Malossi nokkenas

Lucas1991

MF'er
5 mei 2017
191
0
Rotterdam
Ik ben van plan om een Malossi nokkenas op mijn Piaggio mp3 400 LT te zetten.
Zou ik hier veel van merken of is dit af te raden, zijn er mensen met ervaringen van een sportievere nokkenas?
En zou ik dan ook gelijk sterkere klepveren moeten monteren? Ik denk zelf van niet omdat ik niet verwacht dat hij ineens extreem veel meer toeren gaat draaien en dit alleen maar meer weerstand is voor de motor, maar misschien zie ik dit verkeerd.
Graag jullie advies hierover! :D
 
Ligt maar net aan de specs van je nokkenas. Als het geen super wilde nokkenas is speciaal voor het circuit zal je verder niet zoveel moeten aanpassen.

Vaak is het wel zo dat een wildere nokkenas ook om meer benzine vraagt, en dus een grotere carb aan te raden is als je de nokkenas volledig wil benutten.

Vaak geeft de leverancier dit wel aan, andere uitlaat is ook waarschijnlijk.
 
Ligt maar net aan de specs van je nokkenas. Als het geen super wilde nokkenas is speciaal voor het circuit zal je verder niet zoveel moeten aanpassen.

Vaak is het wel zo dat een wildere nokkenas ook om meer benzine vraagt, en dus een grotere carb aan te raden is als je de nokkenas volledig wil benutten.

Vaak geeft de leverancier dit wel aan, andere uitlaat is ook waarschijnlijk.

Ja man. Grotere carb op een Piaggio MP3. Als dat niet werkt de prop uit de uitlaat, of de uitlaatpoorten uitvijlen.
 
...niet verwacht dat hij ineens extreem veel meer toeren gaat draaien...
Toerental regel je bij een scooter met je CVT. Dit is ook het eerste wat je aanpakt als je een scooter wilt tunen. Heb je dit al gedaan of ga je dit ook doen? Bij een hetere nokkenas wil je juist meer toeren draaien lijkt mij.

Binnen het scooter gedeelte is hier veel specifieke kennis voor. Kijk maar eens in het GP800 topic, daar zit onder andere iemand met een 1000cc scooter die aan alle kanten flink getuned is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een injectie geen carburateur.
Met de CVT kan ik niet zo veel meer dan een sportievere vario kopen, dat ga ik ook ooit doen.
Bij een scooter valt of staat alles met je CVT. Je kunt variëren met je vario, de rollen/sliders, soort koppeling, type veren in je koppeling en dit alles heeft invloed op elkaar en op hoe je het vermogen op de weg brengt.

Men begint bij een scooter juist met de CVT. Als het blok ook is aangepast wordt opnieuw naar de fijnafstelling van de CVT gekeken. Die fijnafstelling gaat dan om rollen/sliders die snel te vervangen zijn en qua onderdelen om tientjes gaat.

Voordat je aan het motorblok begint is mijn advies om eerst eens in scooters te verdiepen. Er zijn al meer mensen geweest die Vespa's hebben getuned wat hetzelfde Piaggio blok is en die haalden maar weinig uit opvoeren van het blok terwijl de slijtage wel sneller ging.
 
9 van de 10 keer kun je ipv tunen beter een snellere motor/scooter kopen. De 10e keer tune je dat omdat het niet te koop is, je het kost wat kost wil, maar zelden om goedkoper uit te zijn*



*dat is in een laboratorium onderzocht
 
9 van de 10 keer kun je ipv tunen beter een snellere motor/scooter kopen. De 10e keer tune je dat omdat het niet te koop is, je het kost wat kost wil, maar zelden om goedkoper uit te zijn*



*dat is in een laboratorium onderzocht
Daar heb je een punt. Bij een driewieler kun je van 400 naar 500cc en dan houdt het wel op volgens mij. Bij tweewielige scooters tot 850, maar er rijdt bijvoorbeeld een 1000cc versie die is niet te koop. Daar zit inderdaad flink wat centjes in.
 
CVT is voor de afstelling, daar valt niet veel winst mee uit te halen als de rest standaard is. Ik heb zat blokken uit mekaar gehaald alleen dat was 2 takt. Gooide je daar een 70cc vlinderpoort, sterkere krukas, uitlaat en grotere carburateur onder ging hij meer als 2 keer zo hard. Dan pas ga je lichtere rollers, lichtere koppeling(shuis), sportvario, zwaarde drukveer en strakkere trekveertjes doen en kevlar v-snaar, ontsteking aanpassen etc. om de boel weer goed lopend te krijgen. Alleen 4 takt opvoeren is nieuw voor mij al weet ik wel de werking van het 4takt principe.
Overigens heb ik al strakkere trekveertjes erin gedaan omdat de koppeling te snel aangreep naar mijn zin. Het gewicht van mijn rollers is op dit moment perfect dat pas je pas aan als je het blok sneller hebt gemaakt.
Ik heb geen motorrijbewijs dus op de 500cc versie is dit de snelste die ik kon kopen.
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag over de nokkenas? Bij een 80cc vespa/kymco scheelde dit wel.
 
Laatst bewerkt:
CVT is voor de afstelling, daar valt niet veel winst mee uit te halen als de rest standaard is. Ik heb zat blokken uit mekaar gehaald alleen dat was 2 takt. Gooide je daar een 70cc vlinderpoort, sterkere krukas, uitlaat en grotere carburateur onder ging hij meer als 2 keer zo hard. Dan pas ga je lichtere rollers, lichtere koppeling(shuis), sportvario, zwaarde drukveer en strakkere trekveertjes doen en kevlar v-snaar, ontsteking aanpassen etc. om de boel weer goed lopend te krijgen. Alleen 4 takt opvoeren is nieuw voor mij al weet ik wel de werking van het 4takt principe.
Overigens heb ik al strakkere trekveertjes erin gedaan omdat de koppeling te snel aangreep naar mijn zin. Het gewicht van mijn rollers is op dit moment perfect dat pas je pas aan als je het blok sneller hebt gemaakt.
Ik heb geen motorrijbewijs dus op de 500cc versie is dit de snelste die ik kon kopen.
Heeft iemand een antwoord op mijn vraag over de nokkenas? Bij een 80cc vespa/kymco scheelde dit wel.

Kan je bij een 400cc iig vergeten... Zal best iets schelen,.. maar zoals veel zeggen.. de kosten staan niet echt in verhouding tot de baten

Mijn mening,.. je krijgt een beetje een een sjonnie apparaat... ga voor je echte rijbewijs..
Je gaat eeen fiat panda toch ook niet tunen ?
 
Kan je bij een 400cc iig vergeten... Zal best iets schelen,.. maar zoals veel zeggen.. de kosten staan niet echt in verhouding tot de baten

Mijn mening,.. je krijgt een beetje een een sjonnie apparaat... ga voor je echte rijbewijs..
Je gaat eeen fiat panda toch ook niet tunen ?

oh nee?

Fiat-Panda-Tuning-2.jpg
 
_O-

Ben een keer ingehaald door een sleeper lada. super vet...
Maar das toch wat anders dan aan je eigen panda sleutelen..

Maarja zoveel idioten, zoveel hobbies,. als je maar lol hebt..

Ik heb een Daihatsu Charade gehad, echt zo'n aftands ding, met een 1L turbomotortje er in.
130pk op 750 kilo gaat best hard, daar had een meneer in een eerste type Audi S6 zich aardig op verkeken..
 
Laatst bewerkt:
Ff gegoogled...

Een charada met 100 pk en 1 liter + turbo gaat in 8,2,.. de eerste audi S6 in 6,8

Verschil is dus niet echt groot.. :)
Hij heeft het over 130 pk ipv 100,. dus wie weet is er nog wat gedaan met het blokkie.. Zou zomaar kunnen..

Ah, ik had een jongere (en handgeschakelde) maar volgens Wiki doet de eerste S6 met de kleinste motor (non V8) er 6.7 seconden over, de plus 5.7.

Maar anderhalve seconde tot honderd verschil...en daarna?
 
Als voormalig Audi S6 bezitter...really?
Het was een 2.3 turbo met 230 pken woog zo'n 1700 kilo.
Toen ik thuis was zn kenteken op RDW.nl bekeken..
Toen kwam ik er pas achter dat het een S6 was.

Op hogere snelheid legt zo'n Charade het natuurlijk af.
De S6 kwam er niet voorbij, en die Charade had erg veel moeiten in de eerste 3 versnellingen om de wielen niet te laten door slippen. Vergis je niet in die kleine dingen..
 
Het was een 2.3 turbo met 230 pken woog zo'n 1700 kilo.
Toen ik thuis was zn kenteken op RDW.nl bekeken..
Toen kwam ik er pas achter dat het een S6 was.

Op hogere snelheid legt zo'n Charade het natuurlijk af.
De S6 kwam er niet voorbij, en die Charade had erg veel moeiten in de eerste 3 versnellingen om de wielen niet te laten door slippen. Vergis je niet in die kleine dingen..

Ach zo.

Ik weet het, kleine lichte auto's met turbo's zijn rap en erg grappig!
Mijn Renault 5 turbo zou ik nu nog steeds wel terug willen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan