MyRouteApp, navigatie app voor motor

Zoals ik al had aangekondigd na de tip van Nosmo King in het TTR draadje zou ik nog even een testje draaien met een in MRA als track ingeladen Garmin route, simpelweg om te bezien wat MRA nu doet met de via-punten en vormings-punten.
Mooie test. Dit is een mooi bewijs dat deze functie goed werkt.
 
MRA lijkt mij dan ook heel handig voor mensen die een Garmin GPX file krijgen maar geen Zumo en BaseCamp hebben. Ze kunnen dan in MRA de GPX file als track inlezen en die naar een route om laten zetten. Een paar kleine aanpassingen doen aan de route met de track als onderlegger en je hebt de route exact zoals de maker had bedoelt. Die kans is veel kleiner als je alleen van de routepunten uit zou gaan.
Inderdaad, geweldige ontdekking dit.
Vreemd dat we er op zo'n vreemde manier achter moeten komen.
Met dank aan jouw experimenten, en deze voorgaande van MrTenCats. :}
 
Laatst bewerkt:
Het is overigens ook erg handig als je een track wilt omzetten naar een route. Dat lukt ook wel in BaseCamp, maar met het uiteindelijke resultaat kun je qua wijzigingen helemaal niets beginnen gezien het gebrek aan via-punten.

Maar datzelfde track kun je in MRA natuurlijk wel omzetten naar een route, met als gevolg dat al de Garmin vormingspunten worden omgezet naar viapunten. En dan kun je er weer wat mee.

Track
Tracktest01.jpg


Omgezet naar route
Tracktest02.jpg


Route aangepast a.d.h.v. track
Tracktest03.jpg


Wordt steeds leuker.
 
Wordt steeds leuker.

hear hear...

Heb gisteren weer in MRA met een route in Italië lopen stoeien.

Eerst een TT route met max niveau en hoogteverschil gemaakt. Vervolgens vergelijken met Here.

Dat laatste is niet eens echt nodig; de track kan immer ook zo in de Zumo. Maar als je dan toch gaat kijken dan zie je, icm streetview, de meest prachtige voorbeelden van waar de spannende route bij 'maximaal bochten' toch echt wel doorslaat. En je echt onmogelijke kruip door sluip door gravelpaadjes tegenkomt. En soms ook de-tours waarin 'spannend' echt TE letterlijk wordt genomen.

Als je dat onderweg tegenkomt sta je misschien te vloeken. Maar achter de computer is het gewoon grote pret en voelt het bijna alsof je daar staat. Maar dan zonder dan je met los grind stapvoets achteruit de helling op moet ;)

En helemaal mooi om dan de alternatieve opties vlak naast te weg te bekijken. De vasthoudendheid van die gasten van streetview is soms echt verbluffend. Ik zal eens kijken of ik dat soort ervaringen in een video'tje kan vastleggen. Echt leuk.
 
Ik zit er ook af en toe naar te kijken of het iets voor me is. Ik gebruik nu Tyre, geen problemen mee, behalve dat ie af en toe wat traag is, maar ala...

Het jammere van MRA is dus dat alles on-line moet gebeuren (idem met Tyre), hoe moet ik nu routes off-line maken?
Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)

Op de telefoon gebuik ik nu OSM, wat goed gaat, maar die hebben weer geen PC-versie....

Ik kijk het nog even aan.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste serieuze route in MRA gemaakt. Even in het kort mijn bevindingen.

De bedoeling is een route te maken vanuit Nederland naar Alp d'Huez en daarbij een bestaande Garmin route te gebruiken die over de b500 tot aan Zwitserland loopt. Deze route ga ik dan verder aanvullen richting Alp d'Huez. Daarbij ga ik via de Jura om Zwitserland heen, onder Genève langs en dan weer iets omhoog om via het noordelijke begin van de Route des Grande Alps af te zakken naar Alp d'Huez.

Oude Garmin route inladen gaat probleemloos (track en route punten). Met de track als onderlegger de paar afwijkingen in de berekende route snel aangepast.

MRA werkt snel en ook redelijk intuïtief. (nog geen handleiding bekeken) De route uitbreiden richting d'Huez gaat soepel. Eerst een grove opzet, en daarna makkelijk routepunten verslepen en tussenvoegen. Twee zeer grote voordelen en hulpmiddelen bij het maken van de route zijn de mogelijkheid snel verschillende kaarten als onderlegger te kiezen en om in het programma snel in streetview de route te kunnen bekijken. Vooral de Michelin kaart met zijn groene aanduiding voor mooie wegen is hierbij een grote hulp. De kaarten in BaseCamp steken hierbij maar flets af. Veel makkelijker om zo een route door de mooie gebieden en over mooie wegen te maken.

Als ik de route over de hogere passen wil leggen kom ik in de problemen. Dit lukt alleen met de Garmin rekenkaart omdat je daar de optie hebt om seizoensafsluitingen uit te zetten. Google maps geeft een grote omleiding, TomTom een foutmelding.

Vlak voor Alp d'Huez gaat de route langs Lac du Chambon door een tunnel. Dit krijg ik dan weer met de Garmin niet voor elkaar maar alleen met de TomTom rekenkaart en dan ook alleen als ik veel routepunten zet.

Ik houd de Garmin rekenkaart aan en stop daar met de route. Ik sla nu de route op als gpx bestand en lees deze in BaseCamp in (route en track) De route moet herberekend worden en met de track als onderlegger loop ik de route na en pas hem hier en daar bij kleine afwijkingen aan en maak het laatste stuk door de tunnel naar Alp d'Huez.

Conclusie: Grote voordeel van MRA voor mij, de snelheid, mogelijkheid om verschillende kaarten te gebruiken en ingebouwde streetview. Jammer dat ik toch nog BaseCamp moet gebruiken om de route af te kunnen maken omdat ik met de Garmin kaart niet door de tunnel kom en met Maps en TomTom niet over de hoge passen. Hopelijk zijn deze kaart problemen incidenteel of worden ze opgelost

Ik ga MRA zeker blijven gebruiken voor de eerste opzet van een route. Zeker met de Michelin kaart is het veel fijner werken als met de het kaartmateriaal in BaseCamp. Ook het snel delen van routes met vrienden vind ik handig.
 
Laatst bewerkt:
Dit is hem dan geworden, bijna 1600 km stuurplezier. :]

Ga hem over een paar weken rijden als collega's meedoen met Alp d'Huzes.


full
 
hear hear...

Heb gisteren weer in MRA met een route in Italië lopen stoeien.

Eerst een TT route met max niveau en hoogteverschil gemaakt. Vervolgens vergelijken met Here.

Dat laatste is niet eens echt nodig; de track kan immer ook zo in de Zumo. Maar als je dan toch gaat kijken dan zie je, icm streetview, de meest prachtige voorbeelden van waar de spannende route bij 'maximaal bochten' toch echt wel doorslaat. En je echt onmogelijke kruip door sluip door gravelpaadjes tegenkomt. En soms ook de-tours waarin 'spannend' echt TE letterlijk wordt genomen.

Als je dat onderweg tegenkomt sta je misschien te vloeken. Maar achter de computer is het gewoon grote pret en voelt het bijna alsof je daar staat. Maar dan zonder dan je met los grind stapvoets achteruit de helling op moet ;)

En helemaal mooi om dan de alternatieve opties vlak naast te weg te bekijken. De vasthoudendheid van die gasten van streetview is soms echt verbluffend. Ik zal eens kijken of ik dat soort ervaringen in een video'tje kan vastleggen. Echt leuk.

Tijdens het lange typen niet in de gaten gehad dat dat er meer aan het stoeien zijn met MRA. Heeft zeker potentie. Hans ben jij nergens problemen met route over hoge passen tegen gekomen met TomTom. Of heb ik iets gemist in de instellingen?
 
Ik zit er ook af en toe naar te kijken of het iets voor me is. Ik gebruik nu Tyre, geen problemen mee, behalve dat ie af en toe wat traag is, maar ala...

Het jammere van MRA is dus dat alles on-line moet gebeuren (idem met Tyre), hoe moet ik nu routes off-line maken?
Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)

Op de telefoon gebuik ik nu OSM, wat goed gaat, maar die hebben weer geen PC-versie....

Ik kijk het nog even aan.

Nog een klein maandje dan kun je in de EU je telefoon databundel net als in Nederland gebruiken dus kun je ook makkelijk in het buitenland via je tel online.
 
Hans ben jij nergens problemen met route over hoge passen tegen gekomen met TomTom. Of heb ik iets gemist in de instellingen?

Nee hoor. Dat komt absoluut voor. En is soms knap lastig.

Mijn advies daarbij: accepteer het als beperking van de hulpmiddelen die ons ter dienste staan en kies voor de 'Cruijfiaanse' benadering: als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Werken met de Here kaart kan helpen. Maarrr.. het aardige van een pas is dat je amper verkeerd kunt rijden. Een praktische oplossing is om de route even in delen te knippen. Deel A eindigt waar de pas begint; deel B start aan de andere kant, onderaan.

Goede kans dat je bovenop toch even met twee voeten aan de grond gaat om een foto te maken; en als je op dat moment deel B activeert zal het vrijwel altijd wel goed gaan.

Enige nadeel van het opknippen is dat je pas in deel B je 'definitieve' aankomsttijd in beeld hebt.


Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)

Dat kan prima. Kwestie van even Basecamp installeren en via garmin.openstreetmap.nl de kaart downloaden en installeren. Kan ook voor de TT; kwestie van de route als track exporteren. Komt overigens ook in de videocursus aan de orde.
 
Badgast schreef op 09 mei 2017 @ 22:55:
Schijnt dat je wel Open Streetmaps kan laden, maar die kunnen dan weer niet gebruikt worden om routes mee te plannen (??)(Waarom niet? map is zelfs vrij toegankelijk?...)

---
Hans
Dat kan prima. Kwestie van even Basecamp installeren en via garmin.openstreetmap.nl de kaart downloaden en installeren. Kan ook voor de TT; kwestie van de route als track exporteren. Komt overigens ook in de videocursus aan de orde.
---

Hmm, oke, dat begreep ik dan iets verkeerd, dat open weer perspectief.
Ga binnenkort maar even puzzelen. Dank voor je advies!
 
Laatst bewerkt:
~
Nee hoor. Dat komt absoluut voor. En is soms knap lastig.

Mijn advies daarbij: accepteer het als beperking van de hulpmiddelen die ons ter dienste staan en kies voor de 'Cruijfiaanse' benadering: als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Werken met de Here kaart kan helpen. Maarrr.. het aardige van een pas is dat je amper verkeerd kunt rijden. Een praktische oplossing is om de route even in delen te knippen. Deel A eindigt waar de pas begint; deel B start aan de andere kant, onderaan.

Goede kans dat je bovenop toch even met twee voeten aan de grond gaat om een foto te maken; en als je op dat moment deel B activeert zal het vrijwel altijd wel goed gaan.

Enige nadeel van het opknippen is dat je pas in deel B je 'definitieve' aankomsttijd in beeld hebt.Hoi allemaal,

Ik lees meer dan dat is post:-)
Maar in bovenstaand geval zoals Hans beschrijft kun je waarschijnlijk ook kort voor vertrek de routes koppelen. Dat gaat heel eenvoudig. Als dan de pas nog niet beschikbaar is heb je ook grote kans dat je er daadwerkelijk niet kunt rijden volgens mij.

Edwin.
 
Je zou ook aan MRA kunnen vragen seizoens-afsluitingen optioneel te maken.
Even aannemende dat dat in in 1 klap mbt kaart te regelen is in de code.

Zit je nog wel met het feit, dat in je toestel dit waarschijnlijk niet te regelen is.
 
OK. En een verzoek aan MRA dat te regelen met de TT kaart zal er wel liggen.
TT begrijpt vast wel dat we in winter de zomervakanties plannen, toch? :)
 
TT begrijpt vast wel dat we in winter de zomervakanties plannen, toch? :)

Dat zullen ze wel begrijpen, maar ik denk niet dat daar de focus ligt. MyDrive (en de techniek erachter) is primair gericht op real-time routeplanning. Met actuele verkeersinfo, alternatieve routes, vertragingsvoorspelling, voertuigafmetingen, milieuzones etc. etc.

En uitgaand van realtime is het dan logisch afsluitingen te vermijden... Of ze dat voor ons zullen willen aanpassen durf ik niet te zeggen..
 
Onlangs in MRA geprobeerd een track te maken welke over onverharde wegen gaan. Op zich lukte dat aardig, niet alle stippel weggetjes in open street map waren selecteerbaar. Tijdens het rijden ging het voor 95% goed en klopte het allemaal, het probleem was dat als het niet klopte de navigatie helemaal van slag raakte en zelf, zonder toestemming ,ging herberekenen. gevolg was dat aangezien ik een zumo 590 heb ik niet meer naar de originele route kon komen. in de track had ik namelijk alleen een begin en eindpunt. 2 punten dus.
De Garmin maakte er dus zelf wat van, dit kwam dus niet overeen met de originele track want onverhard wordt niet gebruikt blijkbaar bij herberekenen. Wat kan ik doen om dit de volgende keer te voorkomen? gewoon weer een route maken ipv track?
 
Wat hier precies mis ging durf ik op afstand niet te zeggen, want het zou wel moeten kunnen.

Maar je kunt natuurlijk altijd zorgen dat je de track geewoon laat 'weergeven' op de kaart en dan het lijntje volgen. Voor een puur offroad route is dat misschien zelfs wel de beste werkwijze.

Punt is nl dat de zumo wel zal proberen de relatie met de kaart te leggen. Loopt er een weg parallel en nabij de track dan zul je daarop geplaatst worden. Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een zumo 590 ging herberekenen terwijl het uitgeschakeld staat...
 
Wij hebben dit met een 590 heel vaak geprobeerd: Routeren over een AllRoad track.
En iedere keer ging het op een bepaald moment mis en krijg je bovenstaande effect. Track opnieuw laden en dan ging het weer.
Inmiddels is mijn vriend ermee gestopt en laat hij, zoals Hans voorstelt, de track tonen op de kaart en volgt ie het lijntje. Aanwjzingen zjn er dan niet meer bij.

We zijn er niet achter gekomen hoe de mishaps optreden, laat staan waaraan het zou liggen. Ik had weleens het idee dat als hij meer dan 50 m van de track afweek dit gebeurde. Dus kleine verandering waardoor het toestel toch gaat herbereken? Ik weet het niet.

Ik had trouwens hetzelfde met mijn 660 in Roemenie. Een tijd gaat het goed en ineens loopt de route heel ergens anders. Na twee dagen maar gestopt met routeren over de track en gewoon het lijntje in beeld.
 
Laatst bewerkt:
dat lijntje volgen heb ik idd na veel frustaties ook gedaan, (toevalligerwijs als ik eerlijk ben)
toen de navi ging herberekenen liep de originele route idd wel parallel aan andere weg, zal dat het probleem geweest zijn .
Maar Hans ik heb mijn navi standaard op prompted staan , dus niet automatisch .
 
Vlak voor Alp d'Huez gaat de route langs Lac du Chambon door een tunnel. Dit krijg ik dan weer met de Garmin niet voor elkaar maar alleen met de TomTom rekenkaart en dan ook alleen als ik veel routepunten zet.

Je bedoelt waarschijnlijk met de Here kaart in MRA?
Heel apart dat dit niet wil lukken maar geeft wèl aan dat de gebruikte kaart ook alleen maar een Here kaart is en verder niets te maken heeft met de in de Zumo's gebruikte City Navigator. Google Maps kon er ook niets mee en de TT-kaart nam genoegen met 1 extra puntje maar dat komt wellicht omdat mijn hele route loopt van vóór tot na het meer.

In BaseCamp is die tunnel in de D1091 idd geen enkel probleem. Vorig jaar trouwens nog doorheen gereden.
 
Laatst bewerkt:
Het is overigens ook erg handig als je een track wilt omzetten naar een route. Dat lukt ook wel in BaseCamp, maar met het uiteindelijke resultaat kun je qua wijzigingen helemaal niets beginnen gezien het gebrek aan via-punten.

Maar datzelfde track kun je in MRA natuurlijk wel omzetten naar een route, met als gevolg dat al de Garmin vormingspunten worden omgezet naar viapunten. En dan kun je er weer wat mee.
Een goede conclusie en wederom een mooi voorbeeld. :}

Overigens klopt dat laatste niet helemaal.
De Garmin vormingspunten worden als trackpunten gezien en wanneer je de "track" omzet naar een route worden er een aantal op te geven routepunten gecreëerd.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. Dat komt absoluut voor. En is soms knap lastig.

Mijn advies daarbij: accepteer het als beperking van de hulpmiddelen die ons ter dienste staan en kies voor de 'Cruijfiaanse' benadering: als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Werken met de Here kaart kan helpen. Maarrr.. het aardige van een pas is dat je amper verkeerd kunt rijden. Een praktische oplossing is om de route even in delen te knippen. Deel A eindigt waar de pas begint; deel B start aan de andere kant, onderaan.

Goede kans dat je bovenop toch even met twee voeten aan de grond gaat om een foto te maken; en als je op dat moment deel B activeert zal het vrijwel altijd wel goed gaan.

Enige nadeel van het opknippen is dat je pas in deel B je 'definitieve' aankomsttijd in beeld hebt.

Dat opknippen moet ik toch al doen want ruim 1500 km route in een keer slikt mijn 550 niet in een keer. :P

Omdat we al over een week of drie vertrekken zou het ook zomaar kunnen zijn dat sommige passen echt nog dicht zijn dus waarschijnlijk zal de route nog wat aangepast moeten worden. :Y
 
Je bedoelt waarschijnlijk met de Here kaart in MRA?
Heel apart dat dit niet wil lukken maar geeft wèl aan dat de gebruikte kaart ook alleen maar een Here kaart is en verder niets te maken heeft met de in de Zumo's gebruikte City Navigator. Google Maps kon er ook niets mee en de TT-kaart nam genoegen met 1 extra puntje maar dat komt wellicht omdat mijn hele route loopt van vóór tot na het meer.

In BaseCamp is die tunnel in de D1091 idd geen enkel probleem. Vorig jaar trouwens nog doorheen gereden.

Inderdaad in MRA de Garmin/Here kaart. Ja in BaseCamp geen probleem maar die kaarten lijken ook net iets meer up to date. Als je in MRA met de Here kaarten actief ver inzoomt dan zie je dat laatste stuk ook gestippeld aangegeven alsof het nog niet klaar is. Bij TomTom staan er weer stippeltjes in. Zijn dat de bewuste stippeltjes waar hij vaker rare dingen mee doet? Pak je de Michelin kaart als onderlegger dan zie je dat laatste stuk ook gestippeld alsof het een geplande weg is die nog niet klaar is. Ik bedoel dan niet gestippeld omdat het een tunnel is want dat is alleen het laatste stuk. En inderdaad de weg is er al langer en op streetview kun je hem ook helemaal volgen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan