - om z'n dikke Passat even te laten loeien. Je wint er niets mee, verhoogt alleen het risico voor jezelf, en mogelijk (terecht/onterecht) irritatie bij een ander of jezelf.
 
Laatst bewerkt:
In de situatie die je schetst (kruispunt, afslag, jouw route) kun je je imo ook afvragen hoeveel zin het heeft om links te gaan staan terwijl je even verderop rechtsaf wilt, terwijl je weet dat je ook daarvoor weer afhankelijk bent van de wil van een vreemde
Klopt helemaal. Echt nodig was het in dit geval niet en ik heb het mezelf onnodig lastig gemaakt door niet gewoon vooraan te zijn gaan staan. Point taken. Ik durf mijzelf best tot de bewuste verkeersgebruiker rekenen. Op de motor altijd in het leer, tenzij vorst of langer dan een uur rijden onder 10 graden of bij heel veel regen. In dat geval in textiel. Niet zo veilig, maar onderkoelen heeft ook niemand iets aan..
Mijn voertuigen verkeren in goede technische staat, ik houd een veilige bewuste rijstijl aan, igv. twijfel stoppen of inhouden en kijken of je bent gezien en de voorrang waar je evt recht op hebt ook daadwerkelijk verleend gaat worden. Rekening houden met het feit dat mensen je gewoon niet opgemerkt zouden kunnen hebben (al dan niet door überhaupt niet kijken), nooit voor een kruising of afslag naar links inhalen (kijk maar eens op youtube), alle andere capriolen die op dat kanaal te zien zijn laat ik ook achterwege, en serieus te hard rijd ik nooit. Inhalen tussen de files door op de snelweg doe ik wel, maar met maximaal 30 km/u. Geen rodeo-style, en als het sneller rijdt voeg ik weer in.

Ondanks dit heb je één keer in de 40 dkm zoiets 'stoms' wat je achteraf anders gedaan zou willen hebben, of wat je zou hebben kunnen voorkomen.

Net zoals bij de huidige situatie kan de gedachte 'het is maar één auto ik blijf er wel achter' je wel eens opbreken hoor. Tegenwoordig zijn er vrij veel 80 km wegen waarop je kilometers lang niet mag inhalen. De enige kans die je hebt is voorbijrijden als een verkeerslicht op rood staat. Ik heb regelmatig gehad dat ik 'achter die ene auto ben blijven rijden' waarna de bestuur(d/st)er besluit om traag te rijden (dat nieuwe rijden) en lekker 60 te gaan rijden waar je 80 mag , en dat kilometers lang met een maagdelijke weg ervoor. Inhalen kan ook kilometers veilig, maar mag niet meer .... ik ben dan zo braaf dat ook niet te doen (watje), maar dan rijd je toch met het idee dat je op dat stuk weg veel vlotter en leuker had kunnen rijden.

In de situatie bij de kruising zou het maximaal één verkeerslichtcyclus hebben kunnen schelen, maar bij zo'n 60-trut-op-een-80 km-weg zit je er minuten en voor je gevoel lange kilometers achter , en zijn er ook nog eens allerlei andere voertuigen (tractoren of zo) die voor de persoon in kwestie de weg op kunnen komen.

Ik maak graag gebruik van de mogelijkheid stilstaand of zeer langzaam verkeer voorbij te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal, en herkenbaar. :} Nogmaals, was niet lullig bedoelt.

Inhaalverboden vat ik op sommige wegen, vooral als er getrut wordt, trouwens niet al te persoonlijk op, maar ook dat is risico dat je wilt nemen, of niet natuurlijk ;) Het ontkomen aan hijgende bestelbusjes of overige whatsappende spatbordklevers is me dat risico vaak wel waard (na zorgvuldig spiegels geobserveerd te hebben uiteraard...) ;)
 
Duidelijk verhaal, en herkenbaar. :} Nogmaals, was niet lullig bedoelt.
Dat had ik al begrepen en zo heb ik het ook niet opgevat.
Inhaalverboden vat ik op sommige wegen, vooral als er getrut wordt, trouwens niet al te persoonlijk op, maar ook dat is risico dat je wilt nemen, of niet natuurlijk ;) Het ontkomen aan hijgende bestelbusjes of overige whatsappende spatbordklevers is me dat risico vaak wel waard (na zorgvuldig spiegels geobserveerd te hebben uiteraard...) ;)
210 Euro zo uit mijn hoofd, net zoals rijden over een verdrijvingsvlak en door rood rijden.
Voor dat laatste is het in geval van bewust door rood in mijn ogen volledig terecht.
 
Laatst bewerkt:
Waarom blijven alle automobilisten links rijden terwijl de rechterbaan vrij is :(

Elke keer rechts inhalen dan mag ook niet maar je moet toch wat he })
 
Laatst bewerkt:
Vandaag iets meegemaakt waar ik zelf een beetje debet aan ben geweest.
Beetje lang verhaal, [EDIT: nee, ÈRG lang verhaal], maar ik wil de situatie goed schetsen om verkeerde conclusies of reacties te voorkomen.

Situatie: Binnen de bebouwde kom bij grote kruising met verkeerslichten. Vanaf staand voor de stopstreep gezien: 1 strook voor linksaf, 2 voor rechtdoor en 1 voor rechtsaf. Mijn wenselijke route is rechtdoor om vervolgens bij de volgende kruising rechtsaf te slaan. Verkeerslicht was rood toen ik kwam aanrijden. Er stonden zo'n 4 auto's op de rechter strook voor rechtdoor en 1 op de linker.
Normaliter rijd ik eigenlijk altijd tussen de twee rijen opgestelde auto's die rechtdoor willen naar voren om zodra het verkeerslicht op groen gaat voor de hele meute de kruising over te zijn.
Vandaag niet, maar ik had het beter wel kunnen doen.
"Is maar één auto voor me, ik blijf er wel even netjes achter" hoor ik me nog denken.
Zo gezegd zo gedaan.

Verkeerslicht gaat op groen en we gaan rijden. Meestal trekt de auto op de linker strook (in dit geval een dikke Passat die best harder had gekund) wel wat sneller op dan die op de rechter strook, maar nu dus niet. Ze reden beide langzaam en bleven naast elkaar rijden. Ik moest in een afstand van zo'n 150 meter nog wel een strookje naar rechts opschuiven om bij de volgende kruising rechtsaf te kunnen. De auto voor mij reed naast de auto op de rijstrook er rechts van en ik zat op en redelijke volgafstand, maar 't had ook niet heel veel over. Ik gok op een seconde. Niet heel comfortabel, maar voor heel even met de lage snelheid waarin het zaakje reed op zich nog net acceptabel. Achter mij reed een auto op waarschijnlijk ook iets van een seconde en rechts daarvan reed ook een auto. Op de strook waar ik naartoe wilde. Dit blijven altijd woorden, tenzij iemand het gefilmd heeft en on-line klatst, maar het gat tussen de twee auto's waartussen ik ging invoegen was niet enorm maar groot genoeg om zeker met de genoemde snelheid een motor in te kunnen laten ritsen, om vervolgens weer verder op te schuiven naar de uitvoegstrook bij de volgende kruising.
Ik kijk in mijn spiegel, kijk rechts over mijn schouder, geef richting aan, kijk nog een keer rechts over mijn schouder (3x signaal gegeven dat ik naar rechts wil dus) en schuif met gelijkblijvende snelheid langzaam op naar de strook waar ik heen wil om vervolgens door te schuiven naar de uitvoegstrook voor rechtsaf.
Ik geef direct toe dat de auto waarvoor ik invoegde door mijn actie geen 2 seconden afstand meer had op de voorligger voor de duur die ik 'zijn' rijstrook heb doorkruist, dus in dat opzicht had het zeker anders of netter gekund, maar het is ook zeker niet zo dat ik de lak van zijn op kleur gespoten bumper afreed of de bestuurder van het gas zou hebben gemoeten. Hij had gewoon met iets minder tussenafstand in het slakkentempo dat we reden mee kunnen blijven sukkelen met de stroming.

Toen ik een strookje opgeschoven was (een beetje laat, want ik reed er al ruim een seconde op, terwijl ik heel langzaam van strook gewisseld ben) ineens een hoop getoeter achter me. Ik keek nogmaals in mijn spiegel en zag dat de auto ineens een heel eind achter mij reed. Veel meer dan de onderlinge afstand die we hadden voor mijn strookwissel. Of de man niet heeft opgelet en daardoor toen ie voor zich keek ineens een motorrijder voor 'm zag of dat zijn vrouw die naast 'm zat in paniek "REMMEN REMMEN REMMEN!!" heeft zitten schreeuwen weet ik uiteraard niet, maar vol op de claxon en in de tangen (waarschijnlijk in omgekeerde volgorde) is in mijn ogen een nogal overdreven reactie geweest. Nogmaals ik geef toe dat het hele verkeer op dat wegvakje tussen de twee kruisingen een beetje liep te 'krukken' niet dat niemand veel over had (voor elkaar) omdat die voorste twee niet doorreden, maar tov. mijn actie die ik niet goed wil praten, want een gentleman's actie was het ook zeker niet, was de reactie van de automobilist waar ik voor langs kruiste ook wel wat overdreven.
Dergelijke acties als ik nu heb gepleegd ervaar ik bijna dagelijks met auto's die dusdanig voor je invoegen op de snelweg waardoor je niet meer de gewenste 1.5-2 seconden afstand tot je voorligger hebt. Niet dat dit dan reden is om het ook maar bij een ander te doen of het recht te praten, maar als ik het zelf ervaar en het echt te oncomfortabel wordt is het meestal een kwestie van even gas los of even licht remmen om via het remlicht het achterop komende verkeer te waarschuwen, of rustig iets af laten zakken tot een comfortabele tussenafstand. Dit gebeurt gewoon af en toe, en iedereen maakt zich er waarschijnlijk wel eens bewust of onbewust (sorry ik heb jou als motorrijder niet gezien) schuldig aan. We zijn allemaal mensen.

Dit was de situatie en wat feitelijk gebeurd is, maar nu komt het. De 'gedupeerde' automobilist bleek bij de erop volgende kruising rechtdoor te willen. Zijn strook had groen. Ik wilde rechtsaf en remde op de uitvoegstrook rustig af voor het verkeerslicht dat op rood stond. De man komt inmiddels weer toeterend naast mij rijden, rijdt mij voorbij want ik rem, en nadat hij heeft gezien dat ik rustig rijd en er nog plaats voor hem is op de uitvoegstrook doet hij dat en gaat voor mij, de stopstreep gepasseerd zijnd, in de bocht voor rechtsaf staan,mij de weg blokkerend. Ik ga even via het kruisingsvlakje van het vrijliggende fietspad om het vluchtheuveltje heen want via de achterklep van een auto is het lastig communiceren, en stop op het fietspad zo ongeveer naast de auto en was van plan mij even te verontschuldigen voor mijn actie die mooier zou hebben gekund, maar zover kwam het niet.
De man drukt het elektrisch bediende raampje (luxe bak hoor) naar beneden en begint meteen een tirade te raaskallen over "jullie zijn allemaal hetzelfde en proppen 'm er altijd maar voor" of iets van die strekking. "Je moet beter anticiperen en remmen en 'm er niet zomaar voor proppen. De volgende keer als ik je zie rijden rijd ik je dood."
Ik wist dat mijn voorgenomen verontschuldiging niet veel zin zou hebben, dus heb maar iets gezegd van "dat ie niet alle motorrijders over een kam moest scheren" of zo.

Zijn "jullie" zijn wij. WIJ!! Motorrijders, al dan niet motor-forummend.
Zijn vrouw zei ook nog iets, maar dat ben ik vergeten. 't Raampje ging weer omhoog en toen stond de man te gebaren dat ik moest gaan rijden (over het fietspad in zijn richting rechtdoor, en vóór hem langs dus). Maar ik wilde rechtsaf. Zijn recente doodsverwensing in gedachten houdend had ik niet zoveel zin om vóór 'm mijn deelname aan het verkeer te hervatten (en er reden allerlei fietsers die ik voor moest laten gaan) dus gebaarde ik als heer in het verkeer die ik normaal naar eigen zeggen best wel ben dat hij eerst mocht,. Ik wilde immers rechtsaf, dus dezelfde richting op als de automobilist die niet meer anders kon omdat deze al half in de bocht stil stond. Dat ik rechtsaf wilde had ie kunnen weten, want ik gaf immers richting aan en reed al op de strook voor rechtsaf toen hij mijn voorbij kwam.

Anyway, hij ging rechtsaf, ik erachteraan nadat ik alle fietsers voor had laten gaan, hij keerde op de weg (de weg is breed) en ik reed verder, waarna onze wegen zich scheidden.

Dit is nu de tweede keer geweest dat het bij deze kruising tot soortgelijke strubbelingen kwam. De eerste keer niet zo hevig, maar in beide geval wel nadat ik niet even vooraan was gaan staan om als eerste het kruisingsvlak op te gaan. Ik heb mijn lesje geleerd: Al staat er de volgende keer maar ÉÉN auto voor me, ik kruip erlangs, tussen de twee rijen door (zoals ik eigenlijk altijd doe) en ga weer lekker als eerste de kruising over. Wel goed opletten want sommigen gaan door wel heel donker oranje.....

Wat de reden was van de overreactie van de automobilist weet ik niet. Ik weet ook niet of er een koekblik-forum bestaat met als één van de topics "wat ik onderweg weer heb meegemaakt vandaag: de motorrijders editie" en of iemand van jullie daar komt en een relaas tegen gaat komen van een man die een metallic blauwe Mazda (oid) rijdt en iets heeft over een ongelooflijk hufterige motorrijder op een gele SV .......

In dat geval: bericht selecteren, copy-paste :)

Zo ik ben het even kwijt.
Eindelijk heb ook ìk eens een keer iets vermeldenswaardigs meegemaakt ;)
Goed verhaal, lekker lang ;)
Niet al te druk over maken, eens in de zoveel tijd heb je er eens zo eentje bij. 99% van de automobilisten is gewoon OK, je zou het bijna vergeten. En soms doe je iets wat achteraf gezien misschien beter had gekund, EN tref je net iemand van die ene procent. En dan drukken ze op hun toetertje :o
 
Waarom blijven alle automobilisten links rijden terwijl de rechterbaan vrij is :(

Elke keer rechts inhalen dan mag ook niet maar je moet toch wat he })
Omdat
- ze toch bijna linksaf moeten
- ze verderop een mogelijk langzaam rijdend voertuig zien
- ze toch al harder rijden dan toegestaan
- dat nu eenmaal hun "rijstijl" is
- rechts voor vrachtwagens is
- hun auto wel 210PK heeft dusssssss
 
Inderdaad altijd naar voren rijden bij een stoplicht. Als ik het een keer niet doe sukkelen ze inderdaad heel vaak. (gisteren zelfs zo erg dat de gene op de linkerbaan voor rechtdoor zo langzaam ging dat die uiteindelijk achter 2! auto's van de rechterbaan moest invoegen...)


Links rijdend busje (met 90 op een 100 weg), en de auto op de rechterbaan "durfte" er niet langs dus er ontstond een hele opstopping achter de twee terwijl het daarvoor helemaal leeg was. De snelweg stopte over 2 km en dan zou het busje waarschijnlijk links eraf gaan. Niet zo trots op: ben tussen twee auto's door gegaan en vervolgens rechts het busje langs gegaan.. Maar had daarna wel een mooie lege snelweg :)

Een stuk verder op de N8/N203 tussen assendelft en uitgeest. 2 baans weg waar je 80 mag maar iedereen 90+ rijdt.
Tegenligger (motor) was aan het seinen en maakte een kijk gebaar. Dus maar even terug naar de 80, en ja hoor, er stond een motoragent met een laser/raderding in zijn handen.
Bij deze: Bedankt tegenligger :)


Aan de andere kan van de weg was het volgende gebeurd: https://www.noordhollandsdagblad.nl/kennemerland/vrachtwagen-belandt-slootje-na-klapband-uitgeest
En er stond een stuk of 6/7 auto's in de berm (vrachtwagen was al weg). Het leek alsof ze allemaal schade hadden/een kettingbotsing.
Kan je nagaan hoeveel iedereen schrikt van een flitsagent in de berm...
 
Waarom blijven alle automobilisten links rijden terwijl de rechterbaan vrij is :(

Elke keer rechts inhalen dan mag ook niet maar je moet toch wat he })

Echt hè... Ik twijfel altijd tussen me houden aan de regel "zo veel mogelijk rechts rijden" en "niet rechts inhalen".
 
Dit draadje zal wel binnenkort dichtgaan. Daarom hier alvast een nieuw neergezet. Hoop jullie daar weer te zien en te horen van jullie avonturen!
 
Laatst bewerkt:
In het beeld van hierboven over linksrijders:

Vanmorgen een Piaggio MP3 berijder die een niet zo blij was met een automobilist.

De auto reed op de linkerbaan, maar trok niet zo erg rap op bij het stoplicht.
Op de rechter baan reed een auto en de Piaggio erachter.

Door de langzame start bleef de auto naast de driewieler plakken, waardoor deze niet tussen de twee auto's naar de linkerbaan kon. (was een beetje pushen achter zijn voorganger, en keek steeds links).
Denk dat de driewieler hem een beetje links vond plakken.
Ik liet de driewieler er maar tussen (ik reed achter de langzame 'linksrijder') aangezien ik wat frustratie aan voelde komen. Auto ging uiteindelijk naar rechts na wat gas. Driewieler gooit hem ervoor bij het stoplicht, zet hem op de bok en loopt naar het raampje.

Kon niet echt verstaan wat ie zei. Maar ja, linksrijders zijn niet fijn, maar s'ochtends om 7u je zo druk maken... Kan zijn dat je dacht wat sneller te zijn dan een andere auto en het even niet lukte ofzo. Die 5 seconden misschien dat je eerder op je werk kan je je toch niet druk om maken.
 
Laatst bewerkt:
Voor de eerste keer aangereden. :(

Spiegel van een auto raakte mijn stuur, stuur klapt om, ik val met mijn bakkes vol op straat. Natuurlijk geen gear aan, dom! Zit ik dus mooi met de schaafwonden.

reed gelukkig niet heel hard, het gebeurde op de trapfiets.
 
Ik vandaag rijdend in mijn koekblik, komt een motorrijder tegemoet. Ik het welbekende vingertje omhoog _O- Hij zat me aan te kijken van "wie ben jij" _O-

En dan te bedenken dat het niet de eerste keer is dat ik motorrijders wil begroeten, om later te beseffen dat ik in mijn koekblikje ziet _O-

Ben ik de enige? Anders moet ik echt mijn chromosomen opnieuw gaan schikken _O-
 
Ik vandaag rijdend in mijn koekblik, komt een motorrijder tegemoet. Ik het welbekende vingertje omhoog _O- Hij zat me aan te kijken van "wie ben jij" _O-

En dan te bedenken dat het niet de eerste keer is dat ik motorrijders wil begroeten, om later te beseffen dat ik in mijn koekblikje ziet _O-

Ben ik de enige? Anders moet ik echt mijn chromosomen opnieuw gaan schikken _O-

Heel herkenbaar. Ook zoiets: op de trapfiets regelmatig in je spiegels willen kijken... _O-
 
Ik vandaag rijdend in mijn koekblik, komt een motorrijder tegemoet. Ik het welbekende vingertje omhoog _O- Hij zat me aan te kijken van "wie ben jij" _O-

En dan te bedenken dat het niet de eerste keer is dat ik motorrijders wil begroeten, om later te beseffen dat ik in mijn koekblikje ziet _O-

Ben ik de enige? Anders moet ik echt mijn chromosomen opnieuw gaan schikken _O-

Hier ook een. Zat laatst met mijn zoontje van 7 in de auto en ik groette ern motorrijder. Vraagt het ventje: Papa wat deed je nou? :}
 
Hier ook een. Zat laatst met mijn zoontje van 7 in de auto en ik groette ern motorrijder. Vraagt het ventje: Papa wat deed je nou? :}
Ik doe dat weleens als ik op de ringweg van Brussels Airport een wachtpost beman op een plaats waar ook veel personeel van de luchthaven doorrijdt. Als ik dan een motorrijder hoor aankomen en ik sta net buiten, geef ik ook wel eens een motorgroet _O-

Er zijn er intussen al wel een aantal die het door hebben :Y
 
Gisteren reed ik lekker door in een redelijk blinde bocht en ging redelijk schuin. Opeens ligt er precies op mijn lijn een dood beest,volgens mij een xl eend of een gans...
Ik kon nog net op tijd de motor rechterop zetten om langs het obstakel te rijden, en vervolgens de motor weer snel schuin gooien anders haal je de bocht niet.
Was wel een momentje waarop ik me realiseerde dat er maar iets kleins hoeft te gebeuren en je ligt er naast, terwijl je met de auto dat beest wat platter had gemaakt....
 
Ik had gisteravond een soort herbelevingsdinges..
Krap 2 jr geleden ben ik in Roemenië vrij hard- doch niet echt hoge snelheid- onderuit gegaan over een zandspoortje dat ik heb onderschat/amper zichtbaar was en heb erbij een rib gebroken, en erg veel pijn gehad..(en na de val tijdje niet kunnen ademen.. soort verlammingsdinges door de klap denk ik.. dacht even dat ik wel eens dood zou kunnen gaan)
Ik zat gister op dezelfde motor en ging weer een bocht naar rechts...dacht plots aan de angst dat er wel weer zand/zooi/diesel in de bocht zou kunnen liggen..terwijl ik redelijk snelheid had..
Raakte zo in de stresspaniek dat ik de bocht haast niet haalde....
 
Ik vandaag rijdend in mijn koekblik, komt een motorrijder tegemoet. Ik het welbekende vingertje omhoog _O- Hij zat me aan te kijken van "wie ben jij" _O-

En dan te bedenken dat het niet de eerste keer is dat ik motorrijders wil begroeten, om later te beseffen dat ik in mijn koekblikje ziet _O-

Ben ik de enige? Anders moet ik echt mijn chromosomen opnieuw gaan schikken _O-

Herkenbaar elke dag dezelfde motorrijder tegenkomen van mijn werk en dan een keer met de auto gaan.. :')
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan